۱۶۴۸۷۹
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

آخرین اخبار از هواپیمای ناپدید شده اندونزی

مقام‌های اندونزی می‌گویند برای اولین بار از آغاز جست‌وجو هواپیمای استرالیایی موفق شده قطعاتی را در آب‌های جاوه مشاهده کند که ممکن است متعلق به هواپیمای مفقودشده ایرآسیا باشد.

مقام‌های اندونزی می‌گویند برای اولین بار از آغاز جست‌وجو هواپیمای استرالیایی موفق شده قطعاتی را در آب‌های جاوه مشاهده کند که ممکن است متعلق به هواپیمای مفقودشده ایرآسیا باشد.

گروه تجسس استرالیایی برای کمک به عملیات جست‌وجو به گروه‌های اندونزیایی و سنگاپوری پیوسته است.

مارشال پوترانتو، فرمانده پایگاه هوایی جاکارتا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است، قطعات یافت شده حدود ۱۱۰۰ کیلومتر با نقطه‌ای که آخرین بار هواپیما از آنجا تماس گرفته، فاصله دارد.

به گفته پوترانتو، نیروهای جست‌وجو در حال حرکت به سمت قطعات یافته شده هستند و اطمینان ندارند که این قطعات متعلق به هواپیمای مفقودشده با ۱۶۲ سرنشین باشد.

گزارش‌هایی هم درباره مشاهده لکه‌های بنزین در سطح دریا توسط کشتی‌های محلی دریافت شده است که باید توسط مقام‌ها تایید شود.

یک هلی‌کوپتر متعلق به گروه تجسس اندونزی دو لکه نفتی در سطح دریا دیده است.

اما ممکن است هیچ کدام از موارد مشاهده شده، ارتباطی با هواپیمای مفقود شده نداشته باشد.

عملیات جست‌وجوی گسترده با شرکت ده‌ها کشتی و هلی‌کوپتر و هواپیما برای یافتن هواپیمای خطوط هوایی ایرآسیا که صبح یکشنبه بر فراز دریای جاوه ناپدید شد، از صبح امروز از سر گرفته شده است.

بامبانگ سولیستیو مدیر سازمان جستجو و امداد اندونزی در جاکارتا گفت براساس اولین تخمین‌ها از مختصات جغرافیایی تصور بر این است که "هواپیما اکنون در قعر دریا باشد."

او در عین حال تاکید کرده اگر این اتفاق افتاده باشد، امکانات لازم برای بیرون آوردن هواپیما وجود ندارد و باید از کشورهای دیگر کمک گرفته شود.

جست‌وجو به محدوده‌ای که تصور می‌شود محل سقوط احتمالی هواپیما باشد، محدود شده است.

با این حال مقام‌ها می‌گویند تا این لحظه هنوز هیچ اثری از این هواپیما که با ۱۶۲ سرنشین از اندونزی به سنگاپور می‌رفت پیدا نشده و هواپیما پیش از حادثه وضعیت اضطراری اعلام نکرده بود.

پرواز خطوط هوایی ایرآسیا با هواپیمای ای-۳۲۰، یک ساعت پس از برخاستن در ساعت ۶:۲۴ به وقت محلی (۲۳:۲۴ گرینویچ در روز شنبه) از صفحه رادارها ناپدید شد.

در زمان حادثه هوای بد در ناحیه گزارش شد و خلبان به همین دلیل خواستار تغییر مسیر شده بود اما به گفته مقام‌ها زنگ خطر از سوی هواپیما به صدا در نیامده بود.

سیمون باکسال، اقیانوس‌نگار به بی‌بی‌سی گفته است که اگر هواپیما در اعماق دریا باشد، یافتن آن چندان دشوار نیست.

تونی فرناندز رئیس شرکت هوایی ایرآسیا می گوید که ناپدید شدن هواپیمای این شرکت او را "در هم شکسته" است.

در واکنش به این رویداد، ارزش سهام شرکت ایرآسیا امروز حدود ۱۲ درصد کاهش داشته که در سه سال گذشته سابقه نداشته است.

عملیات جستجو با تاریک شدن هوا متوقف شد اما اکنون از ساعت ۲۳:۰۰ یکشنبه شب به وقت گرینویچ از سر گرفته شده.

هواپیما سورابایا در شرق جاوه را در ساعت ۵:۳۵ ترک کرده بود و قرار بود حدود سه ساعت بعد در سنگاپور بنشیند.

بستگان مسافران در بهت و اندوه در هر دو فرودگاه در سنگاپور و سوارابایا جمع شده اند.

'بدترین کابوس'

فرناندز که مدیر عامل ایرآسیاست یکشنبه به سورابایا رفت و در یک کنفرانس خبری گفت:‌ "ما از آنچه اتفاق افتاده درهم شکسته ایم، این حادثه باورنکردنی است."

او گفت:‌ "ما اکنون نگران بستگان و خویشاوندان درجه یک هستیم - برای ما هیچ چیزی مهم تر از حال خانواده های خدمه و مسافران نیست... امیدواریم که هواپیما به سرعت پیدا شود و بتوانیم علت حادثه را دریابیم."

بلافاصله پس از ناپدید شدن هواپیما جستجو از هوا و دریا با شرکت کشتی ها و هواپیماهایی از اندونزی،‌ سنگاپور و مالزی در اطراف جزیره بلیتونگ شروع شد اما تا رسیدن شب اثری از آن یافت نشد.

عملیات جستجو تحت هدایت دولت اندونزی اکنون با شرکت ۱۲ کشتی، سه هلی کوپتر و پنج هواپیما از این کشور شروع شده است. همچنین دو هواپیمای سی-۱۳۰ از مالزی و سنگاپور و سه کشتی از سایر کشورها در عملیات شرکت دارند.

در زمان قطع تماس هواپیما وجود ابرهای غلیظی در ناحیه گزارش شد.

خلبان برای پرهیز از این ابرها خواستار صعود به ارتفاع ۳۸ هزار فوتی (۱۱ هزار متری) شده بود.

اما جوکو مورجاتموجو مقام وزارت ترابری اندونزی گفت که "به علت حضور هواپیمای دیگری در آنجا اجازه صعود داده نشد و هواپیمای خطوط ایرآسیا پنج دقیقه بعد ناپدید شد."

جفری توماس از شرکت آنلاین ایرلاین ریتینگز (airlineratings.com) به بی بی سی گفت که داده های راداری نشان می دهد که هواپیما با سرعت ۳۵۳ گره پرواز می کرد که ۱۰۰ گره کمتر از سرعتی بود که باید با آن پرواز می کرد.

او تاکید کرد که این نظریه هنوز در حد حدس و گمان است اما امکان آن وجود دارد که خلبان ها به علت تشکیل یخ در ابزاری به نام لوله پیتو، توانایی سنجش سرعت را از دست داده باشند. تصور می شود که علت سقوط هواپیمای ایرفرانس در سال ۲۰۰۹ بر فراز اقیانوس اطلس همین بوده باشد.

ایرآسیا قبلا سابقه حوادث هوایی نداشته است.

فرناندز که از ۲۰۰۱ صاحب این گروه بوده و آن را با موفقیت زیاد اداره کرده گفت: "این بدترین کابوس برای من است."
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • شهاب

    من احتمال میدم خلبان ابر cb دیده و خواسته تغیر مسیر بده که مراقبت پرواز این اجازه رو نمی ده...ابری که خلبان ها ازش دوری می کنن و مطلب دیگه اینکه لوله پیتوت گرم نگه داشته میشه واسه اینکه یخ نزنه...و چطور خلبان هیچی نمی گه و یه دفعه غیب میشه...حداقل این فرصتو داشته تا مطلبی بگه...چرا مراقبت پرواز که رادار می دیده به خلبان چیزی نگفته...چون هم سرعت رو می دیده هم ارتفاع هواپیما رو داشته...این وسط یه اتفاقی افتاده که دولت اندونزی نمی خواد بگه...اینم یه احتماله...

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج