۱۶۴۰
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

در برابر موج تذكرات و سؤالات نمايندگان

دفاع ميرتاج الديني از دولت

معاون رئيس جمهور در امور مجلس در نشست مشترك معاونان پارلماني وزارتخانه‌ها با علي لاريجاني با ارائه مستنداتي به دفاع از دولت در برابر برخي از تذكرات و سؤالات نمايندگان پرداخت.

نشست مشترك معاونان پارلماني وزارتخانه‌ها شامگاه دوشنبه به مهماني علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در فضايي تعاملي در خانه ملت برگزار شد.
در اين نشست مشترك، حجت الاسلام سيد محمد رضا ميرتاج‌الديني معاون رئيس جمهور در امور مجلس به ارائه ديدگاه‌هاي خود درباره تعامل مؤثر مجلس و دولت پرداخت و از نقش سازنده رئيس و نمايندگان مجلس در تصويب لايحه بودجه 90 تشكر و قدرداني كرد.
وي ضمن آنكه تفاهم و تعامل مثبت ميان قوا را عامل پيشرفت و تعالي كشور دانست، خواستار رفع برخي از تنش‌ها در ميان اين دو قوه شد و افزود: برخي از مسائل بدليل كمبود جلسات مشترك ميان قوه مجريه و مقننه و رفع اين مشكلات در جلسات درون گروهي باعث ايجاد دغدغه در افكار عمومي مي‌شود كه اميدواريم با ايجاد كميته‌اي مشترك اين مسائل بصورت درون گروهي حل و فصل شود.

معاون رئيس جمهور همچنين به برخي از چالش‌ها در اين دو قوه اشاره كرد و خواستار رعايت آئين نامه مجلس و عدم استفاده افراطي از ابزار نظارتي از سوي نمايندگان مجلس شد.
ميرتاج‌الديني موضوع سؤال از وزرا و احضار مكرر وزرا به مجلس را مورد انتقاد قرار داد و تصريح كرد: برخي از تذكرات به رئيس جمهور غير مرتبط بوده است.
"طبق برآوردها نزديك به ۴۰ درصد تذكرات به رئيس جمهور غير مرتبط و حدود ۶۰ درصد آن ماهيت تقاضا دارد كه به عنوان تذكر كتبي با مفاد آئين نامه مجلس تطابق ندارد. البته تذكرات غير مرتبط با تذكرات با ماهيت تقاضا هم پوشاني دارد. "

وي در ادامه سخنان خود با تاكيد بر رعايت عدالت در مجلس براي ايجاد فضاي دفاع دولتمردان از اعتراضات و اشكالات، خاطرنشان كرد: طبق آئين‌نامه مجلس پس از سؤال از وزير مربوطه آخرين ناطق نماينده مجلس بوده كه اشاره ايشان [نماينده مجلس] به برخي از سؤالات، بدون پاسخ وزير باقي مي‌ماند و نمايندگان مجلس نمي‌توانند بر اساس واقعيت موجود راي دهند. بارها صحبت شده است كه آئين نامه از اين جهت براي منطبق بودن سؤالات و تذكرات نمايندگان محترم با آئين نامه، لازم است كميته‌اي در هيئت رئيسه مجلس همانند اداره قوانين تشكيل شود و سئولات و تذكرات را مورد بررسي قرار دهد.

همچنين معاون رئيس جمهور خواستار اصلاح آئين نامه مجلس در برخي از موارد و پالايش سؤالات از وزرا از جمله ماده ۲۳۳ شد كه گزارش كميسيون‌ها در موارد خاص در صحن علني قرائت و راي گيري درباره آن نيز مي‌‌شود و سه مرتبه راي نمايندگان فرايند استيضاح را فراهم مي‌كند در حالي كه در اين ماده هيچ فرصتي را براي دفاع از دولت پيش بيني نشده است.لازم است اين ماده اصلاح شود تا دولت حق دفاع داشته باشد.

ميرتاج‌الديني به قرائت گزارش‌هاي مجلس بند ۶ منهاي تبصره آن اشاره كرد و بيان داشت: با توجه به آنكه اين گزارشات در رسانه‌ها و به صورت زنده از راديو پخش مي‌شود، نظرات دولت در اين گزارشات نبوده و بصورت يكجانبه از سوي كميسيون مربوطه ارائه مي‌شود كه براي دفاع از اين گزاش بايد نظر دولت نيز پس از قرائت گزارش مطرح شود. از اين رو قرائت گزارش كميسيون‌ها با حذف تبصره بند ۶ ماده ۳۳ نوعي تضييع حقوق دولت است.

وي كه در كارنامه خود نمايندگي مجلس هفتم و هشتم را داراست، تذكرات شفاهي برخي از نمايندگان مردم را خلاف آئين نامه مجلس عنوان كرد و اين تذكرات را فضايي براي محاكمه غيابي دولتمردان دانست به شكلي كه وزرا و دستگاه‌ها امكان پاسخگويي را ندارند.
وي ادامه داد: اين در حالي كه طبق آئين نامه تذكر شفاهي فقط به هيئت رئيسه و درباه جلسات علني است و اگر نمايندگان محترم تذكر دارند بايد در قالب تذكر كتبي بيان كنند. البته اين موضوع در مجلس هفتم بيشتر رعايت مي‌شد.

بر اساس گزارش فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس نيز در اين ديدار ضمن استماع سخنان برخي از معاونين پارلماني وزاتخانه‌ها، پاسخ برخي از شبهات را ارائه كرد و اظهار اميدواري كرد تا معاونين پارلماني دستگاه هاي دولتي با ايفاي نقش فعال و مناسب به همكاري و تعامل بهتر و بيشتر دو قوه كمك كنند. وي همچنين خواستار افزايش تعامل معاونين پارلماني با نمايندگان مجلس شد.

منبع: فارس

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج