۱۶۱۵۴۰
۴۲ نظر
۵۰۱۱
۴۲ نظر
۵۰۱۱
پ

اهانت بی سابقه به «پاشایی» و هوادارانش

اباذری جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران معتقد است که جلب توجه مردم به ستاره‌های ورزشی و هنری و... ابزاری برای سیاست‌زدایی است. وی حواشی مرگ خوانندۀ محبوب را نوعی ابتذال می‌داند که دولت و مردم با همکاری یکدیگر آن را شکل داده‌اند. وی در پاسخ به این که به سلیقه مردم توهین کرده است می‌گوید: «مردم ابله‌اند! فکر می‌کنند دارند انتخاب می‌کنند.

مجله مهر: حدود یک ماه است که از مرگ مرتضی پاشایی می‌گذرد؛ با این وجود حاشیه هایی که پس از مرگ وی شکل گرفت همچنان ادامه دارد.

مرگ پرسروصدای خوانندۀ پاپ، واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از کشور در پی داشت. واکنش‌هایی که می‌توان گفت بیشتر آن‌ها غیرقابل انتظار بود.

اهانت بی سابقه به «پاشایی» و هوادارانش

تشییع جنازه‌ای باشکوه

جمعیت زیادی که در مراسم تشییع این خواننده شرکت کرده بودند، همه را شگفت زده کرد. مردم و هواداران پاشایی ساعت‌ها زودتر از موعد مقرر خود را به تالار وحدت رسانده بودند. ازدحام جمعیت به قدری بود که برخی از خبرنگان و حتی شخصیت های مشهور هنری هم موفق نشدند، خود را به مراسم برسانند. همۀ این اتفاقات در حالی است که پاشایی حتی جزو محبوب‌ترین خواننده‌های پاپ کشور هم محسوب نمی‌شد.

بازتاب گسترده در شبکه‌های اجتماعی

پاشایی جزو خوانندگان طراز اول موسیقی پاپ کشور نبود؛ اما عواملی او را به کانون توجهات تبدیل کرد. خواندن تیتراژ ماه عسل و قربانی سرطان شدن، شاید مهم‌ترین عوامل این جلب توجه باشند. پاشایی از زمان ابتلایش به سرطان و ظاهر شدن با سر و وضع جدیدش بین مردم، کم‌کم بر سر زبان‌ها افتاد. واکنش شبکه‌های اجتماعی نسبت به مرگ این خواننده متفاوت بود.

واکنش‌هایی که تمام آن‌ها هم مورد تایید خانواده او نبوده و نیست. تغییر دادن نمایۀ فیسبوک، هماهنگیِ برگزاری تجمع‌های سوگواری برای وی و ... . البته پخش فیلم نفس‌های آخر پاشایی و انتشارعکس‌های شخصی وی از جمله حواشی ناخوشایند شبکه های اجتماعی است که خانوادۀ پاشایی را نیز آزرده کرده است.

موج‌سواری رسانه‌ها

مرگ این خواننده و واکنش گستردۀ مردم به این موضوع، موقعیتی مناسب برای موج سواری رسانه‌های خارجی فراهم کرد. این رسانه‌ها بیشتر مستنداتی بر غیرقانونی بودن فعالیت این خواننده و درنتیجه مشکل داشتن او با وزارت ارشاد ارائه می‌دهند. ب

ی‌بی‌سی فارسی از جمله رسانه‌هایی است که از همان روزهای اول به بازتاب این خبر می‌پردازد. بی‌بی‌سی تنها سه روز پس از فوت مرتضی پاشایی، یعنی در ۲۶ آبان‌ماه در واکنش به بیانیۀ خانواده پاشایی مبنی بر مذهبی دانستن خود و حمایت از نظام، در مقاله‌ای به تحلیل انتشار این بیانه می‌پردازد.

در این تحلیل، جامعۀ ایران را به جامعۀ رمان ۱۹۸۴ جورج ارول تشبیه می‌کند که برادر بزرگتر سعی دارد، همه چیز درون گفتمان غالب، محدود شود؛ حتی عشق و ازدواج. درواقع بیانیۀ خانوادۀ پاشایی را نوعی جهت‌دهی مذهبی به یک مراسم غیرآیینی می‌داند. بی‌بی‌سی همچنین با اشاره به همخوانی آهنگ‌های پاشایی توسط مردم می نویسد: «آواز با محتوای موسیقی پاپ، چیزی که در تمامی این سال‌ها استخوان لای زخم مسئولان فرهنگی مملکت بوده است.» این در حالی است که وی در همین نظام مجوز انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت داشته و حتی تیتراژ یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های سیما را خوانندگی کرده بود.

اهانت بی سابقه به «پاشایی» و هوادارانش

جالب است که هرچه جلوتر می‌آییم، واکنش‌های بی بی سی هم تغییر می‌کند! بی بی سی در یکی از آخرین تحلیل‌های خود در ۲۹ آبان، به این نکته می‌رسد که نباید از مرگ پاشایی تحلیل «روشنفکرانه» ارائه داد چون که: «گاهی سوگواری گسترده برای مرگ یک جوان خواننده فقط سوگواری گسترده برای مرگ یک جوان خواننده است و نه هیچ‌چیز دیگر. گاهی یک نفر، یک عوام، باید به ما روشنفکرها هشدار بدهد: لطفاً تحلیل نکنید.»

در انتها هم به این نتیجه می‌رسد که اصولا بزرگترین اشتباه در اینجا «پدیده‌سازی» پاشایی و تحلیل‌های تحمیلی بی‌مورد دربارۀ مرگ وی است.

نامه کانادایی ها به مرحوم پاشایی!

مرگ پاشایی تا حدی بازتاب داشت که حتی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا نیز در پیامی خطاب به مرتضی پاشایی نسبت به این واقعه واکنش نشان می‌دهد. متن این پیام به این شرح است:

آقای مرتضی پاشایی

باعث خوشحالی من است که مراتب قدردانی‌ام را به پاس تلاش‌های شما برای پیشبرد فرهنگ ایرانی در کانادا ابراز کنم. استعداد منحصر به فرد شما موجب شهرت شما به عنوان یک افسانه در جامعه موسیقی ایرانی و سراسر دنیا شد، که سزاوار آن بودید. اگر چه شما دیگر با ما نیستید، صدایتان همچنان باقی است.

«کریس الکساندر»

وزیر مهاجرت و شهروندی

یوسف اباذری: «مردم ابله‌اند!»

یکی از واکنش‌های تند و متفاوت به مرگ پاشایی، واکنش یوسف اباذری جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران است. وی در پایان نشست «پدیدارشناسی فرهنگی یک مرگ؛ بررسی جامعه شناختی مرگ مرتضی پاشایی» که در هجدهم آذر برگزار شده بود، به برپایی این همایش اعتراض کرد. در نتیجه این اعتراضات، توسط قانعی راد مدیر جلسه، به روی سن فراخوانده شود. وی ابتدا اشاره ای کرد به مستند «ماهی‌ها در سکوت می‌میرند» و با بیان این که استان سیستان و بلوچستان که روزی تامین‌کنندۀ گندم کشور بوده، امروز مردمش غذایی برای خوردن ندارند، گفت: «اگر مسئولان به داد مردم نرسند، خطری وحشتناک آن‌ها را تهدید می‌کند؛ اما این فیلم هیچ واکنشی را در جامعه برنیانگیخت و شما هم که اینجا نشسته‌اید نمی‌دانید چنین فیلمی تهیه شده و این فیلم دربارۀ زندگی و مرگ یک استان مملکت است. دلیل این امر چیست؟ این اتفاق به دلیل مبتذل‌شدن سلیقه مردم رخ می‌دهد. به این دلیل که حواس ما را از سیاست واقعی و آنچه که واقعا مهم است، پرت کرده‌اند و بحث این آقا را پیش می‌کشند.»

اباذری معتقد است که جلب توجه مردم به ستاره‌های ورزشی و هنری و... ابزاری برای سیاست‌زدایی است. وی حواشی مرگ خوانندۀ محبوب را نوعی ابتذال می‌داند که دولت و مردم با همکاری یکدیگر آن را شکل داده‌اند. وی در پاسخ به این که به سلیقه مردم توهین کرده است می‌گوید: «مردم ابله‌اند! فکر می‌کنند دارند انتخاب می‌کنند. تو فکر می‌کنی که داری انتخاب می کنی. مردم بهتر است آموزش ببینند تا اسیر چنین ابتذال‌هایی نشوند.» اباذری همچنین سخنان تند و تیز دیگری بر زبان راند.

اباذری علیه پاشایی؛ همه علیه اباذری!

اظهارات جنجالی اباذری عکس‌العمل‌های زیادی را بین عوام و خواص جامعه ایجاد کرد. شبکه های اجتماعی از یک سو و صاحب نظران از سویی دیگر به سخنان اباذری واکنش نشان داده‌اند.

عدۀ زیادی در شبکه های اجتماعی، به او انتقاد کرده‌اند و سخنان او را بی‌ادبانه خوانده‌اند. این عده معتقد هستند که وی به جای بررسی ریشه های این واقعه بی دلیل به مردم شوریده است. مخالفان نظر اباذری، می‌گویند که او حق ندارد سلیقۀ خود را بر مردم تحمیل کند و بسیاری آنچه را که او ابتذال می‌خواند، «ملودی ساده و روان» و اتفاقا دلیل موفقیت وی می‌دانند. مهدی خلجی نیز در یادداشتی در گوگل‌پلاسش نوشت که پرخاشگری امثال اباذری نمود افسردگی و درماندگی است.

اهانت بی سابقه به «پاشایی» و هوادارانش

او در ادامه می‌نویسد که روشنفکران پرخاشگر ادعا می‌کنند که انقلابی و رادیکال‌اند؛ اما در عمل رویکرد و نظرشان به تثبیت وضع موجود می‌انجامد و هر منتقد اجتماعی که در نقد خود، امید به تغیر را در جامعه بکشد، نقض غرض کرده است. موج اعتراضات تا جایی پیش رفته است که کمی بعد از سخنرانی این استاد انشگاه، صفحه «ما از اباذری متنفریم» در فیس‌بوک به راه افتاد.

تعدادی از کاربران هم که احساس می کردند به سلیقه‌شان توهین شده اشت در یادداشتی، نارضایتی خود را ابراز کرده اند. یکی از کاربران می‌نویسد: «خب ما هم به ایشان توهین می‌کنیم تا شاید برود بفهمد نباید توهین کند.» کابر دیگری نیز این گونه اعتراض خود را نشان می‌دهد: «مرگ یک هنرمند مرگ یک فرد نیست مرگ یک جامعه است. به هنرمند چه در زمان حیات و چه بعد مرگش باید ارزش گذاشت. این اقا هم معلوم نیست از چی دلخور بوده به مرحوم پاشایی گیر داده، شاید اینم یه راه برای معروف شدنه؟»

البته عده‌ای نیز با این اظهارات موافق هستند و معتقدند که نباید از یک خوانندۀ پاپ «امامزاده» درست کرد. این عده اعتقاد دارند که معمولا توده مردم در این گونه مواقع درک درستی ندارد و همین درک سطحی، سرآغاز سقوط به ابتذال است. سعید شریعتی، یکی از شاگردان اباذری نیز در صفحۀ گوگل‌پلاس خود نوشت: «پیروان مکتب فرانکفورت علی الاغلب چنین زبان گزنده، سیخکی و بی‌پروایی دارند.» او نیز مانند استاد خود معتقد است که هنر توده‌ای و محصولات صنعت فرهنگ، ذهن مخاطب را دستکاری می‌کند و عنصر آزادی‌بخش هنر یعنی خیال پردازی را از بین می‌برد؛ اما دربارۀ تعابیر اباذری از موسیقی پاشایی و مبتذل بودن آن با وی هم‌عقیده نیست.

کاوه خوش‌خواه هم این گونه در گوگل‌پلاسش می‌نویسد: «اباذری ابدا نیامده تا ابله‌بودن مردم را فریاد بزند.» او معتقد است که قسمت اصلی سخنان اباذری دربارۀ سیاست‌زدایی با حرف‌ها و تشنج‌های بعدی به دعوای خاله‌زنکی تبدیل شد و در نتیجه اباذری خود به سیاست‌زدایی دچار شد. او همچنین دربارۀ توهین اباذری به مردم می‌نویسد: «اباذری جملۀ خود را با بالابردن دستش و اشاره به عکس بزرگ پشت سرش از مراسم تشییع پاشایی بیان کرد: این مردم ابله‌اند» از نظر خوش‌خواه فرق است میان «مردم ابله‌اند» و «این مردم ابله‌اند.»

خودنویس نیز در متنی در دفاع از اباذری می‌نویسد: «اباذری هیچ‌کس را تحقیر نکرده، حقیقت را زیر فرش پوپولیسم پنهان نکرده...» این سایت تحلیلی سیاسی از گفته‌های اباذری ارائه می‌دهد و در ادامه می‌نویسد: « فریاد او عصیان است و خواست عصیان از جامعه‌ای است که آنجا که باید بایستد، می‌نشیند و جایی که به صورت نرمال نباید باشد، سیل راه می‌اندازد.» خودنویس توهین این استاد دانشگاه به مردم را اجتناب‌ناپذیر می‌داند و دربارۀ آن می‌نویسد: «چطور به جامعه‌ای که اولویتش را نمی‌شناسد احترام بگذاریم و بگوییم خودش بلد است که چه کند یا نکند؟».

بسیاری از خبرگزاری ها و رسانه ها نیز نسبت به حواشی این نشست واکنش نشان داده‌اند. فروتن در خبرآنلاین در متنی با عنوان «چرا اینقدر عصبانی چرا اینقدر جدی» نوشت: «اعتقادی به موسیقی مبتذل یا اصولا هنر مبتذل با مفهوم مورد نظر آقای دکتر ندارم. آن هم در کهکشان هنری‌ای که حتی خود ابتذال هم تبدیل به یک سبک و رویکرد هنری شده است.»

وی با تشبیه هنر به غذا به این موضوع پرداخت که غذا هم مثل خیلی از پدیده‌های دیگرِ قرن بیستم دچار تحول شده است و در نتیجه فست فود محصول این مدرنیته است؛ او با بیان این که این نوع موسیقی شبیه آن فست‌فود از مقتضیات این عصر است، در ادامه می‌نویسد: «می‌توان به آن‌ها [مردم] آموخت که استفادۀ دائمی و مستمر از چنین غذای سهل الوصول و فست فودی می تواند سلامت آن‌ها را دستخوش آسیب کند. اما آیا واقعا می توان به جامعه القا کرد تا از مصرف پیتزا، ساندویچ و ... صرف نظر کنند؟»

فرهاد عشوندی هم در یادداشتی در خبرآنلاین به نقد گفته‌های او دربارۀ سیاست‌زدایی دولت می‌پردازد. او برعکس دربارۀ سیاست‌زده بودن مردم ایران نسبت به مردم جهان اولی اظهارنظر می‌کند و در ادامه می‌نویسد: «گرچه آنچه رخ داده نه سیاست گریزی است و نه دولت توانی برای هدایتش داشته اما اگر روزی دولت می توانست مردم را به سویی ببرد که مثلا مردم ژاپن یا کره جنوبی هستند آیا اتفاق بدی افتاده است؟ اگر مردم آمریکا برای مرگ مایکل جکسون یا الویس آنچنان هیجان زده می شوند یا مردم کره در سوگ مرگ خواننده جوان پاپ رفتاری مشابه را بروز می دهند آیا کار سخیفی انجام داده اند؟ آیا آنجا هم دولت ها برای سطحی کردن باورهای عمومی ملت را به آن واکنش ها سوق داده اند که اگر در ایران این اتفاق افتاد، نامش را بگذاریم تلاشی دولتی برای انحراف ملت از دانش سیاسی؟»

امیر قادری هم در هفت صبح نوشت: «پیش از این هم در این باره صحبت کرده‌ایم که نعل واروی این گونه فکر کردن و سخن‌گفتن مشهور شده به روشنفکری در فرهنگ ما ادعای در برج عاج بودن است.» وی همچنین در انتقاد به مبتذل خواندن موسیقی پاپ توسط اباذری نوشت: «همان طور که یک سمفونی می تواند ارزشمند باشد؛ همان طور یک قطعه پاپ می تواند خوب از آب دربیاید.»

با وجود گذشت زمان نسبتا طولانی از مرگ پاشایی، حواشی آن هنوز ادامه دارد. «پدیدۀ مرتضی پاشایی» این روزها با اظهارنظرهای متفاوت و گاه متضاد زیادی روبه‌رو بوده است و هنوز هم کسانی هستند که در حیرت باشند و به دنبال پاسخ این سوال باشند که مرتضی پاشایی که بود و چرا این گونه مشهور شد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      راس میگه

      پاسخ ها

      • ali

        آقا خدا رحمتش کنه
        مرد
        تموم شد
        میخایین دسته جمعی خودکشی کنیم ؟
        منم بعضی از آهنگاشو دوس داشتم
        خوب که چی بشه
        ول کنین توروخدا

    • احمدنجفی ازمشهد

      اباذری کی هست؟با این حرفا خواسته خودشو مطرح کنه تا بین مردم معروف بشه.بنظرموفقم شده.

    • مردم

      به کجارسیدیم که بعضیاچشم دیدن یه مراسم باشکوه برای هنرمندمحبوبشان راندارندچه بی ادبانه به مردم توهین میکنندآنهم استاددانشگاه دلمان به دانشجویانش میسوزه که ناچارندتحملش کنند!!!

    • صبا

      ابله اونیکه دید- شنید - اما نفهمید که این خواننده حرف دل شنونده رو میگفت - تویی که جامعه شناسی اگه این دردو نفهمیدی چرا جذب کرد مردمو!!

    • امین

      ای ی ی ی کاششششش برسه روزی که واقعیت های زندگی رو ببینیم
      آخه این بحثا چه ارزشی داره که ما اینجوری افتادیم به جون هم
      آقایون ف خانوما بریدبفکر نان باشین که خربزه آب است
      این استاد دانشگاه همه حرفش همینه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخ گفتی برم به فکر نون باشم که گرونم شده تازه...
        تو بفکر نون باشی کافیه

      • علی

        همینه امین جان
        شورش در اوده دیگه
        جناب user شما یا احتمالا بابا نونتو میده یا شوهر . وگرنه میفهمیدی که باید به فکر نون باشی

    • پرند

      بسه بابا--- پاشایی کی بود کردین اسطوره --انوشیروان ارجمن فوت کرد چون انسان بزرگی بودهیچکس نرفت..اطرافیان و آنهایی که میشناختندش
      چون بچه بازی نبود - همه عاقل بالغ بودند .. بسه ...شما هی میخواین برای این متوفی عذاب بخرین...

      پاسخ ها

      • الی

        10000000 تا لایک

      • مریم

        آخی اگه حرف نمیزدی فکرمیکردیم زبون نداری.تواین مملکت بخل و حسادت وچرت وپرت گویی شغل دوم بعضی هاس

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه ولی خدا وکیلی وقتی زنده بود روی هم چهارتا خبر ازش داشتین که حالا که فوت کرده هر روز یه خبر میذارید؟!!!!!

    • بدون نام

      کجاش مراسم با شکوه بود؟؟؟همش مراسم سلفی و عکس بود چه مردم چه هنرمندان!!!!!مرده دستش از این دنیا کوتاه شده هرروز یه خبر یه روز موبایلشو میدزدن یه روز میخوان فیلم بسازن و.....بسه دیگه رییس جمهور نبود که

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قشنگ گفتی ... دمت گرم

    • بنفشه

      نمیشه مرتضی پاشایی رو با مایکل جکسون مقایسه کرد و این یک واقعیته .حرفای اقا ی اباذری خیلی هم بیراه واشتباه نیس . و من مواقفم هرجا که باید می ایستادیم نشستیم .اصلا از خودتون پرسیدیم چرا انقئ بزرگش کردیم ؟ایشون ادم بسیار محترم وهنرمندی بودند .اما واقعا هنرمند فقید ؟؟ این عنوان ی خبر بود .ما در جهان سوم هستیم و این یک واقعیته انکارناپذیره.

    • بدون نام

      ما ایرانیا یه سری آدم مرده پرستی هستیم
      "ابله مرده پرست "
      نظر من به نظر این بابا اباذری نزدیک تره

    • بدون نام

      یک نفر نترسید و واقعیت را گفت ... احسنت

    • بدون نام

      یک نفر نترسید و واقعیت را گفت ... احسنت

    • Verdant

      قرار نیست یکی بیاد به مردم توهین کنه چن نفر بیان بگه آزه راست میگه، این آقاهرکی هست واسه خودشه و نظریاتشم بدرد آلبومش میخوره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با کی هستی؟ استاد دانشگاه که نظراتش برای هزاز تا دانشجو دیکته می شه یا خواننده ای که دیگه نمی تونه آلبوم بده؟

    • هاجر

      پرند خانم ..اولا برو دو کلاس درس بخون ..
      ارجمن نه و ارجمند ..
      دوما همونطوری که تو حق داری نظرت رو بگی بقیه هم حق دارند پس نباید به حقوق همدیگه اهانت کرد
      اباذری یک جامعه شناس هیچوقت با این ادبیات حرف نمیزنه .. فقط خواسته خودش رو مطرح کنه

      پاسخ ها

      • میلاد

        اولا که همه میدونن ارجمند بود نه ارجمن و این یه غلط تایپی بوده! واسه شما تا حالا پیش نیومده دیگه؟؟؟ نه؟؟؟
        دوما ایشون نخواست نظرشونو تحمیل کنن ... ایشونم فقط نظرشونو گفتن، مثل شما!
        سوما خیلی حرفتون بچگانست که بخواین بگین آقای اباذری خواسته خودشو مطرح کنه!
        البته کودکانه بودن نظر شما از همون قسمت اولش که به تایپ نشدن "د" آخر ارجمند گیر دادید مشخص بود منتها این آخرش دیگه ثابتش کردید!
        موفق باشید خانوم هاجر

    • بدون نام

      ولی جلب توجه افراطی به یک مسئله و بی توجهی های اساسی به مسائل اجتماعی قابل بررسی و تامله. چرا اینهمه ناهنجاری و کمبود و هزار مشکل دیگه داریم کسی هیچی نمی گه. همه فقط شدیم تماشاچی و تسلیم وضعیت موجود. اما اقای اباذری بدونید راههای زیادی برای اعتراض هست........

    • معلم

      مردم ابله نیستند مردم خوب وبد را خوب می فهمند چون هم عقل دارند هم شعور.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه دیگه معلم عزیز ... مردم دیگه خوب و بد رو نمیفهمند، نمیدونم شما توی مراسم تشریف داشتی یا نه ... متاسفانه مردم ایران دیگه خوب و بد رو نمیفهمند! اگه میفهمیدن موقع مراسم تشییع پیکر مرحوم پاشایی موبایلای واموندشونو از تو جیبای بی صاحابشون در نمیاوردن واسه عکس و فیلم و سلفی ... که آبرو مون تو دنیا بره که مردم ایران توی مراسم تشییع هم برای خوشگذرونی و عکس و سلفی میرن مراسم!
        از همین مورد کوچولو شما بگیر برو جلو تا حساب بیاد دستت!

      • بدون نام

        خوب و بد را می فهمن خوب هم می فهمن . و از روی عمد خوب را " بد" و بد را " خوب" جلوه می دن. بعضیا که از دور نگاه می کنن فکر می کنن مردم نمی فهمن خوب و بد را. فهمیدی؟ سعی کن تو می تونی.

      • بدون نام

        نه عزیز دل!
        کسی که اینجور رفتار میکنه یعنی نمیفهمه!
        فرق ما آدما با حیوانات چیه؟ اینه که ما میفهمیم و اونا نمیفهمن!
        حالا اگه برعکس عمل کنیم و خوب و بد را عوضی بگیریم یعنی نمیفهمیم ... پس یعنی چی؟؟؟؟ یعنی ...
        آبجی یا داداش عزیزی که جواب منو دادی ... فقط یک موردی که توی کامنت اول عرض کردم نیست که نفهم بودنمونو ثابت میکنه ... روزانه هزاران مورد دیگه هم هست که نشون دهنده شعور پایینمونه.
        اگه قرار باشه به قول شما بفهمیم ولی از عمد برعکس جلوه بدیم پس لیاقتمون همین وضعیت نابسامان زندگی توی ایرانه ... در حقیقت زندگی مثل یه فرد اروپایی از سرمون زیاده ... خیلی زیاده ... اون مدل زندگی با سطح فرهنگ، شعور و فهممون نمیخونه و فرا تر از اونه!
        یه فنجون رو تصور کن که شما بیش از حد توش قهوه بریزی! چی میشه؟ سر ریز میشه و همه جا رو کثیف میکنه!
        متاسفانه (قصد بی احترامی ندارم به کسی، خودمم یه ایرانی هستم و جزئی از همین مردم) اون فنجونه همون فرهنگ و شعور ما ایرانیاست که اگه زندگی خیلی راحت (هومن قهوه) بهمون بدن، چون ظرفیتشو نداریم گند میزنیم به همه چی!
        مصداق حی و حاضرشم همون گوشیای بینهایت پیشرفتست ... که فرهنگ استفادشونو هنوز متاسفانه نداریم... گوشی رو هم اگه در نظر نگیریم ... 70 ساله خودرو وارد مملکت ایران شده، هنوز فرهنگ استفاده و رعایت قوانین رو نداریم! داریم به نظر شما؟؟؟؟
        ممنون که به کامنتم جواب دادی ولو منفی ... این نشون میده که حرف بنده حقیر رو کسی خونده!

    • زیبا

      اصلا این اقا کیه که به خودش اجازه میده تا به هنر و هنر دوست توهین کنه ؟؟؟؟مگه هر کی میخونه خدایی نکرده ؟؟؟؟اصلا تو ایران ما هنوز خوانندگی وجه زیبای خودش رو پیدا نکرده همش به چشم لوس انجلسی ها به اونا نگاه میشه .....چون مث این اقا عقب مونده اند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون آقا جامعه شناسه و فکر کنم تو رو هم خوب میشناسه.

    • Mahtab

      بنظر من ، فردى كه از اين كلمات توهين اميز استفاده ميكنه ، ديگه جايى براى نظر دادن نميمونه !
      انسانى كه به انسانيت همنوعان و هموطناش توهين ميكنه ، شايسته ى نظر دادن نيست !
      اينگونه افراد فقط قصد تشويش دارن و ميخوان كه مطرح بشن !
      متاسفم
      بهتره كه به سلايق و عقايد همديگه احترام بذاريم ، اونوقت ميبينيم كه دنيا چقدر زيباست .

    • بدون نام

      من به نظرات این اقا کاری ندارم ولی واقعا ملت ما به نوعی مشکل دارند. حالا شما از حرف من ناراحت شوید و منفی بدهید. همه مان واقعیت ها را می دانیم.

    • sara

      من با ایشون موافقم و اینکه مردم ما همیشه به دنبال غم هستند چون جایی واسه شادی کردن نیست

    • شیرین

      واقعا واقعیت مردم ایرانو گفت من باهاشون موافقم ولی شیوه ی بیانش درست نبود

    • Baran

      بازم خبر از پاشايي
      بازم کلی کامنت اونم طولانی
      ولش کنید دیگه خدا رحمتش کنه

    • بدون نام

      خداروشکر که هنوز جامعه شناس داریم. ای کاش من هم جسارت ایشونو داشتم.

    • رحمانی

      به نظر منم بزرگ کردن مرتضی پاشایی بی مورد و نابجاست، من نه قصد توهین دارم نه چیزی ولی اینکه برادر ایشون این حق را به خودشون بدن و به دیگران توهین کنند و یا پدرشون فکر کنند که ............ فوق العاده نا بجاست .

    • مریم

      کاش ماهااحترام بهمدیگه رویادمیگرفتیم. واسه مرده مونم احترام قائل نیسیم.مرده پرست کجابود. یکی میادمیگه خدابیامرزتش.یکی میگه مگه کی بود.آدم نمیدونه بخنده یاگریه کنه. اینکه استاددانشگاه جامعه شناسیه خدابدادبقیه بخیل ها وتنگ نظرامون برسه

    • الهام

      واقعا راست گفته اباذري!!!!
      آخه تا کي و چقدر؟

    • مهرداد

      اباذری به نفعته نذر ندی!!!!!!
      افتاد...

    • سامان

      این یه حرف دکتر اباذری چندان دور از واقعیت نیست.
      ملودی؟ شعر؟ روانی؟ ..
      .اقعاً اگه اینها باعث میل آگاهانه افراد به کسی یا جریانی هست، خب به نظر افرادی نیستند که در این موارد بهتر از مرحوم پاشایی باشند. واقعاً حافظ و رودکی رو شناختیم و بهشون تاسی کردیم؟
      ...
      ضمنا حرف دکتر اباذری حرفی در فضای دانشگاهی بود. خیلی از آسیب شناسی ها در نهایت منجر به چنین مطالبی میشن.

    • آوا

      كي بوده اين مرتضي پاشايي؟

    • چوبینه

      متاسفانه تو جامعه امروزی ما ارزش ها با ضد ارزش ها داره جایگاهشو عوض میشه......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج