اعتراض به پخش ناقص «قصه های مجید»
پخش فیلم قصههای مجید با عنوان «میگو» که قرار بود چهارشنبه شب در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر با حضور کیومرث پوراحمد کارگردان این فیلم پخش شود با اعتراض وی نیمهتمام ماند.
وی در ادامه پشت تریبون رفت و خطاب به دانشجویان اظهار داشت: شما دانشجویان باید به پخش ناقص فیلم اعتراض میکردید و میرفتید. شما نباید ساکت بنشینید، زیرا طبیعیترین حق شما دیدن فیلم بدون هر نوع سانسور است. فیلم از اواسط آن بدون هر نوع تیتراژ پخش شد، من برای ساخت پلان به پلان این فیلم خون دل خوردم و زحمت کشیدم، «قصههای مجید» نتیجه سه سال عمر من است و این درست نیست که از این فیلم فقط ۴۰ دقیقه آن پخش شود.
کارگردان فیلم قصههای مجید با انتقاد شدید از سانسور فیلم و کارهای هنری مدعی شد: عدهای با زخم سانسور فیلم را نابود میکنند و هر بلایی دوست دارند سر یک فیلم میآورند. ۴۰ سال کار کردم اما هنوز به زخم سانسور عادت نکرده و تا آخر پای حرفم میمانم.
وی با ادعای دخالت نمایندگان مجلس به پخش برخی فیلمهای سینمایی از جمله آخرین ساخته رخشان بنیاعتماد، افزود: عدهای تحت عنوان امنیت ملی، جلوی اکران فیلمهای هنری از کارگردانان بزرگ ایران را میگیرند.
پوراحمد، رخشان بنیاعتماد و کیانوش عیاری را از ستونهای سینمای ایران برشمرد و بدون ارائه مصداقی گفت: برای من جای سئوال است به این بزرگان گفته میشود بروند از دهنمکی یاد بگیرند.
وی ادامه داد: فیلم «قصههای مجید» فیلم بسازبفروشی نیست که سه ماهه جمع شده باشد. یک سال نوشتن، یک سال فیلمبرداری و یک سال دیگر کارهای فنی روی این قصه انجام گرفته تا «قصههای مجید» تولید شود.
کارگردان قصههای مجید گفت: بعد از قصههای مجید، فیلمهای ماندگاری چون «اتوبوس شب»، «شب یلدا» و ... را ساختم اما قصههای مجید از من هم پیشی گرفت و بعد از ۲۰ سال هنوز هم میدرخشد.
وی با تاکید بر اینکه قصههای مجید نقطه عطف کارنامه ۴۰ ساله من است، عنوان کرد: این موضوع را مرهون داستانهای مرادیکرمانی هستم.
پوراحمد یادآور شد: قصههای هوشنگ مرادیکرمانی، قصههای یک نسل است که با خاطرات نوجوانی من تلفیق شد.
وی با بیان اینکه فیلمبردار قصههای مجید «عظیم جوانروح» هفته گذشته درگذشت، تصریح کرد: عظیم جوانروح آن موقع میگفت «فیلم قصههای مجید خوراک ۵۰ ساله تلویزیون است» و من آن موقع مضمون این حرف را نمیفهمیدم که اکنون به آن رسیدهام.
کارگردان قصههای مجید درباره علت ساخته نشدن قصههای مجید در کرمان تصریح کرد: مشکلات بسیاری مانع کار در کرمان بود؛ دوری راه و مهمتر از آن پیدا کردن این همه نابازیگر بسیار سخت بود.
پوراحمد تاکید کرد: مدتها در کرمان به دنبال پیرزن خانهداری بودیم، حتی یک نفر حاضر به دادن تست نشد اما در اصفهان ۴۰ زن خانهدار برای حضور در این فیلم تست دادند که در نهایت مادرم انتخاب شد.
مسئول امور فرهنگی دانشگاه شهید باهنر نیز با دادن جانب حق به کارگردان قصههای مجید اظهار داشت: طبیعی است سانسور کار هنری شما به هر دلیلی چه شخصی و سلیقهای و چه مباحث دیگر موجب ناراحتی شود.
حامد حسینخانی با بیان اینکه پخش از نیمه فیلم برای من هم سئوال بود، تصریح کرد: نگاه رسانهها و موسسات به کارهای هنری سامانیافته و دلسوزانه نیست و به همین دلیل آن حساسیتی که باید درباره آثار هنری وجود داشته باشد، وجود ندارد.
وی سانسور را یک نقص ملی دانست و افزود: نگرانی شما که در فضای هنری فعالیت میکنید، بهجا و درست است.
مسئول امور فرهنگی دانشگاه شهید باهنر ادامه داد: قصههای مجید نهتنها برای نسل من، بلکه برای نسلها و جوانان بعد از من هم لحظات خوبی خلق کرد، قصههای مجید قصههای ماندگاری است که فقط جنبه سرگرمی نداشت، بلکه با یک نوع آموختن و راه و رسم زندگی همراه بود.
حسینخانی خاطرنشان کرد: هنر مایه زندگی است و این هنرمندان هستند که زندگی را به نسلهای آینده میآموزند.
پوراحمد در پاسخ به این سئوال که چرا فیلم «۵۰ قدم آخر» با واکنشهای متفاوت روبهرو شد و چه پروژههایی در دست کار دارید، اظهار داشت: این فیلم با حب و بغضهایی همراه شد، سه سکانس آن حذف شد و پایان آن تغییر کرد، طوری اکران شد که خودشان میخواستند و مجبور شدم آن را از کارنامه زندگی خود حذف کنم، چون این فیلم، فیلم من نیست.
وی گفت: فیلم «۵۰ قدم آخر» سختترین فیلم زندگی من بود اما به دلایلی نخواستند این فیلم مطرح شود و چون از آن فیلم خوششان نیامد، زدند توی سرش.
وی در پاسخ به سئوال یک دانشجو که نظرتان درباره فیلم «شیار ۱۴۳» چیست، افزود: شیار ۱۴۳ ظرافتها و محاسن بسیاری دارد اما فیلم شلوغ و بیدر و پیکری است و انسجام لازم را ندارد. پایانش ملودرامی است که به نظر من نازل شده و میتوانست خیلی بهتر از این تمام شود؛ البته به عنوان نخستین فیلم نرگس آبیار فیلم قابل تاملی است.
پوراحمد اظهار داشت: این فیلم، فیلمی است که حشو و زوائد زیادی دارد و واقعگرایی آن تبدیل به شلختگی شده است.
کارگردان «قصههای مجید» درباره چگونگی ساخت فیلم قصههای مجید پاسخ داد: قصههای مجید در گروه کودک و نوجوان به دو سه کارگردان کرمانی پیشنهاد داده شده بود که در نهایت من با خواندن قصههای آن کار را به عهده گرفتم و جذابیت آن موجب شد که ساخت این اثر را قبول کنم.
وی بیان داشت: این فیلم را با پایینترین قیمت یعنی دقیقهای ۲۰ هزار تومان ساختم. قصههای مجید با ۱۶ میلیون تومان ساخته شد و این برای تلویزیون کمترین هزینه را در برداشت.
وی با بیان اینکه هوشنگ مرادیکرمانی تنها نویسندهای است که بسیاری از قصههایش به فیلم تبدیل شده، گفت: علتش این است که هوشنگ تفاوت ادبیات و سینما را میفهمد و با سعه صدر برخورد میکند.
پوراحمد در پاسخ به اینکه کدام فیلمهایتان را خودتان میپسندید، بیان داشت: شب یلدا، به خاطر هانیه، اتوبوس شب و خواهران غریب.
وی تصریح کرد: من فیلمهای بسیاری دارم که اکنون دیگر حاضر نیستم حتی یک بار هم آن را ببینم و از جمله آنها میتوان به «تاتوره» و «گل یخ» اشاره کرد.
پوراحمد تاکید کرد: برای فیلم احمقانه گل یخ یک سال زحمت کشیدم اما نشد و من از تاریخ سینمای آن زمان به خاطر ساخت این فیلم عذرخواهی کردم.
کارگردان قصههای مجید درباره فیلم «نان و شعر» گفت: «نان و شعر» در ایران شکست خورد به این دلیل که مجید قصههای ما دیگر آن شیرینی کودکانه را نداشت و گوشتتلخی بلوغ نوجوانی موجب شد مردم او را نپذیرند.
وی درباره اینکه فیلم جدیدی برای کودک و نوجوان خواهد ساخت یا خیر، افزود: قهرمان آخرین پروژه در دست تولید من، یک نوجوان است. ما چهار سال جهنمی داشتیم که تمام بودجه سینما را جارو کردند و رفتند. در این زمان فیلمهای احمقانه یکبار مصرفی ساخته شد که باید در زبالهدان تاریخ انداخته شود.
وی با بیان اینکه به مجلس چه ربطی دارد که در کار وزارت ارشاد دخالت کند، تصریح کرد: چرا با اصغر فرهادی که موفق به گرفتن جایزه اسکار شد اینگونه رفتار میشود یا اینکه چرا رخشان بنیاعتماد باید اسم فیلمهایش را عوض کند.
پوراحمد درباره فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری که با مشارکت ناجا ساخته شده، یادآور شد: این فیلم، فیلم بسیار درخشان و زیبایی است اما به خاطر یک پلان تاثیرگذار که او حاضر به حذف آن نشده، توقیف شده است.
وی خاطرنشان کرد: هنرمندان دنیای سیاستبازی را نمیفهمند، چراکه دنیای ما از هم متفاوت است. در مملکتی که مجلسش جلوی پروانه وزارت ارشاد را میگیرد و برای این پروانه تره خرد نمیکند، چیزی جز بیقانونی حاکم نیست.
پوراحمد بیان داشت: یک عده در موسسه سروش برای مردم تصمیم میگیرند و معلوم نمیشود یارو آن لحظه خمار و نشئه بوده که این طور زده فیلم را نابود کرده است، معلوم نیست احمق چه مصرف کرده و میزند همه چیز را خراب میکند.
وی افزود: در فیلم ۵۰ قدم مانده به آخر یکی از همین سرداران آمد و فیلم را قبل از اکران دید و خودش به من گفت این فیلم زلالترین و پاکترین فیلم دفاع مقدس است، پس از اکران منکر همه چیز شد و گفت، نباید این فیلم اکران میشد و فیلم را احمقانه و ... توصیف کرد،
اینها فیلم بساز بفروش میخواهند که سه ماهه عین زباله جمعش کنند.
پوراحمد در ادامه سخنان هتاکانه خود با زیر سئوال بردن رسانه ملی گفت: قصههای مجید که من با آن قیمت قبول کردم، بعدها متوجه شدم من کارگردان مهمی نبودم، بلکه مجانی برای تلویزیون بیشرم کار کردم، چراکه فیلمی که علاوه بر استفاده ۲۰ ساله تلویزیون، فروش به چند کشور را هم داشت، چون توی قرارداد نیامده بود من دیگر حقی بر آن نداشتم.
وی عنوان کرد: در حال حاضر آدمهای شایستهای بر سر کارند، اما اینها نمیگذارند، هشت سال دولت احمدینژاد دزدی و فساد و سیاستبازی بر صدا و سیما حاکم بود.
پوراحمد در حالی که با عصبانیت سخن میراند بدون ارائه سندی برای سخنان خود گفت: در مملکتی که قانون ندارد و مجلس آن برای پروانه ارشاد تره خرد نمیکند، این قوه آن یکی را رد و نقض میکند، این فضای شیر تو شیر است، باید شانس بیاوری که سانسور نشوی.
وی همچنین با اشاره به خاطراتی از شاه و رفتنش با ثریا تصریح کرد: در آن زمان شاه گفت، زنده باد آزادی و آزادی همین لحظه با تو بودن است و پشت پا بر همه چیز زد.
در پایان این مراسم تماس تلفنی با هوشنگ مرادیکرمانی برقرار شد و در این بین کیومرث پوراحمد و نویسنده «قصههای مجید» خوش و بش کردند.
ارسال نظر