۱۵۰۰۶۳۳
۷ نظر
۱۳۱۲
۷ نظر
۱۳۱۲
پ

زیدآبادی: آخر اسم این بدبختی هم شد زندگی؟

احمد زیدآبادی با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود به کمپین "نه به تصادف" واکنش نشان داد.

برترین‌ها: احمد زیدآبادی با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود به کمپین "نه به تصادف" واکنش نشان داد.

2556

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب می‌نویسد: گویا نرخ تصادفات جاده‌ای در ایران 20 برابر میانگین تصادفات در سطح جهان است که سالانه 28 هزار کشته و 300 هزار معلول و مصدوم به جا می‌گذارد.

این میزان تلفات، بیش از  تلفاتِ جنگ ایران و عراق است. در طول 8 سال جنگ، 190هزار ایرانی شهید و 672 هزا تن معلول و مجروح شدند.

بنابراین، فقط در جاده‌های ایران، به اندازه یک جنگ خونین و مرگبار افراد کشته و زخمی و معلول می‌شوند، حالا بماند که در قتل و اعدام و خودکشی و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های لاعلاج بخصوص سرطان هم  ایران یا رکوردار و یا در بالای جدول جهانی است!

با این حساب، مشغول جنگ علیه خود یا دیگرانیم. زندگی نداریم. سوگواری‌ها بی‌پایان و ذائقه‌ها تلخ است. دلهره‌ها دائمی و ترس‌آور است. 

در این میان، هر کمپینی مثل نه به تصادف، نه به قتل، نه به اعدام، نه به خودکشی، در هر حال بهتر از هیچ است و حدقل مصداق کوشش بی‌هوده به از خفتگی است! 

درباره دلیل آمار بالای تصادفات و تلفات جانی و مالی ناشی از آن در ایران بحث بسیار است. بی‌اعصابی، خشمگینی، ناهنجاری رفتاری، کیفیت پایین خودروهای تولیدی و وضعیت جاده‌ها در این باره مؤثر است. کنترل برخی از این عوامل، برنامهٔ همه جانبه و بلندمدت می‌طلبد که فعلاً گویی از دستور کار سیاست کشور خارج است! اما برخی دیگر بخصوص بهبود وضعیت جاده‌های کشور امری به نسبت کم‌هزینه و ساده و در کوتاه مدت ممکن است، با این حال، حتی دریغ از همین! 

به نظر من جاده‌های هر کشور شاخص‌ترین معیار و بلکه آینهٔ تمام‌نمای سطح توسعه و رفاه یک کشور و میزان لیاقت و شایستگی مسئولان آن است. 

با در نظر داشتن این معیار و ملاک، کافی است در جاده‌های کشور سفر کنیم تا سطح توسعه و رفاه مردم از یک طرف و میزان صلاحیت صاحب‌منصبان از طرف دیگر به دست آید! 

در بهترین حالت، اکنون وضعیت اغلب جاده‌های ایران، وحشتناک است! در مسافت بین دو شهر معمولاً بعد از چند کیلومتر آسفالت معمولی، خودرو ناگهان گویی وارد سنگلاخی مهیب می‌شود! چنان لرزه و تکانی به جان خودرو و سرنشینانش می‌افتد که هفت جد خود را یاد می‌کنند! خودروهای فرسوده و بی‌کیفیت در چنین سنگلاخی، ساختارشان از هم فرو‌می‌پاشد. خراب می‌شوند و به خرج می‌افتند و در راه می‌مانند و راننده و خانواده‌اش را به چنان مرحله‌ای از خشم و استیصال می‌رسانند که با خود می‌گویند؛ اگر تصادف کنیم و بمیریم از این اعصاب‌خردی بهتر است! آخر اسم این بدبختی هم شد زندگی؟ 

حکومتی که به هر دلیلی قادر نباشد سالانه چندهزار تن آسفالت را تهیه و روی کف جاده‌ها و خیابان شهرها بکشد، دیگر با چه ابزاری می‌تواند در چشم شهروندان به عنوان حکومتی لایق و شایسته مورد احترام و اعتماد قرار گیرد؟ نه، واقعاً چطور می‌تواند؟ 

آن شرکتی که عوارض اتوبان قم-اصفهان را دریافت می‌کند، چطور وضعیت افتضاح این جاده را نمی‌بیند؟ و اگر می‌بیند چطور توان مرمت آن را ندارد؟ و اگر توان آن را دارد چطور تا این اندازه بی‌تفاوت است؟ حقا که عوارض دریافتی حرامش باشد!.... 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

ایمپلنت اقساطی دندان با ضمانت مادام العمر

برای مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • مجتبی

    حرامش باشد.

  • هادی

    این چه زندگیه همش استرس اضطراب نه زندگی خوبی داره نه تفریح خوبی داریم. با کشور به این ثروتمندی

  • اسلامی

    احسنت

  • علی علی

    یعنی جاده قم، اصفهان که اسمش میشه اتوبان کاشان، از سطح کره ماه هم ناصاف تره، من با یکبار رفت و برگشت از این جاده، 2 بار لاستيک ماشینم ترکید در حدی که رینگ ماشین له شد، تمام جلوبندی ماشین رو مجبور به تعویضش شدم، همچین کف ماشین تو یکی از چاله ها با زمین برخورد کرد که از تمام زیر موتور روغن میریزه، هر چقدر هر گوشش رو تعمیر کردم باز فایده نداشت و همچنان از جاهای دیگه روغن میریزه، فاجعه ترین جاده دنیاست

  • قل هوالله

    با نظر های تند نمی توان چیزی را درست کرد

  • چشم سوم

    نه خودرواستانداردداریم ونه جاده استانداردونه مردم رعایت می کنند!

  • پرواز تا بینهایت

    وضعیت جاده ها وحشتناکه... شده سنگفرش... مسول که باید شایستگی ولیاقت خدمت داشته باشد کی میخواهد جبران‌ کند....

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج