فیلمم را توقیف کردند چون اسراییلیهایش بیحجاب بودند!
روزنامه ایران در میزگردی که با حضور سه کارگردان و تهیه کننده سینما ترتیب داده به موضوع نظارت و توقیف در سینمای ایران پرداخته است.
برترینها: روزنامه ایران در میزگردی که با حضور سه کارگردان و تهیه کننده سینما ترتیب داده به موضوع نظارت و توقیف در سینمای ایران پرداخته است.
در بخشی از این میزگرد، منوچهر محمدی تهیه کننده شناخته شده و قدیمی سینما میگوید: «من در یک دوره کوتاه حدفاصل سال ۷۶ تا انتهای ۷۷، مدیر کل نظارت و ارزشیابی بودم. طبق آمار، همان سه، چهار روز اول حدود سیواندی فیلم در شکلهای مختلف توقیف شده بودند که برخیها را اسم میبرم؛ اولی فیلم «بانو»ی داریوش مهرجویی بود که ۷ سال توقیف بود. من به عنوان مدیر کل نظارت و ارزشیابی به تنهایی در سالن نشستم و فیلم را دیدم. باور بفرمایید هرچه نگاه کردم که کجای این فیلم باعث توقیف ۷ ساله شده، متوجه نشدم. گفتم لابد من نفهمیدم، بگذار یکبار دیگر فیلم را با دقت بیشتر ببینم. اینبار با حساسیت تمام فیلم را دیدم، یعنی پیگیرانه جاهایی از صحنه را نگاه میکردم که نکند علامتی یا چیزی باشد که من متوجه نشدهام، باز هم هر چقدر گشتم چیزی پیدا نکردم. فردای آن روز با مدیر کل قبلی تماس گرفتم تا از او که عامل توقیف فیلم بود دلیلش را جویا شوم. گفت در پرونده فیلم موجود است. به پرونده که مراجعه کردم با یکسری گزارشهای مشکوک و بولتنهای ضمیمه شده مواجه شدم که مبنا و اساس تصمیمگیری مدیران بوده است.
فیلم دیگری که پیگیر علت توقیف آن شدم، «نرگس» رخشان بنیاعتماد بود که با وجود نمایش در جشنواره و کسب چندین جایزه و همچنین اکران عمومی، در دریافت پروانه نمایش خانگی با توقیف مواجه شده بود. برایم عجیب بود فیلمی که حتی اکران عمومی هم شده چطور در عرضه شبکه نمایش خانگی توقیف شده است. حدود ۱۰ تا ۱۱ فیلم دچار همین سرنوشت بودند. اینبار از مدیر کل مربوطه پیشین خواهش کردم تشریف بیاورد و حضوری از ایشان دلایل توقیف را جویا شوم. برای خودم واقعاً شبیه آزمون جامعهشناسی و روانشناختی بود. گفتم ببخشید شاید من خنگم و نمیفهمم میشود بگویید چرا مثلاً «نرگس» در شبکه نمایش خانگی توقیف شده است، گفت تو واقعاً نفهمیدی! گفتم نه به خدا، من دوست دارم از نظرات شما بهرهمند شوم. گفت شما میدانید در ویدیو میشود تصویر را فیکسفریم کرد؛ یعنی یک جای فیلم را فیکس کرد و نگه داشت. گفتم خب خاصیت این تکنولوژی همین است. گفت اگر یک جوانی احتمالاً یک بخشی از این فیلم را فیکس کرد و با چهره بازیگر زن تلذذ جنسی داشت، شما شرعاً مسئول هستید! ببینید این دیگر یک تفکر بیمارگونه است. مدیر و بالادستی او باید میفهمید که این آدم بیمار است یا نگاه بیمار دارد یا تحت فشار جریانات بیمارگونه است.
یک مثال عجیبتر بزنم؛ از فیلم «بازمانده» مرحوم سیفالله داد که از بالاترین تا پایینترین رده نه تنها در ایران بلکه دنیای عرب هم اذعان دارند، قویترین فیلم در حوزه فلسطین و مقاومت و... است. این فیلم به مدت یک سال توقیف بود. ما سال ۷۴ فیلم را ساختیم و سال ۷۵ به طور کامل توقیف شد. فکر میکنید علت توقیف چه بود؟ بنده و مرحوم آقای داد به ارشاد که مراجعه کردیم، گفتند فیلم بیحجاب است. گفتیم کجایش بیحجاب است؟ گفتند ارتش اسرائیل حجاب ندارد! واقعاً یک لحظه مثل اینکه برق سه فاز به ما وصل کرده باشند، از این میزان شعور و درک متحیر شدیم. در حالی که ما برای بازیگران ارتش اسرائیل حتی این مراعات را کرده بودیم که از جامعه مهاجران مسیحی ساکن در سوریه که بلوند و چشمآبی هستند استفاده کنیم تا ارتش اسرائیل باورپذیر باشد، میگفتند چرا اینها بیحجاب هستند. گفتم خب اگر من سر اینها حجاب کنم که دیگر چرا باید جلوی مسلمانان و فلسطینیها اسلحه بکشند. این برداشتها دیگر مندرآوردی است.»
نظر کاربران
همون تفکرات تنگ نظرانه و محدود باعث شد در بین هنرمندان دوقطبی و بین مردم و هنرمندان هم دوقطبی از همه بدتر بین مردم و حکومت گسست ایجاد شود. و اینروزها را شاهد باشیم.
چیزی که سخت بان محتاج بودیم. همون وحدت دشمن شکن بود.
مغزهای کوچک زنگ زده....
خب راس میگه
خاک تو سرمون کنند این فسیل ها برامون تصمیم گیری میکنند
وقتیکه طالبان درافغانستان به پشت بزماده شلوارک می پوشانندچرااینان به زنان اسرائیلی که حتی یهودی هم نیستندبایدچادروبرقع ویاپوشیه نپوشانند؟بالاخره کلیدجهنم وبهشت دردستان اینان است،ولی خودشان چه هاکه نمی کنند.
الانهمهشاناصلاحطلبومدافعمردموبانوانهستن!
به این میگن تفکر نابودگرجامعه هنری
خدایا از اینهمه درد بی عقلی مردم، خودت نجاتمان بده.
چرا آدم های بیمار رو باید بذاری راس کارها
چقدر این فیلم بازمانده رو دوست داشتم. یادش به خیر.