۱۴۸۲۵۸۹
۱ نظر
۱۴۵۴۸
۱ نظر
۱۴۵۴۸
پ

نیسان پاترول جدید، رقیب جدی تویوتا لندکروز

برند نیسان از میراث بزرگ و سنگینی که شاسی‌بلند پرچمدارش دارد، آگاه است؛ پس با ارائه نسل تازه آن تلاش کرده تا یک بار دیگر به بازار لندکروزر هجوم بیاورد.

پدال: پاترول نه‌تنها از نظر ابعاد، بلکه از نظر پیشرانه‌ای هم خودرویی بزرگ به شمار می‌رود. این ژاپنی ۵.۲ متری، نیروی حرکتی خود را از یک پیشرانه ۵.۶ لیتری ۶ سیلندر V شکل تویین توربو دریافت می‌کند که با تکیه‌بر ۴۲۴ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور، بدنه ۲,۷۰۰ کیلوگرمی پاترول جدید را در عرض ۶.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۹ سرعتی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

البته مشتریانی که از خرید پاترول، تنها ظاهر نه‌چندان همه‌پسند آن را می‌خواهند می‌توانند از یک پیشرانه ۳.۸ لیتری تنفس‌طبیعی هم استفاده کنند که تنها ۳۲۲ اسب بخار قدرت و ۳۵۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ رقمی که برای بدنه پیل‌پیکر و وزن بالای آن، واقعا کافی نیست.

آیا آپشن هیبریدی هم وجود دارد؟

خبری هم از پیشرانه‌های برقی و هیبریدی نیست. بازار هدف نیسان پاترول (کشورهای خاورمیانه‌ای) اهمیتی به قیمت بنزین و پیشرانه‌های هیبریدی نمی‌دهند. برای همین هم پاترول در بازار اروپا و ژاپن عرضه نمی‌شود. فروش این شاسی‌بلند توانمند در بازار کشورهای همجوار ما آنقدر بالا است که نیسان تصمیمات تولیدی خود را بر پایه نظر خریداران این منطقه انجام می‌دهد. این برند ژاپنی در سال گذشته، تنها در خاورمیانه بیش از ۲۰ هزار دستگاه پاترول را به فروش رسانده است.

1

دیگر کشورهای علاقه‌مند به شاسی‌بلند پاترول هم شامل استرالیا، کانادا، آفریقای جنوبی و فیلیپین می‌شود؛ عملا تمام کشورهایی که قیمت سوخت ارزان‌تر از کشورهای دیگر است. پس دلیلی هم ندارد که مردم به‌دنبال ویژگی‌های جدید و حفظ هزینه باشند و یا به پیشرانه هیبریدی اهمیت بدهند. در مقام مقایسه می‌توان به لندکروزر اشاره کرد که در نسخه‌های هیبریدی و دیزلی هم عرضه می‌شود تا دسترسی تویوتا به بازارهای بیشتری را ممکن سازد.

بهبودهای فنی پاترول جدید

پاترول جدید هم مانند نسل‌های گذشته، یک آفرودر تمام‌عیار محسوب می‌شود. نیسان برای تولید این شاسی‌بلند از پلتفرم بدنه‌روی‌قاب استفاده کرده است. سیستم تعلیق پاترول شامل  فنرهای مستقل است و از فناوری فنربندی بادی جدید و قابلیت تنظیم ارتفاع هم سود می‌برد.

هر چند که سواری با پاترول در خیابان‌ها و مسیرهای ساده کوهستانی بی‌دردسر است اما عبور از تپه‌های شنی امارات‌متحده‌عربی نیازمند کاهش فشار باد تایر و افزایش چسبندگی است؛ به‌همین دلیل مهندسان نیسان، پاترول تازه را به یک کمپرسور داخلی هم مجهز کرده‌اند. آن‌ها با درک ذائقه مشتریان خود، شاسی‌بلندی اتوکشیده را طراحی کرده‌اند که با کت‌وشلوار رسمی خود از دیوار هم بالا می‌رود!

نسل تازه پاترول ۲۰۲۵، پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده است؛ هر چند که در زمینه ارائه یک تجربه سواری لوکس خیابانی، در مقایسه با رقبایی چون لندروور حرف چندانی برای گفتن ندارد اما دست از تلاش نکشیده است. پیشرانه شش سیلندر توربوی هیبریدی تقریبا به اندازه موتور قبلی ۵.۶ لیتری ۸ سیلندر قدرت دارد ولی حتی به فرامین پدال گاز پاسخ سریع‌تر و بهتری می‌دهد. توربوها به رسم همیشه، نیازمند مقداری زمان برای بیدارشدن هستند اما در ازای زمان از دست رفته، گشتاور خوبی را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند.

استفاده از تنظیمات حالت آفرود از طریق نمایشگر مرکزی، به آسانی امکان‌پذیر است. کاربر می‌تواند از تمام ویژگی‌های خوب آن مانند حال رنج پایین، قفل دیفرانسیل عقب، کنترل دیفرانسیل مرکزی و تنظیم ارتفاع استفاده کند یا تغییر خودکار آن‌ها را به کامپیوتر خودرو بسپارد.

آیا کابین پاترول لوکس است؟

بستگی به برداشت شما از مجلل‌بودن دارد؛ اگر بهره‌مندی از امکانات یک شاسی‌بلند فول‌سایز را لوکس‌بودن بدانید، بله؛ اما اگر آن را با نمونه‌های بهتر مقایسه کنید، قطعا کم خواهد آورد. دو نمایشگر ۱۴.۳ اینچی سراسر داشبورد را فراگرفته‌اند که می‌توانند سیستم تهویه خودکار مجهز به سنسور دمای بدن را کنترل کنند.

2

چرم پوششی کابین در مقایسه با نسل گذشته بسیار بهبود پیدا کرده اما همچنان جا برای پیشرفت هم دارد. فضای داخلی پاترول از یک لیموزین کم نمیاورد و ۶۲۳ لیتر فضای بار را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

پاترول جدید را می‌توان به یک کارمند وقت‌شناس تشبیه کرد؛ کارمندی که با تن‌داشتن یک کت‌وشلوار رسمی، کار خود را سر ساعت انجام می‌دهد و با پایان ساعت کاری بلافاصله از دفترش خارج می‌شود، نه بیشتر و نه کمتر. به این ترتیب خبری از مشتریان جدید نیست؛ پاترول ۲۰۲۵ همان کسانی را خوشحال می‌کند که یا پیش از این پاترول‌سوار بوده‌اند یا قصد خرید آن را داشته‌اند.

این شاسی‌بلند توانمند در مقایسه با تویوتا لندکروزر (که جدیدا مسیر خود را تغییر داده و به‌دنبال جلب نظر خریداران تازه است) بازار محدودتری دارد. نیسان با طراحی آن بازی کرده و خوبی‌های نسل‌های گذشته را هم در آن جای داده است تا بتواند دوست‌دارانش را شاد نگه دارد. پاترول برای همه نیست اما بهترین انتخاب برای کسانی‌ است که آن را می‌خواهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • sh

    ماهم باید دنبال پراید باشیم گناه ماچیه میرسلیم

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج