چرا اثری از خودروهای وارداتی در خیابانهای ایران نیست؟
خودروهای وارداتی در خیابانهای ایران دیده نمیشوند و این میتواند نشان دهد که برخی افراد دستبهکار شدند تا این خودروها در بازار آزاد به فروش نرسند.
گجت نیوز: واردات خودروهای خارجی به ایران در سالهای اخیر با چالشهای متعددی روبهرو بوده است. با وجود افزایش قابل توجه آمار واردات در سال جاری، هنوز هیچ نشانهای از حضور خودروهای وارداتی در خیابانهای ایران مشاهده نمیشود. طبق جدیدترین اخبار خودرو، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، حدود ۴۱ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. اما با وجود این آمار، اثر محسوسی از این خودروها در بازار و خیابانها دیده نمیشود. این موضوع نیازمند بررسی دقیقتری است.
ثبت نام خودروی وارداتی با سرعت اما تحویل به کندی!
خاک خوردن خودروهای وارداتی در گمرک بندرعباس
یکی از دلایل اصلی این عدم حضور، روند کند ترخیص خودروها از گمرکات کشور است. با وجود اینکه حدود ۲۹ هزار دستگاه خودرو ترخیص شده، تعداد قابل توجهی از خودروها هنوز در گمرکات معطل ماندهاند. این معطلی به دلیل اختلال در روند اخذ مجوزهای لازم از سازمانهای مختلف مانند سازمان استاندارد، پلیس راهور و سازمان محیطزیست است. این فرآیندهای اداری به شدت بر سرعت ترخیص خودروها تاثیر گذاشته و مانع از ورود آنها به بازار شده است.
علاوه بر مشکلات اداری، یکی دیگر از عوامل موثر در عدم حضور خودروهای وارداتی، نحوه مدیریت و برنامهریزی واردکنندگان است. در سالهای اخیر، بسیاری از واردکنندگان با سابقه که پیش از ممنوعیت واردات در سال ۱۳۹۷ فعال بودند، از این بازار حذف شدهاند و جای آنها را شرکتهای خودروسازی و مونتاژکاران گرفتهاند. این تغییرات نه تنها باعث کاهش کیفیت واردات شده، بلکه مشکلاتی را در زمینه اخذ مجوزهای لازم ایجاد کرده است.
در این بین، فروش حواله خودرو و دپوی محصولات نیز به عنوان یک چالش دیگر مطرح است. بسیاری از خودروها در نمایشگاهها و پلتفرمهای فروش خودرو به نمایش گذاشته میشوند، اما در عمل عرضه چندانی به بازار صورت نمیگیرد. کارشناسان بر این باورند که نمایشگاهداران و واسطهها، به دلیل قیمتهای بالای خودروها و عدم تمایل به فروش در شرایط کنونی، ترجیح میدهند که خودروها را نگه دارند و عرضه نکنند. این موضوع باعث کاهش انگیزه خریداران و ایجاد نارضایتی عمومی شده است.
با وجود اینکه روند واردات خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، اما همچنان با وعدههای اولیه فاصله دارد. پیشبینیها نشان میداد که تا پایان سال ۱۴۰۲، ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، اما تا پایان آبان ماه، تنها یکچهارم این تعداد محقق شده است. این عدم تحقق وعدهها به نارضایتی عمومی دامن زده و اعتماد مردم به فرآیند واردات خودرو را کاهش داده است.
نتیجه پیگیریهای دولت چه شد؟
در راستای پیگیری این موضوع، مسئولان قضایی و دولتی به بررسی روند ترخیص خودروها از گمرکات پرداختهاند. به تازگی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان و سایر مسئولان قضایی از بندر شهید رجایی بازدید کردند تا مشکلات موجود در روند ترخیص خودروها را شناسایی کنند. این بازدیدها نشاندهنده عزم مسئولان برای تسریع در ترخیص خودروها و کاهش معطلیها است.
عدم حضور خودروهای وارداتی در خیابانهای ایران به دلایل مختلفی از جمله مشکلات اداری، مدیریت نادرست واردکنندگان و عدم عرضه مناسب مرتبط است. برای حل این مسائل نیاز به اصلاح فرآیندهای موجود و تسهیل در روند ترخیص خودروها وجود دارد. با توجه به نارضایتی عمومی و نیاز به بهبود شرایط بازار، ضروری است که مسئولان به سرعت اقداماتی را برای حل این چالشها انجام دهند.
به طور کلی، وضعیت فعلی واردات خودرو در ایران نشاندهنده نیاز به تغییرات اساسی در سیاستگذاریها و فرآیندهای اجرایی است. تنها با اصلاح این روندها و تسهیل در ترخیص خودروها میتوان به حضور موثر خودروهای وارداتی در بازار و خیابانهای کشور امیدوار بود.
نظر کاربران
اول ببین وارد کننده چه کسانی هستند. اگر همان تولید کننده های داخلی هستند پس. حالا حالا وارد نمیکنند تا بتوانند سنگ اندازی میکنند. گویا فراموش کردید. صنعت خودرو دست یک مافیا ی پر قدرت هست
چون یا تو پارکینگ پارک شدن یا فقط تو اتوبانهاو بزرگراهها تردد میکنن
جواب سادس توی خونه ژن های خوب پارک شدن تهش هم یا دارن دو دوتا چهار میکنن چند میلیارد بندازش به ملت
چون فقط توی خواب وخیال هستند