۱۴۶۳۴۶۳
۴۸
۴۸
پ

جان توله‌شیرها در دستان کدام مسئول است؟

شاید در میان هزارو یک بلا و مصیبت ریز و درشتی که بر سر این دیار هوار شده است، پرداختن به مقوله محیط زیست به نظر فانتزی بیاید!

برترین‌ها _ زهره آقایانی: شاید در میان هزارو یک بلا و مصیبت ریز و درشتی که بر سر این دیار هوار شده است ، پرداختن به مقوله محیط زیست به نظر فانتزی بیاید! گره های کوری که هرگز اجازه نداده تا به محیط زیست و ضروریات آن مسولانه بپردازیم . گویی در این ۴۵ سال ، همیشه در وضعیت «خطیر کنونی» بوده ایم تا هیچ گاه نتوانیم به موضوعاتی مهمی که به محیط زیست و آرامش مردم ارتباط پیدا می کند ، توجه کنیم . البته برای کشور ما چندان نیاز به جنگ نیست تا شاهد نابودی محیط زیست و‌ملحقات آن باشیم . بدون جنگ هم ، هر روز صبح که از خواب بیدار می شویم متوجه می شویم که بخشی از فضای سبز و جنگل های شهرمان زیر بمب باران بی مسولیتی و طمع ورزی ها ناپدید شده است ! یا فلان دریاچه رو به نابودی رفته و ما نفس های آخرش را می شماریم . هوای آلوده شهر هم که بلای پایان ناپذیر هر روز و فصل شهر های بزرگ شده است. در این میان دل خوش به حیواناتی شده ایم که چون در مسیر انسان نبوده اند، هنوز زنده هستند البته با سرنوشتی نامعلوم ! چرا که هر زمان در خبرها می خوانیم یوز پلنگ یا شیر یا هر حیوان دیگری از طبیعت زنده گیری شده یا از قاچاقچیان گرفته و به فلان باغ وحش سپرده شده، تن مدافعان محیط زیست به لرزه در میاید ! «پیروز » یوزپلنگ  زیبای ایران را فراموش نمی کنیم . عجیب بود که در بحبوحه همه گیری بیماری کوید ، کمتر کسی بود که اخبار این یوز را پیگیری نکند  . انگار در آن تلخ کامی ، دلخوشی شیرینی برای همه شده بود. اما در کشور ما جان بخشیدن به این حیوانات نادر ، چه اندازه سخت شده است ! چرا که بعد از «پیروز » نیز چندین حیوان دیگر از شتر و شیر گرفته تا گربه وحشی ، فیل، پلنگ ، خرس را هم با بی مسولیتی عجیبی از دست داده ایم .

جان توله‌شیرها در دستان کدام مسئول است؟

حالا نیز بتازگی ۳ قلاده توله شیر زیبا به همراه چند قرقاول از قاچاقچیان کشف شده و نگرانی ها را مضاعف کرده است که نکند سرنوشت این موجودات زیبا هم شبیه موارد یاد شده گردد. این حیوانات سرمایه های محیط زیست کشور ماهستند . اگر برایمان سخت است زاینده رود و دریاچه ارومیه و جنگل های هیرگانی را حفظ کنیم، حداقل ناتوان از نگهداری جان این موجودات نایاب نباشیم . تربیت متخصصین این حوزه از محیط زیست یکی از ضروریات است چرا که متاسفانه هنوز بر سر چگونه شیر دادن آنها درمانده ایم . چنانکه دیدیم چند توله یوز بخاطر همین غفلت عجیب ،  تلف شدند. حالا اما درباره سه قلاده توله شیری که توسط کارکنان نیروی انتظامی در شهر نایین کشف شده ، گفته شده «که به‌دلیل حمل نادرست در شرایط جسمانی نامناسبی قرار داشتند اما با تلاش نیروهای حفاظت محیط زیست استان اصفهان، تحت مراقبت قرار گرفته اند به باغ وحش «صفه» در شهر اصفهان منتقل شدند.» باغ وحشی که خاطره خوشایندی از نگهداری حیوانات در آن نداریم ! 

در همین راستا چندی پیش کارزاری برای جمع آوری امضا جهت تعطیلی این مجموعه به راه افتاد . درخواستی برای تعطیلی باغ وحش صفه اصفهان از استاندار این شهر با این مضمون که « با توجه به کیفیت بسیار پایین زندگی حیوانات در باغ وحش صفه اصفهان و عدم سلامت روحی و جسمی آن‌ها، عدم رسیدگی مناسب به آن‌ها درخواست جابجایی حیوانات به محلی مناسب و تعطیلی این باغ وحش را داریم. اکثر حیوانات آنجا دچار بیماری‌های انگلی، پوستی، سوء تغذیه، افسردگی و انواع بیماری‌ها می‌باشند.» 

ما نگران هستیم چرا که قرار است این سه توله شیر به همین باغ وحش سپرده شوند. از دست دادن این حیوانات ، از دست دادن بخش مهمی از حیات وحش است  که جبران آن آسان نخواهد بود . از مسولین تقاضا داریم که این سه توله شیر را برای حیات وحش ، برای ایران حفظ کنند .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج