۱۴۶۲۱۱۷
۸ نظر
۹۴۵
۸ نظر
۹۴۵
پ

توجیه وزیر پزشکیان برای افزایش قیمت بنزین

وزیر اقتصاد گفت: وقتی رقابت را از اقتصاد بگیرید یعنی نابودش کردید. اقتصاد دستوری فقط ۶ ماه جواب می‌دهد، اما در بلندمدت اقتصاد را نابود می‌کند. این اصلا منطقی نیست و نمی‌شود بنزین را لیتری ۳۰ هزار تومن بخریم و سه هزار تومان بفروشیم.

خبر آنلاین: وزیر اقتصاد گفت: وقتی رقابت را از اقتصاد بگیرید یعنی نابودش کردید. اقتصاد دستوری فقط ۶ ماه جواب می‌دهد، اما در بلندمدت اقتصاد را نابود می‌کند. این اصلا منطقی نیست و نمی‌شود بنزین را لیتری ۳۰ هزار تومن بخریم و سه هزار تومان بفروشیم.

توجیه وزیر پزشکیان برای افزایش قیمت بنزین

همتی با بیان اینکه در سال جاری حدود ۸۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و عمده این کسری به خاطر قانون هدفمندی است، اضافه کرد: در قانون پیش‌بینی شده وزارت نفت درآمدهایی از حامل‌های انرژی داشته باشد و بر اساس آن مفاد قانون هدفمندی و یا پرداخت یارانه به گندمکاران و آرد و نان و ... انجام شود. اما وزرات نفت نه تنها نتوانسته حامل‌های انرژی را با قیمت مناسب بفروشد بلکه بر اساس ضرورت اقدام به واردات ۴ میلیارد دلار بنزین کرده است.

همتی با اشاره به گزارش شامخ در خصوص وضعیت کسب و کارهای صنعتی به علت ناترازی انرژی تصریح کرد: بنده به عنوان وزیر اقتصاد باید این مسائل را برای مردم شفاف توضیح دهم. باید بگویم وضع نقدینگی، تخصیص ارز و گمرک و ... به چه شکل است. مگر نمی‌گوییم باید جهش تولید داشته باشیم؟ با ۳.۵ درصد رشد اقتصادی که نمی‌شود جهش داشت. رشد غیرنفتی ما اکنون ۲.۵ درصد است. اما من این مشکلات می‌دانستم و به وزارت اقتصاد آمدم تا کمک کنیم این مسائل حل شود. ما هنوز در این کشور داریم زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم آن را رها کنیم و هر کاری از دستمان بربیاید باید انجام دهیم.

وی با انتقاد از قانون تثبیت قیمت‌ها که در مجلس هفتم تصویب شده بود بیان کرد: الان حدود ۲۰ سال از آن قانون گذشته و اگر هر سال مثلا ۱۵ درصد قیمت بنزین افزایش پیدا کرده بود الان قیمت آن به روز شده بود. این اصلا منطقی نیست و نمی‌شود بنزین را لیتری ۳۰ هزار تومن بخریم و سه هزار تومان بفروشیم؛ بنابراین باید مقداری پذیرش خود را بالا ببریم. عده‌ای می‌گویند اگر نرخ ارز نیما را بالا ببرید تورم زیاد می‌شود، اما من اردیبهشت ۱۴۰۰ نرخ نیما و بازار آزاد را تقریبا یکی کردم و اختلاف بین‌شان ۲ تا ۵ درصد در نوسان بود، اما وضعیت خیلی بهتر از الان بود. آن هم در شرایطی که درآمد نفتی رقمش به اندازه یک پنجم حال حاضر بود.

همتی اضافه کرد: اگر اقتصاد را درست بر مبنای علم اقتصاد اجرا کنیم خیلی از مشکلات کم می‌شود، اما وقتی رقابت را از اقتصاد بگیرید یعنی نابودش کردید. اقتصاد دستوری فقط ۶ ماه جواب می‌دهد، اما در بلندمدت اقتصاد را نابود می‌کند. گاهی شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که برخی اقدامات دستوری لازم می‌شود، مثلا وقتی که درآمد ارزی کاهش می‌یابد لازم است برخی ممنوعیت‌ها در حوزه واردات انجام شود اما نباید این دستور و قوانین دائمی شود.

 

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بی نام

      کدام بنزین را‌میخرید نفت تحویل میدین به همان اندازه بنزین میگیرین تازه این حق مردمه پول مباید بدهند اصلا

    • ناشناس

      مثل کشورهای اروپای وخاورمیانه بنزین گران میکنید خدمات اجتماعی رو هم رایکان کنید بیمارستان تحصیل حمایت بیشتر از قشر طبقه پایین

    • ناشناس

      همه چیز مال خودمونه چی بخریم 30 دلار شماکه همه چیز را به دلار حساب میکنید حقوق هم به دلار بدهید فقط بنزین به دلار هست خرج من به ریال بنزین به دلار؟

    • ناشناس

      می دونی چی منطقی نیست ؟ اینکه موقعه انتخابات یه حرف بزنی وقتی روی صندلی نشستی یه حرف دیگه

    • ناشناس

      منطقیه حقوق ۷ میلیون باشه هزینه ۲۰ میلیون

    • ناشناس

      اه که یک خبر خوش برای این ملت ندارید

    • رسول

      جناب همتی از کاربرد کلمه رقابت با توصیفی که دارید بسیار متاسفم از این که رقابت را در اقتصاد ایران فقط در بنزین می‌بینید . لطفاً کمی به خود بیایید واین رقابت را به کل اقتصاد تعمیم دهید .

    • ♧◇♡♤

      دائما از رقابت گفتید اما ایران خودرو
      و سایپا با کجا دارند رقابت می کنند
      جز اینکه هر چقدر دوست داشته باشند نرخ را سرسام آور بالا می برند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج