۱۴۶۱۵۶۹
۱ نظر
۱۹۵
۱ نظر
۱۹۵
پ

حساب‌ و کتاب شفاف طلا در دیجی‌کالا

نحوه محاسبه قیمت طلا در بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران چگونه است؟

برترین‌ها: نحوه محاسبه قیمت طلا در بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران چگونه است؟

حساب‌ و کتاب شفاف طلا در دیجی‌کالا

مهشاد درخشانی، مدیر کل گروه کالایی طلا دیجی‌کالا : یکی از بخش‌هایی که در سال‌های اخیر تلاش شده از فروش سنتی به فروش الکترونیکی برسد، طلاست. اما با همه تلاش‌هایی که در این زمینه شده، هنوز خیلی‌ها «خرید آنلاین طلا» را به خود ممنوع کرده‌اند. چرایی آن بر ما که در این ایام سعی کرده‌ایم بر وجوه مختلف این بازار از قیمت جهانی تا رفتارشناسی خریدار مسلط شویم؛ پوشیده نیست.

در بازار سنتی و در مغازه‌ها خریدار طلای فیزیکی را می‌بیند، فروشنده پیش چشمش آن را وزن می‌کند و با ماشین‌حساب روبه‌روی او عدد به‌دست‌آمده را اعلام می‌کند. درواقع خریدار در روند تبدیل‌شدن وزن طلا به ارزش مالی‌اش با فروشنده شریک می‌شود و در ناخودآگاه اعتمادش جلب می‌شود.

شاید به‌راحتی بتوانیم خریدار سوپرمارکتی یا حتی لباس را قانع کنیم که خرید آنلاین چنین محصولاتی آسان است و در بسیاری از مواقع به دلایل مختلفی چون تخفیف‌ها، خرید قسطی، حمل‌ونقل راحت و... به‌صرفه‌تر است؛ اما القای این موضوع به خریدار طلا، این کالای سرمایه‌گذاری ارزشمند و خاص، چندان آسان نیست.

 عقیده دارم پیش از تبلیغات گسترده برای بازار آنلاین طلا، باید بستر را برای جذب اعتماد خریدار آماده کرد؛ که در گروه کالایی طلا دیجی‌کالا آن را محقق کردیم. ما از ابتدا می‌دانستیم تخفیف‌ها، تبلیغات، جشنواره‌ها و... اثرگذار هستند، اما لازمه شکوفایی همه آنها شفاف‌بودن حساب‌وکتاب قیمت طلاست. ما فرض را بر آن گذاشتیم که مسیر نحوه محاسبه قیمت طلا از طریق پلت‌فرم آنلاین فروش چنان روشن و صریح باشد که خریدار فکر کند در بازار حضور دارد، چشم در چشم فروشنده، ترازو و ماشین‌حساب در مقابلش قرار دارد و قیمت طلا روبه‌رویش نهایی می‌شود.

در این یادداشت مراحل محاسبه قیمت طلا در دیجی‌کالا را با هم مرور می‌کنیم. مشخصاً در مرحله اول برای محاسبه قیمت طلا، به وزن، قیمت روز و اجرت کالا نیاز داریم. بعد از دریافت این اطلاعات از طریق فرمول پیش‌رو، مراحل محاسبه قیمت زیورآلات را انجام می‌دهیم.

قیمت زیور = قیمت روز طلا + اجرت ساخت + ۷ درصد سود فروشنده + ۹ درصد مالیات (صرفاً روی میزان اجرت و سود)  x وزن طلا

به‌عنوان توضیح تکمیلی یادآور می‌شوم که اجرت ساخت به قیمت طلای خام اضافه و معمولاً به‌صورت درصدی محاسبه می‌شود. سود فروشنده هم میزان ثابت هفت‌درصدی است که روی قیمت طلا + اجرت محاسبه خواهد شد. مالیات بخش تکمیلی این فرمول است که طبق آخرین به‌روزرسانی انجام‌شده در سال ۱۴۰۳ میزان مالیات ۹ درصد است که اصل طلا از آن معاف است و فقط شامل اجرت و سود می‌شود. به زبان ساده هر چیزی غیر از اصل طلا که به قیمت طلا اضافه می‌شود مشمول مالیات می‌شود.

یکی از پرسش‌هایی که مکرر در فروشگاه‌های سنتی پرسیده می‌شود و در فروشگاه آنلاین هم باید نسبت به آن پاسخگو بود به متعلقات طلا مربوط می‌شود. درصورتی‌که طلا متعلقات داشته باشد قیمت متعلقات جداگانه به قیمت نهایی طلا اضافه می‌شود و فرمول آن کمی تغییر می‌کند. یعنی از این فرمول استفاده می‌شود: قیمت روز طلا + اجرت ساخت x وزن طلا + هزینه متعلقات  + ۷ درصد سود فروشنده + ۹ درصد مالیات (صرفاً روی میزان اجرت و سود.

برای روشن‌شدن بیشتر این موضوع فرض کنید می‌خواهیم قیمت یک دستبند طلا با وزن ۸.۱۲ گرم را محاسبه کنیم که اجرت این کار ۲۳ درصد است، برای این کار از طریق فرمول ارائه شده مرحله به مرحله محاسبه می‌کنیم.

قیمت روز طلا: ۴,۰۰۰,۰۰۰  تومان

اجرت: ۴,۰۰۰,۰۰۰  * ۰.۲۳ درصد = ۹۲۰,۰۰۰  تومان

سود فروشنده = طلا + اجرت (۴,۹۲۰,۰۰۰ تومان) * ۰.۰۷ =  ۳۴۴,۴۰۰  تومان

مالیات = میزان اجرت (۹۲۰,۰۰۰  تومان) + میزان سود (۳۴۴,۴۰۰  تومان) * ۰.۰۹ = ۱۱۳,۷۹۶  تومان 

قیمت هر گرم طلای ساخته با اجرت ۲۳ درصد = طلا + اجرت + سود + مالیات = ۵,۳۷۸,۱۹۶  تومان

قیمت نهایی = ۵,۳۷۸,۱۹۶ * ۸.۱۲ = ۴۳,۶۷۰,۹۵۲ تومان

هیچ بازاری بدون شفافیت رونق ندارد؛ بازار طلا چه جهانی، چه داخلی نیز از همین قاعده پیروی می‌کنند. هیچ استثنایی در کار نیست، پس بازار آنلاین طلا نیز قاعده شفاف، روشن و قابل لمس خود را دارد تا از لحظه پسند طلا از سوی خریدار تا تحویل آن قدم به قدم در کنار او باشد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      ماشاله که اکثرا ناراضی اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج