۱۴۶۱۲۵۹
۸۶۳
۸۶۳
پ

چرایی انتشار خبر دستگیری و بازجویی سردار قاآنی

رسانه های خبری امریکا با انتشار خبری مشکوک، مدعی شدند فرمانده سپاه قدس از سوی نیروهای امنیتی ایران دستگیر و بازجویی شده است.در این گزارش ضمن راستی آزمایی خبر، چرایی انتشار آن را بررسی کرده ایم.

خبرآنلاین: در گزارشی مشکوک، شبکه اسکای‌ نیوز عربی به نقل از منابع ایرانی گزارش داد که «اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، زنده و سالم است، اما تحت مراقبت به سر می‌برد و مورد بازجویی قرار می‌گیرد. شبکه اسکای نیوز به نقل از این منابع نوشت: اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله اسرائیل به لبنان آسیبی ندید، اما به دلیل نقض‌های امنیتی قابل توجه تحت بازجویی قرار گرفت.»

این گمانه زنی ها پس از انتشار اخبار هدفمندی در رسانه‌ها منتشر شد که گفته می شد سردار قاآنی در حمله برای ترور هاشم صفی الدین جانشین سیدحسن نصرالله مجروح شده است. همزمان با این خبر، گفته شد که «ده منبع در تهران، بیروت و بغداد، از جمله شخصیت‌های برجسته شیعه و منابع نزدیک به حزب‌الله و سپاه پاسداران، به وب‌سایت «Middle East Eye» اعلام کردند که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه و تیم او تحت بازجویی قرار دارند.»

چرایی انتشار خبر دستگیری و بازجویی سردار قاآنی

در این گزارش هدفمند و دستکاری شده وب‌سایت «Middle East Eye» که از نظر کارشناسان علوم ارتباطات، بخشی از عملیات روانی رسانه های غربی علیه ایران بعد از حمله موشکی ایران به اسرائیل است، نوشته شده «یک فرمانده گروه شبه‌نظامی مسلح نزدیک به تهران فاش کرد که «ایرانی‌ها به طور جدی به این مسأله مشکوک هستند که شاید اسرائیلی‌ها به نیروی قدس نفوذ کرده و به ویژه برخی از فرماندهانی را که در عرصه لبنان فعالیت می‌کنند، تحت تأثیر قرار داده‌اند. به همین دلیل، در حال حاضر همه تحت بازجویی هستند.»

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم  با تکذیب اخبار منتشر شده درباره بازجویی فرمانده سپاه قدس نوشت «یک سایت درجه چندم در خبری ساختگی مدعی شده که ۱۰ منبع مطلع بی نام و نشان به او گفته‌اند که اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در تهران بازجویی شده و حین بازجویی هم دچار ایست قلبی شده است!»

تسنیم در ادامه گزارش خود با تاکید بر اینکه «رویترز و نیویورک تایمز این روزها اخبار دروغشان را به نقل از «دو یا سه منبع مطلع» می‌نویسند، ولی ظاهراً نگارنده‌های میدل ایست‌آی در هنگام نوشتن این مطلب، دز کار را رعایت نکرده و گفته‌اند که ۱۰ منبع مطلع گفته‌اند!» نوشت «حالا به نیمه مزاح و نیمه جدی میتوان  نوشت که ۲۰ منبع مطلع هم گفته‌اند که آن ۱۰ منبع مثلا مطلع غلط زیادی کرده‌اند و دروغ گزاف گفته‌اند.»

در همین حال خبرگزاری فارس هم با انتشار گزارشی اتهام جاسوسی به سردار قاآنی را که شبکه ماهواره ای اینترنشنال مطرح کرده بود، تکذیب کرد. 

انتشار این اخبار در شرایطی است که پیشتر نیز رسانه های داخلی  به نقل از «سردار ابراهیم جباری» اذعان کردند که «سردار قاآنی» فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی در سلامت کامل هستند و در روزهای آینده از مقام معظم رهبری نشان فتح دریافت می‌کنند. در همین راستا سردار ایرج مسجدی  معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه، در همایش تجلیل از موکب‌داران و خادمان اربعین حسینی در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی، با بیان اینکه بسیاری از ما درباره سردار قاآنی می‌پرسند، گفت: او در صحت، سلامت و مشغول فعالیت است.

ناظران سیاسی معتقدند یکی از دلایل انتشار اخبار متعدد جعلی و مشکوک درباره سردار قاآنی، تلاش اسرائیل در وضعیت جنگی فعلی برای اطلاع از سرنوشت فرمانده سپاه قدس در جریان حمله هفته گذشته است.

انتشار اخبار هدفمند، افراد مطلع در ایران را وادار به واکنش می کند تا اطلاعات دقیقتری درباره سرنوشت سوژه تحت نظارت برای ترور، منتشر کنند. چنانکه در روزهای گذشته نیز کانال۱۲ اسرائیل به طور آشکار، از قرارگرفتن فرمانده سپاه قدس در لیست ترور اسرائیل خبر داده بود. بنابراین انتشار جزئیات خبر درباره سوژه ترور، اسرائیل را قادر خواهد کرد تا در طراحی عملیات بعدی، بازنگری کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج