پراید برقی با شتاب عجیب ۸ ثانیهای معرفی شد!
تیم کیا در انگلستان، پراید را برقی کردند و با نام PridEV به خیابان فرستادند! در ادامه با مشخصات فنی و تغییرات جالب کیا پراید EV همراه میشویم.
گجت نیوز: به نظر میرسد علاوه بر شرکت سایپا که به ساخت خودروهای عجیب و غریب، پروتوتایپ و بدون بازار فروش به شدت علاقه دارد، انگلیسیها هم به همین سمت حرکت میکنند؛ البته صرفا برای تفریح و نه اهداف تجاری. ما قبلا از شرکت سایپا، خودروهای جالبی مانند ساینا برقی را دیده بودیم و میدانیم که این شرکت طی سالهای آینده، عمده تمرکز خود را روی محصولات هیبریدی قرار خواهد داد. اما اگر شرکت سایپا، همین تصمیم را ۳۰ سال قبل گرفته بود چه اتفاقی رخ میداد؟ در ادامه سوار ماشین زمان میشویم و به سراغ پراید برقی میرویم؛ آن هم از نوع کرهای – انگلیسی!
مشخصات پراید برقی با شتاب ۸ ثانیهای
در همین ابتدا کار باید گفت که این پروژه صرفا یک ایده و به نوعی سرگرمی شرکت کیا انگلستان است و به هیچ وجه وارد چرخه تولید نخواهد شد. در این پروژه با یک کیا Pride LX طرف هستیم که از نظر ظاهری، دقیقا همان پراید هاچ بک کرهای است که در ایران هم عاشقان زیادی دارد اما زمانی که در کاپوت را باز میکنیم، همه چیز عوض میشود.
زیر کاپوت کیا پراید برقی با ۲ موتور الکتریکی از نوع سنکرون آهنربای دائمی طرف هستیم که بسته به حالتهای مختلف رانندگی، توان متفاوتی را ارائه میکنند. از آن جایی که هدف این پروژه، ادای احترام به تاریخ ۸۰ سالهی شرکت خودروسازی کیا است، پس سازندگان پراید برقی هم سعی کردهاند که تا جای ممکن، به اصل داستان وفادار بمانند.
شتاب ۸ ثانیهای با گیربکس دستی در پراید برقی
پروژه پراید برقی به سه حالت رانندگی اکو، اسپرت و اتوماتیک مجهز شده است که در هر حالت، شعاع حرکت و توان موتورهای الکتریکی متفاوت خواهد بود. توان موتورها در حالت رانندگی اکو به ۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۹ نیوتن متر گشتاور محدود میشود تا دقیقا همان اعدادی باشند که از موتور ۱.۳ لیتری پراید بیرون میآیند و شعاع حرکت هم ۲۰۰ کیلومتر خواهد بود و شتاب صفر تا صد هم به نزدیک ۱۲ ثانیه خواهد رسید.
در حالت رانندگی اسپرت، پراید برقی میتواند ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۴ نیوتن متر گشتاور را تحویل راننده دهد که تقریبا ۲ برابر گشتاور نسخه بنزینی پراید است و جالبتر از همه اینکه شتاب صفر تا صد در این حالت رانندگی فقط ۸ ثانیه است. در حالت رانندگی اتوماتیک هم خود سیستم پردازنده، یک تعادل جذاب بین اکو و اسپرت را برقرار میکند تا علاوه بر شعاع حرکتی بیشتر، قدرت بالاتری هم ارائه دهد. عجیبتر از همه اینکه گیربکس پراید برقی هم از نوع دستی و ۵ سرعته است که چنین چیزی در هیچ کدام از خودروهای الکتریکی، حداقل در سال ۲۰۲۴، دیده نمیشود.
تغییرات ظاهری و داخلی پراید الکتریکی
از نظر ظاهری، دقیقا با همان پراید هاچبک کرهای طرف هستیم و صرفا رنگ به کار رفته در بدنه تغییر پیدا کرده است و اکنون شاهد استفاده از رنگ سفید معروف کیا یا همان White Pearl هستیم که در خودروهای برقی این شرکت مانند کیا EV5 به کار رفته است. داخل کابین و اتاق پراید برقی هم یک ترکیب زیبا از رنگهای سبز و خاکستری به چشم میخورد و روی داشبورد این خودرو هم هیچ چیز عجیبی دیده نمیشود و حتی همان پشت آمپر آنالوگ دوباره به چشم میخورد.
نظر کاربران
حالا دیدین چقدر سایپا پیشرفته تر هست
نگاه کنید درب جلو شیشه بالابر دستی داره برای سایپا برقی هست
......
از این به بعد با سرعت برق به دیار باقی خواهیم شتافت..
ماشین برقی که اصلا دنده نداره پس گیربکس دیگه چه کوفتیه