۱۴۵۷۸۰۴
۲۱۰
۲۱۰
پ

رپورتاژ آگهی

تفاوت بلیط چارتری و سیستمی در چیست؟

با این حال، برخی پروازها ممکن است قیمت بالایی داشته باشند؛ بنابراین، آگاهی از تفاوت‌های این دو نوع بلیط می‌تواند مفید باشد. در این مقاله به بررسی جامع تعریف بلیط چارتری و سیستمی و تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

اگر تا به حال با شرکت‌های هواپیمایی سر و کار داشته‌اید و بلیط یا تور گردشگری خریداری کرده‌اید، حتماً نام پرواز چارتری را شنیده‌اید و کنجکاو شده‌اید که پرواز چارتری چیست. قطعاً بین پروازهای چارتری و پروازهای معمولی تفاوت‌هایی وجود دارد. بسیاری از مسافران به دلیل نیاز به رسیدن سریع‌تر به مقصد، پرواز چارتری را ترجیح می‌دهند. در عین حال، برخی دیگر ممکن است بخواهند در شرایط خاص هر دو نوع بلیط چارتری و سیستمی را رزرو کنند. با این حال، برخی پروازها ممکن است قیمت بالایی داشته باشند؛ بنابراین، آگاهی از تفاوت‌های این دو نوع بلیط می‌تواند مفید باشد. در این مقاله به بررسی جامع تعریف بلیط چارتری و سیستمی و تفاوت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت بلیط چارتری و سیستمی در چیست؟

پرواز سیستمی چیست؟

پروازهای سیستمی، پروازهایی هستند که از قبل برای دوره‌های طولانی توسط شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌ریزی می‌شوند. این پروازها دارای تنوع مسیرهای پروازی زیادی هستند و در زمان‌های مشخصی انجام می‌شوند و گردشگران می‌توانند بلیط پروازهای سیستمی را از آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی خریداری کنند.

برای کودکان ۲ تا ۱۲ ساله، بلیط پروازهای سیستمی نیم‌بها محاسبه می‌شود. برخی از شرکت‌های هواپیمایی، مانند ایران‌ایر، برای جانبازان و ایثارگران تخفیف در قیمت بلیط ارائه می‌دهند.

ویژگی‌های بلیط سیستمی هواپیما

رزرو طولانی‌مدت: یکی از مزایای بلیط سیستمی این است که می‌توانید از مدت‌ها قبل بلیط خود را خریداری کنید. به عنوان مثال، مسافری که قصد سفر در شهریور ماه را دارد، می‌تواند چند ماه پیش از آن نسبت به تهیه بلیط هواپیما اقدام کند.

تغییر تاریخ: امکان تغییر تاریخ بلیط وجود دارد، اما هر کلاس پروازی قوانین خاص خود را دارد. با توجه به کلاس پروازی انتخابی، مسافر باید جریمه‌ای پرداخت کند تا تاریخ سفر خود را تغییر دهد.

مزایای پرواز سیستمی

پروازهای سیستمی مزایای خاصی دارند که بسیاری از مسافران را به استفاده از آن‌ها ترغیب می‌کند:

این پروازها معمولاً از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند و برای مسافرانی که تمایل دارند زودتر بلیط خود را رزرو کنند، مناسب هستند.

براساس یک برنامه ثابت هستند که برای برخی مسافران جذابیت دارد.

در صورت نیاز می‌توانید با پرداخت جریمه‌های خاصی این بلیط‌ها را کنسل کنید.

تخفیفات خاصی برای کودکان هنگام خرید این نوع بلیط‌ها ارائه می‌شود.

قیمت این بلیط‌ها همواره ثابت است و هنگام بالارفتن تقاضای سفر و فصول پیک سفر، قیمت ثابت می‌ماند و بیشتر نمی‌شود.

معایب پرواز سیستمی

این نوع پرواز معایبی نیز دارد:

بلیط سیستمی در تمام طول سال معمولاً قیمت ثابتی دارد و قیمت آن کاهش پیدا نمی‌کند.

این بلیط‌ها را باید از مدت‌ها قبل از شروع سفر خود رزرو کنید، هنگامی نزدیک به زمان سفر می‌شوید، این بلیط‌ها کمیاب می‌شوند.

تفاوت بلیط چارتری و سیستمی در چیست؟

پرواز چارتری چیست؟

کلمه "چارتر" به معنای اجاره کردن دربست است و در مورد پروازهای چارتری نیز به معنای اجاره تمام یا بخشی از صندلی‌های هواپیما است. در این حالت، یک ایرلاین بخشی یا تمام صندلی‌های یک هواپیما را برای مدتی اجاره کرده و سپس اقدام به فروش بلیط به مسافران (عموماً در قالب تورهای مسافرتی) می‌کند. همچنین امکان فروش بلیط چارتر به مسافرانی که خارج از الگوی خرید تور سفر می‌کنند نیز وجود دارد. اگر برخی از صندلی‌های هواپیمای چارتر شده به فروش نرفت، شرکت قیمت بلیط را کاهش می‌دهد، تا صندلی پر شود و ضرر نکنند.

مزایای پرواز چارتری

مزایای خرید بلیط چارتری شامل موارد زیر است:

پروازهای چارتری، معمولاً هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر می‌شوید، قیمتشان کاهش می‌یابد.

اگر از قبل اقدام به رزرو بلیط نکرده‌اید و می‌خواهید نزدیک زمان پرواز بلیط رزرو کنید، رزرو بلیط‌های چارتی بهترین گزینه هستند.

معایب پرواز چارتری

یکی از بزرگ‌ترین معایب پروازهای چارتری، این است که احتمال استرداد وجه بلیط هنگام کنسلی بلیط پایین است. اگر امکان کنسل کردن بلیط توسط برخی شرکت‌های هواپیمایی ارائه شود، شما باید هزینه‌ بالایی برای پرداخت جریمه در نظر بگیرید.

یکی دیگر از معایب پروازهای چارتر این است که تخفیفی برای کودکان هنگام خرید این بلیط‌ها ارائه نمی‌شود.

قیمت بلیط‌های چارتر معمولاً در نوسان است و ممکن است در برخی ایام سال حتی گران‌تر از بلیط‌های سیستمی فروخته شوند. زمان اوج تقاضای سفر، قیمت این بلیط‌ها افزایش می‌یابد.

کنسل شدن پرواز چارتری

همیشه احتمال کنسل شدن پرواز وجود دارد و پروازهای چارتری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما دلایل کنسلی می‌تواند متفاوت باشد؛ چه از سوی مسافر و چه از طرف شرکت هواپیمایی. در ادامه، نحوه کنسل کردن بلیط چارتری از هر دو طرف را بررسی خواهیم کرد.

برای کنسل کردن بلیط پرواز خود، معمولاً باید یک روز قبل یا حداکثر تا ساعت 12 روز قبل از پرواز اقدام کنید و مراتب را به پشتیبانی شرکت هواپیمایی یا آژانس مسافرتی اطلاع دهید. توجه داشته باشید که پس از این زمان، امکان کنسلی وجود نخواهد داشت. با تماس با آژانس مسافرتی، می‌توانید از میزان جریمه کنسلی مطلع شوید و پس از کسر جریمه، معمولاً باقی‌مانده هزینه بلیط ظرف 72 ساعت به حساب شما واریز خواهد شد.

اگر پرواز چارتری توسط شرکت هواپیمایی کنسل شود، تمام هزینه‌ای که بابت خرید بلیط پرداخت کرده‌اید، بدون کسر هیچ هزینه‌ای به شما بازگردانده خواهد شد.

تفاوت پرواز چارتری و سیستمی

با مرور مفهوم پروازهای چارتری، به راحتی می‌توان تفاوت‌های آن‌ها با پروازهای سیستمی را درک کرد. مهم‌ترین تفاوت این است که نرخ فروش پروازهای چارتری معمولاً منعطف‌تر است. در حالی که قیمت پروازهای سیستمی باید بین حداقل و حداکثر تعیین‌شده باشد و ممکن است حداکثر 30 درصد بالاتر از نرخ روز باشد، قیمت بلیط‌های چارتری توسط آژانس‌ها تعیین می‌شود و می‌تواند متغیر باشد.

تفاوت دیگر این است که در پرواز سیستمی، باید تمامی صندلی‌های هواپیما پر شوند تا پرواز انجام گیرد، در حالی که در پرواز چارتری، هواپیما توسط یک فرد یا گروه خصوصی رزرو می‌شود. همچنین برخی بر این باورند که ایمنی پروازهای چارتری به اندازه پروازهای سیستمی نیست، هرچند این ادعا چندان پایه و اساس ندارد. با این حال، باید ایمنی پرواز چارتری خود را به دقت بررسی کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا به طور جامع درباره بلیط‌های چارتری و سیستمی، مزایا و معایب هر یک و تفاوت‌های آن‌ها توضیحاتی ارائه شود. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید تا آن‌ها نیز با این موضوع آشنا شوند. اگر قصد خرید یکی از این دو نوع بلیط را دارید و به دنبال یک شرکت معتبر هستید، می‌توانید به وب‌سایت سفرمارکت مراجعه کنید. خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت راهی مناسب برای تجربه یک پرواز ایمن و راحت است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج