۱۴۵۷۵۰۵
۲۵۸
۲۵۸
پ

مقصر اصلی حادثه معدن طبس اعلام شد

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور گفت: مقصر اصلی حادثه معدن طبس، عدم نظارت و کنترل و مقصر دوم، کارفرمای معدن بوده است.

خبرگزاری ایسنا: معاون دبیرکل خانه کارگر کشور گفت: مقصر اصلی حادثه معدن طبس، عدم نظارت و کنترل و مقصر دوم، کارفرمای معدن بوده است.

مقصر اصلی حادثه معدن طبس اعلام شد

حسن صادقی، ۵ مهر ماه در مراسم یادبود کارگران جان باخته حادثه معدن طبس که در خانه کارگر استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: انتظار داشتیم کارگران در سراسر کشور خودشان برای خودشان حرمتی قائل شوند و اگر دیگران، ما را تحویل نمی‌گیرند، خود کارگران باید ارزش و منزلت خود را حفظ کنند.

وی ضمن گلایه از جامعه کارگری شهر اراک به دلیل عدم حضور پرشمار در این مراسم تصریح کرد: در تمام ایران چنین نشست‌هایی باید با جمعیت‌های قابل توجهی برگزار شود ولی این اتفاق نمی‌افتد چراکه تشکلات کارگری ما دنبال چنین چیزهایی نیستند.

صادقی افزود: حادثه معدن طبس، نه اولین حادثه است و نه آخرین حادثه خواهد بود و قطعا در آینده چنین مواردی را بیشتر خواهیم داشت بنابراین باید فکری اساسی در این خصوص شود. 

صادقی با تاکید بر اینکه صنایع پر ریسک و حادثه آفرین باید مشخص شوند گفت: ما باید بر اساس نوع حوادث، مکانیسم‌های بازدارندگی را تعریف کرده و سیستم‌های نظارتی را افزایش دهیم.

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور اضافه کرد: ما تقریبا دو میلیون کارگاه داریم در حالی‌که تنها ۱۳۰۰ نفر بازرس کار داریم. با این تعداد بازرس، کار تقریبا پنج سال و سه ماه طول می‌کشد تا یک کارگاه مورد ارزیابی و بازرسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: دولت باید برای حوزه روابط کار و بازرسین کار فکری کند و در ردیف بودجه، سهم بیشتری برای این حوزه قائل شود تا بازرسین کار متخصص بیشتری استخدام شوند و بازرسی‌های بیشتری انجام شود. 

صادقی ادامه داد: در دو سال گذشته، گواهی صلاحیت ایمنی برای پیمانکاران در حوزه معدن توسط دولت حذف شده است در واقع ارزشیابی میزان توانمندی و استعداد پیمانکار را در این حوزه حذف کرده‌اند. 

وی تصریح کرد: وزیر کار و معاون روابط کار او به دلیل عدم آشنایی با این حوزه، حادثه معدن طبس را حادثه‌ای معمول و طبیعی خواندند که جامعه کارگری را با این حرف ناراحت کردند.

صادقی اضافه کرد: سیستم مانیتورینگ معدن طبس چرا باید خاموش باشد؟ در تمام دنیا معادن را به گونه‌ای تجهیز می‌کنند که یک ربع قبل از انفجار، صدای آلارم انفجار به صدا درمی‌آید ولی در معادن ما اینگونه نیست. 

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور با اشاره به حادثه اخیر معدن شازند گفت: جان انسان‌ها را باید پاس بداریم. هرساله حوادث معدن در کشور پیش‌ می‌آید ولی مسئولین امر هیچ اقدامی نمی‌کنند. 

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از پیشامدها، استفاده از تکنولوژی روز و بکارگیری مکانیسم‌ها ضرورت دارد افزود: مقصر اصلی حادثه معدن طبس، عدم نظارت و کنترل و مقصر دوم، کارفرمای معدن بوده است.

صادقی تصریح کرد: ما نمی‌گوییم معادن را به پیمانکار بخش خصوصی واگذار نکنید ولی باید به پیمانکاری واگذار شود که صلاحیت داشته باشد.

وی ادامه داد: ما در حوزه روابط کار واقعا مشکل داریم و غیر متخصصین در این حوزه به کار گرفته شده‌اند در حالی که کسی باید در حوزه روابط کار بنشیند که حقوق کار را تدریس کرده باشد و در رابطه با حوادث ناشی از کار، روابط کارگر و کارفرما و دستمزد کارگران اطلاعات و تسلط کافی داشته باشد.

صادقی با تاکید بر اینکه کارگران معدن باید تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار بگیرند گفت: صنایع باید دسته بندی شوند و صنایع حادثه بار باید به صورت مستمر مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه قریب به ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است افزود: چرا در کشوری که این میزان درآمد دارد، برای قشر کارگر ردیف بودجه‌های بیشتری در نظر نمی‌گیرند.

جمشید امیدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز اظهار کرد: استان مرکزی جزو استان‌های صنعتی و کارگری است و بیش از ۶۰ درصد شاغلین در استان مربوط به بخش کارگری هستند.

وی با اشاره به کمبود نیروی کار در استان مرکزی افزود: بازنشستگی‌ها و پرداختی بیشتر بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی، رفته رفته نیروهای دستگاه های اجرایی را به سمت صفر می‌برد. 

امیدی با بیان اینکه روز به روز شرایط کار در دستگاه‌های اجرایی سخت‌تر می‌شود گفت: ۲۵ هزار کارگاه در استان مرکزی داریم درحالی که تنها ۲۲ بازرس کار داریم. دولت بایستی با سیاست‌های جدید خود، این خلاءها را پر کند.

علی قیاسی، دبیر خانه کارگر اراک نیز ضمن گلایه از دولت به دلیل عدم اعلام عزای عمومی درخصوص حادثه معدن طبس اظهار کرد: دولت‌ها کارگران را وادار به کار سیاسی می‌کنند در حالی که ما بارها گفتیم که سیاسی نیستیم و صنفی هستیم.

وی افزود: استفاده از غیر متخصصین در لایه‌های دولت باعث چنین مشکلات و حوادثی می‌شود. دولتمردان باید بدانند که جامعه کارگری از این موضوع کوتاه نخواهند آمد. 

غیاثی اضافه کرد: وزیر کار بایستی هرچه زودتر معاونت‌ها را تغییر دهد. ما در استان‌ها مشکل نداریم و صحبت ما با مسئولین کشوری است. عدم ارتباط با تشکل‌های کارگری و حذف انجمن‌ها و شوراها و عدم مشارکت دولت با جامعه کارگری از جمله مشکلات این بخش است.

وی با تاکید بر پیشگیری، آموزش، ایمنی و بهداشت محیط کار تصریح کرد: سال گذشته ۴۵۰۰ نفر در محیط کار حادثه دیدند که حدود ۹۰۰ نفر فوت کردند.

دبیر خانه کارگر اراک اضافه کرد: ۵۲ معدن در طبس وجود دارد در حالی که ۱۲ تا ۲۲ میلیون تومان حقوق دریافتی کارگران بابت ۱۲ ساعت کار است.

غیاثی با بیان اینکه در دنیا با تکنولوژی روز در معادن کار می‌کنند گفت: مقصرین اصلی حادثه، افرادی هستند که از غیر متخصصین در بدنه دولت استفاده می‌کنند. معادن ما به بخش خصوصی واگذار شده و هیچکس پاسخگو نیست و جان کارگر ارزشی ندارد. 

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج