انتقاد یک خودروساز از شراکت با چینی ها
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با انتقاد بی سابقه از شراکت خودروسازان ایرانی با چینی ها از جزئیات جدیدی از دو پلت فرم طراحی ایران، آخرین وضعیت مذاکره با پژو، انتقاد از یک جانبه بودن قرارداد ال ۹۰ با رنو، آخرین وضعیت تولید خودروهای هیبریدی و برقی و عرضه دنا تا ۲۰ روز آینده به بازار خبر داد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار مهر افزود: وظیفه دولت در این میان فراهم سازی زیرساخت های لازم است و برای اینکه این خودروها در بازار عرضه شود دولت باید مبالغی را به عنوان یارانه به مردم برای خرید این محصولات ارائه دهد.
وی تصریح کرد: در کنار کمک های مالی مشوق ورود به محدوده طرح ترافیک نیز می تواند راهگشا باشد که در تمام دنیا نیز چنین مشوق هایی ارائه می شود و امیدواریم بتوانیم ظرف ۲، ۳ سال آینده عرضه این خودروها به بازار را به نتیجه برسانیم.
وی افزود: امیدواریم بعد از تولید خودروهای هیبریدی ظرف ۲، ۳ سال آینده به سمت تولید خودروهای برقی پیش رویم.
یکه زارع ادامه داد: خودروهای هیبریدی که برخی از واردکنندگان به کشور می آورند در واقع دوال است و هیبریدی نیست در حالی که پایه آنها باید برقی باشد.
یکه زارع گفت: در این مقوله مشغول انجام کارهای تحقیقاتی هستیم که بر این اساس امیدواریم بتوانیم خودرویی تولید کنیم که تا ۶۰ کیلومتر با برق و پس از ۶۰ کیلومتر به بالا مصرف سوخت آن با سایر سوخت های رایج باشد.
وی ادامه داد: امیدواریم ظرف ۲ سال آینده بتوانیم تولید این خودروها را نیز به نتیجه برسانیم.
یکه زارع در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر مشخصات پلت فرم جدید ایران خودرو گفت: این پلت فرم را که ظرف دو تا سه ماه آینده در اختیار خواهیم گرفت می تواند خودروهای گروه B و C را تولید کند ضمن اینکه پلت فرم دیگر ما که به نتیجه رسیدن آن یک و نیم سال دیگر طول می کشد می تواند خودروهای C و D را تولید کنید و در آن نیازهای مشتری را مورد سنجش قرار خواهیم داد.
یکه زارع ادامه داد: برای این پلت فرم شریکی نداریم و در سرمایه گذاری ای که با پژو انجام داده ایم مجوز این را داریم که از پلت فرم محصولات پژو خودروهای خود را تولید کنیم اما این دو پلت فرم متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است.
یکه زارع ادامه داد: سرمایه گذاری هر یک از این پلت فرم ها با سرمایه گذاری ۴۰ میلیون دلار صورت گرفته است.
ال۹۰ از بازار حذف نمی شود
یکه زارع در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگزینی محصولات ایران خودرو با خودرو ال ۹۰ در بازار گفت: روزانه ایران خودرو و سایپا هر یک ۵۰ دستگاه ال ۹۰ تولید می کنند اما با حضور دنا در بازار ال ۹۰ حذف نمی شود و البته اگر بخواهیم مابین تولید دنا و ال ۹۰ یکی را انتخاب کنیم به نظر می رسد حذف تولید ال ۹۰ از خطوط تولیدی ایران خودرو در دستور کار قرار گیرد.
سهم خودروسازان از رشد اقتصادی سال ۹۴
یکه زارع با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال ۱۴۰۴ تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو را برنامه ریزی کرده گفت: ۲ میلیون خودرو وارد بازار داخلی و یک میلیون خودرو وارد بازار خارجی خواهد شد این در شرایطی است که سال گذشته سهم ایران خودرو در بازار کمتر از ۴۰ درصد بوده که هم اکنون به ۵۴ درصد رسیده است که امیدواریم بتوانیم سهم بازار را به ۶۰ درصد برسانیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: اگر سهم ایران خودرو ۶۰ درصد بازار شود یعنی باید از ۳ میلیون دستگاه خودرو هدف گذاری شده یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه تولید کند بنابراین ما به دنبال رشد تولید هستیم که در رشد اقتصادی سال آینده نیز اثرگذار است.
رقابت باید قیمت خودرو را تعیین کند
یکه زارع با بیان اینکه قیمت خودرو نباید به صورت دستوری تعیین شود گفت: باید فضای رقابتی در کشور به وجود آید و فضای رقابتی قیمت خودرو را تعیین کند.
وی ادامه داد: ما رقابت را در تولید محصولات کیفی با قیمت مناسب و ارائه خدمات پس از فروش شایسته مشتری می دانیم.
شریک جدید ایران خودرو به زودی مشخص می شود
وی با اشاره به هدفگذاری رسیدن تیراژ تولید محصولات ایران خودرو به ۶ هزار دستگاه در سال جاری گفت: اولویت اصلی ارائه محصولات عرضه تولیدات کیفی و بدون نقص قطعات است که بر این اساس استراتژی توسعه محصول نیز مدنظر قرار گرفته است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: تولید محصول ایرانی اولویت اصلی گروه است بنابراین چنانچه مذاکرات با شرکت رنو، پژو و سوزوکی یا شریک جدیدی که در آینده روشن می شود بخواهد به نتیجه برسد حتما باید منافع برد-برد برای دو طرف لحاظ شود.
یکه زارع گفت: از نیمه دوم سال ۹۴ هر ۶ ماه یک محصول جدید و هر ۳ سال یک موتور جدید را عرضه خواهیم کرد ضمن اینکه نیمه دوم سال ۹۴ مخلوطی از محصولات داخلی و خارجی ای را که هم اکنون در حال طراحی و طی مراحل تولید هستیم وارد بازار خواهیم کرد.
وی با خودداری از اعلام جزئیات بیشتر درخصوص شریک جدید خارجی خود ادامه داد: شریک ما غیرآسیایی و شاید هم غیراروپایی باشد بنابراین تا زمان مشخص شدن مذاکرات و تامین تمامی خواسته های هر دو طرف نمی توانیم نام این گروه خودروسازی را اعلام کنیم.
انتقادات بی سابقه از همکاری خودروسازی ایران با چین
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با انتقاد بی سابقه از قراردادهای منعقد شده میان ایران و چین گفت: همکاری با چینی ها در اولویت دو و سه ایران خودرو قرار دارد و سقف چینی ها در کل محصولات تولیدی ما در ۴ سال آتی بیش از ۱۰ درصد نخواهد بود. این در شرایطی است که چینی ها نمی توانند برای صنعت خودروی ایران راهگشا باشند و ما به عنوان یک شریک تجاری بلند مدت به این کشور نگاه نمی کنیم.
یکه زارع ادامه داد: خودروسازانی که به سمت کار با چینی ها رفته اند کار آنها در نهایت به فول CKD ختم می شود.
وی ادامه داد: اگر ما شراکت با چینی ها را تنها در حد ۱۰ درصد تعریف کرده ایم به خاطر این است که قوای محرکه محصولات تولیدی ما محصول پژو است و ما قبلا روی آن کار کرده ایم اما در آینده می توانیم برنامه دیگری را به کار بگیریم که ما برنده آن باشیم ضمن اینکه فول CKD چینی ها هم نباشد.
وی ادامه داد: تا ۵ سال آینده تلاش داریم به نحوی از خودروسازان چینی در تولید محصول استفاده کنیم که امتیاز نهایی این مشارکت برای طرف ایرانی باشد.
استراتژی واردات محصولات رنو به صورت CBU
یکه زارع در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات هر مدل از محصولات رنو به صورت CBU از سوی ایران خودرو گفت: سیاست ما درخصوص واردات خودرو به صورت CBU کاملا شفاف است و اولویت اول ما حفظ اشتغال داخلی و تاکید بر منافع ملی است این در حالی است که به دنبال واردات محصول شرکت های خودروسازی دنیا نیستیم اما سیاستی در تمامی خودروسازی ها در زمان تولید یک محصول با شریک خارجی دنبال می شود آن است که تعدادی از خودروهای ساخته شده از مدل مورد مشارکت را روانه بازار کرده تا بازار آن را احساس کرده و مشتری آن را بشناسد که در مورد خودروهای کپچر و کلیو که قرار است وارد مدار تولید شود تنها تعداد محدودی خودرو برای حضور در بازار وارد کرده ایم.
وی ادامه داد: تولید کلیو و کپچر منوط به مذاکرات ۱+۵ است اما هدف ما تولید این محصول در ایران است و شرط ما با رنو برای تولید این محصولات این است که این خودرو در هیچ جای دیگری از ایران فروخته نشود و تولید آن پیگیری شود چراکه متاسفانه مدل هایی از این خودرو هم اکنون از سوی یک شرکت وارداتی روانه بازار می شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین در خصوص تولید خودرو دانگ فنگ گفت: این خودرو سال ۹۴ به تولید می رسد و قیمت آن زیر ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.
انتقاد یکه زارع از قرارداد تندر۹۰
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر اینکه این گروه صنعتی هیچگونه قراردادی راجع به تولید تندر۹۰ با رنو ندارد گفت: قرارداد تولید تندر ۹۰ با رنو از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منعقد شده بود و این قرارداد نقاط ضعف بسیاری دارد بنابراین گروه صنعتی ایران خودرو در تولید تندر۹۰ هیچگونه قراردادی با شرکت رنوپارس ندارد.
وی ادامه داد: رنو حتی یک یورو هم در این پروژه سرمایه گذاری نکرده است و به نظر می رسد اینکه تنها قالب قطعه ای را به قطعه سازان ایرانی برای تولید بدهیم به هیچ عنوان داخلی سازی نیست و چنانچه رنو در تولید تندر حداقل ۵۰ درصد سرمایه گذاری می کرد و شریک شده بود قرارداد ساخت تندر یک قرارداد مقرون به صرفه بود.
یکه زارع ادامه داد: ایران خودرو با هر شرکتی که برای کار مشترک وارد سرمایه گذاری می شود تمام شرایط و نوع همکاری صنعتی را تعریف می کند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: قراردادهای ایران با پژو بعد از گذشت ۱۰ سال نشان داد که این قراردادها به صورت اصولی منعقد شده است که در نهایت به داخلی سازی کامل خودرو پژو ۲۰۶ انجامیده است این در شرایطی است که همزمان با حضور پژو و تولید محصولاتش در ایران در سال های گذشته متاسفانه به دلیل سیاستگذاری های غلط شرکت رنو که باز هم یک شرکت فرانسوی است به عنوان شریک در خودروسازی ایران انتخاب شد در حالی که همان روزها هشدار داده بودیم که دو شریک از یک کشور را نباید انتخاب کرد چراکه ممکن است در شرایط هایی همچون تحریم یک سیاست واحد اتخاذ کنند که همانطور هم شد و این پیش بینی درست از آب درآمد.
یکه زارع ادامه داد: هر دو شرکت فرانسوی رنو و پژو در شرایط تحریم بازار ایران را ترک کردند در صورتی که اگر به جای رنو یک خودروساز آلمانی یا از کشور دیگر وارد بازار ایران می شد و با خودروسازان ایرانی شراکت می کرد شاید بیم از دست رفتن بازارهای صادراتی در رقابت میان این دو خودروساز از دو کشور مختلف تا این اندازه اجازه نمی داد تحریم ها بر صنعت خودروسازی غلبه کند.
وی ادامه داد: در شراکت با خودروسازان خارجی جو فروش گندم نما نمی خواهیم.
عرضه دنا ظرف ۲۰ روز آینده به بازار
یکه زارع از عرضه خودروی دنا ظرف ۲۰ روز آینده به بازار خبر داد و گفت: با طی مراحل شماره گذاری دنا این خودرو روانه بازار می شود و علت تاخیر هم تمرکز بیشتر بر مسائل کیفی بود ضمن اینکه ورژن جدید خودروی دنا ظرف ۶ ماه آینده و ورژن بعدی آن ظرف یک سال آتی روانه بازار خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: ادعای ایران خودرو این است که هیچ خودروی چینی نمی تواند با دنا به لحاظ قیمتی رقابت کند و این خودرو با امکاناتی همچون گیربکس اتومات و سانروف دارد حداقل فاصله قیمتی ۱۵ میلیون تومانی را با خودروهای چینی خواهد داشت.
آخرین اخبار از مذاکره با پژو
یکه زارع گفت: پژو شریک قدیمی ما است و البته نمی توانیم تمام جزئیات مذاکره خود با این خودروساز بزرگ جهانی را به صورت رسمی اعلام کنیم چراکه ممکن است در شرایط مذاکره و مباحث رقابتی اثرگذار باشد اما آنچه که مسلم است آن است که اجازه نخواهیم داد منافع ملی در شراکت با خودروسازان خارجی متضرر شود و یک بحث برد-برد را دنبال می کنیم اما تنها در یک جمله می توانیم بگوییم که مذاکرات با پژو خوب پیش می رود و ۹۵ درصد مذاکرات به اتمام رسیده است و تنها ۵ درصد باقی مانده است که اگر شرایط بین المللی هم یاری کند آن را به نتیجه می رسانیم.
نظر کاربران
آقای مدیر
وقتی قیمت براساس رقابت تعیین میشه که 100% عوارض از ماشین خارجی نگیرن
البته انگار منظور شما رقابت بر سر فقط افزایش قیمت با سایپا
در ضمن شراکت با چینی ها بهتر از همکاری با اروپایی ها برای تولید ماشین های 20 30 سال پیش و اونم ضعیف ترین مدل ها چینی ها حداقل جدیدن و یکم زیبایی ظاهری دارن مال شما چی دارن واقعا