۱۴۵۵۰۹۴
۵۷۴
۵۷۴
پ

اکتشافات عجیب در یک ویلای ۱۸۰۰ساله

این کشف هیجان‌انگیز پرسش‌های مهمی را در برابر باستان‌شناسان قرار داده است؛ از جمله این پرسش‌ها این است که چرا الواح نفرین در این مکان دفن شده‌اند و چرا نوشتۀ خاصی بر روی آن‌ها دیده نمی‌شود.

فرادید: تیمی از باستان‌شناسان مشغول بررسی خاک‌های صخره‌ای جنوب بریتانیا در محوطه‌ی گروُو (Grove)  بودند تا پیش از ساخت یک ساختمان مسکونی، بقایای محتمل باستان‌شناسی را در آنجا شناسایی کنند. فرانچسکا جیارلی باستان‌شناس گفته: «ما شک کردیم که شاید اینجا یک مکان بسیار غنی باشد. ماه‌ها بود که تیم آنجا مشغول کار بود، بنابراین به محض اینکه به دیوار اول برخورد کردیم، تقریباً مطمئن بودیم یک ویلاست.»

باستان‌شناسان ویرانه‌های چشمگیر یافت‌شده را یک مجموعه ویلای رومی ۱۸۰۰ ساله شناسایی کردند. این مجموعه روم باستانی سه ساختمان اصلی با قدیمی‌ترین سازه‌های مربوط به سال‌های ۵۰ تا ۲۰۰ پس از میلاد را داشته است. این محوطه بین سال‌های ۳۵۰ تا ۴۵۰ پس از میلاد از کار افتاده است.

اکتشافات عجیب در یک ویلای 1800ساله

برخی از کفپوش‌های آجری موجود در مجموعه ویلای روم باستان

لوئیس اِستافورد، مدیر پروژه این گروه، گفته: «اندازه ساختمان‌هایی که هنوز باقی مانده‌اند و غنای کالاهای یافت‌شده نشان می‌دهد این اندازه‌ها ویژگی غالب منطقه اگر نگوییم چشم‌انداز وسیع‌تر، بوده است.»

اما جالب‌تر از همه اینکه باستان‌شناسان مجموعه‌ی اسرارآمیزی از طومارهای سربی محکم پیچ‌خورده را نیز در مجموعه ویلا کشف کردند. این طومارها به عنوان «الواح نفرین» کاربرد داشتند.

جیارلی درباره طومارها گفته: «آن‌ها تکه‌های مستطیلی کوچکی از جنس سرب هستند که در آن‌ها، مردم آرزوها یا نفرین‌هایشان را می‌نوشتند. سپس طومارها را دوباره می‌پیچیدند و در گودال پیشکش قرار می‌دادند».

اکتشافات عجیب در یک ویلای 1800ساله

طومارهای سربی یا «الواح نفرین» که در مجموعه ویلاهای روم باستان یافت شدند

«الواح نفرین» روم باستان بیشتر در نزدیکی مراکز فرهنگی مانند معابد، در بریتانیا یافت می‌شوند. جیارلی معتقد است: «محوطه‌ای که ما حفاری کردیم کاملاً عجیب است. در حال حاضر، ما یک مرکز فرهنگی روشن نداریم، بنابراین هنوز در تلاشیم تا بفهمیم معنا و مفهوم این طومارها چیست.»

اکتشافات عجیب در یک ویلای 1800ساله

یک طومار پیچیده‌شده کنار یک طومار بازشده

حدود ۲۰ طومار سربی پیدا شده که فقط شش تای آن‌ها باز شده‌اند و این شش مورد هم خالی هستند. محققان امیدوارند برخی از طومارهای باقیمانده حاوی نوشته باشند.

یافته‌های دیگر باستان‌شناسان کفپوش آجری، سیستم گرمایش زیرزمینی داخلی (زیرسوز)، ساختاری کوره‌مانند برای خشک کردن گندم یا جو و قطعاتی از نقاشی‌های پیچیده روی گچ بوده است.

اکتشافات عجیب در یک ویلای 1800ساله

یک تنور روم باستانی که برای خشک کردن گندم و جو کاربرد داشته است

«گچ نقاشی‌شده واقعاً هیجان‌انگیز بود. می‌توانستید تمام رنگ‌های مختلف را ببینید. احتمالاً رنگ‌های کنونی تفاوت چندانی با رنگ‌های گذشته نداشتند.»

اکتشافات عجیب در یک ویلای 1800ساله

برخی از گچ‌های نقاشی‌شده در مجموعه ویلایی روم باستان

در حفاری‌ها یک تبر مینیاتوری که احتمالاً به‌عنوان یک پیشکش یا نذر آیینی ساخته شده، قطعات سفالی، سکه‌ها، جواهرات و یک سگک کمربند به شکل سر اسب هم کشف شدند.

کاوش‌ها در این محوطه‌ی واقع در گِرُو همچنان در حال انجام است و در نهایت، دست‌سازه‌های پیداشده به آزمایشگاه منتقل و تجزیه و تحلیل خواهند شد. منطقۀ گرو (Grove) دهکده‌ای در آکسفوردشایر انگلستان و در حدود ۷۰ مایلی غرب لندن است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج