قالیشویی بانو _استیکی
۱۴۴۹۳۹۲
۴۶ نظر
۷۲۹۲۶۷
۴۶ نظر
۷۲۹۲۶۷
پ

نرخ اقامت هر افغانستانی در ایران اعلام شد

گزارش میدانی روزنامه هم‌‌میهن از اردوگاه‌‌های اخراج مهاجران و مافیایی که درباره ماندن آنها در ازای پرداخت پول به‌‌راه افتاده است را بخوانید.

برترین‌ها: گزارش میدانی روزنامه هم‌‌میهن از اردوگاه‌‌های اخراج مهاجران و مافیایی که درباره ماندن آنها در ازای پرداخت پول به‌‌راه افتاده است را بخوانید.

نرخ اقامت هر افغانستانی در ایران اعلام شد

آفتاب مایل می‌تابد روی صورت گندمگون و گرد «زعفران». روسری‌ گلدارش پر رنگ است؛ آبی، صورتی و سفید با پیراهن نخی بلندی به رنگ آفتابگردان، باغچه و دریا. چشم‌های حبه‌انگوری‌اش رد اتوبوس‌ها را می‌گیرد؛ اتوبوس‌های سفید، آبی و زرد که از میان کوچه خاکی، سوت‌زنان، غول سیاه آهنی را رد می‌کنند و وارد محوطه‌ای بزرگ می‌شوند؛ خیلی بزرگ.

«روزی حداقل ۱۵-۱۰تا از این اتوبوس‌ها وارد مرکز می‌شوند. هرکدام با هر تعداد صندلی که داشته باشند، حداقل ۴۵ نفر را سوار می‌کنند. حالا می‌خواهند صندلی ۵۲ تایی باشند، می‌خواهند ۲۸ تایی. هر نفر یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا مشهد.» توضیحات احمد رفیق، راننده یکی از اتوبوس‌ها.

مسیر اتوبوس از این مرکز در شهرستان کرج تا اردوگاه سفیدسنگ است؛ سفیدسنگ یکی از مراکز بزرگ نگهداری مهاجران افغانستانی است، در ۱۹ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی. از کرج تا سفیدسنگ، ۱۲ ساعت راه است و پول مسیر را خود مهاجران باید پرداخت کنند؛ سهمی از آن هم به نیروی انتظامی، وزارت کشور و... می‌رسد.

زعفران، نام زن جوان منتظر است که برگه سفید مچاله‌شده‌ای را با خواهرش رعنا دست‌به‌دست می‌کند. رعنا و زعفران، گوشه دیوار، در همسایگی در آهنی، به زحمت سایه‌ای پیدا کرده‌اند و طوری که زانوها را بغل کرده باشند، نشسته‌اند و گوشی‌های تلفن همراه بین‌شان دست‌به‌دست می‌شود: «پول داری؟ وقت نداریم. تا ظهر رحیم را می‌برند.» برای آزادی رحیم ۱۰ میلیون تومان می‌خواهند، روی برگه دو شماره کارت بانک با خودکار آبی نوشته شده، یکی به‌نام آقای ج و یکی به‌نام آقای ر. حساب‌ها شخصی ‌است؛ هرکدام ۵ میلیون تومان.

نرخ اقامت هر افغانستانی در ایران اعلام شد

‌چرا به حساب شخصی می‌زنی؟

نمی‌دانم خانم. به ما گفتند این را واریز کن، شوهرت آزاد می‌شود.

رحیم کارگر افغانستانی است، صبح روز سه‌شنبه‌، آفتاب نزده، او را با گروهی دیگر از همشهریانش در مسیر کار در نظرآباد دستگیر کرده‌ و به مرکز ساماندهی اتباع و مهاجران خارجی استان البرز آورده‌اند؛ مرکزی در یکی از فرعی‌هایی نزدیک به میدان استاندارد کرج.

از میانه کوچه، جمعیت دیده می‌شوند. زنان و مردان اطراف در بزرگ آهنی نشسته‌اند و چشمان منتظرشان به در دوخته شده. لای در، جایی که قرار بوده دوطرفش چفت هم شود، چشم‌ها در جست‌وجویند؛ چشم‌های کشیده پدر، مادر، فرزند، خواهر و برادر آنها که آن‌طرف در آهنی، در جایی شبیه قفس، زندانی شده‌اند. اینجا زندانی بزرگ است با دیوارهایی مشبک.

از شیار در، آنها را مثل نقطه‌هایی قرمز، سفید و مشکی می‌شود دید؛ رنگ پیراهن‌هایشان است. تعدادی را ردیف نشانده‌اند در حیاط، زیر هرم آفتاب. یکی از روزهای گرم تابستان که سازمان هواشناسی هشدار گرمای بی‌سابقه‌اش را داده. گروهی اما پشت دیوارهای مشبک نشسته‌اند، دورتر از دامنه دیدند.

زعفران برگه سرشماری را نشان می‌دهد. صبح آن روز، کپی همین برگه در جیب رحیم بوده، مامور نیروی انتظامی دیده، پاره کرده و او را سوار مینی‌بوس کرده. مینی‌بوسی شبیه به آن‌که ساعت 10:20 دقیقه صبح، تعداد زیادی از افغانستانی‌ها را حسرت به دل، از کنار خانواده‌های منتظر رد کرد و به داخل برد. جوانک‌هایی با چشمان ترس‌خورده و نوجوانانی آشفته.

ماموران سبزپوش، بالای سر افغانستانی‌ها گوشه حیاط، ایستاده‌اند. در که به استقبال اتوبوس‌های خالی باز می‌شود، تصاویر بیشتری از محوطه، محل نگهداری افغانستانی‌ها نمایان می‌شود. صدای قیژقیژ باز شدن در و بعد فریاد هولناک بسته‌شدن آن، خانواده‌ها را به‌سمت در می‌برد. درِ آهنی دریچه دارد، مثل دریچه‌های شیشه‌ای داخل سالن انتظار.  

سالن انتظار 10 قدم دورتر از ورودی اتوبوس‌ها، غلغله‌ است؛ صندلی‌ها کم و جمعیت بسیار زیاد. زنان و کودکان، کیف و کیسه به دست، در انتظار شنیدن صدایشان نشسته‌اند. تعدادی مقابل دریچه شیشه‌ای که زنانه و مردانه شده، دست‌ها را دراز کرده‌اند به‌سمت سربازی که فارغ از دنیا، روی تک صندلی نشسته و روی کاغذ اسم‌ها را می‌نویسد. برای او نگاه‌ها و صداهای ملتمسانه خانواده‌های مهاجر، کمترین اهمیت را دارد. آن‌طرف پسران، همسران، پدران و برادران نشسته‌اند و این‌طرف، منتظران.

افغانستانی‌های بدون مدرک را در خیابان‌های شهرستان‌های استان البرز دستگیر می‌کنند و به این مرکز می‌آورند؛ آنها در مسیر خانه، در مسیر کار، در صف نانوایی، در حال رفتن به درمانگاه یا قدم‌زدن در خیابان هستند که با ماموران چشم در چشم می‌شوند و در پاسخ به سوال‌شان که مدرک داری؟ برگه‌ای بیرون می‌آورند. یا شاید همان برگه را هم نداشته باشند.

نرخ اقامت هر افغانستانی در ایران اعلام شد

«شوهرم داخل است، 26-25 ساله است، دو روز سمت هشتگرد بود که او را گرفتند. موتوربند است. پدر و مادرش را طالبان در افغانستان کشته‌اند و با دختر 6 ساله‌مان در هشتگرد زندگی می‌کنیم. اگر پول داشتیم، مدرک می‌خریدیم و حالا این وضعمان نبود.» اینها را عارفه می‌گوید.

عارفه زنی است که 6 سال پیش همراه با همسرش غلامحسین به ایران آمدند، پاسپورتی‌اند اما تمدید نکردند. آخرین‌بار که برای تمدید رفتند به آنها گفته شد، باید کارت هوشمند بگیرند. کارت هوشمند اما 100 میلیون تومان است. سرپرست خانواده و فرزند پسر بالای 18 سال باید این کارت را داشته باشند تا بتوانند در ایران بمانند و کار کنند. ماموران برگه سرشماری را قبول نمی‌کنند. نه برگه سرشماری، نه پاسپورت و نه دفترچه و کارت اقامت.

 خردادماه سال گذشته، دستور صدور کارت هوشمند داده شد و مهاجران افغانستانی اگر شرایطش را داشته باشند، می‌توانند برای ماندن در ایران، این کارت شناسایی را که مشابه کارت ملی است و به افراد غیرایرانی داده می‌شود بخرند. این کارت‌ها شامل افرادی می‌شود که مدارک تایید شده و قانونی داشته باشند. یا افرادی که همسر و فرزند ایرانی دارند. اما آنها که اخراج شده‌اند یا اثر انگشت در اردوگاه دارند، نمی‌توانند این کارت را بخرند. این کارت‌ها را وزارت امور خارجه از طریق اداره امور اتباع و مهاجران خارجی صادر می‌کند. اسمش را گذاشته‌اند طرح سرمایه‌گذاری 100 میلیون تومانی.

‌چندمین‌بار است دستگیر می‌شود؟

در پنج ماه، سه بار دستگیر شده و هر بار با برگه سرشماری آزاد می‌شد؛ جز این دفعه.

«از همه استان‌ها جمع می‌کنند، می‌برند مشهد. البته فقط هم مشهد نیست، از یزد و زاهدان هم می‌برند، اما مرکزش در سفید سنگ و شاندیز استان خراسان است، ما تا همان‌جا مسافران را می‌رسانیم. بعد با ماشین دیگری به مرز تایباد فرستاده می‌شوند، آنجا ردِمرزشان می‌کنند و هرکس می‌رود دنبال کار خودش.» پیرمرد راننده توضیح می‌دهد.

اتوبوس‌‌اش 52 نفره است، کرایه را خود افغانستانی‌ها پرداخت می‌کنند و بعد از اینکه سهم نیروی انتظامی و بقیه کم می‌شود، مابقی به حساب راننده واریز می‌شود؛ شاید یک‌سوم. تا ساعت 12 ظهر روز سه‌شنبه، پنج اتوبوس وارد محوطه اردوگاه شده‌اند. هزینه هر مهاجری که به مرز فرستاده می‌شود کمتر از دو میلیون تومان نمی‌شود. از مرز هرات تا نیمروز هم باید پولی بدهند و اگر بخواهد دوباره به ایران بازگردد، روی هم نزدیک به 18 میلیون تومان باید به قاچاق‌بر بدهد تا دوباره برگردد سرجای اولش.

‌مسافران‌تان چندساله ‌اند؟

همه سنی هستند؛ از بچه تا بزرگسال.

به پهنای صورت اشک می‌ریزد، چشم خانه‌اش سرخ است، با گوشه چادر مدام ترشحات بینی را پاک می‌کند و چشمانش در شیارها، یک خط شده. 15 سال است در ایران زندگی می‌کند، پسر 11 ساله‌اش را عصر روز قبل گرفته‌ و به این مرکز آورده‌اند. مادر نگران است، پسر کجا برود؟ افغانستان را ندیده؟ چه کسی به استقبالش برود؟ به او گفته‌اند، رحیم‌جانش را که از سر چهارراه دستگیر کرده‌اند به بهزیستی می‌برند و از آنجا هم برای ردِمرز منتقلش می‌کنند. پدر را روز قبل در تلاش برای رهاکردن فرزندش، کتک زده‌اند. زکیه چشم‌انتظار است.

آنها که خودمعرف‌اند، به مرکز بازگشت امام رضا می‌روند؛ مرکزی در بزرگراه امام رضا. آنجا زن و مرد و کودک و جوان خودشان را برای بازگشت معرفی می‌کنند و بر می‌گردند افغانستان. اینجا در اردوگاه‌ها اما بازگشت اجباری است. دستگیر شده چند دقیقه‌ای برای گرفتن پول، لباس و غذا با خانواده ملاقات می‌کند و راهی می‌شود.

نرخ اقامت هر افغانستانی در ایران اعلام شد

رحیمه برای رها کردن پدرش آمده، پدر 70 ساله‌اش که ساعت هفت‌ونیم صبح در صف نانوایی دستگیر شده، او را به پاسگاه مهرشهر بردند و از آنجا به اردوگاه کرج منتقل کردند: «100 میلیون تومان را قسطی کرده‌اند؛ ماهی 10 میلیون تومان. اولین قسط پرداخت شود، یک فیش می‌دهند و بعد از هر بار دستگیر کردن، با همان فیش آزادش می‌کنند، اما ما که ماهانه قصد 10 میلیون تومان پول نداریم. فقط هم پدرم نیست، پسرم 18 ساله هم است. برای او هم باید 100 میلیون تومان پرداخت کرد.»  

همسرش را در هفت سالی که در ایران هستند، پنج بار گرفته‌اند. یک‌بار هم ردِ مرز شده، 10 میلیون تومان اولین قسط را پرداخت کردند و آزاد شد. صبح همان روز دوباره دستگیرش کردند. فتحی رحیم،کارگر ضایعات است و بعد از هربار دستگیری باید خانواده به اردوگاه بیاید، مدرک را بیاورد تا آزادش کنند. به برخی گفته‌اند 25 میلیون تومان جواز آزادی است؛ پولی که از طریق دفاتر کفالت به حساب دولت واریز می‌شود.

آن‌سوی خیابان مردی با صورت تکیده ایستاده و خاموش در حال گوش دادن به صحبت‌های مرد کت و شلوار پوشی است؛ مرد صاحب‌کارش است و مشغول قانع‌کردن او که به افغانستان برگردد. دو میلیون تومان در جیبش گذاشته تا بهانه‌ای نداشته باشد، مرد اما قانع نمی‌شود، مادرش، همسرش و فرزندش تنها در ایران مانده‌اند.

تا ساعت یک ظهر، دستگیری مهاجران افغانستانی ادامه دارد؛ تعدادی از آنها را ماموران موتوری می‌آورند. مانند سارقانی که حین دزدی دستگیر شده‌اند. بابور و باتور، روی تخته سنگی منتظر پدرشان نشسته‌اند؛ خردینه‌های 5 و 8 ساله که در ایران متولد شده‌اند، در ایران بزرگ شده‌اند و افغانستان را تنها به‌اسم می‌شناسند. نمی‌دانند هرات، بغلان ، مزارشریف ... کجای نقشه‌اند اما حالا باید سراغ پدر را از اقوام‌شان در هرات بگیرند. پدر تا چند ساعت دیگر راهی مرز می‌شود.

سالن انتظار پر از جمعیت است؛ سالنی بزرگ با دو دریچه؛ یکی برای زنان و یکی برای مردان. زنان زیادی روی زمین نشسته و به دیوار تکیه داده‌اند. در بخش مراجعان، دست‌های دراز به سمت سربازی که آن‌طرف روی صندلی نشسته و یک برگه‌ای در دستش است. او اسامی را می‌نویسد تا یک‌به‌یک صدایشان کند، بیایند پول بگیرند، مدرک بگیرند، ساک بگیرند و راهی شوند. اسامی یک‌به‌یک خوانده می‌شود. نوبت به هر نفر برسد، باید پول، لباس و غذا بیاورد و با مسافرش خداحافظی کند. اگر هم مدرک پلیس‌پسندی داشته باشد، ارائه می‌دهد و اگر تایید شد، عزیزش را پس می‌گیرد. در سالن انتظار خیلی‌ها پاسپورتی‌اند، اما مردشان را گرفته‌اند. برگه سرشماری را هم قبول ندارند. به آنها گفته‌اند 100 میلیون بدهید، آزاد می‌کنیم. فتحی محمد، از پشت تلفن با همسرش بهار حرف می‌زند.

آنجا چند نفرید؟

800-700 نفری می‌شویم، کودکان 8 و 9 ساله هم بین‌مان هستند. آنها را به بهزیستی می‌فرستند.

آن‌سوی دیوار، هیچ امکاناتی نیست و روز قبل ماموران کتک‌شان زده‌اند. فتحی محمد، سرپرست بخش کارتن‌سازی یک کارگاه است و همسر و پسر سه‌ساله‌اش، این سوی دیوار، در انتظارش نشسته‌اند. خانواده‌ها اهل ولایت‌های بغلان، هرات و مزارشریف‌‌اند و از این ولایت‌ها جز نام چیز دیگری نمی‌شناسند.

اردوگاه‌ بازگرداندن اجباری مهاجران افغانستانی اما تنها در شهرستان کرج نیست، دو ساعت‌ونیم دورتر از تهران، در اردوگاه عسگرآباد، جمعیت زیادی اطراف در آهنی بزرگی پراکنده‌اند. اردوگاه عسگرآباد ورامین سال‌هاست اتوبوس‌های حامل مهاجران افغانستانی را می‌بیند که می‌روند و می‌آیند. مغازه‌های اطراف، بازارشان سکه شده، هرروز جمعیت زیادی می‌آیند تا همسر، برادر و پسرشان را بدرقه کنند. اغلب مدرک پاسپورت دارند، تمدید شده و نشده، مساوی است با دستگیری. خیلی‌وقت‌ها تا خانواده مدرک را بیاورد، اتوبوس به‌سمت مرز حرکت کرده. مثل پدر سارا که در نصیرآباد دستگیر شده و تا آنها بروند و مدرک بیاورند، پدر از ظهر خارج شده. پدری که بنایی می‌کند و بیش از 30 سال است در شهرری زندگی می‌کند.

در سالن انتظار اردوگاه عسگرآباد ورامین، خبر کارت هوشمند 100 میلیون تومانی پیچیده؛ کارتی که می‌گویند شبیه کارت ملی است و جای برگه سرشماری، پاسپورت و کارت آمایش را می‌گیرد. هرچند همه نمی‌توانند شرایط گرفتنش را داشته باشند. همین که اثرانگشت‌شان در اردوگاه‌های بازگشتی باشد، یعنی پرونده گرفتن این کارت هم بسته شده.

زن رنگ جنوبی‌هاست؛ لباس‌هایش هم. بلوچ است. همسر ایرانی دارد اما امیده، دختر 28 ساله‌اش که از همسر اول است، پاکستانی مانده و یک هفته قبل از آن روز، پلیس او را دستگیر کرده. چند باری تلفنی با او صحبت کرده‌اند. امیده صرع دارد و دقیقاً زمانی که دختران کوچکش را با لباس‌های بلوچی به درمانگاه می‌برده، از سوی پلیس دستگیر شده. او آنجا تنها نیست. چند زن دیگر را هم همراه او دستگیر کرده‌اند.

مگر زنان را هم دستگیر می‌کنند؟

بله، امیده گفته چند زن دیگر هم کنارش هستند.

پاکستانی‌ها را از مرز میرجاوه رد می‌کنند، به آنها هیچ کارت معتبری نمی‌دهند. حسینیه مادر امیده، تا وزارت امور خارجه هم رفته، دخترش دفتر اقامت دارد اما هیچ‌کس جوابش نمی‌دهد. به آنها گفته‌اند همین روزها رهایش می‌کنند، اما خبری نیست. آنها سرگردان به اردوگاه عسگرآباد آمده‌اند تا شاید دخترشان را آزاد کنند.

آفتاب تندتر از همیشه‌ بر سر مردم این سو و آن‌سوی دیوار می‌تابد. درهای آهنی باز و بسته می‌شود، اتوبوس‌ها خالی می‌آیند و پر می‌روند به سمت جاده‌ای مه‌گرفته. سرنشینان چشم از جاده بر نمی‌دارند، اتوبوس به سمت سرزمین پدری‌شان می‌راند، سرزمینی دور از امید، دور از رنگ، جدا از جامانده‌هایشان.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خیلی خوبه .تا می تونید همشون بیرون کنید.دست مریزاد

    • هستی

      خب درسته سخته.. ولی خب نباید بیان... وقتی قاچاقی وارد میشن. باید فکر اینروزاشونو هم بکنن دیگه... مگه میشه یواشکی وارد یه کشوری شد و همونجا زندگی کنی و موندگار بشی

      پاسخ ها

      • محمدمهدی

        اونایی که قانونی اومدن هم میبرن
        این کجاش عدالته؟

    • ناشناس

      باید برگردند وطنشان

      پاسخ ها

      • ناشناس

        باید برن ما برایه خودمون کلی مشکل داریم باید برن خسته شدیم دیگه

      • سارا

        عالی همشونو از کشور بیرون کنید

    • ناشناس

      باید تمام افغانی ها را بیرون کنند و کسی کارشکنی کن در اخراج افغانی ها باید محاکمه و اعدام شود .

    • ناشناس

      برگردید ووطن خود را بسازید
      اینجا مردم ایران خودشان مشکلات زیاد دارند می‌مانی یه روز دوروزه نه نه این که لنگ. بندازید مطالبه ملی اهراج

    • اکبر

      خوب برو کشور خودشون که به قول خودشون اذیت نشن

    • ناشناس

      برن همون کشورشون اباد کنن توصف نونوایی میری دهتا بچه افغانی جلوته هرکدوم 30تا کمتر نمیخاد حرفم بزنی شاطر اقا میخاد بزنتت

    • صادق 007

      لطفا همه را برگردانید واقعا خیلی ایران خیلی داغون شده. بالای 15 میلیون افغان وپاکستانی تو ایران هستند چقدر هم پرو شدند. دارن از یارانه وسوبسیت ایرانیها استفاده می کنند این نمیشه که. میدونن ایران کم آبی طوری آب مصرف می کنند. من دارم با چشم خودم میبینم خیلی اوضاع داغونه اومدن واسه نابودی آبادی وایرانی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        به افغان ها یارانه نمیدن

    • ناشناس

      شمایی که این گزارش زو نوشتی در مورد جرایم افغان ها هم گزارش بنویس از قتل و تجاوز و دزدی.... تا استفاده از پول مالیات ما برای رفاه افغان ها کی دعوتشون کرده اگر بلدند کشور خودشون رو آباد کنند دیگه الان طوری شده هرجا میری پر افغانی، تازه با ترس باید از کنارشون عبور کنی بسکه نگاه هیز دارن تازه مگه چکارشون کردن دارن برشون می گردونند ولایت خودشون نه توهینی میشه نه زندانی در حالیکه اگر تو کشور دیگه غیر قانونی بازداشت کنند وضعیت ذفرد خیلی بدتر . لطفاً بفرستید کشورشون ممنون

    • ناشناس

      الان که افغانستان امن شده باید همه برگردن کشورشون

    • ایران

      بنزین یارانه ای نان یارانه ای و کلی،اقلام دیگر تنظیم بازار یارانه ای مصرف کنی در سال از صد میلبون بیشتر به کشور ضرر میزنی مالیات اینها رو مردم ایران میدن نفت و گاز مردم ایران هست که داره همینجوری به چپاول میره کلا باید اخراج بشن ۱۰۰ میلبونم کمه

    • زهرا

      بله باید برگردن کَشور ما واسه خودمون نون واب نداره

    • امان

      آخه زن و بچه گناه داره چه گناهی کردن لاقل متاهلا رو میزاشتن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مرحبا بر شما
        برایشان منفعت دارد که بیرونشان نمی کنند

      • مرادی

        همون متاهل هاشون سالی یکی ب دنیا میارن من دیدم یکیش ۶تا بچه داشت یکیشم حامله بود

    • مهدی

      این شده درامد دولت کارت و غیر کارت نداره همه برن مملکت خودشون دارن همینجا زاد و ولد میکنن خونه و ماشین میخرن زن ایرانی میگیرن کلا دارن نفوذ میکنن بخاطر پول اینا رو نگه ندارین چه دولتی شد فقط پول پول پ

    • محمد فساییی

      خواهشن اینها و از کشور بیرون کنید مرز رو نگه دارین نیان نزارین کشور دست این افراد بیاید

    • مسعود امیری

      به والله مجبور هستن وگرنه هیچکی دوست نداره خانواده ووطنش را کند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        درود بر شما

    • ناشناس

      درخواست همه ملت ایران: اخراج همه افغانی ها.

    • احمد

      ما دلمون براي افغاني ها نميسوزه برن و كشور خودشون رو آباد كنن
      تعدادشون خيلي زياد شده جا براي ايرانيا نيست

    • ناشناس

      برگردند کشور خودشون ما برای خودمون جا نداریم لطفا ظلم نکنید به مردم ایران یعنی چی نرخ تعیین شد

      پاسخ ها

      • محمد

        افغانی پاک است

    • شهاب

      بابا خسته شدیم از دست افغانی ها اینقدر اجاره خانه رفته بالا و خانه برای جوان وپیر ایرانی گیر نمیاد. ای مسیولین محترم کشور فکری بحال مردم ایران بکنید.وجه همه شهرها خراب شده هرجا نگاه کنی افغانی میبینی.رفتارشان دزدی .گردن کلفتی. زور گویی وغیره...

    • ناشناس

      همه کشورها همینطوره نهایتا ۳۰۰ هزار نفر تبعه کشور دیگر رو اجازه اقامت میدن اونم با شرایط ویژه در صورت سلامت کامل .سن کم .سرمایه گذاری و ....
      متاسفانه تعداد زیادی وارد ایران شدن و این به نفع کشور نیست .قبلا اعلام کردن باید برگردن کشورشون ولی قبول نکردن .این نوع اخراج برای دولت کلی هزینه داره

    • فاطمه

      #اخراج_افغانی ها

    • احمد

      هرچه افغانستانی قانونی یا غیر قانونی امده ایران برگردن شهر خودشان .خودمون ایرانیان خسته شدیم .نه نان براحتی میگیریم نه از فروشگاه ها براحتی خرید میکنیم خیلی ترسناکن

    • اصغری

      سلام ۰۰من کارم ساختوسازه افغانی بیشتر برام میصرفه برام کار کنن ولی خداوکیلی هرطوری شده اینا را بریزین بیرون خیلی هاشون هر تخلفی بگی میکنن هیچ ردو پایی هم نیس واسه دستگیریشون مطمئن باشین چن سال بعد باید جنگ کنیم ۰۰۰ایمان داشته باشین اینجوری که پیش میره با توپ وتانک باید اینارو بیرون بریزیم آثار تخریبش صدسال دیگه هم از کشور نمیره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نمک نشناس خوبه برات کار میکنن

    • ناشناس

      برگردن کشورشون .توکشور خودشون زبون ندارن میان توکشور ما زبونم درمیارن.از ایرانیا طلبکارند . ماتوکشورمون اندازه‌ی خودمون بچه هامون منابع و...نداریم حالا ایناهم پامیشن میان اینجا که چی بشه.از اوضاع کشور سواستفاده میکنن که اینجا جاشون محکم کنن.برن کشورشون آباد کنن جای اینکه بیان ایران وویران کنن ماخودمون کم شهید دادیم کم غصه کشورمون داریم اینا اومدن که فقط مصرف کننده هستن هیچ دلسوزی روکشورم ندارن فقط میخوان از آب گل آلود ماهی بگیرن.برن کشور خودشون.

    • فراهاني خاتون

      سلام همه ایرانیها ن دوست دارن افغانی‌ها برن کشور خودشون

    • ناشناس

      فقط اخراج بااحترام

    • ناشناس

      دم نیروی انتظامی گرم اخراچ کتید این افغانی بی هویت و الا مردم جمع می کنند

    • علی

      سلام. چه مجاز و جه غیر مجاز همه را بیرون کنید تا فلسطین دوم‌نشدیم

    • احمد

      پرتشون کنید بیرون

    • ناشناس

      لطفا یه شماره تلفن بگذارید تا ما آدرس افغانهای غیر مجاز رو بگیم

    • سید محمد رضا

      ممنون از مقاله‌ای که نوشتین درد دل مردم من خیلی بیشتر ازین حرف هاست .دردی که نه درمان داره نه چاره اینقدر تنفر از مردمم رو درک نمیکنم .تو نظراتون فقط نفرت دیدم اجاره خونه دست مردم افغانستان نبوده و نیست که بالا باشه یا پایین اگر بالاست نشون دهنده حرص وطمع آدمایی که انصاف ندارن مردم من برای نفس کشیدنشون هم پول میدن بیاین دور از انسانیت نظر ندیم

    • الی

      اولا این افغانیها هزار جور جرم و جنایت انجام میدن دوما همش بچه میارن بعد اینارو میفرستن تو بازار با دست مزد پایین کار زیاد میکنن باعث شدن دیگه صاحب کارا نیروی ایرانی نمیگیرن چون افغانی دستمزد کمتری میگیره و بیمه نمیخاد همینجوری شغل جوونای ایرانی رو گرفتن و جوونهای مارو از کار بیکار کردن هر کدوم ده تا بچه میارن دارن ایرانو صاحب میشن وقتیم میرن کشور دیگه همش فوهش میدن به ایرانیا این نمک نشناسارو بیرون کنید از کشور

    • محمد

      افغانی برادرمان است

    • M.D

      همه افغانی ها چه بامدرک چه بی مدرک اخراج
      ما ایرانیا خودمون کم بدبختی نداریم که باز اینا هم میان جرم جنایت میکنن

    • ناشناس

      بایدبرگردن ب کشورخودشان

    • ناشناس

      باید برگردند کشور خودشان بزرگ و کوچک فرقی ندارند و رحم نکنید این همه در ایران جنایت میکنند دیگه بسه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج