۱۴۴۷۰۵۹
۳۵۴
۳۵۴
پ

رپورتاژ آگهی

از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده؟ (علائم + درمان فوری)

در ادامه به بررسی انواع حشرات سمی که نیش خطرناکی دارند، پرداخته و علائم محل گزش آنها را بررسی می کنیم. بند پایانی چون کنه، عنکبوت بیوه سیاه، عنکبوت قهوه ای، مورچه آتشین و پشه ها دارای نیش خطرناک بوده و آسیب جدی به انسان ها می زنند.

از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده؟ نیش هر یک از حشرات نشانه ای دارد. مثلا اگر موچه سیاه شما را گاز بگیرد، کمی ناحیه گزش قرمز شده و بعد از ساعتی محو می شود. در صورتی که پوست حساسی داشته باشید، ممکن است جای گزش تا چند روز قرمز باقی بماند.

در ادامه به بررسی انواع حشرات سمی که نیش خطرناکی دارند، پرداخته و علائم محل گزش آنها را بررسی می کنیم. بند پایانی چون کنه، عنکبوت بیوه سیاه، عنکبوت قهوه ای، مورچه آتشین و پشه ها دارای نیش خطرناک بوده و آسیب جدی به انسان ها می زنند.

نکته: اگر توسط حشره ای مورد گزش قرار گرفتید و در شما علائمی چون سردرد، بدن درد، حالت تهوع و ... ایجاد شد، نیاز است به پزشک یا درمانگاه مراجعه کرده و واکسن ضد زهر آن را تزریق نمایید.

اگر قصد کمپ در طبیعت را دارید، نکات ایمنی را برای حفاظت از خود رعایت کنید و حتما از انواع چادرهای کوهنوردی استاندارد بهره بگیرید. این مدل از چادرها دارای لایه های توری محافظتی بوده و شما را از گزند حشرات حفظ می دارند. برای خرید چادر کوهنوردی بهتر است به فروشگاه های معتبر این حوزه چون مجموعه زیبا کمپ مراجعه کنید.

از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده؟ (علائم + درمان فوری)

از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده؟ (لیست حشرات سمی)

برای پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده؟ باید محل گزش را به دقت بررسی کنید. در ادامه به معرفی حشرات خطرناک در طبیعت پرداخته ایم.

نکته: فراموش نکنید که یکی از راه های دور ماندن از نیش حشرات، استفاده از لوازم کمپینگ مناسب، مثل چادرهای کوهنوردی و ظروف درب دار است. مثلا فلاسک های غذای استنلی گزینه خوبی برای نگه داری مواد خوراکی، در طبیعت گردی می باشند.

کنه ها

کنه ها حشراتی هستند که بین گیاهان زندگی می کنند و نیش آنها نه تنها حیوانات بلکه انسان ها را نیز تهدید می کند. کنه ها ناقل بیماری های بسیاری مهمی از جمله لایم و تب خالدار کوه راکی هستند، بنابراین باید درمان نیش آنها را جدی بگیرید.

کنه ها در قسمت های گرم و مرطوب بدن می چسبند که از جمله این نواحی می توان به پوست سر، زیر بغل؛ کشاله های ران و ... اشاره کرد. خوشبختانه در صورت گزیدگی کنه می توانید به راحتی متوجه آن شوید، چون این حشرات بعد از گزیدگی به بدن می چسبند و مانند سایر حشرات بدن را رها نمی کنند.

علائم گزش کنه

در صورتی که کنه شما را بگزد، دچار علائمی مثل درد یا تورم در محل گزش، راش، تاول و احساس سوزش در محل گزیدگی می شوید.

بیماری لایم که به واسطه کنه ها به بدن انسان منتقل می شود، به واسطه نشانه هایی مثل بثورات دایره ای و قرمز خود را نشان می دهد. از جمله علائم دیگر آن می توان به سردرد، تب، خستگی و دردهای عضلانی اشاره کرد.

برای در امان ماندن از نیش این حشره، از اسپری های ضد کنه استفاده کنید و در فضای باز لباس پوشیده بپوشید. در هنگام خواب در طبیعت نیز بهتر است از چادرهای دارای توری استفاده کنید. برندهایی چون کله گاوی، دیلور این سبک چادر کوهنوردی را تولید می کنند.

عنکبوت بیوه سیاه

در واقع دلیل نام گذاری عنکبوت سیاه این است که بعد از تخم گذاری جفت خود را می خورد. در این گونه از عنکبوت ها فقط ماده ها انسان ها را می گزند. عنکبوت های بیوه سیاه شکمی براق، سیاه و کروی دارند و روی بدن آنها قرمز رنگ است.

عنکبوت های بیوه سیاه در کشور ایران بیشتر در مناطقی از جمله هرمزگان یا سیستان و بلوچستان یافت می شوند. البته احتمال وجود آنها در مناطق جنگلی و طبیعت نیز وجود دارد؛ به همین دلیل گردشگران حتماً باید مراقب گزیدگی این عنکبوت باشند.

اگر عنکبوت بیوه سیاه شما را بگزد، بعد از گذشته ۲۰ دقیقه تا ۱ ساعت می توانید اثرات نیش آن را بر روی بدن خود ببینید.

علائم گزش عنکبوت بیوه

از جمله نشانه های نیش این حشره می توان به اسپاسم عضلانی، درد شکم، لرزش بدن، افزایش فشار خون یا ضعف بدنی اشاره کرد.

در صورتی که عنکبوت بیوه سیاه شما را گزیده است، هر چه سریعتر، پیش پزشک یا مرکز درمانی بروید تا مراحل درمان شما سریعتر طی شود.

از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده؟ (علائم + درمان فوری)

عنکبوت قهوه ای

یکی از حشرات سمی که نیش آن بسیاری از انسان ها را تهدید می کند، عنکبوت قهوه ای است. نیش عنکبوت قهوه ای می تواند باعث ایجاد بیماری و عفونت در بدن انسان شود. این عنکبوت حدود 3 سانتی متر قد دارد و با رنگ زرد مایل به قهوه ای تشخیص داده می شود.

علائم گزش عنکبوت قهوه ای

اگر این عنکبوت شما را بگزد، دردی احساس نمی کنید. چون حدود 4 ساعت بعد از گزش تازه دردها شروع می شود و در ناحیه گزش احساس خارش زیادی خواهید داشت. از جمله علائم گزش این عنکبوت می توان به استفراغ، تهوع، درد عضلانی و تب اشاره کرد. اگر فکر می کنید که این عنکبوت شما را گزیده است، هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

مورچه آتشین

مورچه های آتشین با رنگ قهوه ای مایل به قرمز و گاها سیاه حشرات بسیار خطرناکی هستند که در مناطق آفتابی و خشک زندگی می کنند. در صورتی که این حشرات شما را نیش بزنند، جای گزیدگی درد زیادی خواهد داشت. دچار علائمی مثل التهاب پوست یا تاول هایی شبیه به جوش چرکی می شوید.

در صورتی که واکنش های آلرژیک دارید و این حشره شما را بگزد، باید هر چه سریعتر به سراغ یک پزشک حرفه ای بروید، چون نیش آن حتی می تواند زندگی شما را تهدید کند.

برخی افراد تاول های به وجودآمده از نیش مورچه های آتشین را می ترکانند که این صرفاً باعث گسترش عفونت ثانویه می شود.

از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده؟ (علائم + درمان فوری)

پشه ها

پشه ها صدها نوع مختلف دارند که در بین آنها 100 نوع خطرناک وجود دارد و باید نیش آنها را جدی گرفت. در صورتی که پشه ها شما را نیش بزنند، دچار علائمی مثل کهیر و خارش در بدن می شوید. پشه ها می توانند ناقل بیماری های زیادی از جمله زیکا، ویروس نیل غربی، ویروس تب دنگی، مالاریا، ویروس چیکونگونیا و ... باشند.

توصیه می کنیم که اگر پشه ها بدن شما را گزیدند، به هیچ عنوان محل گزش را نخارانید، چون این کار باعث تشدید عفونت می شود.

علائم نیش پشه

در صورتی که پشه ای شما را بگزد، جای گزیدگی برآمده، گرد و پف دار می شود. این علائم بلافاصله بعد از گزش پشه در بدن به وجود می آیند که همراه خارش شدید هستند.

پشه ها حتی می توانند چندین گزش در یک ناحیه داشته باشند که در این صورت باید منتظر برآمدگی های مختلفی در یک قسمت از بدن خود باشید.

از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده؟ (علائم + درمان فوری)

نیش حشرات، خطرناک اما قابل پیشگیری

با پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم چه حشره ای نیشمان زده؟ حتما متوجه شده اید که نیش همه حشرات سمی نبوده، اما اگر توسط حشره ای سمی گزیده شدید، به سرعت خود را به درمانگاه برسانید تا از آسیب های جدی بعدی جلوگیری کنید.

اگر می خواهید در زمان کمپینگ آسوده خاطر باشید، از وسایل کوهنوردی استاندارد چون انواع چادر دارای توری ریز مثل تولیدات برند کله گاوی و اسنوهاک کمک بگیرید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج