قالیشویی بانو _استیکی
۱۴۴۶۶۸۷
۲۳ نظر
۱۱۱۴
۲۳ نظر
۱۱۱۴
پ

نان در برخی استان‌ها باز هم گران شد

قیمت نان در ۱۰ استان برای جبران هزینه‌های نانوایان افزایش پیدا کرده و شواهد نشان می دهد که سایر استان‌ها نیز جبران هزینه نانوان با افزایش قیمت نان در دست بررسی است؛ اما تاکنون هیچ توافقی برای این کار به صورت مصوبه درنیامده است.

همشهری: قیمت نان در ۱۰ استان برای جبران هزینه‌های نانوایان افزایش پیدا کرده و شواهد نشان می دهد که سایر استان‌ها نیز جبران هزینه نانوان با افزایش قیمت نان در دست بررسی است؛ اما تاکنون هیچ توافقی برای این کار به صورت مصوبه درنیامده است.

نان در برخی استان‌ها باز هم گران شد

خبرهایی که از دو هفته پیش درباره گرانی نان در استان‌های مختلف مخابره می‌شد، حالا در ابعادی وسیع‌تر و مستندتر از افزایش حدود ۲۵ درصدی قیمت نان در ۱۰ استان کشور حکایت می‌کنند. درباره تهران هنوز خبر موثقی در مورد تغییر نان منتشر نشده است؛ اما خبرهای غیررسمی بر افزایش قیمت برخی از انواع نان در پایتخت دلالت دارند که البته در پیگیری‌ها، مسئولان صنف نانوان حاضر به تأیید آن نبودند.

این میان، محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اطمینان داد که هنوز گرانی نان شامل حال پایتخت نشده و حداقل صنف نانوایان سنگکی تهران، نان را به قیمت قبل به مردم می‌فروشند.

گرانی نان در تنور هزینه‌ها

افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در ۱۰ استان کشور، به سرخط خبری تبدیل شده است. دلیل این افزایش قیمت، تغییری در قیمت آرد دولتی یا نحوه توزیع یارانه گندم و آرد نبوده و فقط برای پوشش دهی هزینه‌های نانوایی‌ها ازجمله انرژی و دستمزد اعمال شده است.

پیش‌ازاین یکی از مشکلات مردم با نانوایی‌ها، گران‌فروشی و کم‌فروشی نان بود و در مقابل نانوایان نیز به‌صورت غیررسمی، دلیل این کار خود را به‌صرفه نبودن نانوایی با هزینه‌های موجود عنوان می‌کردند. ازآنجایی‌که در مصوبه سال ۱۳۸۵ دولت، نحوه تعیین قیمت نان در استان‌ها و مبانی آن مشخص شده، استان‌ها راسا می‌توانند برای تغییر قیمت نان اقدام کنند و بر همین اساس تاکنون حداقل ۱۰ استان با تشکیل جلسات مربوطه، قیمت نان را افزایش داده‌اند.

نان تهران هنوز گران نشده است

همان‌گونه که گفته شد، افزایش ۲۵ درصدی قیمت نام برای جبران هزینه‌های نانوایان ازجمله در حوزه انرژی و دستمزد است و نتیجه مورد انتظار سیاست‌گذاران در قبال این افزایش قیمت نیز رفع مشکل نانوایان و بهبود کیفیت محصول و خدمت آن‌هاست. در تهران اما، باوجود شایعاتی که در مورد گرانی برخی از انواع نان منتشر می‌شود، بنا به گفته رئیس اتاق اصناف تهران، هنوز تصمیمی درباره گرانی نان گرفته نشده است.

حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به برگزاری چندین جلسه برای تعیین تکلیف قیمت نان، گفت: در این جلسات دولت زیر بار گرانی نان نرفت و مصوبه‌ای به امضا نرسید؛ ازاین‌رو، همچنان مبنای قیمت نان در تهران، مصوبه قبلی است و تخطی از این مصوبه مصداق گران‌فروشی خواهد بود.

نجات نانوایان از بن‌بست هزینه‌ها

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه پایین آمدن صرفه اقتصادی نانوایی و جبران نشدن هزینه نانوایان مشکلاتی ایجاد کرده است، گفت: نانوایی یک کار اقتصادی است و نانوا باید قادر به جبران هزینه‌ها کسب‌وکار و کسب سود باشد؛ ازاین‌رو وقتی قیمت نان متناسب با هزینه‌ها بالا نمی‌رود، نانوایان هم با کارهایی نظیر اضافه کردن سبوس و کنجد به دنبال جبران هزینه‌ها هستند که ممکن است شهروندان موافق آن نباشند. از سوی دیگر ممکن است در فرایند خمیرسازی آرد و پخت نیز کم‌وکاستی‌هایی بروز کند که کیفیت نان را پایین بیاورد.

رستگار با تأکید بر تلاش اتاق اصناف تهران برای افزایش قیمت نان و جبران هزینه نانوایان، افزود: ما معتقدیم برای نان باکیفیت باید ضمن نظارت دقیق روی نانوایی‌ها، هزینه و درآمد نانوا هم‌تراز شود و با اصلاح قیمت نان، شرایطی ایجاد شود که هم نانوایی‌ها کار کنند و هم شهروندان نان با کیفیت و وزن استاندارد بگیرند.

نانوایان گران‌فروشی نکنند

خبرهای زیادی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که شهروندان تهران از افزایش قیمت نان گلایه می‌کنند. رئیس اتاق اصناف با اشاره به اینکه هنوز هیچ افزایش قیمتی برای نان در تهران به تصویب نرسیده است، هرگونه تغییر قیمت نان را مصداق گران‌فروشی دانست و از برخورد تعزیرات با آن خبر داد.

او با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند گران‌فروشی‌ها را با شماره ۱۲۴ یا مراجعه حضوری به بازرسی اتاق اصناف تهران گزارش کنند، تأکید کرد: ما برای جبران هزینه نانوایان تلاش می‌کنیم و پیگیری اصلاح قیمت نان هستیم اما گران‌فروشی قبل از تصویب قیمت پذیرفتنی نیست و طبق قانون با آن برخورد خواهیم کرد.

آخرین قیمت مصوب نان

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر عدد نان بربری ساده با وزن چانه ۶۰۰ گرمی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک ساده با وزن چانه ۶۵۰ گرمی ۳ هزار تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرمی یک‌هزار و ۲۰۰ تومان، تافتون گردان (برقی) با وزن چانه ۲۲۰ گرمی یک‌ هزار تومان، لواش و تافتون گردان ماشینی وزن چانه ۱۶۰ گرمی ۵۰۰ تومان است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • جنوبی

      چوب افغانی هامابایدبخوریم هرنفرازافغانی روزانه ۳۰عددنون می خورداگه هم میخواهیدافزایش قیمت بدهیدکه داده ایدبایدافزایش یارانه نان بدهیدبه هرنفر

    • اف،ام

      قیمت‌پارسال‌رابروز‌رسانی‌کردی!بربری‌ساده‌سه‌وپانصد!کنجدی‌پنج‌هزار‌تومن،سنگک‌ساده‌پنجهزار‌تومن،کنجدی‌ویه‌کم‌کشیده‌تر‌ده‌تومن....

    • ناشناس

      سال به سال بترازسال

    • قاسم صیادی

      یک بازنشسته که‌ کرایه خونه گران ميوه باید ببيند ونان گران شود یک کلام بمیرند که‌ پيش بچه‌ها خجالت نکشند

    • ناشناس

      اوا خاک عاالم 😁

    • م .ا

      نان لواش به اندازه کف دست ۵۰۰ گران فروشی شاخ ودم نداره

    • یه هموطن

      قبل از گرانی در کجای تهران زیر پنج هزار تومان سنگک یا بربری داشتیم که حالا بعداز گرانی زیر پنج هزار تومان قیمت خورده چرابا دروغ هاتون مردم را سرکار میزارید.

    • ناشناس

      ایشون خیلی پرروح تشریف دارند، قیمت نان در تهران بیداد میکنه بعد با کمال پرروحی میگه نان در تهران گرون نشده، بربری همه جا 1800تا 2500 تهران ده هزار تومان. سنکک پانزده تا بیست هزار تومان.

    • یه هموطن

      الان فکر کنید من شهروند به ۱۲۴ زنگ زدم در همه جای تهران زیر پنج هزار تومان سنگک یا بربری نداریم مثلاً مسعولین چه غلطی می توانن کنند.با عرض معذرت از مسعولین وظیفه شناس.

    • ناشناس

      گندم ازکشاورزان میگیرندکیلویی ۱۵۰۰نان میدهددوهزارتومان ای خداچرا

    • داریوش تهرانی

      باید همه کالاها و خدمات ونان و بنزین افزایش یابد تا همه چیز درست شود.

    • داریوش تهرانی

      باید همه کالاها و خدمات ونان و بنزین افزایش یابد تا همه چیز درست شود.

    • ناشناس

      بندرعباس که خمیر خالی میدن دست آدم شهرداری بندر چه غلطی میکنه برا کیفیت نان خوب آرد بدید خودمون خمیر کنیم بخوریم بهتره

    • کاربرج

      سلام.
      اینا زرنگ هستند. از ترس یکجا زیاد نمیکنند ؟@

    • ناشناس

      بدبخت وبیچاره شدند مردم ایران ۰۰افغانیهاهم رو در نظر بگیرید

    • ناشناس

      والله هر جا رفتم برای نون سی چهل نفر افغانی وایستاده
      هر کدومم سی الی چهل عدد نون میخواستن
      چرا
      چرا
      چرا

    • ناشناس

      شروع شد.

    • ناشناس

      کاش دولت اینقدر که بفکر گران کردن نان هست ی کمی هم بفکر کیفیت نان بود واقعا اگر دولت به نانواها هشدار تعطیلی میداد که کیفیت نان رادرست کنند اینقدرت دور ریخت نداشتیم نصف نانهایی که در استان کرمان پخت می شود دور ریخته می شوندلطفا دست اندرکاران کمک کنید کیفیت نان درست شود

    • ناشناس

      یارانه نون اضافبشه

    • ناشناس

      میخواین مردم را از نان خوردن هم بیندازید

    • ناشناس

      افغانی ها را بیرون کنید ،

    • ناشناس

      احسنت

    • ناشناس

      خبردرمانی،چرت نگو مردک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج