درآمد میلیاردی یک معلم از تدریس در آپارات
زهرا حیدری معلمی که موفق به کسب درآمد بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از طریق بارگذاری ویدیو آموزشی در فضای مجازی شده است، درباره این تجربه توضیح داد: همه چیز از دوران کرونا آغاز شد، از آنجایی که قرار شد در آن زمان برای بچهها ویدیوهای آموزشی بارگذاری کنیم ولی حجم محتواها بالا بود و بیشتر اپلیکیشنها این قابلیت را نداشتند که با حجم و مدت بالا بارگذاری کنیم.
برترینها: زهرا حیدری معلمی که موفق به کسب درآمد بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از طریق بارگذاری ویدیو آموزشی در فضای مجازی شده است، درباره این تجربه توضیح داد: همه چیز از دوران کرونا آغاز شد، از آنجایی که قرار شد در آن زمان برای بچهها ویدیوهای آموزشی بارگذاری کنیم ولی حجم محتواها بالا بود و بیشتر اپلیکیشنها این قابلیت را نداشتند که با حجم و مدت بالا بارگذاری کنیم. آن زمان آموزش و پرورش به من پیشنهاد داد که از سایت آپارات کمک بگیرم و بعد از بارگذاری محتوا، لینک آن را در اختیار بچهها بگذارم تا دیگر با معضل آپلود کردن مداوم و دانلود کردن آن از سوی بچهها و اختلالاتی که در اپلیکیشنهای دیگر وجود داشت مواجه نشوم، این قضیه برای ۶ سال پیش بود.
وی در ادامه گفت: من آن زمان اصلا نمیدانستم سایت آپارات امکان درآمدزایی هم دارد و مدتها بود که خودم از این سایت استفاده میکردم و خیلی هم ویدیوهایم بازدید داشت اما نمیدانستم میتوانم از آن درآمد کسب کنم. انگیزه اولیهام برای استفاده از این سایت تنها به این دلیل بود که میخواستم ویدیوهایم را به راحتی به دست دانشآموزان برسانم. درواقع نقل و انتقال آن برایم روان بود لینکها را بهراحتی میتوانستم به دست همکارانم و دیگران برسانم.
این معلم افزود: یک سال و نیم بود که در این سایت تولید محتوا میکردم بدون اینکه بدانم از طریق همین ویدیوها میتوانم به درآمد برسم و خیلی تصادفی با این قابلیت آشنا شدم. کرونا که آمده بود فضا این چنین بود که هر کسی در هر بخشی کمکی از دستش برمیآمد انجام میداد، به همین دلیل اصلا در فضای کسب درآمد نبودیم. آن موقع تنها هدفم رساندن محتواها به دست همکاران و شاگردانم بود. من به وسطه رشتهای که خوانده بودم یعنی کامپیوتر بهراحتی میتوانستم ویدیوی آموزشی جذاب درست کنم، در حالی که بقیه چندان وارد نبودند.
حیدری گفت: در کنار این ماجرا معلم هم بودم و ریاضی درس میدادم و کار با کامپیوتر برایم راحت بود به همین خاطر شبانه روز در حال ساخت ویدیو بودم. اوایل این چنین نبود که برای جمعیت بزرگی ویدیوی آموزشی درست کنم، ابتدا برای مدرسه خودمان ویدیو میساختم سپس برای منطقه و بعدا برای استان ویدیو ساختم. بعد متوجه شدم در کل کشور ویدیوهای من را میبینند.
این معلم مطرح کرد: از زمانی که متوجه شدم فیلمهای من توسط تعداد زیادی از آدمها دیده میشود کیفیت آنها را بالا بردم. مثلا قبل از آن از قلم نوری استفاده نمیکردم یا از صداگذاری و نورپردازی خوبی استفاده نمیکردم اما بعدها این موارد را اضافه کردم البته این کارها به دلیل درآمدزایی نبود بلکه به این دلیل بود که تعداد مخاطبانم بالا رفته بود. من کار خاص و ویژهای نکردم تنها تلاشم این بود که کیفیت کارهایم بالاتر برود.
وی تأکید کرد: من همچنان معلم رسمی دوره ابتدایی هستم و همچنان در کنارش بارگذاری ویدیوهای آموزشی در آپارات را هم ادامه میدهم. کار دست خودم است و برای آن برنامهریزی میکنم. در تابستانها وقت بیشتری میگذارم و خوبی آپارات هم این است که مثل اینستاگرام نیست که نیاز داشته باشد تمام مدت حواست به آن باشد و پای کار باشی. من بیشتر محتواهایم را در تابستان آماده میکنم. برای این تولیدات برنامهریزی کامل دارم و برای آن وقت میگذارم.
این تولیدکننده محتوای آموزشی درباره فعالیت در دیگر بسترهای اشتراک ویدئو هم گفت: فعالیت مستقل در بسترهای دیگر ندارم بلکه لینک مرتبط با همین محتواهای بارگذاریشده در آپارات را در بسترهای دیگر بازنشر میکند. ارتباط اصلیام با مخاطبان از اینستاگرام است اما صفحهام به آن صورت فعال نیست. نهایت از طریق آن اطلاعرسانی میکنم. در قالب کانالهای تلگرامی هم لینک محتواهای منتشرشده در آپارات را در اختیار دانشآموزان و والدین میگذارم.
وی با اشاره به اینکه استفاده از آپارات نیاز به فیلترشکن ندارد، ادامه داد: مخاطبان اصلی من دانشآموزان هستند و این امتیاز آپارات نسبت به دیگر بسترهای مجازی، برایم بسیار مهم است. خودم یک مادر هستم و میدانم که استفاده بچهها از فیلترشکن اصلا مناسب نیست. از طرفی دیگر صفحات آپارات با یک سرچ ساده در گوگل در دسترس قرار میگیرد و بدون نیاز به فیلترشکن همه دانشآموزان میتوانند از این محتوا استفاده کنند. به همین دلیل انتخابم برای ادامه کار، همین بستر بوده است.
حیدری با تأکید بر همراهی خانواده گفت: وقتی خواهرم که پیشتر فعالیتهایی در اینستاگرام داشت، متوجه امکان درآمدزایی در آپارات شد، محتواهای تولیدی خودش را به این سایت منتقل کرد. همسر و فرزندانم هم در این مسیر همراهی کاملی با من داشته و دارند.
ورودم به این عرصه شاید از منظر درآمدزایی نبود اما بعد از برای بسیاری از همکارانم دورههایی را برای آموزش تولید محتوا گذاشتم تا بتوانند از ظرفیت آپارات استفاده کنند.
این معلم درباره درآمد خود از تولید محتوای مجازی هم توضیح داد: زمانی درآمد من اوج پیدا کرد که متوجه شدم در کنار دانشآموزان تعداد زیادی از معلمان جوانی که میخواستند وارد این حرفه شوند، دارند از ویدئوهای آموزشی من کمک میگیرند. با برخی از آنها ارتباط هم گرفتم. پیک درآمدزایی من در همان مقطع بود و معمولا هم در تابستان با افت درآمد مواجه هستیم چرا که اغلب افراد در این ماهها سراغ آموزش و یادگیری نمیروند.
وی افزود: از حوالی سال ۹۶ که این فعالیت را بهصورت جدی دنبال میکنیم بالغبر یک میلیارد تومان درآمد داشتهام که البته مبلغ آن در بازههای زمانی مختلف، متغیر بوده است. فعالیت در این عرصه شاید برای برخی از همکاران من جنبه رقابتی هم پیدا کرده باشد اما شخصا چنین نگاهی به این حوزه ندارم و مدام در تلاش هستم تا ارائه بهتری داشته باشم.
حیدری درباره شهرت خود به پشتوانه محتواهایی که منتشر میکند هم گفت: ویدئوهای من در آپارات اکثرا بدون چهره است و خودم کمتر مقابل دوربین هستم اما در مقطعی فعالیت در اینستاگرام باعث شده بود که در هر جایی که میرفتم از پاساژ و رستوران گرفته تا هر جای دیگر افراد مرا میشناختند. حتی در سفرهای خارجی هم که داشتم، عدهای مرا به نام خانم حیدری به جا میاوردند. این موقعیت وجود داشت اما من خودم آن را دوست نداشتم. به همین دلیل فتیله آن را پایین کشیدم چرا که این مدل شهرت خیلی با روحیهام سازگار نبود. هنوز ترجیح میدهم در قالب یک معلم شناخته شوم.
ارسال نظر