۱۴۴۲۰۴۱
۳۰ نظر
۶۳۱۸
۳۰ نظر
۶۳۱۸
پ

ترفند صداوسیما برای راضی کردن مردم به زندگی فلاکت‌بار

بازپخش دوباره سریال‌ های «سال‌های دور از خانه» و «جواهری در قصر» که در ایران به سریال‌های «اوشین» و «یانگوم» شناخته می‌شود، یک جور بازگشت تلویزیون به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ است که سریال‌های ژاپنی و کره‌ای در میان سریال‌های خارجی هژمونی داشت.

رضا صائمی در روزنامه هم‌میهن نوشت:  بازپخش دوباره سریال‌ های «سال‌های دور از خانه» و «جواهری در قصر» که در ایران به سریال‌های «اوشین» و «یانگوم» شناخته می‌شود، یک جور بازگشت تلویزیون به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ است که سریال‌های ژاپنی و کره‌ای در میان سریال‌های خارجی هژمونی داشت.

یکی از اولین کشورها که اجازه پخش آثارش در ایران داده شد، ژاپن بود. یکی از اولین سریال‌های خارجی که از تلویزیون پخش شد، سریال ژاپنی «پدر مجرد» بود؛ سریالی که در سال ۶۴ پخش شد و آن را با شخصیت «شویچی» می‌شناختند. این سریال با فضای درام اجتماعی و تِم به‌شدت احساسی و خانوادگی خود، در عمق جان خانواده‌های ایرانی جای گرفت و راه برای پخش سریال‌های شرقی باز شد که با سریال «سال‌های دور از خانه» به اوج خود رسید، چنانکه می‌توان گفت تاثیرگذارترین سریال تلویزیون در دهه۶۰ و حتی تاریخ صداوسیما باشد. مجموعه‌ای که زندگی دختری به‌نام «اوشین تانوکورا» را به تصویر می‌کشید و آنقدر موثر بود که علاوه‌بر خالی‌شدن خیابان‌های تهران و سایر شهرستان‌ها، نام فروشگاه خانوادگی آنها با عنوان «تاناکورا» در ایران ماند و نمادی از پوشاک خاصی در سرتاسر کشورمان شد. حتی امام هم به گفته حاج احمد آقا مرتب این سریال را نگاه می‌کردند.

ترفند صداوسیما برای راضی کردن مردم به زندگی فلاکت‌بار

موفقیت اوشین راه را برای پخش دیگر آثار ژاپنی هم باز کرد ازجمله انیمیشن‌ها و کارتون‌های ژاپنی. دهه۷۰ را می‌توان دوره غریبگی سریال‌های خارجی در ایران دانست اما در دهه۸۰ و مشخصاً از اواسط آن، ورق برگشت و کره‌جنوبی به‌واسطه سریال «جواهری در قصر» و شخصیت محبوبی مانند «یانگوم» توانست تلویزیون ایران را به تسخیر خود درآورد و راه را برای ورود سریع سریال‌های کره‌جنوبی به شبکه‌های ایرانی باز کند. پس از «جواهری در قصر» شاهد حضور پیاپی سریال‌هایی مانند «امپراتور دریا»، «تاجر چوسان» و گل سرسبدشان یعنی «افسانه جومونگ» بودیم. درواقع دهه ۶۰ سریال‌های ژاپنی و دهه ۸۰ سریال‌های کره‌ای در میان سریال‌های خارجی تلویزیون، جلودار بودند و مخاطبان ایرانی هم با آن ارتباط برقرار کردند.

ترفند صداوسیما برای راضی کردن مردم به زندگی فلاکت‌بار

شباهت‌های فرهنگی و سنخیت شرقی

به‌نظر می‌رسد آنچه موجب موفقیت سریال‌های آسیای شرقی در ایران شده، در یک خوانش کلی‌تر به دلایل فرامتنی و فراسریالی و درواقع به عوامل فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی مربوط می‌شود. بسیاری از سریال‌های موفق شرقی مشخصاً به مفاهیمی می‌پردازد که برای ما بسیار آشنا و عزیز است؛ مانند بردباری، ایثار، شهامت و صداقت.

مورد شگفت‌انگیز اوشین

اوشین در بیش از ۶۰ کشور جهان پخش شد و جالب اینکه توجه به این مجموعه ژاپنی به اندازه‌ای بود که آن را «سندروم اوشین» یا «اوشیندروم» نامیدند. ارزش‌های جهان‌شمولی چون عشق، ازخودگذشتگی، استقامت و بخشش باعث موفقیت جهانی این سریال شد. در ایران این سریال، در دهه ۶۰ با هژمونی رسانه‌ای خویش به یک پدیده فرهنگی در جامعه ما بدل شد که به قول دکتر محسنیان راد، استاد و پژوهشگر ارتباطات، می‌توان بر آن نام اوشینیسم گذاشت. سریال «سال‌های دور از خانه» یا همان «اوشین» به‌دلایل تاریخی و روان‌شناسی آن، سال‌ها چنان نفوذی در توده مردم پیدا کرد که در حد یک مُد اجتماعی، فرهنگ عامه را تحت‌تأثیر خود قرار داد.

مدل موهای اوشینی، لباس ژاپنی و حتی بازار تاناکورا در معرفی فروشگاه‌های دست‌دوم فروشی از تأثیرات اجتماعی این سریال در آن سال‌ها بود که این آخری هنوز نیز برای مشاغل این‌چنینی اطلاق می‌شود. لذا این پرسش جامعه‌شناختی مطرح می‌شود که چرا اوشین به چنین جایگاهی در جامعه ایران تبدیل شد و به‌عنوان یک خرده‌فرهنگ رسانه‌ای، در ساحت عمومی جامعه ایرانی تأثیر گذاشت. اهمیت این سریال نه‌فقط در وجوه دراماتیک و سویه هنری آن، بلکه به‌دلیل تبدیل شدن به یک پدیده اجتماعی در فرهنگ عامه جامعه ایرانی بود.

جلوه‌های عجیبی از تأثیر این سریال بر مخاطبان ایرانی را می‌توان در مطالعه پژوهشی که دکتر محسنیان راد، استاد علوم ارتباطات، سال ۶۸ انجام داده مشاهده کرد. براساس یافته‌های این تحقیق، بیش از شصت و یک درصد مخاطبان به‌یاد آوردند که هنگام پخش این سریال شاهد عکس‌العمل‌های تقریباً غیرعادی ازجمله گریستن، فحاشی و عصبی‌شدن تماشاگران و طرفداران این سریال بوده‌اند.

برخی نمونه‌های این واکنش‌ها جالب است، مثلاً مردی ۲۵ساله، کارمند، از گنبد کاووس گفته بود: «یک شب که موقع نمایش اوشین برق شهرمان قطع شد، آن‌قدر عصبانی شدم که حتی ادیسون را نفرین کردم.» نگارنده خود به یاد دارد برخی خانواده‌ها وقتی برق قطع می‌شد با وصل کردن تلویزیون به باتری اتومبیل تماشای اوشین را از دست نمی‌دادند، به‌ویژه اینکه در آن زمان امکان پخش مجدد سریال‌ها وجود نداشت.

اوشین زمانی پخش می‌شد که شبکه‌های تلویزیونی محدود به دو کانال بود و ماهواره و اینترنت نیز گسترش عمومی پیدا نکرده بود. به این مسئله باید شرایط فرهنگی و اجتماعی را نیز افزود، اما تکرار محبوبیت اوشین در جامعه امروزی که جهان در سیطره شبکه‌ها و رسانه‌های گوناگونِ تصویری قرار دارد و سینمای تکنیکی و دیجیتالی غرب بر دنیای تصویری و مجازی سلطه یافته است، کمی عجیب به نظر می‌رسد. 

راز محبوبیت و استقبال سریال‌های شرقی، مثل «اوشین» و «یانگوم»، در ایران به دلایلی فراتر از مسائل سینمایی وابسته است و علت آن را باید در سنخیت فرهنگ عامه و افق‌های نزدیک به زیست و جهان آن‌ها جست‌وجو کرد. قهرمان‌های سینمایی همواره جایگزین نمادین اتوپیای مخاطبان هستند، به‌واسطه هم‌ذات‌پنداری با آن‌ها در تجربه‌های زیست‌شان تبلور می‌کند و همچون اسطوره‌های باشکوه، عظمت و محبوبیت می‌یابند. هر چقدر شرایط واقعی زندگی سخت‌تر باشد، قهرمان‌های مجازی قدرت می‌یابند و دامنه نفوذ و اثرگذاری‌شان بیشتر می‌شود.

ترفند صداوسیما برای راضی کردن مردم به زندگی فلاکت‌بار

سنخیت فرهنگی و تجربه‌های زیستی مشابه با روان‌شناسی اجتماعی شرقی در این هم‌نشینی تأثیر دارد. «اوشین» و تا حدودی «یانگوم» براساس آن پیرنگ ذهنی مخاطب ایرانی با الگوهای مطلوب انسانی و اخلاقی، هماهنگی دارند. گویا مخاطب ایرانی، سبک زندگی و کنش‌های اخلاقی خود را در صورت آن‌ها می‌بیند و فرافکنی می‌کند؛ زنی صبور، پرتلاش و خانواده‌دوست که در شرایط سختی قرار دارد و با مشکلات زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کند و بدون اینکه دچار یأس و ناامیدی شود به فردای بهتر می‌اندیشد. حالا به‌نظر می‌رسد بازپخش آن که برای بار سوم بعد از دهه۹۰ صورت می‌گیرد صرفاً برای کارکردهایی مثل سرگرمی و نوستالژی نیست، بلکه وضعیت معیشت و مشکلات اقتصادی نوعی بازگشت به دهه ۶۰ را تداعی می‌کند و تماشای اوشین و بدبختی‌هایش شاید یک هم‌ذات‌پنداری تسکین‌بخش باشد.

به‌ویژه اینکه در یک‌دهه گفتمان اقتصاد مقاومتی به‌دلیل تحریم‌ها به‌مثابه یک سبک زندگی انقلابی در جامعه ایران تبلیغ می‌شود. در بخشی از فیلم «برادران لیلا»، آخرین فیلم سعید روستایی، لیلا (ترانه علیدوستی) به برادرش علیرضا (نوید محمدزاده) می‌گوید: «اگه سرنوشت اوشین نبود، ما هیچ‌وقت یاد نمی‌گرفتیم چطور بدبختی‌هامون رو تحمل کنیم».

به نظر می‌رسد این دیالوگ همان دلیل بازپخش دوباره این سریال باشد تا مردم بتوانند بدبختی‌هایی را که امروز در جامعه می‌کشند، که چه‌بسا دشوارتر از دهه ۶۰ هم باشد، بتوانند وضعیت موجود را تحمل کنند. وقتی زیستن نه به سمت کمال بلکه به سوی زوال پیش می‌رود و آدم‌ها زورشان به زندگی نمی‌رسد و امید به بهبود از دست می‌رود، اثبات خود با نفی دیگری ممکن می‌شود یا تباهی دیگران به تکیه‌گاهی برای تحمل تباهی خویش. انسانی که طاقتش طاق می‌شود، به هر چیزی، حتی به گول‌زدن خود دست می‌زند تا از پا نیفتد. از فریب‌دادن خود فربه می‌شود تا فرونپاشد. بدبختی دیگری را بزرگ می‌کند تا رنج خود را کوچک کند و التهاب درونش را التیام ببخشد. شاید بازپخش دوباره «اوشین» راهکاری برای التیام دردهای مردمی باشد که به دشواری زندگی می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ناشناس

    از مفلوک همان برون طراود ک در اوست
    چه کنیم گیر افتاده ایم 😁

  • واقعا سریال خوب ، آموزنده و زیباییه
    تلویزیون کار بسیار درست و سنجیده ای کرد که این سریال رو در فهرست پخش گذاشت
    این سریال باعث شده بچه کمتر غر بزنن و بیشتر قدر داشته هاشون رو بدونن

  • ناشناس

    مردم اصلا تلویزیون نگاه نمی کنند

  • سریال به این زیبایی فقط یه بار باز پخش شده اونم در برنامه خانواده نزدیکای طهر که هیچکس خونه نبود در حالیکه بعضی ازین سریالای مزخرف کره ای رو بیش از ۵۰ بار باز پخش کرده

  • ناشناس

    منظورشون اینه که از ما بدبختر هم وجود داره البته با فیلم نه واقعیت

  • ناشناس

    ایران کوهی از ثروت است.ما ایرانی آباد مرفه ومدرن می خواهیم

    پاسخ ها

    • ناشناس

      ایران مدرن با همت و تلاش به دست میاد .مردم ژاپن در هر رده و موقعت کاری انقدر شبانه روزی و جدی در مشغول فعالیت و کارند که از فرط خستگی تو متروها چرت میزنن .هروقت مثل اونا تلاش کردیم به نتیجه هم میرسیم .

  • ناشناس

    خواهشا این فیلم و سریال های تکراری نچسب رو پخش نکنین ،

  • ناشناس

    اینجا دل بخواست بهشت رفتن دل بخواه نیست که زوری هست میفهمی

  • محمود

    درود بر هم میهن زدی به هدف تلوزیون میلی شده ابزار دولت نه سرگرمی مردم بایدم اوشین بزاره مردم سرگرم بشن با بدبختی های اوشین

    پاسخ ها

    • ناشناس

      همه جای دنیا از جمله ماهواره مزخزفی که دیگه بجز عده ای بیکار نگاهش نمیکنن شبکه هایی داره که فیلمها و سریالهای تکراری و درخواستی رو نشون میده .

  • ناشناس

    اونهایی که ازاین سریالهاحمایت میکنن همانهایی هستن که پخش میکنن

  • ناشناس

    خیلی خیلی مسخرست بودجه بگیری فیلمهای تکراری پخش کنی حرامتون بشه

    پاسخ ها

    • ناشناس

      بابا همه جای دنیا سریالهای قدیمی و درخواسنی و خاطره ساز پخش میشن .

  • Jam

    لازم نیست صدا و سیما دراین مورد کاری بکنه چون چند دهه است که مردم همیشه در صحنه ایران پذیرفته اند که لیاقت و شایستگی همین زندگی فلاکت‌باری که الان می گذرانند را دارند.بنابر این ...

  • ناشناس

    متاسفانه مردم ما عادت کردن به دیدن سریال های مزخرف کره ای، سریال هایی که ضعیف ترین قصه ها رو روایت میکنند و فقط زاییده تخیل ذهن نویسنده است و هیچ مفهوم و معنایی ندارند در حالی که سریال «سالهای دور از خانه» پر از درس زندگیست .

  • ناشناس

    درس سرنوشت سازی
    ولی این نسل ۹۰ دی ها
    قبول نمیکنند
    پدر ومادر وقبول ندارند
    چه رسد به برنامه اشین

  • ناشناس

    همان طور که نسل بعد اشین فرق کردند
    وبه ده امروز توکیو زندگی میکنند
    آیا نسل امروز ما قبول خواهند کرد که مثل نسل
    قدیم زنگی کنند
    این سریال ها برای زمان خودش خوب بوده
    خواهشند سریال های بروز توکیو رو نشون بدید
    وجامعه خودتون تکونش بدید
    من با این برنامه صدا سیما مخالفم

    پاسخ ها

    • ناشناس

      قرار نیست مثل قدیم زندگی کنه .ایا شما با دیدن فیلمهای قدیمی ماشین را رها کرده و سوار گاری میشوید ؟ خیر .با دیدن فیلمهای قدیمی انسانها نکات مثبت زندگی و تجربه ها را می آموزند.

  • ناشناس

    صداوسیما معلومه ،هرچی پخش کنه ،غ ب گداهای اصلاحاتی نق میزنند...

  • ناشناس

    از سریال های کره جنوبی بهتر

  • ناشناس

    دوستی می‌گفت
    ملتی که هیچ آینده ای نداره، فقط به گذشته اش دل خوش می‌کنه...

  • رضا

    اون زمان که کشور درگیر جنگ بود وضع مردم از الان بهتر بود

  • انزلیچی

    آخه این سریال پنجاه سال پیش است ژاپن الان را با ما مقایسه کنند ما در حال پسرفت هستیم با این همه ثروت و ژاپن با درستکاری و بدون دزدی در پیشرفت است در کشور ما دزدی حرف اول را میزند برو خوش باش که ایران ویران شده

  • ناشناس

    آرایشگر نبود ...

  • محمد

    میدونی ترب سفید و شلعم ک برنج گیر ملت نمیاد؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    جالبه که .چقدر روی آلزایمر مخاطب حساب کردید که هر حرفی را به خوردش بدین . بارها و بارها این سریال پخش شده ، مگه دفعه ی اوله ؟ برای پخش هر سریالی میشه دنبال یه پشت پرده بود . بعد همین شما به یه عده دیگه میگین توهم توطئه دارن

  • ناشناس

    سریال آموزنده ای هست.اینقدر چرت و پرت ننویسید مردم تو نظر سنجی خودشون انتخاب کردن.اونایی که بدشون میاد نگاه نکنن بزنن ماهواره.

  • ناشناس

    حالت خوبه ؟!!!! هادی هدی رو هم ببین زهرا و زهره هم بود

  • ناشناس

    لعنت به سازنده اوشین 🤮🤮🤮

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج