۱۴۴۱۵۳۸
۱۴۹۸
۱۴۹۸
پ

معصومه محمدی القار، خانم معلم گرگانی، چطور آموزش خیاطی را متحول کرد؟

کسب‌وکاری که شعار آموزش ماهیگیری به جای هدیه دادن ماهی را عملی کرده و حالا به بزرگترین مرجع آموزش خیاطی در کشور تبدیل شده است.

معصومه محمدی القار، خانم معلم گرگانی، چطور آموزش خیاطی را متحول کرد؟

نامش معصومه محمدی القار است. چند ده سالی می‌شود که در شهر گرگان مشغول خیاطی است و از این حرفه نه‌تنها برای کسب درآمد، بلکه برای کارآفرینی استفاده می‌کند. نام و نشانش برای بیشتر گرگانی‌ها آشناست و از وقتی کسب‌وکار آنلاینش در حوزه آموزش خیاطی را راه‌اندازی کرده، حالا کمتر خیاطی را پیدا می‌کنید که حداقل یک بار اسم دوخت برتر و معصومه محمدی را نشنیده باشد. کسب‌وکاری که شعار آموزش ماهیگیری به جای هدیه دادن ماهی را عملی کرده و حالا به بزرگترین مرجع آموزش خیاطی در کشور تبدیل شده است. 

خیاطی، یادگاری از مادرانمان

خیاطی به عنوان یکی از هنرها و صنایع دستی که قدمتی طولانی در ایران دارد، از دیرباز تا کنون دستخوش تغییرات زیادی شده است. در گذشته، بسیاری از مهارت‌های خیاطی به صورت نسل به نسل و در خانواده‌ها منتقل می‌شد. مادران و مادربزرگ‌ها نقش اصلی را در آموزش این هنر به دختران خود داشتند. بعضا خیاطان حرفه‌ای با قبول شاگردانی، مهارت‌های خود را به آن‌ها منتقل می‌کردند. این نوع آموزش بیشتر به صورت عملی و با همراهی استاد انجام می‌شد. بعدها و در قرن اخیر پای کتاب‌ها و مجلات آموزش خیاطی به بازار باز شد. درست مثل کتاب‌های آشپزی، منابع مکتوب نقش مهمی در انتقال دانش خیاطی داشتند. مجلات و کتاب‌های خیاطی با الگوها و آموزش‌های تصویری به خیاطان کمک می‌کردند.

ظهور مدارس و موسسات آموزش خیاطی

با تأسیس مدارس و مؤسسات فنی و حرفه‌ای در دهه‌های اخیر، آموزش خیاطی به صورت رسمی‌تر و سازمان‌یافته‌تر درآمد. این مؤسسات دوره‌های مختلفی را برای آموزش مهارت‌های پایه و پیشرفته خیاطی ارائه می‌دهند. برخی دانشگاه‌ها نیز رشته‌های طراحی لباس و خیاطی را ارائه می‌دهند که به تربیت حرفه‌ای‌های این حوزه کمک می‌کند. در این دوره انتشار کتاب‌ها و مجلات تخصصی حوزه خیاطی رونق بیشتری پیدا کرد و خیاطی به عنوان یک حرفه آکادمیک شناخته شد.

دوخت برتر نماد آموزش خیاطی در عصر دیجیتال

در عصر دیجیتال، کلاس‌های آموزشی تا حدودی جای خود را به دوره‌های آنلاین داده‌اند و بعضی از کسانی که به دنبال یادگیری یک حرفه هستند، به جای کارآموزی پیش حرفه‌ای‌ها، سراغ مدل‌های مثل کارگاه‌های آموزشی و بوت‌کمپ‌ها می‌روند. حالا در ایران، آموزش خیاطی هم دچار چنین تحولی شده است. دوخت برتر را می‌توان یک نمونه از این تحول دانست. کسب‌وکاری که افراد می‌توانند به وسیله آن حرفه خیاطی را درست مثل بسیاری از دانش‌های روز دنیا فرا بگیرند. حالا آن خانم معلم گرگانی، با ۲۵ سال سابقه آموزش خیاطی، به آموزگار بسیاری از خیاط‌هایی تبدیل شده که این حرفه‌ را با کمک دوخت برتر فراگرفته‌اند.

وب‌سایت دوخت برتر با مدیریت معصومه محمدی القار فعالیت خود را از سال ۹۹ آغاز کرده و در همین مدت کوتاه توجه بیش از ۷۰ هزار هنرآموز را به خود جلب کرده است. ۲۵۰ ویدیوی آموزش حرفه خیاطی و بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی که معصومه محمدی القار منتشر کرده به خوبی نمایانگر ایجاد این تحول در آموزش حرفه خیاطی در ایران به حساب می‌آید. ۳۴ دوره و پکیج آموزشی شامل تکنیک‌های طلایی دوخت، طراحی لباس و رنگ‌شناسی، لباس عروس، نازوک‌دوزی، مانتودوزی، لباس بچه‌گانه و… در اختیار هنرجویان قرار گرفته و حالا نه‌تنها هنرآموزان می‌توانند با کمک دوخت برتر کسب‌وکار خودشان را راه بیاندازند، بلکه خیاط‌های حرفه‌ای می‌توانند الگوهای مورد نیاز خود برای طراحی لباس را از دوخت برتر دریافت کنند. 

معصومه محمدی با تشکیل تیمی ۲۵۰ نفره، علاوه بر آموزش خیاطی به هزاران نفر، از طریق پشتیبانی ۲۴ ساعته هنرجویان، تا یادگیری کامل و راه‌اندازی کسب و کارشان، در کنار آنهاست. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج