جشنواره قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز

ثبت نام کنید
۱۴۴۰۱۲۱
۶۷ نظر
۲۱۴۵۴
۶۷ نظر
۲۱۴۵۴
پ

روزنامه معروف، پرچم حمایت از افغان‌ها را برافراشت!

«بیچاره» واژه سهمگینی است. سهمگینش را درک نکرده‌ایم برای اینکه همیشه در جای نادرست استفاده شده است.

علی ورامینی یادداشتی در روزنامه هم‌میهن نوشت که از پدیده افغانی‌ستیزی که این روزها بسیار پررنگ شده، انتقاد کرد: «بیچاره» واژه سهمگینی است. سهمگینش را درک نکرده‌ایم برای اینکه همیشه در جای نادرست استفاده شده است.

بیچارگی احتمالاً بدترین وضعیتی باشد که هر آدمی می‌تواند در آن قرار بگیرد. اینکه شما هیچ امکان دیگری نداشته باشید و ناچار به انجام کاری شوید که نه دلخواه شما بوده است و نه اراده شما در آن تاثیری داشته، وضعیت ناخوشایند و غمباریست.

اغلب مهاجران افغانستانی ساکن در ایران چنین وضعیتی دارند. از سر ناچاری  و بیچارگی به معنای دقیق کلمه به ایران آمده‌اند. به کشوری که در آمارهای رسمی تقریباً یک‌دهم جمعیت خودش در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند.از میان انبوه مردان و زنان افغانستانی که در همه این سال‌ها به ایران مهاجرت کرده‌اند چند تن از آنان را سراغ دارید که کاری جز کارهای نازل انجام داده باشد؟ کدام مهاجر افغان را دیده‌اید که فضا به او داده شده باشد که دکتر، وکیل، مهندس، معلم، استاد دانشگاه شود؟جز نژادپرستان خودشیفته کدام عقل سلیمی می‌تواند بگوید که همه این مردان و زنان استعداد قرار گرفتن در شغل‌های غیرِ یدی را نداشته‌اند؟

روزنامه معروف، پرچم حمایت از افغان‌ها را برافراشت!

مهاجران افغان در ایران از سر بیچارگی به اینجا پناه آورده‌اند. هر کسی می‌فهمد که کشوری که شهروندان خودش فوج فوج آن را ترک کرده‌اند و بسیاری از آنان هم که مانده‌اند یا سودای رفتن دارند یا توانایی رفتن ندارند، جایی نیست که بتوان زندگی عالی و بی‌درد و رنجی را تحمل کرد.مهاجر افغانستانی که تخصصی هم دارد و اگر بتواند خود را به کشورهای اروپایی برساند امکان بسیار بیشتری دارد که در تخصص خودش کار کند، حتماً و قطعاً از سر ناچاری به اینجا پناه آورده است. به جایی که می‌داند هرگز نمی‌تواند از سطح کارهای یدی، کارهایی که ایرانیان کمتر برای انجام آن مشتاق هستند، فراتر رود.

آنکه تخصصی هم ندارد، حتی اگر خود را به اروپا برساند، در موقعیت برابر با بسیاری دیگر از مهاجران از جمله خیل عظیمی از ایرانیان قرار می‌گیرد و حتماً شرایط بهتری از اینجا خواهد داشت. از دوسال پیش که طالبان بسیاری از مردم افغانستان را آواره و مجبور به ترک وطن کرد و جمعیت عظیمی از آنها راهی ایران شدند، نظرات نژادپرستانه درباره افغان‌ها شدت گرفت. افسوس که از معدود نقاطی که از بسیاری از طیف‌ها درباره آن همسو بودند همین نقطه مایه شرمساری جمعی است.

رادیکال‌های سلطنت‌طلب و دیگر مخالفان نظام مستقر معتقد بودند این برنامه ساختار سیاسی برای برنامه‌های خود و حتی انتخابات است. بخشی از فعالان رسانه می‌گفتند با آمدن اینها سیل ناامنی به ایران خواهد آمد و همه آموزش‌دیده طالبان هستند. بسیاری از مردمی هم که قریب به اتفاق خودشان مهاجر و پناهنده‌ای در کشور دیگر دارند از این گله می‌کردند که مترو و اتوبوس پر شده از افغانستانی.

عجیب‌تر از همه مهاجرانی هستند که همزمان هم از اینکه کله سیاه خوانده می‌شدند گله داشتند و هم از حضور افغانستانی‌ها در ایران. باری بعد از دو سال اتفاق جدی‌ای از جانب مهاجران خوشبختانه به‌وجود نیامده، انتخابات هم که نتایجش خلاف آن نشد که تحلیلگران اپوزیسیونی معتقد بودند با مداخله مهاجران ساماندهی شده قرار است رقم بخورد و هیچ گزارشی هم نشده که کسی به خاطر نشستن پیش مهاجری در اتوبوس و مترو دچار خسرانی شده است.

شوربختانه هیچ‌کدام از این واقعیت‌ها باعث نمی‌شود آتش افغان‌ستیزی، لااقل در شبکه‌های اجتماعی خاموش شود و جای آن را به همدلی دهد. روزنامه‌نگاری که قرار است مرجع واقعیت و درستی خبر باشد، عامل بسط خبر دروغ جذام می‌شود و پرچمدار نژادپرستی. آن یکی می‌گوید که از هر سه مهاجر یک نفرشان طالب است و آموزش نظامی دیده است. بر مردم عادی که کار و بارشان تحلیل نیست حرجی نیست.

بسیاری از آنان بی‌ادعای روشنفکری و هر چیز دیگری از سر انسانیت که لازمه‌اش همدلی با مردمان رنج‌کشیده است سعی می‌کنند باری از دوش این مردم ستمدیده بردارند، ولی عجیب است از روزنامه‌نگاران و تحلیلگرانی که متوجه نمی‌شوند باید نوک پیکان خود را به سمت دولت و مشخصاً وزرات کشور بگیرند. تنها دولت توان کار امنیتی در این سطح را دارد که بتواند آنان که از سر بیچارگی به اینجا پناه آورده‌اند را از طالبان بازشناسایی کند.

تنها دولت است که می‌تواند هم براساس اصول حقوق بشر و انسانیت ضمن تامین امنیت استفاده از تجربه جهانی و هم کمک‌حال برادران و خواهرانی باشد که اگر مرزبندی‌های قراردادی نبود آنها جز همزبانی هموطن ما هم بودند. و تنها دولت است که با ساماندهی حضور مهاجران می‌تواند دغدغه‌های امنیتی مردم را برطرف کند. اگر چنین شود، آن وقت هزینه یاوه‌گویی، خبر دروغ و دامن زدن به نژادپرستی حتماً زیاد خواهد شد و رفتار جمعی ما هم با بیچارگانی که به اینجا به پناه آمدند حتماً بهتر می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بیخود توجیه نکن تعداد شون خیلی زیادتر از حد توان کشور ماست

      پاسخ ها

      • منصوری

        آفرین
        واقعا‌تعدادشون‌زیاده‌هم‌روشون‌زیاده‌

    • ناشناس

      حرف حساب زده

    • وطن پرستی

      مشکل مردم ایران با افغانها بخاطر نبود کار یا کمبودشغل نیست،بلکه گرانی مسکن اجاره ای،کمبود دارو وکمبود اقلام مصرفیست!مثلا اگر میلیونها مهاجر افغانستانی درکشورما نبودند شاید ملت ایران با مسکن اجاره ای وکمبود شیر برای نوزادان به مشکل نمیخوردن!

    • ناشناس

      این روزنامه خودش افغاني هست

    • ناشناس

      روزنامه معروف خیلی غلط کرد

    • ناشناس

      در دولت سیزدهم هرچه افغاني تو افغانستان بوده را دادن اومده ایران ،و حالا شده یه معضل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی، برای مردم ایران،

    • ناشناس

      هزینه مهاجران رو شما میدی !!!

    • ندیم نبی‌زاده

      این متن رو به نشانه انسان دوستی و بزرگی دل نگارنده می‌پسندم و ستایش می‌کنم.
      انسانیت فرای دین و ملیت است.
      انسانم آرزوست

      پاسخ ها

      • ایران

        هر خونه ای که افغانی هست چون تعداد بچه هاشون زیاده
        کارکن چند نفر دارن
        هیچ میدونی چقدر از یارانه آرد و نان و دارو میره تو جیب اینا ؟
        ما چون پایین شهریم کلی افغانی تو محلمون هست
        تو صف نون وامیستی دوتا بربری بخری افغانی ها 10 تا میخرن
        نه اینکه ندارن از خانواده ایرانی بیشتر دارن همه پولاشون رو طلا میخرن فقط به فکر مهاجرت هستن

      • ناشناس

        ببین اگه پول دارن از جیب تو ندزدیدن .چند نفری دارن کار میکنن که بتونن هزینه زندگی شو در بیاره .مثل شما نیست بابات کار کنه بقیتون ول بگردید اخرشم بگی کار نیست

    • ناشناس

      بدبخت بیچاره همین افغان‌ها آمار جرم و جنایت رو در ایران بالا برده‌اند و مردم ما امنیت ندارند به لطف این‌ها مسکن برای خود ما وجود نداره شغل‌هایی که کارگران ما بهشون نیاز دارن این‌ها تصرف کردن دوباره بگم؟؟؟

      پاسخ ها

      • ناشناس

        جوری میگین افغانیا جرم و جنایت کردن که انگار ایرانیا تا حالا جرم نکردن هرملتی خوب و بد داره

    • ناشناس

      بروند کشورشان را نجات دهند با فرار از موقعیت که مشکلات حل نمی شود. کشور ما خودش هزاران مشکل دارد ملت خودمان کمتر از انها بیچاره نیستند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        شکم سیر از گرسنه خبرندارد

    • ناشناس

      همین خوب که هرچه جنایت رخ میدهد افغان هستند

    • ناشناس

      بعد با تحصیلات بالا مهاجرت کنند هزینه و گرفتاریش برای مردم ،یه راهی بزارین که تحصیل کردهای خودمون برگردن

    • مهسا

      این روزنامه خودش افغانیه شک نکنید .کسایی که تو کامنت حمایت کننده این روزنامه هستن بی شک افغانی هستن مطمعن باشید

    • ناشناس

      صد در صد نویسنده افغانیه یا یه رگ افغانی داره یا پول گرفته

    • مهربانی

      این اقای علی ورامینی احتمالا یجایی زندگی میکنه که زیاد افغانی نیست ولی یسر بیا شهر ری یا باقرشهر یا کهریزک کلا مناطق جنوبی شهر وقتی رفتی نانوایی دیدی 10 تا افغانی جلوت وایستادن و 1ساعت تو صف نون وایستادی اونوقت بیا مطلب بنویس

    • ناشناس

      بیخودی از افغانها حمایت نکن امروزه کشورشان امن شده باید بر گردند کشورشان ودر کشور ما کمتر جنایت کنند

    • ناشناس

      فقط یه ادم ناآگاه از وضع مملکت میتونه اینطور قلمفرسایی کنه.به بهانه انساندوستی نباید اجازه بدیم میهمان باعث نابودی میزبان بشه.اتفاقا ما هم خیلی براشون ناراحتیم.حداقل برن جایی که براشون بهتره.

    • ناشناس

      عجب روزنامه مزخرفی.هر چی جنایت و آدم‌کشی و دزدی داره میشه یه سرش برمیگرده به افغانی‌ها.

    • ناشناس

      درسته همه اینها بدنیستن ولی نمیدانید این همه زن و دختر ایرانی مورد تجاوز قراز میدن قیرتهم خوب چیزیه

    • ناشناس

      متاسفم برای مردممون خوبه شما ها که تو اروپا فامیل دارید اروپایی ها درموردشون اینطوری بگن؟!!هرانچه برخود میپسندید برای دیگران هم بپسندید.

    • ناشناس

      برای اینها همه عزیز و بیچاره و درمانده و مستحق کمک هستند جز خود ایرانی ها .

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ایران شده افغانستان چندسال دیگه کل ایران راگرفته اوموقه میدونین چی به چیه

    • ناشناس

      اگه این روزنامه خیلی دلش به حال افغانها میسوزه افغان ها رو استخدام کنه تو دفتر روزنامش

    • محمد شعبانی ابرقوی

      خیلی دل سوز اینها نباش بنده 65 سال دارم در تاریخ1401/11/30 یک افغانی با موتور بهمن زد و فرار کرد مردم یکی از آنها گرفتن تا الان یک بار به من سر نزدم دادگاه هم نمی آیند

    • ناشناس

      مگرما کم مشکل داریم که افغانی ها هم اضافه شوند بروند ولایت خودشان‌ را آبادکنند مگر با فرار کردن مشکلات حل می‌شود

    • ناشناس

      اگر افغانستان مردمش از سر بیچارگی به قول شما...فوج فوج پناهنده شدن در ایران...ما نخبهامون فوج فوج پناهنده میشن اروپا و آمریکا...حتما مهاجران ما از رو خوشی مهاجرت میکنن...

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دمت گرم

    • ناشناس

      جنایاتی که میکنند یارانه ملت بدبخت ایران که استفاده میکنند نکند خودت افغانی هستی مهاجرت ایرانی ها ازسربیکاری اینها کی جواب می دهد

    • ناشناس

      آقای ورامینی اول داستان دختر ۱۳ ساله شیرازی رو بخون که با همدستی پسر افغانی خانواده خودرا در آتش سوزاند بعد نظر بده

    • ناشناس

      احسنت.افغانیه بدون شک

    • ناشناس

      قرار نیست کل مردم افغانستان از سر ناچاری در ایران زندگی کنند مهاجر یک حد و حدودی دارد ،

    • ناشناس

      اینا مهاجر نیستن موریانن.

    • ایرانی باغیرت

      ندیم یکم ببینم
      کدام کشور ده میلیون مهاجر غیر قانونی اجازه ورود به کشور اش میده البته اینا برای ایران منفعت داره چون از سازمان دارن دلار میگیرن

    • حسن

      اصلا در کشورشان جنگ نیست که به عنوان پناهنده میان ایران.آن هم بی حساب......

      پاسخ ها

      • رضا

        ما ایرانی ها چقدر نژاد پرست هستیم متأسفم

    • ناشناس

      کاش این روزنامه ها یکبار مشکلات به بار آمده از حضور افغان ها در ایران را به جای توجیه نقد درست می کردند

    • ناشناس

      آقای ورامینی بهتر نیست در روزنامه ای که پولش از جیب ایرانی تامین میشه از آن پسر افغانی بنویسی که دختر کم سن وسال ایرانی رو اغفال میکنه وباعث آتش زدن وکشته شدن چهار نفر از اعضای خانواده آن دختر میشه؟ تازه این یه نمونه کوچک از جنایت های آنهاست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        درود بر شرفت واقعی میهن پرست معلوم هست چون از هموطنان خود دفاع میکنید پس مطمئن باشید چنین کثافت های مفت خور ولگرد بیگانگان هستند وطن فروشان بدنبال منافع شخصی و خراب کردن؟ مملکت و دزدی از حقو حقوق مردم و مملکت آریایی درود بر شما وطن پرستان واقعی

    • ناشناس

      تعداد زیادی کانال در یوتیوب فعال شده که افغانیا خودشون ایرانی جا زدن شبانه روز در جهت عادی سازی خودشون و ازدواج با ایرانیا و کشور افغانستان تولید محتوا میکنن، این نفوذ، لابی پنهان، ضد امنیت ملی و زنگ خطره برای منافع کشور و مردم، دوستی زیادی با اینا بدرد نمیخوره بفرستین برن کشورشون و به جد با ورودشون برخورد کنید

    • جواد مرشدبابایی

      این روزنامه نگار از یه جایی بهش میرسه والا صحبت سر صد یا دویست هزار افغانی نیست آلان به لطف دولت آقای رئیسی تو این سه سال اخیر و بی تدبیری مسئولان پانزده میلیون افغانی تو ایران هستن و خود این بزرگترین بحران امنیتی ، اقتصادی و فرهنگیه ، به داد آخر و عاقبت کار برسید

    • مهدی

      سریع افغانی ها رو باید از کشور بیرون کرد

    • Dawoodakbari

      انسانیت م آرزو

      پاسخ ها

      • سپهر

        👍👍👍👍

    • ناشناس

      هرجای دنیا خوب وبد دارد زود قضاوت نکنیم 👍🙏

    • ناشناس

      فکر کن به هموطنانمون که توسط افغانی ها به قتل می‌رسند و یا تجاوزاتی که توسط این نمک نشناس ها به نوامیس میشه یکی شون از خانواده خودت باشند بازم قلم فرسایی و توجیه میکنی؟ غیرت و تعصب هم بد چیزی نیست داشته باشیم

    • هدایت

      از قدیم گفته اند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام هست کی هست که نداند یکی از علت گرانی خانه همین افغان ها هستند

    • ناشناس

      به جایی رسیدن که دیگه صابخونه شدن و ایرانیان نوکرشون میبینن.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        هرکس بنا به زحمتی می‌کشه به جایی میرسه شما فقط میگین برن اما بخدا هم فرصت هست هم شغل اگه فقط دنبال شغل دفتری وراحت نباشید کی ازشمابهتر

    • ناشناس

      خدا آن روز را نیاورد که شما هم به درد ما گرفتار شوید ولی اگر گرفتار شدید به تمام هم وطنان میگم که شما مثل برادران ارانی رفتار نکنید . خودتون میدونید که ما همه بازیچه ای قدرت های بزرگ هستیم .

      پاسخ ها

      • طاهره

        سپاس که مودبانه پاسخ داده اید ولی قطعا از آن ملتی که مقصر غارت اموال ملی شما و بروز ناامنی در کشورتان نیستن و با رجوع به سایت‌های معتبر می توان فهمید که چقدر در سال های اخیر در معرض کلاه برداری، تعرض، آدم ربایی و ناامنی از سوی هم وطنان شما بوده اند، نمی توان جز آرزوی خروج مهاجران افغان انتظاری دیگر داشت بماند که ایران در جنبه های گوناگون در بحران است و افغانها به ویژه وضع درآمد و معیشت را برای اقشار کم درآمد ایرانی دشوارتر کرده اند

      • ناشناس

        من در ورامین زندگی میکنم در شما را میفهمم مردم افغان هم خوب دارند هم بد اما متاسفانه چند سالی هست که از ایرانی ها خیلی بهتر زندگی میکنند بهترین ماشین ها وخانه ها را خریده اند لباس ها و خریدهای آنها خیلی بهتر از ماست وفرصت های شغلی را گرفته اند درکل مردم پیشوا و ورامین دیگه تمایل ندارند افغان ها را ببینند چون جوان های خودشان در بدبختی زندگی میکنند

    • ناشناس

      فقط اخراج راه حله تمام

    • ناشناس

      چی از جون ما میخوان برن ایران شده کابل

    • ناشناس

      ایران خواهان ن اخراج همه افغانی‌ها هستن تا کشور آرامش بگیره

    • حمید

      هر کس که ترفداری می‌کند خودش افغاني هست تو یک نفر برای هشتاد ملیون تصمیم میگری تو کی باشی مردم دوست ندارن افغانی توکشورشون باشه هرکسی دلش میسوزه با افغانيها برن تو افغانستان اینجا جای ندارید برید

    • فرید

      تاثیر گذار بود آقای ورامینی ولی به فامیلای افغانیت بگو زودتر برن وگرنه پرتشون مبکنیم بیرون

    • احمد

      کشور ما توان اداره مردم خودش نداره نه مالی نه از نظر اب برق مواد غذایی حالا از رفاه اجتماغی عدالت نگم اونوقت سنگ افغانستان به سینه می زنه باید از ایران بروند اگر بخوان بیان از طریق قانونی با ویزا مدت دار برای کار یا تحصیل بعد هم برن

    • ناشناس

      خدا به داد همتون برسه.از خدا دور شدید

    • ناشناس

      💔💔💔😭

    • ناشناس

      افغان ها می خوان ایران رو به فلسطین تبدیل کنند عاجزانه از همه ایرانیان عزیز می خوام بااین مشکل ساده کنار نیاید خواهران و برادران عزیز وطن خود را دریابید

    • اسی

      روزنامه ها جز اینکه درد ورنج مردم بیشتر کنند هیچ منفعت دیگری ندارند ای کاش خدا شهاب سنگی را به زمین میکوبید تا همه با هم از شر دنیا وادمهای پلید فکرش راحت میشدیم مثل دایناسورها.

    • فاطمه

      شما که ناراحتی برای افغانی ها ایا دورو بر خودتون هم اینقدر افغانی زندگی می کنه الان محله های ما انگار ما تو افغانستانیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج