ریزش قیمت خودرو در بازار چقدر حقیقت دارد؟
قیمت اغلب خودروهای داخلی طی دو هفته اخیر کمتر از پنج درصد کاهش پیدا کرده است.
فرارو: قیمت اغلب خودروهای داخلی طی دو هفته اخیر کمتر از پنج درصد کاهش پیدا کرده است.
کاهش قیمت خودرو در بازار از نیمه تیرماه امسال به شکل قطرهچکانی کلید خورده است. در این مدت که با تیترها و عبارتهای اغراقآمیزی شبیه ریزش قیمت خودرو در بازار یا کاهش چشمگیر قیمت محصولات داخلی روبرو بودیم، اغلب محصولات ایرانخودرو و سایپا کمتر از پنج درصد ارزان شدند و فروشندههای مدلهایی مثل کوییک دندهای از موضعشان کوتاه نیامدند.
تارا اتوماتیک تیپ V۴ با این حال بیشتر از هر مدل داخلی دیگری در این مدت ارزان شده و عنوان گرانقیمتترین خودرو داخلی را به دنا پلاس اتوماتیک آپشنال واگذار کرده است.
قیمت تارا اتوماتیک تیپ V۴ نیمه تیرماه امسال از سوی فروشندهها به طور متوسط یک میلیارد و ۸۰ میلیون اعلام میشد. تارا اتوماتیک V۴ فعلا از جمع مدلهای میلیاردی خارج شده و ۹۹۰ میلیون قیمت دارد؛ یعنی افت ۹۰ میلیونی یا به عبارتی تقریبا هشت درصدی.
دنا پلاس اتوماتیک آپشنال از این حیث در رتبه بعدی قرار میگیرد. قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال در بازار آزاد طی دو دو هفته اخیر ۵۰ میلیون تومان کم شده و به دقیقا به یک میلیارد رسیده است.
۲۰۷ اتوماتیک سقفشیشهای نیز که تا دو هفته قبل در جمع مدلهای بالای یک میلیارد قرار داشت، ۳۵ میلیون تومان از قیمتش را از دست داده و فعلا به طور میانگین ۹۹۵ میلیون به خریداران پیشنهاد میشود.
تارا V۴ ظرف دو هفته گذشته بیشتر از سایر محصولات داخلی ارزان شده است
قیمت کوییک GX در طرف مقابل اصلا تکان نخورده است. طوریکه فروشندههای کوییک GX همچنان روی رقمی نزدیک ۴۲۵ میلیون اتفاق نظر دارند. ساینا S دندهای را ارزانترین سواری تولیدی فعلی میدانیم. مدلی که در این مدت به اندازه پنج میلیون ارزان شده و بررسیها نشان میدهد به طور میانگین با قیمت ۴۲۰ میلیون برای فروش گذاشته میشود.
قیمت شاهین دندهای و شاهین اتوماتیک به ترتیب ۱۰ و ۱۵ میلیون کم شده است. شاهین دندهای بهجای ۷۴۰ میلیون، ۷۳۰ میلیون فروخته میشود و قیمت شاهین اتوماتیک از ۸۳۵ میلیون به ۸۲۰ میلیون تبدیل شده است.
پژو پارس XU۷P که آخرین نسل از این خانواده روی خط تولید محسوب میشود، از نیمه تیرماه امسال افت قیمت ۱۵ میلیونی را به چشم دیده و حالا ۶۷۵ میلیون به فروش میرسد. سورن پلاس دوگانهسوز را جایگزینی برای پژو پارس معرفی میکنند و این یکی افت قیمت ۲۰ میلیونی را تجربه کرده است.
قیمت دنا پلاس ششدنده در این مدت ۱۵ میلیون آب رفته است. مثل رانا پلاس ارتقایافته که حالا ۶۱۵ میلیون ارزش دارد. اطلس نیز که آخرین محصول عرضه شده از سوی سایپا به بازار است، ظرف دو هفته ۳۰ میلیون ارزان شده و از سوی فروشندهها با قیمتی نزدیک ۵۴۰ میلیون به خریداران پیشنهاد میشود.
خودرو |
۱۵ تیر |
۲۸ تیر |
میزان کاهش |
سورن پلاس دوگانهسوز EF۷ |
۷۹۰ میلیون تومان |
۷۷۰ میلیون تومان |
۲۰ میلیون (۲.۵ درصد) |
دنا پلاس ششدنده |
۹۴۵ میلیون تومان |
۹۳۰ میلیون تومان |
۱۵ میلیون (۱.۵ درصد) |
دنا پلاس اتوماتیک آپشنال |
یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان |
یک میلیارد تومان |
۵۰ میلیون (۴.۷ درصد) |
پارس سال XU۷p |
۶۹۰ میلیون تومان |
۶۷۵ میلیون تومان |
۱۵ میلیون (۲.۱ درصد) |
۲۰۷ اتوماتیک سقفشیشهای |
یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان |
۹۹۵ میلیون تومان |
۳۵ میلیون (۳.۳ درصد) |
رانا پلاس ارتقایافته |
۶۳۰ میلیون تومان |
۶۱۵ میلیون تومان |
۱۵ میلیون (۲.۳ درصد) |
تارا دندهای V۱ |
۷۸۵ میلیون تومان |
۷۶۰ میلیون تومان |
۲۵ میلیون (۳.۱ درصد) |
تارا اتوماتیک V۴ |
یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان |
۹۹۰ میلیون تومان |
۹۰ میلیون (۸.۳ درصد) |
ساینا S دندهای |
۴۲۵ میلیون تومان |
۴۲۰ میلیون تومان |
پنج میلیون (۱.۱ درصد) |
کوئیک GX |
۴۲۵ میلیون تومان |
۴۲۵ میلیون تومان |
- |
اطلس |
۵۷۰ میلیون تومان |
۵۴۰ میلیون تومان |
۳۰ میلیون (۵.۲ درصد) |
شاهین دندهای |
۷۴۰ میلیون تومان |
۷۳۰ میلیون تومان |
۱۰ میلیون (۱.۳ درصد) |
شاهین اتوماتیک |
۸۳۵ میلیون تومان |
۸۲۰ میلیون تومان |
۱۵ میلیون (۱.۷ درصد) |
ارسال نظر