آوینا_استیکی 2
adexo3
۱۴۳۳۵۴۶
۱۰ نظر
۲۵۶۲۶
۱۰ نظر
۲۵۶۲۶
پ

مشکل اصلی جلیلی و قالیباف برای کناره‌گیری چیست؟

این روزها بحث کناره‌گیری سعید جلیلی به نفع قالیباف یا برعکس، در جریان اصول‌گرایی بسیار مطرح است.

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: این روزها بحث کناره‌گیری سعید جلیلی به نفع قالیباف یا برعکس، در جریان اصول‌گرایی بسیار مطرح است. اصول‌گرایان متوجه رشد رأی مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلبان شده‌اند و دوست ندارند یکدستی که در حاکمیت به وجود آورده‌اند و تصور می‌کردند دیگر پایانی برای آن نیست، به اتمام برسد و پزشکیان ردای ریاست جمهوری را به تن کند.

مشکل اصلی جلیلی و قالیباف برای کناره‌گیری چیست؟

یک مشکل اساسی در این میان این است که هواداران جدی این دو، سایه نامزد طرف مقابل را با تیر می‌زنند. برای آن‌ها معنا ندارد که به‌طور مثال سعید جلیلی به نفع قالیباف از انتخابات کنار بکشد. آن‌ها می‌گویند تا به حال شده است استقلال یا پرسپولیس به نفع یکدیگر از یک رقابت کنار بکشند؟ نه، آن‌ها هیچ نقطه اشتراکی با هم ندارند و به خاطر همین تا آخرین نفس با هم رقابت می‌کنند.

داستان این دو هم همین است. برای آن‌ها، همنشینی با پزشکیان آسان‌تر از نشستن کنار یکدیگر است. این معنا در طرفداران سعید جلیلی بسیار جدی‌تر هم هست. آن‌ها کنار رفتن به نفع قالیباف را نمی‌پذیرند. می‌خواهم توجه شما را به انتخاب رئیس مجلس دوازدهم جلب کنم. ۲۴ نماینده در یک حرکت عجیب در انتخاب رئیس مجلس در صحن پارلمان، رأی باطله دادند. آن‌ها حاضر نشدند روی کاغذ نام کسانی را بنویسند که با آن‌ها زاویه فکری و سیاسی دارند. آن‌ها رأی باطله دادند تا به قالیباف، ذوالنور و متکی رأی ندهند. تازه ذوالنور از نظر فکری به آن‌ها بسیار شبیه است، اما او هم وقتی پای رسیدن به کرسی مهمی مثل ریاست مجلس باشد، قربانی می‌شود.

ثابتی، نماینده تهران در مجلس و همراه همیشگی جلیلی، که در یکی از برنامه‌های تلویزیونی که اعضای خانواده نامزدها به ویژه دختران حضور دارند، به جای یکی از دختر یا همسر جلیلی در آن برنامه حاضر شد، در مورد رأی باطله خود این‌چنین نوشته است: «حدود سه هفته قبل در جلسه مفصلی با حضور خود دکتر قالیباف در عین احترام، با صراحت استدلال کردم که چرا با ریاست وی بر مجلس جدید موافق نیستم و توضیح دادم که پیام رأی مردم تهران در ۱۱ اسفند تغییر بود.

همانجا گفتم که اگر این اتفاق تکرار شود، نه فقط آن‌هایی که در انتخابات شرکت نکردند بلکه بخش قابل‌توجهی از کسانی که در انتخابات شرکت کردند نیز سرخورده خواهند شد و این مسئله باعث کاهش بیشتر سرمایه اجتماعی نیروهای انقلابی خواهد شد و القای انسداد سیاسی به جامعه خواهد کرد. در واقع با تکرار این مسئله مردم خواهند گفت که انگار حضور در انتخابات باعث تغییر نمی‌شود، چون وقتی که به یک نفر چه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار رأی می‌دهیم (سال ۹۸) و چه ۴۵۰ هزار رأی (سال ۱۴۰۲)، باز هم سرجایش هست، پس مسیر تغییر در مناسبات سیاسی کشور از چه راهی است؟ البته، نقدهای دیگری نیز داشتم اما یکی از اصلی‌ترین دلایلم برای رأی ندادن به آقای قالیباف علیرغم همه زحمات ایشان در مجلس یازدهم همین مسئله بود.»

کار آن‌قدر جدی است که ممکن است در صورت رفتن انتخابات به دور دوم، برخی از این هواداران برای رأی ندادن به جلیلی یا قالیباف به مسعود پزشکیان رأی بدهند. هواداران قالیباف می‌گویند که حداقل پزشکیان و افراد همراه او توسعه‌گرا هستند و جلیلی‌چی‌ها هم می‌گویند که حداقل پزشکیان ساده‌زیست است و همانی است که نشان می‌دهد.

به زبان ساده می‌توان گفت که آن‌ها باخت در مرحله اول را بهتر از کناره‌گیری به نفع نامزد دیگر می‌دانند و به هیچ عنوان حاضر نیستند زیر بار این خفت بروند. همان‌طور که در بالا گفته شد این مسئله برای هواداران سعید جلیلی بسیار جدی‌تر است. چون آن‌ها معتقدند تکلیف را نباید قربانی مصالح سیاسی کرد. در انتخابات ۱۴۰۰ اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد نبود، قطعاً جلیلی تا پایان راه می‌رفت و حاضر به کناره‌گیری نبود. همین اتفاق برای قالیباف هم در سال ۹۶ افتاد.

نکته دیگر هم این است که این دو خود را نزدیک‌تر از هر زمانی به ریاست جمهوری می‌بینند. قالیباف به جز سال ۸۸، در تمام انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد شرکت کرده است و سعید جلیلی هم در انتخابات ۹۲ و ۱۴۰۰ حضور داشته و ۱۱ سال است که به قول خودش دولتی در سایه هم تشکیل داده است.

فرصت زیادی تا پایان روزهای تبلیغات و رسیدن روز رأی‌گیری باقی نمانده است و باید دید بالاخره این دو چهره شناخته‌شده جریان اصول‌گرا چه تصمیمی می‌گیرند. شاید آن‌ها با خودشان می‌گویند کاش ما هم مثل زاکانی بودیم و می‌توانستیم راحت به نفع دیگری از صحنه رقابت خارج شویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      جفتشون انصراف بدهند تا هم ایران و هم ایرانیان و هم خودشون راحت شوند و ایرانیان یک نفس راحت بکشند.

    • ناشناس

      معنی نداره وقتی خ دشمن باهم کاربران به نفع ایران ایرانی هواداران مثل اونهامباشن

    • ناشناس

      اگر نصف رای دهندگان بیان پای صندوق پزشکیان دور اول با قدرت رئیس جمهور میشه. ولی اگر مثل انتخابات مجلس،بخوان مشارکت زیرپانزده درصد داشته باشن،او زمان احتمالا به دور دوم میره...با توجه به وضع مردم و عدم تمایل برای مشارکت و نبودن شور و شوق،شکل گیری حالت دوم بسیار محتمل هست

    • ناشناس

      برای ایران نه به اصلاح طلبان

    • ناشناس

      سلام قاضی هاشمی و زاکانی و قالی باف به نفع جلیلی میروند کنار و اگر همه مردم ایران که 45میلیون نفر اصلاحطلب هستند به دکتر مسعود پزشکیان رای میدهد برای ریس جمهور ایران میشود اما اگر زیر لحاف بخوابند رای ندهند اقای جلیلی ریس جمهوری ... میشوند

    • مهندس

      خب از نظر این آقایون که میدونن آقای پزشکیان هم ساده زیست و با اخلاصه هم توسعه گرا و به فکر افزایش رفاه مردم، آیا بهتر نیست که بجای این کشمکش ها با خودشون به نفع همون آقای پزشکیان کنار برن تا اینطور نامزد اصلح انتخاب بشه؟؟!!

    • ناشناس

      اگر عزت ملت ایران در میان باشد این دو خدمتی برای ملت نکردن که در عرصه قدرت بمانند پس بهتر است هر دو کنار بکشند تا ملت نفس راحتی از این افراد بکشند.

    • ناشناس

      این دو نفر ھر دو تشنہ قدرتند اگر میشد دوتاشون رییس جمھور میشدند بھتر بود زاکانی بزاررند معاون قاضی بزارن معاون کہ جمعشون جمع باشہ

    • ناشناس

      کنار گیری نکنند پزشکیان نیاد بالا اینجوری دوره دوم قالیباف یا جلیلی میشه اگه برید کنار میرن طرف پزشکیان

    • ناشناس

      مردم ایران عاشق صداقت پزشکیان شدند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج