فرود اشتباه هواپیما در خیابان های تهران
فروداشتباه یک فروند هواپیمای مسافربری پهن پیکر در خیابان های اطراف فرودگاه مهرآباد ، با هوشیاری کنترل پرواز برج مراقبت فرودگاه به خیر گذشت.
گزارش های مردمی از دیدن یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ طی هفته گذشته در نزدیک خانه هایشان باعث شد تا ماجرا را از فرودگاه مهرآباد جویا شویم و از وجود یک اتفاق خطرناک در حوزه هوانوردی پرس و جو کنیم. خبرنگار قانون پس از آگاهی از این ماجرا طی تماس با کنترلرهای برج مراقبت فرودگاه مهرآباد متوجه شد که این هواپیما در مسیر بازگشت از مدینه به تهران با حدود ۵۰۰ مسافر تا ارتفاع نزدیک به ساختمان ها پایین آمده و به علت خطای خلبان باعث وحشت مردم و ساکنان اطراف فرودگاه شده است.
بر اساس این گزارش،هواپیمای بوینگ ۷۴۷ با حدود ۵۰۰ مسافر در شب ۲۹ آبان ۹۰ حدود ساعت ۱۲ شب به علت اشتباه گرفتن خیابان های اطراف فرودگاه نزدیک بوده است در اتوبان های اطراف فرودگاه مهر آباد فرود بیاید که خوشبختانه در ثانیه های آخر با هوشیاری کنترلر برج مراقبت این ماجرا ختم به خیر شد.
بر اساس این گزارش ،پیگیری های قانون مشخص کرد که مهندس ابوالفضل طالبی کنترلر برج مراقبت فرودگاه مهرآباد در شب یاد شده بوده است که مسئولیت کنترل این هواپیما برای فرود در باند ۲۹ چپ فرودگاه را برعهده داشته است.
طالبی با تایید این خبر در گفت و گو باخبرنگار قانون ماجرا را اینگونه تشریح کرد:زمانی که به هواپیمای یاد شده مجوز فرود در باند ۲۹ چپ فرودگاه را دادم هواپیما نزدیک ۶ کیلومتری فرودگاه بود اما بد از گذشت اندک زمانی با توجه به دید نا مناسب آن شب متوجه انحراف حدود ۴ کیلومتری هواپیما شدم و جهت اطمینان از خلبان موقعیت را پرسیدم.
وی ادامه داد:زمانی که متوجه شدم خلبان به اشتباه در محلی غیر از فرودگاه در حال فرود آمدن است و در در موقعیتی نزدیک به جاده قدیم کرج و مناطق مسکونی است و به سمت باند نمی آید با رعایت اصل آرامش برای خلبان مانع فرود شدم و مجوز فرود را ابطال کردم.
وی افزود:یک معجزه رخ داد که خلبان توانست هواپیمای بوئینگ پهن پیکری چون ۷۴۷ را با حدود ۵۰۰ مسافر و بار انبوه حجاج در برگشت کنترل کند و مانع فاجعه ای بزرگ شود.
طالبی در خصوص دلیل این اشتباه هم به خبرنگار ما گفت:خلبان به اشتباه خیابان های اطراف فرودگاه را با باند اشتباه گرفته است و اگر چند ثانیه دیرتر مانع فرود هواپیما شده بودیم فاجعه ای وحشتناک رخ می داد.
وی در خصوص واکنش خلبان به این اشتباه و گفت و گوی وی پس از فرود نیز توضیح داد:شخصا با خلبان صحبت میکردم اما با توجه به این که در آن زمان، ۱۲ هواپیمای دیگر هم در حال فرود و عملیات داشتیم صحبت خاصی انجام ندادیم اما پس از این اتفاق موضوع گزارش شد و در این رابطه ۲ کمیته تشکیل شده است .
وی افزود :متاسفانه شنیده ام که خلبان این اتفاق را انکار کرده است و این در حالی است که حتی برخی از همسایگان نزدیک به فرودگاه با دیدن هواپیما در ۱۰۰ متری ساختمان هایشان با تماس با فرودگاه و وصل تلفن ها به برج در این خصوص هراس خود را گزارش دادند.
گفتنی است شاهدان عینی از حیابان های اطراف فرودگاه و حتی در منطقه های مسکونی هواپیما را به وضوح تا نزدیک زمین دیده اند و حتی شیشه برخی از منازل در منطقه بازار آهن نیز لرزیده است.
منبع: قانون
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
نظر کاربران
ta unjai ke man etela daram khalabanha az ahaz cheshm bayad 20 bashand
اوااااااااااااااااااااااااااا
دست گلشون درد نکنه.
من میگم بهتره کل ایران رو خراب کنیم و باند فرودگاه بسازیم. بعدش دیگه هرجا فرود بیان با افتخار میگن: رو باند فرود اومدیم
پاسخ ها
ایول .. خیلی با حال گفتی توی ایران این اتفاق ها عادیس خیلی راحت اشتباه می کنند بعد هم به اشتباه شون افتخار می کنند
ببخشید ولی این خبر شما بسیار عجیب و گزارش آن بسیار کودکانه وغیر منطقی است . مگر خلبان در هواپیمای کوچک ملخی نشسته که از آن فاصله زمین را ببیند و تشخیص دهد که الان روی باند است یا جای دیگر؟؟ اگر قرار به این است که خلبان با چشم مسیر خود را پیدا کند دیگر آن همه دستگاه و رادار و برج مراقبت و غیره برای چیست ؟؟!!!! آیا این خلبان اولین پروازش را به فرودگاه مهرآباد انجام می داده که باند را پیدا نکرده و فاصله هواپیما تا زمین را نقهمیده ؟؟؟ کمک خلبان و مهندس پرواز خواب تشریق داشتن ؟؟؟ این حرفها کدومه ، شما مردم را چی فرض می کنید ؟؟ دستکم همه ما 4 سال فیزیک خوندیم ، می دونیم این غیرممکنه مگر آنکه رادار هواپیما از کار افتاده باشه و یا برج مراقبت بی مبالاتی و سهل انگاری کرده و حالا کی بهتر از خلبان که همه چیز رو به گردنش بیاندازند . اما خواهش می کنیم در تهیه خبر دقت کنید و مردم را نادان و جاهل فرض نکنید و به شعور وفهمشان احترام بگذارید.
تو ایران کلا دیوار حاشا بلنده. تو هم بگو من اشتباه نکردم خلبان عزیز.. مردم هم خودشونو خفه کنن که ما دیدیم.. بی خیال کی به حرف مردم اهمیت میده؟
manam moafgham ki be harfe mardom gosh maide...
hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
خلبانان کار خیلی سختی دارن اگه نمیدونین اینو بدونین که باید به اون خلبان مدال افتخار بدهند چون جان 500 نفر رو از مرگ حتمی نجات داده آفرین به اون خلبان
in chiza k adie to iran makhsosan.hala in eshtebah karde javabe soghotae parvazae dg va on hame koshtaro ki mide?
با سلام . من هم با نظر دوست عزیزمون پرسشگر موافقم . مگه تا حالا شده که یک خلبان بتونه بره توی خیابان فرود بیاد اینهمه دستگاه و این همه نیرو توی هواپیما و برج مراقبت پس چیکارن؟اگه اینجوری بود که هر روز یک هواپیما میرفت میدان شوش و دیگری دروازه غار.
747 های ماهان ایر از پیشرفته ترین هواپیما های ایران هستش که مهندس پرواز و.... نیاز نداره یه چیز جالب بگم .اصلا امکان نداره بتونی با این هواپیما اشتباه بری قبل از فرود یه سری چک لیست هایی خونده میشه که موقعییت نسبت به باندو ارتفاع مجاز تا لحظه ی فرود که اصتلاحا بهش لوکو لازر میگن چک میشه باز دم اقای کنترلر گرم خیلی ادم باید حرفه ای باشه که بتونه تو اون شرایط جوی و ترافیک هوایی مهراباد کارشو درست انجام بده و از فاجعه جلو گیری کنه .به سلامتیش
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، جناب آقای فروزنده دهکردی ،مسولین محترم
اقدامات و نگرشهای جدید نیاز اساسی ایمنی هوایی
گرچه در سالهای نخستین ومیانی عصرپرواز بیشتر سوانح هوایی به دلیل مشکلات فنی و تکنیکی بوده اما امروزه بر طبق اسناد ایکاو از هر ۴ سانحه هوایی ۳ سانحه به دلیل خطای انسانی بوده است که ناشی ازمشکلات پنهان شرکتی وسازمانی می باشد.
در این میان بیشترین میزان اشتباهات مربوط به خلبانان عزیز بوده(اشتباه در کنار سایر قابلیت های انسانی اجتناب ناپذیر بوده و فقط می بایست با مدیریت وبرنامریزی ،آموزش ،هزینه و… کاهش داده شود.)و کمترین میزان اشتباهات مربوط به کنترلرهای ترافیک هوایی بوده که آن هم ناشی از
فرهنگ ایمنی ضعیف و ناکارامد سازمانی و شرکتی بوده که بر فرهنگ ایمنی متخصصین بالاخص خلبانان و کنترلرهای ترافیک هوایی اثر گذارگشته و در بخش خلبانی مهمترین دلیل بروز سوانح هوایی بوده است . در بخش کنترل ترافیک هوایی هم اگر تا کنون همانند کشورهای امریکایی و اروپایی برخوردی بین هواپیماها در آسمان و زمین و یا سایر سوانح ناشی از اشتباه کنترلر در کشورمان صورت نگرفته ، دلیل آن صرفا به خاطر از خودگذشتگی و تعهد کنترلرهای ترافیک هوایی بوده است و نه حمایتها،مدیریتها و یا رسیدگی مسولین .
نکته مهم این است که فاصله زمانی بین مشکلات شرکتی و سازمانی تا بروز یک تراژدی هوایی می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.
متاسفانه امروزه سیستم کنترل ترافیک هوایی کشور در تنش و اضطراب ناشی از عدم توجه به معیشت 996 نفر کنترلر ترافیک هوایی خود در سراسر ایران به سر می برد که این امر برعملکرد کنترلرهای ترافیک هوایی ،تصمیم گیریها، دقت و تمرکز آنها و عکس العمل سریع آنها در صورت بروز مشکل برای پروازها، به شدت تاثیر منفی گذاشته است.لذا ارتقای ایمنی هوایی بیش از آنکه نیاز به هواپیماهای جدید داشته باشد نیازمند نگرشها و اقدامات سریع و فوری شما مسولین ونمایندگان ملت است. لطفا قبل از آنکه خدای ناکرده شاهد یک تراژدی هوایی در بخش کنترل ترافیک هوایی باشیم قانون رسیدگی به معیشت 996 نفر کنترل ترافیک هوایی ایران را در مجلس محترم شورای اسلامی به تصویب رسانید تا جلوی تفکرات غلط و نیتهای بد که ناشی از ضعف در مدیریت، عدم ثبات مدیریتی و نبود اراده برای ایجاد تمایز بین سفیران ایمنی و سایر کارکنان است ، گرفته شود. لازم به ذکر است که کنترلرهای ترافیک هوایی از بخش کنترل و سرویس دهی به پروازهای عبوری از آسمان کشور سا لیانه میلیونها دلار عاید کشور می نمایند ونیز با پذیرش استرس فراوان بدون اینکه مسافران متوجه گردند پروازها را از میان هم عبور می دهند تا مسیر و زمان انجام پروازها کوتاهتر شده وبا صرفه جویی در مصرف سوخت میلیونها دلار دیگر عاید شرکتهای هوایی و کشور عزیزمان گردد. به این قسمت، کنترل و سرویس دهی به پروازهای نظامی و مسافربری ورودی و خروجی از کشور و سایر پروازها را نیز اضافه نمایید تا حجم کار کنترل و اهمیت آن، که آسمان ایران را در میان سایر کشورها به عنوان آسمانی ایمن تبدیل نموده است بیش از پیش نمایان گردد.
امید که این امر خطیر و تاثیرگذار شما نمایندگان در توجه به حقایق اثبات شده در مورد حرفه کنترل ترافیک هوایی و تصویب قانون معیشت و رفاه کنترلرهای ترافیک هوایی و حل معضلات سازمانی و شرکتی اسفناک و دور از شان آنها، باعث ارتقاءایمنی هوایی گردد.
کنترلرهای ترافیک هوایی کشور