آوینا_استیکی 2
adexo3
۱۴۲۸۵۵۴
۲۹۰
۲۹۰
پ

بحرانی‌ترین نقاط آتش‌سوزی طبیعت ایران کجاست؟

پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و آتش‌سوزی منابع طبیعی به‌دلیل افزایش باران‌های بهاری و تراکم پوشش‌های گیاهی جنگل‌ها و مراتع بار دیگر آغاز شد.

همشهری آنلاین_ مجید جباری: پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و آتش‌سوزی منابع طبیعی به‌دلیل افزایش باران‌های بهاری و تراکم پوشش‌های گیاهی جنگل‌ها و مراتع بار دیگر آغاز شد.

بحرانی‌ترین نقاط آتش‌سوزی طبیعت ایران کجاست؟

پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و آتش‌سوزی منابع طبیعی به‌دلیل افزایش باران‌های بهاری و تراکم پوشش‌های گیاهی جنگل‌ها و مراتع بار دیگر آغاز شد. آتش در یک هفته اخیر ده‌ها هکتار از جنگل‌ها و مراتع را در ۳ استان خوزستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد سوزاند و خاکستر کرد. بارش‌های بهاری به احیای پوشش گیاهی کمک کرد و با گرم شدن هوا یک ضلع مهم حریق، یعنی گیاهان خشکیده فراهم شد و طبیعت را به بمب ساعتی حریق تبدیل کرد. حالا طبیعت به‌دنبال کوچک‌ترین بهانه برای شروع آتش‌سوزی است. آنطور که مسئولان سازمان منابع طبیعی می‌گویند در ۹۸درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، این بهانه را انسان به طبیعت می‌دهد؛ به‌طوری که تقریبا همه آتش‌سوزی‌ها در مناطقی که از ابتدای سال تاکنون دچار حریق شده، عامل انسانی داشتند و مقصر آن کشاورزانی بودند که کنترل آتش آماده‌سازی‌ زمین‌های‌شان را برای کشت بعدی از دست دادند و شعله‌های آتش را به دامان مراتع و جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده کشیدند؛ مناطقی که زیستگاه گونه‌های ارزشمند و در معرض خطر انقراض هم هستند.

شناسایی ۶۶۵ نقاط بحرانی حریق

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در این باره گفت:« همانطور که پیش‌بینی می‌شد آتش‌سوزی منابع طبیعی به‌دلیل افزایش بارندگی بهاری و تراکم پوشش‌های گیاهی با گرم‌تر شدن هوا شروع شد.»

آمادگی سراسری برای مقابله با حریق جنگل و مرتع

سرهنگ علی ملکی آهنگران در گفت وگو با همشهری آنلاین اضافه کرد: «با اینکه آمار آتش‌سوزی‌های ۲ماه امسال به‌نسبت مدت مشابه سال قبل کاهش داشت، اما با توجه به گرمای هوا و خشک شدن انبوهی از پوشش‌های گیاهی سال سختی برای طبیعت پیش‌بینی می‌شود. با توجه به این موارد، از یک‌ماه پیش رزمایش‌های سراسری آمادگی را در بسیاری از استان‌ها شروع کردیم و این رزمایش‌ها هنوز ادامه دارد. ضمن اینکه ۱۰پایگاه اطفای حریق در مناطق مختلف کشور برای مقابله با آتش فعال و مناطق بحرانی آتش‌سوزی شناسایی شده است.»

فعال‌سازی‌ ستادهای پیشگیری و اطفای حریق

او گفت:«آتش‌سوزی بخش‌هایی از پارک ملی کرخه به‌دلیل سرایت آتش از زمین‌های کشاورزی به این مناطق اطفا شد، اما طی ۳روز گذشته، آتش‌سوزی در ۳ منطقه کهگیلویه و بویراحمد و فارس شروع شده است.امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات اطفای حریق باید در ۳ منطقه به‌کار گرفته شود که کار اطفای حریق را سخت می‌کند.با وجود امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی، به‌طور قطع نیازمند کمک‌های مردمی برای اطفای حریق هستیم، بنابراین اقداماتی همچون فعال‌سازی‌ ستادهای پیشگیری و اطفای حریق، اجرای رزمایش‌ها در استان و شهرستان‌ها و آموزش همیاران طبیعت در دستور کار است. همچنین طبق تبصره ماده۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری، به کمک‌های همه مسئولان کشوری و لشکری و مشارکت‌های مردمی نیاز داریم.»

بحرانی‌ترین نقاط آتش‌سوزی طبیعت ایران کجاست؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج