آوینا_استیکی 2
adexo3
۱۴۲۷۸۱۸
۹۴۸
۹۴۸
پ

۸ رفتار زنان باهوش که اعتماد به نفس پایینی دارند

باهوش بودن همیشه همراه با عزت نفس بالا نیست. بسیاری از زنانی که بسیار باهوشند با مشکلات ناشی از نداشتن اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می‌کنند.

همشهری آنلاین: باهوش بودن همیشه همراه با عزت نفس بالا نیست. بسیاری از زنانی که بسیار باهوشند با مشکلات ناشی از نداشتن اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می‌کنند.

۸ رفتار زنان باهوش که اعتماد به نفس پایینی دارند

این مانند یک پازل پیچیده است، جایی که قطعات آن طور که شما انتظار دارید با هم قرار نمی گیرند. رفتارهای ظریف خاصی وجود دارد که زنان باهوش با اعتماد به نفس پاییین از خود نشان می دهند، که اگر به آنها بی‌توجه باشید، می توان آنها را به‌راحتی فراموش کرد.

در این مقاله قصد داریم ۸ رفتار از این دست را بررسی کنیم. اگر می‌خواهید بدانید این رفتارها کدام هستند، به خواندن ادامه دهید.

۱) دستاوردهای خود را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند

یکی از رایج ترین رفتارهای زنان با هوش بالا و عزت نفس پایین این است که تمایل دارند دستاوردهای خود را کم اهمیت جلوه دهند.

کمی متناقض است. آنها فوق العاده موفق هستند، شاید حتی در زمینه های مختلف، اما اغلب برای تشخیص و تصدیق موفقیت خود تلاش می کنند.

آیا تا به حال شنیده اید که کسی یک دستاورد بزرگ را با گفتن اینکه "فقط شانس" بوده یا "آنقدرها هم مهم نیست" رد کند؟ این نمونه ای از چیزی است که ما در مورد آن صحبت می کنیم.

این تلاش آنها برای فروتنی نیست - این بازتابی از مبارزه داخلی آنها است. آنها واقعاً در دیدن دستاوردهای خود برای آنچه هستند مشکل دارند.

بنابراین دفعه بعد که زنی را دیدید که دستاوردهایش را نادیده می‌گیرد، به او کمک کنید تا ارزشی را که به ارمغان می آورد ببیند. این می تواند برای او بیشتر از آنچه شما تصور می کنید معنی داشته باشد.

۲) مدام عذرخواهی می‌کنند

این یک رفتار ظریف است، اما چیزهای زیادی در مورد نحوه درک آنها از خود می گوید. و این چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا آنها واقعاً هوش و توانایی های خود را در آغوش بگیرند.

۳) از کانون توجه دوری می‌کنند

زنان بسیار باهوش با عزت نفس پایین تمایل دارند از کانون توجه دوری کنند. علیرغم استعدادها و قابلیت های متعدد، آنها ترجیح می دهند در پس زمینه باقی بمانند و اغلب ارزش خود را دست کم می گیرند.

در اینجا یک چیز جالب وجود دارد - تحقیقات نشان می دهد که افراد با هوش بالا بیشتر از "سندرم Impostor" رنج می برند. این یک الگوی روان‌شناختی است که در آن افراد به دستاوردهای خود شک می‌کنند و می‌ترسند که به عنوان یک «تقلب» در معرض نمایش قرار گیرند.

بنابراین هنگامی که در مرکز توجه قرار می‌گیرند، اغلب عقب نشینی می کنند و به دیگران اجازه می دهند دیده شوند. در حالی که آنها ممکن است بسیار شایسته باشند، ممکن است با پذیرش تمجید و شناخته شدن مشکل داشته باشند. این نشانه واضحی از نبرد درونی بین هوش و عزت نفس آنهاست.

۴) اغلب کمال‌گرا هستند

کمال گرایی یکی دیگر از ویژگی های رایج در میان زنان بسیار باهوش با عزت نفس پایین است. آنها استانداردهای فوق العاده بالایی را برای خود تعیین می کنند و اگر نتایج انتظارات آنها را برآورده نکند اغلب ناراضی هستند.

این کمال جویی مداوم می تواند از نظر ذهنی آزاردهنده باشد. مثل این است که آنها در یک مسابقه بی پایان هستند، همیشه برای بهتر شدن تلاش می کنند، همیشه بیشتر به خودشان فشار می آورند.

متأسفانه، این می تواند منجر به احساس بی کفایتی دائمی آنها شود، مهم نیست که چقدر خوب عمل می کنند. به جای جشن گرفتن موفقیت های خود، ممکن است روی چیزی تمرکز کنند که طبق برنامه پیش نرفت.

این یک راه طاقت فرسا برای زندگی است، و یکی دیگر از نشانه های واضحی از مبارزات عزت نفس آنهاست.

۵) با مراقبت از خود دست و پنجه نرم می‌کنند

آنها چنان درگیر کار، اهداف و انتظارات دیگران هستند که اغلب نیازهای خود را نادیده می گیرند.

آن‌ها ممکن است ساعت‌های طولانی بدون استراحت کار کنند، وعده‌های غذایی را حذف کنند یا خواب را قربانی کنند – همه اینها به نام بهره‌وری یا کمال. ایده مراقبت از خود ممکن است مانند چیزی تجملاتی به نظر برسد که نمی توانند از عهده آن برآیند، یا حتی چیزی که لیاقت آن را ندارند.

به یاد داشته باشید، مراقبت از خود خودخواهانه نیست. ضروری است. و اشکالی ندارد که گاهی نیازهای خود را در اولویت قرار دهید. اگر این رفتار را در کسی که می‌شناسید - یا خودتان - تشخیص می‌دهید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک قدم به عقب بردارید و عشق و علاقه به خود را در اولویت قرار دهید.

۶) از تعریف دوری می‌کنند

دریافت تعریف و تمجید می تواند یک چالش واقعی برای زنان بسیار باهوش با عزت نفس پایین باشد.

ناراحتی ناشی از تعریف، نشانه ظریفی از عزت نفس پایین است. گویی آنها معتقدند که شایسته تحسین یا توجه مثبت نیستند. این رفتاری است که اغلب می تواند مورد توجه قرار نگیرد، اما می تواند تأثیر قابل توجهی بر درک آنها از خود داشته باشد.

۷) اغلب خود را با دیگران مقایسه می‌کنند

مقایسه خود با دیگران یک عادت رایج در میان زنان بسیار باهوش و دارای عزت نفس پایین است. آنها اغلب موفقیت، توانایی ها و ارزش خود را با دیگران می سنجند که می تواند منجر به احساس بی کفایتی و شک به خود شود.

آنها ممکن است به جای قدردانی از زندگی منحصر به فرد خود، بر اساس دستاوردهای دیگران به جایی که فکر می کنند باید باشند، تمرکز کنند. این بازی مقایسه می تواند آنها را از شناخت و ارزش گذاری دستاوردهای خود باز دارد.

مهم است که به یاد داشته باشید که مسیر هر کس متفاوت است. ارزش شما با نحوه قرار گرفتن در مقابل دیگران تعیین نمی شود، بلکه با مسیر و رشد خودتان تعیین می شود.

۸) آنها اغلب خشن‌ترین منتقد خود هستند

مهمترین چیزی که باید در مورد زنان بسیار باهوش با عزت نفس پایین بدانید این است که آنها اغلب خشن ترین منتقد خود هستند. آنها خود را با استانداردهای بسیار بالا نگه می‌دارند و وقتی کوتاهی می‌کنند، سریعاً خود را به شدت قضاوت می‌کنند.

این انتقاد از خود می تواند بی امان و آسیب زا باشد و اغلب اعتماد به نفس آنها را تضعیف می کند. این چرخه‌ای است که رهایی از آن دشوار است، اما درک آن اولین قدم برای غلبه بر آن است.

سخن پایانی: شفقت به خود مهم است

وقتی زنان بسیار باهوش و با عزت نفس پایین، شفقت به خود را پرورش می دهند، می تواند یک تغییر در زندگی آنها ایجاد کند. این تمرین قدرتمند می تواند به آنها کمک کند تا ارزش و دستاوردهای خود را بشناسند، از انتقاد شدید خود رهایی یابند و با مهربانی و احترام به خود مسیرشان را طی کنند.

به یاد داشته باشید، هوش یک هدیه است. اما عزت نفس هم همینطور. مسیر ممکن است آسان نباشد، اما پرورش شفقت به خود می تواند کلید آشتی دادن این دو جنبه از خود باشد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج