اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۴۱۹۳۵۹
۴۱۷
۴۱۷
پ

راهکار عربستان برای توافق امنیتی با آمریکا

روزنامه گاردین گزارش داده عربستان سعودی با توجه به عدم آتش بس در غزه و مقاومت اسرائیل در برابر شناسایی فلسطین به دنبال رسیدن به یک توافق امنیتی محدودتر با آمریکا است.

فارس: روزنامه گاردین گزارش داده عربستان سعودی با توجه به عدم آتش بس در غزه و مقاومت اسرائیل در برابر شناسایی فلسطین به دنبال رسیدن به یک توافق امنیتی محدودتر با آمریکا است.

راهکار عربستان برای توافق امنیتی با آمریکا

روزنامه گاردین امروز چهارشنبه گزارش داده عربستان سعودی با توجه به عدم حصول آتش‌بس در غزه و همچنین مقاومت اسرائیل در برابر تشکیل کشور فلسطین به دنبال اجرایی کردن «پلن B» یا راهکار جایگزین خود برای توافق امنیتی با آمریکا بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

در این برنامه عربستان سعودی به دنبال امضای یک قرارداد دفاعی با ایالات متحده آمریکا برای برخورداری از کمک این کشور در زمینه انرژی هسته‌ای و مبادله فناوری‌های هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌های نوظهور خواهد بود. 

قرار است پیشنهادی به اسرائیل برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با عربستان در ازای موافقت با راهکار دو دولتی ارائه شود، اما در برنامه جدید، تکمیل معامله میان آمریکا و عربستان سعودی به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل مشروط نخواهد شد.

در سوی دیگر ماجرا، دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا دست‌کم فوراً به توافق گسترده منطقه‌ای که از مدت‌ها پیش به دنبال آن بوده دست پیدا نخواهد کرد اما به دنبال آن خواهد بود که از خلل این شراکت راهبردی با عربستان سعودی از نفوذ فزاینده روسیه و چین در منطقه جلوگیری کند.

اینکه آیا دولت آمریکا با این توافق «کمتر در برابر کمتر» موافقت خواهد کرد یا خیر هنوز مشخص نیست. درباره اینکه کنگره آمریکا چه واکنشی به آن خواهد داشت ابهام‌ها حتی بیشتر است. 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی که در ریاض روز دوشنبه مطرح کرد توافق امنیتی میان ریاض و واشنگتن را به پیشرفت در پروژه عادی‌سازی روابط با اسرائیل و همچنین پیشرفت در زمینه تشکیل کشور فلسطین مربوط کرده بود.

بلینکن گفت: «کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده امریکا در زمینه توافقات خودمان انجام داده‌ایم بسیار به اتمام نزدیک است.»

او که در جلسه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض حضور داشت گفت: «اما برای پیشبرد عادی‌سازی به دو چیز نیاز خواهد بود: آرامش در غزه و مسیری معتبر برای تشکیل کشور فلسطین.»

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم بعد از دیدار با بلینکن در ریاض گفت که توافقات امنیتی میان عربستان و آمریکا «بسیار بسیار نزدیک است.»

با وجود این، روزنامه  گاردین نوشته نشانه‌هایی از تزلزل در اردوگاه دولت بایدن مشاهده می‌شود. مقام‌های آمریکایی که هفته گذشته اصرار داشتند که توافق آمریکا و عربستان به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو و راهکار دو دولتی گره خورده در روزهای اخیر تعهد خود به حصول تحول دوم را کنار گذاشته‌اند. 

طبق گزارش این روزنامه، دست‌کم در مرحله اول ممکن است توافق میان عربستان و آمریکا مستقل از تحولات مربوط به اسرائیل اعلام شود، اما یک درخواست رسمی برای اسرائیل در خصوص عادی‌سازی روابط با عربستان ارسال خواهد شد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج