adexo3
۱۴۱۴۷۴۰
۱ نظر
۳۷۶
۱ نظر
۳۷۶
پ

این دو سریال، رازهای اسرائیلی‌ها را فاش می‌کند

این مطلب درباره دو سریالی است که توجه ویژه ای به جاسوسان اسرائیلی داشته است.

برترین‌ها: این مطلب درباره دو سریالی است که توجه ویژه ای به جاسوسان اسرائیلی داشته است.

سریال جاسوس

ساشا بارن کوهن، کمدین مشهور هالیوود در سال ۲۰۱۹ تصمیم به بازی در یک کاراکتر کاملا متفاوت و جدی گرفت و در یک سریال جاسوسی جدی و هیجان‌انگیز به نام The Spy ایفای نقش کرد. The Spy مینی سریالی شش قسمتی و فرانسوی به زبان انگلیسی است که روایت جاسوسی از موساد به نام «الی کوهن» را بازگو می‌کند.

این دو سریال، رازهای اسرائیلی‌ها را فاش می‌کند

این سریال داستان کوهن را در حالی دنبال می‌کند که او از دوره‌ حضورش در ارتش مصر به نفوذ به وزارت دفاع سوریه تغییر موضع می‌دهد. کوهن هویت جدیدی را به خود گرفته که با دنیای واقعی مقایسه می‌شود و همچنین این سوال پیش می‌آید که چطور بارن کوهن اغلب نقشی متفاوت و کمدی‌ را ایفا می‌کند. تماشای این سریال کوتاه با توجه به عناصر هیجان‌انگیز و دیوانه‌کننده‌‌اش آسان است، عنوانی که هرچیزی که یک عنوان جاسوسی نیاز دارد از لحظات مخاطره‌‌آمیز و سرنوشت‌ساز گرفته تا بازیگران درجه‌یک داراست.

سریال تهران

نخستین قسمت سریال در سال ۲۰۲۰ در اسرائیل به نمایش درآمد و اپل تی‌وی پخش جهانی آن را به عهده گرفت. این سریال افزون بر شبیه‌سازی شهر تهران از حضور بازیگران سرشناسی چون نیو سلطان، مناشه نوی، شان توب، نوید نگهبان و لیراز چرخی بهره می‌برد. تهران موضوع جذابی دارد و به واسطه فضای جاسوسی و معمایی می‌تواند مخاطبان بسیاری را جذب کند، ولی به دلیل پرداخت ضعیف، نتوانسته جذابیت بالایی برای مخاطب ایجاد کند. تهران کوشیده تصویری امروزی، باورپذیر و متفاوت‌تر از آنچه معمولاً در سینمای غرب از ایران می‌بینیم ارائه دهد، اما خروجی نهایی کار با فضای فیزیکی و اجتماعی ایران فاصله بسیاری دارد.

این دو سریال، رازهای اسرائیلی‌ها را فاش می‌کند

موشه زوندر نویسنده سریال گفته با کارگردان زمان زیادی را صرف تحقیق درباره ایران و مصاحبه با آکادمیسین‌ها، مأموران امنیتی، متخصصان امنیت سایبری موساد و ده‌ها تبعیدی ایرانی کرده‌اند تا دقیق‌ترین تصویر ممکن را از تهران ارائه دهند؛ با این حال، ناآشنایی سازندگان با فضای مناسبات داخل کشور و شرایط حاکم بر آن، به‌رغم اینکه تلاش کرده‌اند در طراحی صحنه و لباس و فضای شهری داخل ایران نسبت به سایر آثار مشابه دقیق‌تر عمل کنند، باعث شده شرایط عمومی جامعه ایران، مناسبات میان مردم، محیط دانشگاه‌ها، ارتباطات میان جوانان، اعتراضات دانشجویی، رفتار نیروهای انتظامی و امنیتی و غیره با واقعیت تفاوت فراوانی داشته باشد.

مهرزاد دانش، منتقد حوزه سینما: درگیری اسرائیل و ایران، در کنار همه دغدغه‌ها و نگرانی‌ها بابت پیامد‌های احتمالی مختلفش، تداعی‌کننده دو سریال هم هست که در سال‌های اخیر با تمرکز بر فعالیت‌های جاسوسی اسرائیلی‌ها ساخته شده و بسیاری از سریال‌بین‌های حرفه‌ای هم قاعدتاً باید آن‌ها را دیده باشند.

این دو سریال، رازهای اسرائیلی‌ها را فاش می‌کند

سریال «جاسوس» ساخته جدعون راف با بازی ساشا بارون کوهن ماجرای الی کوهن جاسوس موساد در دهه ۱۹۶۰ است؛ جاسوسی که در شمایل یک بازرگان انقلابی سوری، توانست تا رده مشاوران عالی نخست‌وزیر وقت سوریه هم ارتقا پیدا کند و با دادن اطلاعات فوق سری نظامی به اسرائیل، نقشی اساسی در شکست سوریه و سایر کشور‌های عربی در جنگ شش روزه ایفا کند. سریال دوم، با عنوان «تهران»، البته مثل سریال «جاسوس» بر اساس ماجرایی واقعی نیست، اما چون داستانش در ایران می‌گذرد و بر برخی ریزه‌کاری‌های جاسوسی به ویژه در تخریب تأسیسات حساس با استفاده از جنبه‌های نرم‌افزاری متمرکز است، احتمالاً قابلیت توجه بیشتری برای ما ایرانی‌ها دارد. سریال «تهران» ساخته دانیل سیرکین درباره یک جاسوس جوان است که با نفوذ در میان مقامات امنیتی و اطلاعاتی و نظامی ایران، می‌خواهد یک رآکتور هسته‌ای را از کار بیندازد و در ادامه، مأموریت ترور یک افسر عالی‌رتبه نظامی را با تمهیدات مختلف از جمله فرو رفتن در نقش پرستو دنبال کند.

این دو سریال، رازهای اسرائیلی‌ها را فاش می‌کند

هر دو سریال اگرچه به لحاظ جنبه‌های هنری و روایی و بصری، ضعف‌های فراوان دارند، اما این نکته در آن‌ها قابل تأمل است که جاسوس‌های اسرائیلی چه در عملیات سرقت اطلاعات محرمانه و چه در مأموریت‌های تخریبی و تروریستی، در قالب شخصیت‌های موجهی ظاهر می‌شوند که مورد اعتماد شدید سیستم سیاسی و امنیتی کشور حریف به لحاظ مناسبات ایدئولوژیک و عقیدتی قرار گیرند.

نظر کاربران درباره جاسوس و تهران

صبا آذرپیک، فعال رسانه‌ای: فصل اول سریال تهران رو انگار ایران علیه اسرائیل ساخته بود؛ به عبارتی گاندوی اسرائیل بود برای اینکه نشان دهد، هر قدر هم تلاش کند جاسوس بفرستد، ایران دست بالا را دارد اما فصل دومش تا ۵ قسمت اول، یک خط را دنبال کرده با عنصر آقازاده و ناامیدی عناصر درونی، می‌توانند نفوذ کنند!

شاهو: مینی سریال SPY را ببینید. در دنیای جاسوسی، فراتر از کاراکتر الی کوهن، کسانی را داریم که وظیفه‌شان مختل کردن نظام تصمیم گیری کشورها به قصد اخذ تصمیم اشتباه و خطای راهبردی است. مثلاً ناجی صبری آخرین وزیرخارجه صدام جاسوس آمریکا بود که زمینه اشتباه محاسباتی صدام را رقم زد.

این دو سریال، رازهای اسرائیلی‌ها را فاش می‌کند

محمدرضا: با معرفی و توصیه‌ی دوستی، سریال پنج قسمتی جاسوس (The Spy) را دیدم؛ روایت واقعی زندگی جاسوس اسرائیلی، الی کوهن که با نفوذ در عرصه سیاست سوریه و با نام کامل امین ثابت، تا مقام معاونت وزیر دفاع پیش رفته بود. او در سوریه از تندروترین و جدی‌ترین افرادی بود که با اسرائیل مخالفت می‌کرد.

عادل: جاسوس در مورد زندگی یکی از مخوف‌ترین جاسوس‌های تاریخ یعنی الی کوهن اسرائیلی هستش که حتی تا منصب وزارت جنگ سوریه هم داشته می‌رسیده! یکی از علل پیروزی رژیم اسرائیل در بلندی‌های جولان هم این آقا و خدماتی بوده که توی سوریه انجام داده....

امیر: از جاسوس اسرائیلی یعنی الی کوهن که باعث مرگ کلی آدم می‌شه و تبدیلش می‌کنن به یه قدیس بگذریم ولی سریال خوش‌ساخت و جذابیه.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      سریال فوضی را ببینید...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج