۱۳۹۲۲۳۷
۵۶۴
۵۶۴
پ

رپورتاژ آگهی

برای نگهداری ارزهای دیجیتال از چه کیف پولی استفاده کنیم ؟

در این مقاله علاوه بر ارائه‌ی توضیحات لازم درباره ی این سه نوع اصلی کیف پول های دیجیتال به بررسی نوع امنیت کیف پول های سرد و گرم نیز خواهیم پرداخت.

برای نگهداری ارزهای دیجیتال از چه کیف پولی استفاده کنیم ؟

حالا که تصمیم به خرید و فروش ارزهای دیجیتال گرفته‌اید و به این دنیای پر هیجان و پر از نوآوری کریپتوکارنسی وارد شده اید باید حتما به این نکته توجه کنید که بعد از خرید و فروش ارز های دیجیتال باید به فکر ذخیره سازی و نگهداری آن ها نیز باشید. هر دارایی با ارزشی نیازمند مکانی مناسب و ایمن جهت نگهداری است. برای دارایی های دیجیتال نیز حتما باید از کیف پول های مناسب و ایمن استفاده کنید. کیف پول های دیجیتالی که توانایی ذخیره سازی و نگهداری از ارزهای دیجیتال را دارند به سه دسته‌ی اصلی تقسیم بندی می شوند

که عبارتند از :

1-    کیف پول های کاغذی

2-    کیف پول های سخت افزاری

3-    کیف پول های نرم افزاری یا آنلاین

در این مقاله علاوه بر ارائه‌ی توضیحات لازم درباره ی این سه نوع اصلی کیف پول های دیجیتال به بررسی نوع امنیت کیف پول های سرد و گرم نیز خواهیم پرداخت.

کیف پول رمزنگاری شده چیست ؟

با توجه به اینکه این روزها ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین به عنوان یک دارایی بسیار با ارزش به حساب می آیند بعد از خرید بیت کوین و یا سایر ارزهای این بازار، باید به فکر ذخیره سازی ایمن آن ها باشید چون مثل هر دارایی با ارزش دیگری قطعا در معرض دزدی قرار خواهد گرفت.

 یک کیف پول رمزنگاری شده مبتنی بر بلاکچین برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند تا دارایی های رمز نگاری شده‌ی خودشان را ذخیره سازی و مدیریت کنند. همچنین در صورت نیاز می‌توانند از این دارایی‌ها برای معامله کردن نیز استفاده کنند. این کیف پول های رمز نگاری شده برای کاربران خود فضای لازم برای تعامل با حوزه‌ی دیفای و تبادل NFT ها را نیز فراهم می کنند.

اصلی ترین کاربرد کیف پول های رمزنگاری شده در واقع ذخیره‌ی کلید خصوصی کاربران است. استفاده از این کلید برای انتقال و تبادل هر دارایی در شبکه ی بلاکچین کاملا ضروری است. بهتر است بدانیم که در واقع دارایی های ارز دیجیتال ما با استفاده از همین کلید خصوصی بر بستر بلاکچین (برای مثال بلاکچین اتریوم و بیت کوین) ذخیره می شوند و به بیان دیگر، هیچ دارایی دیجیتالی در فضای داخلی کیف پول ها وجود ندارد. کلید خصوصی ذخیره شده در کیف پول ما در واقع آدرس دارایی های ما بر بستر بلاکچین را باز می کند.

کیف پول های متمرکز و غیر متمرکز

ابتدا با توصیف کیف پول های متمرکز شروع می کنیم. نحوه ی عملکرد کیف پول های متمرکز به این شکل است که علاوه بر صاحب کیف و دارایی، شخص واسطه ای (صرافی و شرکت سرویس دهنده ی خدمات) نیز به کلید خصوصی مالک دسترسی دارد. در واقع درخواست های که شخص در چهارچوب خرید، فروش، انتقال و یا ذخیره سازی دارایی های خودش انجام می دهد، از طریق واسطه انجام می شوند. این نوع کیف پول ها معمولا توسط صرافی ارز دیجیتال متمرکز ارائه می شوند.

مورد بعد استفاده از کیف پول های غیر متمرکز است. کیف پول های غیر متمرکز دقیقا در نقطه ی مقابل متمرکزها قرار دارند. صرافی یا شرکت خدمات دهنده ی این کیف پول ها هیچ دسترسی به کلید خصوصی کاربر نداشته و امکان نظارت بر دارایی های او را نیز ندارند. این کیف پول ها معمولا در صرافی های غیر متمرکزی مثل صرافی یونی سواپ ارائه می شوند. در این مورد معمولا در صورت گم شدن و یا مفقود شدن کلید ورود توسط کاربر، دارایی های ذخیره شده روی کلید خصوصی برای همیشه از دسترس خارج می شوند.

انواع کیف پول های رمزنگاری شده

اولین گروه و در واقع ابتدایی ترین کیف پول های موجود در دنیای ارزهای دیجیتال، کیف پول های کاغذی بودند. این کیف پول ها اگر کاربردی هم داشته باشند بیشتر مناسب کسانی هستند که چندان علاقه ای به نقل و انتقال دارایی های خود و همچنین معامله کردن این دارایی ها ندارند.

کیف پول های کاغذی در اصل از یک تکه کاغذ درست می شوند که کلید خصوصی مالک کیف به صورت پرینت شده، دست نویس و یا در قالب یک QR کد روی آن ثبت شده است. طبیعی است که نگهداری آن ها بسیار سخت است.

کیف پول های سخت افزاری

برای نگهداری ارزهای دیجیتال از چه کیف پولی استفاده کنیم ؟

کیف پول‌های سخت افزاری را شاید بتوان نمونه‌ی پیشرفته تری از نمونه‌های کاغذی معرفی کرد. کیف پول‌های سخت افزاری به

دستگاهی گفته می شود که معمولا از طریق اتصال USB به سیستم رایانه ای وصل می شود و کلید خصوصی دارایی های شما روی این دستگاه ذخیره شده است.  

کیف پول های سخت افزاری امکان نگهداری از دارایی های دیجیتال شما به صورت آفلاین را فراهم می کنند تا تقریبا هک این اطلاعات غیر ممکن باشد. علاوه بر این با اتصال کیف پول‌های سخت افزاری به یک دستگاه متصل به اینترنت امکان تبادل این دارایی های دیجیتال و معامله‌ی آن ها نیز به راحتی وجود دارد. 

کیف های نرم افزاری

کیف های نرم افزاری در یک کلام کاربردی ترین و در عین حال خطرناک ترین کیف پول های موجود در دنیای ارز دیجیتال هستند. این کیف‌ها معمولا در قالب کیف های تحت وب، کیف های دسکتاپ و همچنین کیف پول های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند. بزرگترین ضعف این کیف پول ها ارتباط همیشگی آن ها با شبکه ی اینترنت است.

از یک سو این ارتباط و این همیشه در دسترس بودن باعث می شود تا تعامل کاربر با همه‌ی سرویس های ارائه دهنده‌ی خدمات خصوصا حوزه های Defi  و Gamefi به آسانی برقرار باشد. کاربرانی که از این کیف پول ها استفاده می کنند به راحتی می‌توانند از خدمات مختلف موجود در بازار کریپتوکارنسی مثل خدمات سهامداری، وام های دیجیتال و یا استکینگ استفاده کنند.

کیف پول های نرم افزاری در قالب کیف پول های تحت وب، کیف پول های دسکتاپ و کیف پول های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه هر کدام را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد. 

کیف پول های تحت وب: این کیف پول ها معمولا به صورت یک افزونه به مرورگر شما اضافه می شوند.

کیف پول های دسکتاپ: این کیف پول ها به صورت نرم افزاری و در قالب یک برنامه تحت ویندوز و یا MAC روی سیستم های لب تاپ و یا PC نصب می شوند.

کیف پول های موبایل: این کیف پول ها به صورت اپلیکیشن روی دستگاه موبایل اندروید یا IOS شما نصب می شوند.

کیف پول های سرد و گرم

به کیف پول هایی که به صورت مداوم به اینترنت وصل هستند کیف پول گرم و به کیف پول هایی که به صورت آفلاین کلید خصوصی را در اختیار شما قرار داده اند کیف پول سرد گفته می شود. سرد ترین کیف پول را می توان کیف پول های کاغذی و گرم ترین کیف پول ها را می توان کیف پول های نرم افزاری معرفی کرد.

کیف پول های سخت افزاری از آنجایی ک هم به صورت آفلاین از دارایی های شخص محافظت می کنند و هم به صورت آنلاین قابلیت اتصال به شبکه بلاکچین و اینترنت جهانی را دارند هم جز کیف پول های سرد به حساب می آیند و هم جز کیف پول های گرم. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج