اظهارات سید حسن خمینی در دیدار با اهل سنت گلستان
سیدحسن خمینی هشدار داد: نزاعهای فرقهای بین ما بزرگترین مسیری است که دشمنان می توانند از آن ورود پیدا کنند؛ البته مقابله با این مسیر متأسفانه هم در میان شیعیان و هم در میان اهل سنت مخالف دارد و کسانی هستند که از بیرون بر این نزاع میدمند. یعنی معلوم است که آنها از بیرون خوششان میآید که این دعواها برقرار باشد.
جماران: سیدحسن خمینی هشدار داد: نزاعهای فرقهای بین ما بزرگترین مسیری است که دشمنان می توانند از آن ورود پیدا کنند؛ البته مقابله با این مسیر متأسفانه هم در میان شیعیان و هم در میان اهل سنت مخالف دارد و کسانی هستند که از بیرون بر این نزاع میدمند. یعنی معلوم است که آنها از بیرون خوششان میآید که این دعواها برقرار باشد.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از اهالی اهل سنت استان گلستان با تاکید بر اهمیت بالای شناخت موضوع و زبان روز در مسیر تبلیغ و موانع آن، هدف تبلیغ را «ترویج دین خدا» دانست و گفت: امروز جامعه اسلامی از جهات بسیار زیادی با دوران قبل فرق کرده است. امروز داستان غزه قصه تلخی است که در آن یک جهان که خودشان را مدعی عدالت، حقوق بشر و آزادی میدانند، به راحتی چشمشان را بستهاند.
وی تصریح کرد: یک گروه محدود صهیونیست آدمکشی میکنند، بیمارستانها و خانهها را از بین میبرند و آمریکا و اروپا هم به راحتی دفاع میکنند؛ مثل اینکه هیچ شرمی هم وجود ندارد و به طور علنی این حمایت را اعلام میکنند. اما اگر یک صدم این رفتار را کشور دیگری با هر کشوری روا دارد، تمام نهادهای حقوق بشری دنیا آسمان را به زمین میدوزند.
سیدحسن خمینی با بیان اینکه این مسأله ابعاد خوب هم دارد، اظهار کرد: یکی از بحثهای دینی ما «فلسفه شرور» است. حتما حکمتی داشته که خداوند «شرّ» را خلق کرده است. یکی از فلسفههای شرارت صهیونیستها این است که دنیا را بیدار کرده است. یعنی واقعا قبل از حادثه ۷ اکتبر، شاید جهان به این وسعت نسبت به بحث صهیونیسم و صهیونیستها حساس نبود. باید قدر این مسأله را دانست؛ چرا که به مثابه بیدار باش و چراغی است که روشن میشود.
وی با تاکید بر اینکه جامعهای که بیدار شود راهش را پیدا میکند، ادامه داد: نفس کارهایی که صهیونیستها در غزه انجام دادهاند با همه آثار تلخی که دارد، یک منفعت بزرگ هم دارد؛ که تا حدودی جامعهها را بیدار کرده است. البته در جامعه اسلامی هم ما باید در این راستا تلاش کنیم و هرکدام از ما سخن یا تنبهی که داریم را بگوییم و در مقابل با جوامع دیگر هم این مطلب را تکرار کنیم.
یادگار امام با اشاره به حمله آمریکا به یمن، اظهار داشت: شما اصل و ریشه این دعوا را نمیبینید؛ به اینکه یک گروهی دارند ملتی را به قتل می رسانند. وقتی یک کشوری یا قومی به دفاع بر میخیزند، به جای اینکه علت العلل که صهیونیستها هستند را سر جایشان بنشانند، با کسانی که با کمترین امکانات میجنگند، برخورد میکنند.
وی ادامه داد: البته اینها تلخ است، ولی مطمئن باشید دلهای مردم دنیا را بیدار میکند. تظاهراتها و راهپیماییهای وسیع میتواند عامل خیلی مهمی باشد؛ باید قدر این شرایط را دانست.
سید حسن خمینی با اشاره به اختلافات فرقهای، اظهار داشت: الحمدلله از پیچ بسیار وحشتناک داعش عبور کردیم. البته هنوز لطمات آن هست، ولی وقتی در اوج قدرت بودند میدیدیم که عدهای به نام پیامبر(ص) آدمکشی یا بردهداری میکنند و خودشان فیلم میگرفتند و پخش میکردند؛ و سواد هم نداشتند و در یک فضای احساسی این کارها را انجام میدادند. البته بی تردید یک سری از آنها با آگاهی خیانت میکردند و یک عده از آنها هم افراد عوامی بودند که گرفتار احساسات زودگذر شدند.
وی تأکید کرد: نزاعهای فرقهای بین ما بزرگترین مسیری است که دشمنان می توانند از آن ورود پیدا کنند. البته مقابله با این مسیر متأسفانه هم در میان شیعیان و هم در میان اهل سنت مخالف دارد و کسانی هستند که از بیرون بر این نزاع میدمند. یعنی معلوم است که آنها از بیرون خوششان میآید که این دعواها برقرار باشد.
یادگار امام یادآور شد: الحمدلله اهل سنت ایران خوب پیشرفت کردهاند و مسائل را هم خیلی خوب رصد میکنند. اما در دو طرف یک سری آدمهایی هستند که انگار هیچ فهمی از روزگار خودشان ندارند.
وی افزود: توهین ها به مقدسات همدیگر و تکفیر ها راه را برای پیشرفت اهل سنت در هرم منزلت اجتماعی ایران بسته است؛ اینها کارهای غلطی است. واقعیت این است که نباید فقط به برادران اهل سنت گفت که شما وحدت کنید، بلکه همه طرف ها باید این مسأله را رعایت کنند.
سید حسن خمینی تأکید کرد: امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه میفرماید اگر مسیری کم رهرو دارد، مراقب باشید که از آن نترسید. بعد، در ادامه تعبیری دارند که میفرمایند، «خداوند مردم را به رضا و سخط عذاب میکند». به خاطر اینکه در داستان ثمود یک عده محدود بودند که شتر را کُشتند، اما خداوند همه آنها را عذاب کرد؛ چون به فعل آنها راضی بودند.
وی افزود: کسی که به فعل قومی راضی باشد از زمره همانها حساب میشود. اگر اتفاقی افتاد و ما به آن فعل راضی بودیم، به نوعی معین آن هم هستیم. حداقلی ترین حالت امر به معروف و نهی از منکر «نگاه تلخ» یا این است که انسان در قلبش ناراحت شود و به او بفهماند که این کار درست نیست.
یادگار امام یادآور شد: الحمدلله داستان اتحاد، یکی بودن، همدلی و برادری طرفداران زیادی دارد؛ ولی حتی اگر کم هم باشد، نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم. واقعا در شرایط سختی هستیم و آمادگی جهان اسلام برای یک جهش بزرگ و یک فرصت طلایی پیش روی ماست؛ از این فرصتهای طلایی در تاریخ کم پیش میآید و ان شاءالله این اتفاق بیفتد.
ارسال نظر