چطور اختلال یادگیری در کودکان را شناسایی کنیم؟
دکتر حمید هاشمی، روان شناس تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی: در واقع دانش آموزانی که ضریب هوشی پایینی دارند به نسبت دیگر دانشآموزان دیرتر یاد میگیرند.
همشهری: دکتر حمید هاشمی، روان شناس تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی: در واقع دانش آموزانی که ضریب هوشی پایینی دارند به نسبت دیگر دانشآموزان دیرتر یاد میگیرند. یا ممکن است از انگیزه کافی برای یادگیری برخوردار نباشند ویادگیری مدرسهای را امری بیهوده و باطل بدانند. توجه داشته باشیم اختلالات دیگر روان شناختی هم میتواند باعث عدم یادگیری شود: مانند اضطراب افسردگی و یا وسواس.
متخصصان پس از تشخیص اختلال که با ارزیابی بالینی حاصل میشود، پروتکل درمانی ویژه دانش آموز را تدوین و فرایند درمان را آغاز میکنند. به طور استاندارد، این دانش آموزان باید علاوه بر توانبخشی مدارس عادی از یک معلم اصطلاحاً تلفیقی نیز بهره مند شوند.
توجه داشته باشیم دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص از هر لحاظ با هم متفاوت هستند و پاسخ دهی درمان نیز برای آنها یکسان نخواهد بود. همچنین اثربخش بودن درمان نیازمند همکاری کامل خانواده دانش آموزان و کادر مدرسه است. این دانش آموران باید مداخلات آموزشی ویژهای نیز متناسب با اختلال یادگیری خود دریافت کنند.
ارسال نظر