تاکسیهای اینترنتی از دسترس طبقه متوسط خارج شد
تاکسیهای اینترنتی پدیدهای تقریبا نوظهور حمل و نقل با پیشرفت فناوریهای نوین هستند. این پدیده در کشور برای اولین بار در تهران با ۱۰ راننده آغاز به کار کرد، اکنون بیش از ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار کاربر راننده ثبتنامی در سرویسهای خودرو و باکس دارد
رکنا: تاکسیهای اینترنتی پدیدهای تقریبا نوظهور حمل و نقل با پیشرفت فناوریهای نوین هستند. این پدیده در کشور برای اولین بار در تهران با ۱۰ راننده آغاز به کار کرد، اکنون بیش از ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار کاربر راننده ثبتنامی در سرویسهای خودرو و باکس دارد.
تاکسیهای اینترنتی در آغاز کار به دلیل قیمت پایین سفرهای شهری، سهولت حمل و نقل و امنیت در سفر بسیار مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. رفته رفته با گسترش این تاکسیها و افزایش سفرها و محبوبیت آن در میان شهروندان مشکلاتش نمایان شد.
رشد ۴۳ درصدی سفرهای هفتگی
طبق آخرین اطلاعات منتشر شده، یکی ازسامانههای تاکسی اینترنتی اکنون در بیش از ۲۲۰ شهر بزرگ و کوچک از سراسر ایران فعالیت میکند. در یک ماه گذشته بیش از ۸۱ میلیون و ۷۶۴ هزار سفر با سرویسهای خودرو و باکس انجام شده و این سامانه هوشمند حملونقل در روزهای اخیر رکورد ۳ میلیون و ۹۹ هزار و ۲۵۳ سفر روزانه (خودرو و باکس) را ثبت کرده است.
در آخرین بررسی شبکههای اجتماعی کاربران از درخواست غیر معقول برخی رانندگان در انجام لغو سفرتوسط مسافر خبر دادند تا راننده درصد کمیسیون را نپردازد. برخی از کاربران اعم از رانندگان و مسافران ۱۶ درصد سهم این سامانه را در هر سفر ناعادلانه میدانند. از سویی برخی دیگر از کاربران در صورت انجام این درخواست از کاهش ضریب امنیت سفر گفتند و این کار را غیر منطقی دانستهاند.
لغو سفر از سوی مسافران تاکسی های اینترنتی یعنی آغاز ناامنی
هرمز ذاکری کارشناس حمل و نقل در پاسخ به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: لغو سفر از سوی مسافر اشتباه است،این درخواست اولین آسیبش به مسافر است. چرا که در صورت انجام آن سفر ناامنی برای خود رقم میزند ودر صورت بروز مشکل از مزایای بیمه مسافر بهرهمند نمیشود.
این کارشناس در بررسی دلایل این درخواست رانندگان افزود: با توجه به خدمات بسیار کمی که اسنپ در سفرها به مسافرین میدهد مبلغ کمیسیون هر سفر بالاست.بنا به آمار تعدا سفرهای ثبت شده در این سامانه سهم کمیسیون باید کاهش یابد تا راننده راضی از انجام خدمت درخواست لغو سفر را از مسافر نداشته باشد.مدیران این سامانه حمل و نقل شهری باید این موضوع را جدی بررسی کنند و آن را هشداری برای خود بدانند.
تاکسی اینترنتی هم برای طبقه مرفه شد و قشر متوسط از لیست حذف شد
در عین حال بسیاری از کاربران قیمتگذاری سفرها را غیر منطقی میدانند و از بالا بودن آن گلایه میکنند. با افزایش روز به روز قیمتها در سفرهای اینترنتی، امکان استفاده قشر متوسط و رو به پایین کاهش یافته و به لیست تقاضاهای لوکس طبقه مرفه که قصد دارند از ترافیک و جریمههای راهنمایی و رانندگی بگریزند افزوده شده است.
ذاکری در پاسخ به این موضوع میگوید: بله، مبنای قیمتگذاری سفرها بر اساس سهم بازار شفاف نیست و بسیاری از کاربران طبقه متوسط به ناچار از لیست مشتریهای این سامانه به مرور حذف میشوند.
طبق آمار واحد «استراتژی و تحقیقات بازار یکی از سامانه های تاکسی اینترنتی»، این تاکسی اینترنتی در یک سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و سهم بازارش از ۸۷ درصد به ۹۲ درصد رسیده است. در چنین شرایطی به نظر باید قیمت هر سفر کاهش داشته باشد و این سامانه حمل و نقل هوشمند قابل دسترس برای همه اقشار جامعه باشد که در ظاهر این گونه نبوده.
کار به عنوان راننده تاکسی اینترنتی؛شغل اول یا دوم
از آنجایی که کار به عنوان راننده تاکسی اینترنتی علاوه بر اینکه شغل اول بسیاری از کاربران است برخی از کارمندان مشاغل دیگر تحت فشارهای اقتصادی به صورت پاره وقت در این سامانه اشتغال دارند و تا کنون بیش از ۷ میلیون کاربر در سامانه رانندگان آن ثبت نام کردهاند. همین موضوع باعث شده که حضور خودروهای فعال به گرههای ترافیکی بعد از ساعت کاری منجر شده و در شرایط جوی به افزایش تقاضای سفر وافزایش قیمتها بیانجامد.
هدفمند شدن ساختار سفرهای اینترنتی
تاکنون بیش از ۴۸ میلیون و ۷۳۳ نفر ثبتنام کردهاند و بیش از ۳۳ میلیون و ۸۴۰ هزار کاربر با یکی از سامانه های مشهور تاکسی اینترنتی سفر داشتهاند یا بسته جابهجا کردهاند. همچنین در این ۷ سال بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۲ میلیون و ۹۹۵ هزار سفر با سرویسهای خودرو و باکس انجام شده است. مقرون به صرفه بودن سفرهای اینترنتی در آغاز دلیل رشد درآمدی این سامانه بود اکنون با افزایش سفرهای زیاد و افزایش قیمتهای آن معقول به نظر نمیآید.
بنا به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، روزانه ۲۰۰ هزار تاکسی اینترنتی بیش از یک و نیم میلیون سفر را انجام میدهند و برهمین اساس حاکمیت باید نقشآفرینی خوبی برای ایجاد تعادل داشته باشد.
اما آنچه در این میان دیده نشده فقدان سازوکار مناسب برای به کارگیری خودروها و کاربران راننده این سامانه هوشمند حمل و نقلی است؛ مانند شرایط خودرو و سلامت رانندگان.
تشکری هاشمی با بیان اینکه نظام نرخگذاری بر اساس الگوریتمها است اظهار کرد: وقتی ناوگان نباشد مشتری باید به هر قیمتی سفر خود را انجام دهد.
ذاکری در واکنش به این موضوع افزود: فعالیت این سامانه باید ساختارمند گردد؛ وضعیت ناوگان، نظام نرخگذاری و رعایت استانداردهای کسب و کارشان باید ساماندهی شود.
نظر کاربران
در شهرستان ها قیمت سفرها خیلی پایبن بوده وثلث قیمت واقعی سفر نمیباشد
شرکت تاکسی اینترنتی درمقابل راننده هیچ مسئولیتی ندارد و پاسخ گونیست گرانی لوازم یدگی وبنزین آزاد جواب گوی کارکرد راننده نیست
یک سال است سهمیه بنزین واریز نشده
ایجاد مزاحمت ولغو عمدی ازسوی مسافر هیچ برخوردی ندارد
فقط راننده مقصر شناخته میشود
١٠ تاكسي برقي !!!!!!
جك ساله يا حقيقت
واقعا درسته مسافر در شهرستان به قدری پرو و بی ادب هستن که جای سوال ندارد قیمتها هم پایین هستن مسافت ۴۰ کيلومتری کرایه خدا شاهد ۸۰ هزارتومان است و اسنپ ۱۵ هزارتومان را برای خودش برمیدارد
استاد استادها،الان ۱۱ماهه که سهميه بنزين واریز نکردند ،تورم دستمزد و قطعات خودرو بیداد ميکنه، ارزش پول ملی کاهش داشته، یعنی افت درآمد وووووبعد تو کارشناس دنبال چی هستی ،کدام امکانات دادید که طلبکارید کدام حق ادا کردبد که طلبکارید اصلا شما تو اساسا تو ایران زندگي میکنید؟؟؟
تاکسی اینترنتی چون بدون بودجه و حمایت دولت خدمات میده مثل بیمارستان خصوصی،مدارس خصوصی و... قطعا برای قشر مرفه مناسب هست.مگر ماشین خرج و استهلاک نداره که قیمتش باید ارزون باشه
خواهشا الکی ننوسید وژدان چیز خوبی خیلی از ما ها نداریم
تو اسنپ کار کنی هر چی دربیاری باید خرج ماشینت کنی
برای خودت چیزی نمیمونه
مبلغی که تو سفرهای داخلی۱۰تومان میزنند هزینه تا در خانه مسافر رفتن هست مسافرو باید بری برسی بهش تا اماده بشه در خانه سوارش کنی بعد ببریش در خانه هم پیاده اش کنی۲تومانشم اسنپ برمیداره بیشتر وقتها هم چند کیلومتر میری میرسی مسافر سفر را لغو میکنه دولت حق داره بنزین نمیده ۲۰درصد اسنپ داره از راننده کمیسیون میگیره روزانه چندین میلیارد کمیسیون میگیرند توقع هم دارند یکی دیگه بنزین راننده هاشونو بده،باید۲درصد بردارن باقیشو بنزین و تایر و لوازم به راننده ها بدن
شرکت اسنپ برده داری نوین راه انداخته و با نابود کردن خودروهای مردم برای خودش کاخی از ثروت ساخته
به خدا اگه خودروها مال خودش بودن قیمتها رو ۱۰ برابر میکرد ولی چون خودروها مال مردمن قیمت مفت تعیین میکنه تا مشتری بیشتری جذب کنه
توجه کن ، تازه اصل مطلب میگه هزینه سفر گران است. نمیگه که لوازم، دستمزد تعمیر ماشین و ... گران شده. میگه هزینه سفر بالاست. نمیگه هزینه اعصاب خرد شده راننده چقدره؟ من خودم دلم برای راننده های تاکسی های اینترنتی میسوزه. طرف فوق لیسانس داره برای یه ریال میاد تو خیابان مسافرکشی.
آقا اتوبوس سالم تو سطح شهر هست؟ مردم امکانات جابجایی دارند؟
اسنپ برده داری نوین فقط حرف مسافررا قبول داره راننده هیچ واقعا بی وجدانیه
دراسنپ وتپسی دادگاه یکطرفه است محکوم فقط راننده
من مجبورم تواسنپ کار میکنم ولی کمسیونی که میدم به هیچ عنوان راضی نیستم شرعا وقانونا
کمسیون واقعا داره بالا میگیره ۲۰درصد جه خبره چه خدماتی داری به راننده میدی پول بنزین که نمیدی هیچ خدماتی به راننده نمیده رانندها حق دارند به مسافر بگن لغو سفر بزنه کمسیون باید ۵درصد بشه نه ۲۰ درصد اینجور کسی هم لغو سفر نمیزنه
متاسفانه این هم مثل خیلی چیزهای دیگه به ضرررانده است.بنزین راهم قطع کردن مسئولین اسنپ حرف مفت میزنند نه به فکر مردم هستند نه به فکر راننده.فقط به درآمد خودشون نگاه میکنن.
بابا یک کم وجدان داشته باشید ویه بار هم که شده از جانب رانندگان اسنپ ویا تپسی مشکلات وببینید مگه اسنپ وتپسی چه خدمدماتی نصبت به تاکسی ران میدن که توقعمفت بری از آنان دارن تاکسی ها ماهیانه 300 لیتر بنزین دولتی میگیرن تو طرخ ترافیک و طرح آلودگی هوا رایگان تردد می کنن وغیره .. ولی رانندگان تاکسی های اینترنتی هیج گونه خدماتی دریافت نمیکنن اونایی که تو تهران کار می کنن اکثرا" با لای 4 یا5 میلیون تومن جریمه طرح وجریمه طرح آلودگی هوا رو دارن نه سهمیه بنزین میگیرن نه بیمه دارن وت اکسی اینترنتی از چهار راه ولی عصر تا سرفاطمی میزنه 15 تومن در حالی که تاکسی های خطی از چهارراه ولیعصر ا سر فاطمی نفری 15 تومن میگیرن 4نفر سوار میکنن مشه 60 تومن بنزین دولتی پول طرح نمیده وغیره هیچکس صداش در نمیاد آقا حقیقته دیگه شاهد زنده اگه وجدان دارید آهای خبرنگاران که همیشه میگید تاکسی اینترنتی گرانه یکبار امتحان کنید از چهارراه ولی تا سر فاطمی با تاکسی وتاکسی اینترنتی .
وجدان و شرف هم چیز خوبیه.
همون مسیر رو که با تاکسی اینترنتی میری آیا تاکسی تلفنی و دربستی حاضره با این قیمت بره؟ خودت اصلا حاضری جای راننده باشی و با این قیمت مسافری رو تو همون مسیر جابجا کنی؟
مگر از ناچاری شده باشی راننده اسنپ و تپسی
خب هیچ مشکلی نداره، اتوبوس، مترو، پیاده، خدا رو خوش میاد راننده اسنپ مجانی برای شما کار کنه؟ هم خودش و هم ماشینش و وقتش
اسنپ یکسر مافیا هست که بخت راننده ها را نوکر خود کرده است
اسنپ شرکت نیست کلاهبردار بسیار حرفه ای است
حرف های اسنپ کلن دروغ است
اسنپ خیلی از آژانس های رو ورشکسته کرد جمع شدن رانندهها ی که قبلاً آژانس بودند خرج ماشین شکم خانواده حتا اجاره خانه میدادن چون کرایه براساس از بود ولی کار در اسنپ شده جنگل دکتر اومده تو اسنپ کارمیکنه پاره وقت مغازه دار بیکار میشه یه شیفت میاد کارمند میره خونه یه ناهار میخوره با ماشینش میاد تواسنپ اونی که فقط درآمدش از اسنپ هست بیچاره دستپاجه توزنگیش مونده به نظرم عادلانه اصلأ نیست
من نمیدونم چه عدالتی که راننده اسنپ باید رایگان واسه مردم کارکنه ولی ازهیچ سازمان و هیچ ارگانی هم حمایت نشه همه ایران فقط و فقط زورشون به رانندهای اسنپ که ازاجباردا رن کارمیکنن میرسه .توروخدایکم عدالت داشته باشین رانندهای اسنپ کمرشون زیر با رهزینه های ماشینهاشون خم شده
اسنپ ،تپسی فقط حمالی برای راننده ها ،لعنت به اول و اخرش که این برنامه های مزخرف رو درست کرد ،راننده بیچاره باید باقیمت کم مسافر جا به جا کنه ،اخرش بعضی از مسافرها طلب کار هم هستن که چرا زود شد ،چرا دیر شد ...
تا این راننده های گوش بلند هست این اسنپ و تپسی هم سواری میگیرن،باید همه دست به دست هم بدیم تا وقتی که کرایه به قیمت منطقی خودش نرسیده هیچ کس قبول نکنه بخدا با این تورم بازار وگرانی لوازم یدکی و اجرت های چند برابری اسنپ وتپسی دارن واسه مسافرا خود شیرینی میکنند روز به روز کرایه هارو میارن پایین و یک زره هم کمسیونشون رو پایین نمیارن فقط این وسط راننده بیچاره داره سرش کلاه میره،نکنید نه بگید وقتی کرایه ها ارزونه،اونا مجبور میشن کرایه هارو ببرن بالا تا کی باید تن بدیم به این ذلت وبدبختی تویه مشهد کرایه ۸۰تومانی شده ۴۰ تومان چی ارزون شده که اینا دارن با ما این کارارو میکنن....