تاملی بر مثلث ناگوار روشنفکری اسلامی
روزنامه شرق گزارشی با تیتر «مثلث ناگوار روشنفکری اسلامی» منتشر کرده که بخشی از آن گزارش را برای شما آورده ایم.
روزنامه شرق گزارشی با تیتر «مثلث ناگوار روشنفکری اسلامی» منتشر کرده که بخشی از آن گزارش را برای شما آورده ایم.
این روزنامه نوشته: پاره پاره بودن جهان اسلام یکی از مهمترین معضلات روشنفکران اسلامی و بلکه معضله اصلی تمام مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام نیز بوده است. در این میان بهخصوص بحث تنوع زبانی نیز قابل طرح است. عنوان کلی فلسفه اسلامی که در منابع غربی با تعابیر Islamic Philosophy یا Philosophy in Islam و نیز Arabic Philosophy و بعضا Arabic and Islamic Philosophy مطرح شده، در خود جهان اسلام هنوز بین فلسفه عربی و فلسفه اسلامی در کشاکش بوده و هست. تعصب زبانی عجیب بسیاری از پژوهشگران روشنفکر عرب که شاخصترین آنها از متفکران کلاسیک جمیل صلیبا (۱۹۷۶-۱۹۰۲) بود، با تاکید بر اهمیت زبان عربی، عنوان فلسفه و تفکر عربی را برجسته ساخت و اغلب اخلاف او نیز مایل به همین رویه بودند، هر چند پژوهشگرانی همچون حسن حنفی (۲۰۲۱-۱۹۳۵م) مخالف رویه صلیبا بودند به این جهت که حنفی تعبیر فلسفه عربی را محصول کار مستشرقین غربی میدانست که مدافع عنوان «قومیتهای اسلامی» به جای «امت اسلامی» بودند. به جز مستشرق شیفتهای مثل هانری کربن (۱۹۸۷-۱۹۰۳) که به جد از عنوان فلسفه اسلامی دفاع کرد.
درباره فلسفه اسلامی
همین معضل در روشنفکری ایران نیز به شکلی دیگر خود را نشان داد و برخی با تاکید بر ذات غربی فلسفه، از عنوان فلسفه اسلامی کلّاً تبرّی جستند. در هر حال اختلاف زبانی و فرهنگی عمیق بین مسلمانان باعث دوری زیاد آنها از هم میشد و اصلا در خود تاریخ اسلام نیز میبینیم که از همان اواخر دوران حکومت اموی (اوایل قرن دوم هجری) که بیشتر فتوحات رخ داده بود، جنبشهای شعوبیه در ایران و حتی دیگر سرزمینهای تحت سیطره حکومت اسلامی پدید آمد و مهمترین پیام این جنبشها انکار هرگونه برتری فرهنگ عربی بر غیرعرب اعم از عجم و نبطی و قبطی و غیره بود.
نخستین مواجهه با تمدن غرب
پس تعجبی ندارد اگر روشنفکران عرب و ایرانی در اولین مواجهه با تمدن غربی به دنبال برتریجویی زبانی و قومی بوده باشند و لذا باید اول تکلیف خود را با این مساله روشن میکردند تا بعد ببینند با تمدن جدید چگونه برخورد کنند. از طرفی، همین اختلافات بهشدت به تعبیر عام «امت اسلامی» لطمه وارد کرد و گو اینکه این عنوان در مخیله عدهای بوده و هست که به دنبال اهداف خاص خود هستند و با واقعیت جهان اسلام مطابق نیست. درنهایت، روشنفکران جهان اسلام در مواجهه با تمدن جدید اولا مسائل و مصایب جوامع خود ثانیا، با دو مقوله مهم روبهرو بودند: 1- زبان و ملیت، 2- اسلام.
ارسال نظر