۱۳۸۸۷۱۹
۸ نظر
۴۲۸
۸ نظر
۴۲۸
پ

افزایش دهها میلیونی قیمت خودرو در هفته جاری، چرا؟

روند افزایشی قیمت خودرو که از دو هفته پیش و همزمان با خروج شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو آغاز شد، همچنان تداوم دارد

دنیای اقتصاد نوشت: روند افزایشی قیمت خودرو که از دو هفته پیش و همزمان با خروج شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو آغاز شد، همچنان تداوم دارد.

در هفته جاری قیمت‌ها در بازار، رشد ۵.۶درصدی را به خود دیده است. در این بین محصولات مونتاژی رکورددار رشد قیمت شناخته می‌شوند. افزایش بهای نرخ ارز و همچنین وعده مجوز عرضه ۱۲۰هزار خودرو به قیمت حاشیه بازار، دلیل روشنی بر روند صعودی قیمت‌هاست حال آنکه برخی از دست‌اندرکاران بازار نیز معتقدند عرضه به بازار کاهش یافته است.

بررسی بازار خودرو طی چهار روز گذشته نشان از ادامه روند افزایشی قیمت‌ها دارد؛ به طوری که از ۲۳ تا ۲۷ دی‌ماه از بین محصولات مورد بررسی «دنیای اقتصاد»، خودروهای داخلی به طور میانگین ۲۱میلیون تومان، یا به تعبیری ۳.۵درصد، و خودروهای مونتاژی به طور میانگین ۹۵.۵میلیون تومان، یعنی ۷.۳ درصد، رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. درصد رشد کل خودروهای مورد بررسی در چهار روز گذشته ۵.۶درصد بوده است. «دنیای اقتصاد» برای مرور نوسانات بازار خودرو قیمت ۱۸محصول پرتقاضای داخلی و مونتاژی را در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۷ دی رصد کرده است.

تقریبا تمام خودروهای مورد بررسی، با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه بوده‌اند. البته روند رشد قیمت از زمان خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو آغاز شد اما همچنان ادامه دارد. از بین محصولات خودروسازان داخلی بیشترین رشد قیمت متعلق به دناپلاس دنده‌ای است. این محصول که در ابتدای هفته جاری ۷۲۰میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، روز گذشته در بازار ۷۶۵میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا رشد قیمت ۴۵میلیون تومانی یا ۶درصدی را تنها طی چهار روز ثبت کند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس LX نیز هرکدام در این مدت زمان ۲۵میلیون تومان رشد قیمت داشته‌اند. تنها محصولی که از ابتدای هفته جاری تا روز گذشته تغییر قیمت نداشته ساینا S بوده که بهای آن روی ۳۸۵میلیون تومان ثابت مانده است. با این وجود رشد قیمت در مورد محصولات خودروسازان خصوصی بسیار قابل‌توجه‌تر بوده است.

بیشترین افزایش قیمت بین این محصولات مربوط به جک S۳ اتوماتیک است که از ۲۳ تا ۲۷ دی رشد قیمت قابل‌توجه ۱۶۰میلیون تومانی و ۱۴درصدی را ثبت کرده و از یک‌میلیارد و ۹۰میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۲۵۰‌میلیون تومان رسیده است. از بین ۱۰ محصول مونتاژی مورد بررسی ۶ خودرو افزایش قیمت بیشتر از ۱۰۰میلیون تومان داشته‌اند. در این بین تنها MVM X۲۲ بوده که بهای آن تنها پنج‌میلیون تومان زیاد شده و از ۷۴۵میلیون تومان به ۷۵۰میلیون تومان رسیده است. می‌توان گفت سه عامل اساسی از ابتدای هفته تاکنون بر قیمت خودرو موثر بوده است. یکی از این عوامل رشد بهای ارز بوده است؛ به طوری که شنبه هفته جاری نرخ دلار در بازار آزاد ۵۱هزار و ۹۰۰ تومان بود اما روز گذشته این رقم به ۵۲هزار و ۸۵۰تومان رسید. بنابراین بازار خودرو نیز که همبستگی زیادی با نرخ ارز دارد، تحت‌تاثیر این نوسانات قرار گرفته است.

علاوه بر این، اخبار مربوط به صدور مجوز فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو به قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان نیز بر رشد محقق‌شده در قیمت‌های بازار موثر بوده است. گرچه این خبر طی روزهای گذشته بارها توسط مسوولان اقتصادی دولت تکذیب شد اما هیجانات مربوط به آن بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار داد. البته گویا توافقاتی در این مورد بین خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت انجام شده بود، اما به‌هرحال بدون آنکه عملیاتی شود و دست‌کم بتواند موجب کاهش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان شود، اثر منفی خود را بر بازار گذاشت. عامل سوم نیز احتمالا کاهش عرضه خودرو توسط تولیدکنندگان به بازار است. گرچه هنوز آمار رسمی از این موضوع منتشر نشده اما فعالان بازار خودرو اذعان دارند که عرضه خودرو به بازار با کاهش همراه بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ناشناس

    نبود دولت کار آمد

  • ناشناس

    اینجا ایرانه چرا نداره

  • ناشناس

    چرا نداره وقتی اعلام میکنن۱۲۰هزار خودرو۵درصد زیر کف قیمت بازار تا شب عید میفروشن سایپاو ایران خودرو هم دست بکار شدن قیمتهارو انقدر میبرن بالا که اجرشون ضایع نشه

  • ناشناس

    مگه این همه کالا روزانه گرون میشه کسی پرسید چرا ؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    برای اینکه آقایان در حال چپاول هستند

  • مهران

    تواید کننده خودرو سود خودشو سفت چسبیده .فقط همین؟؟؟

  • ناشناس

    اگه سودسپرده بانکهای دولتی را با مقدار تفاوت قیمت کارخانه ای وبازارازاد خودرو یکسان کنید انوقت تقاضا ی خودرو کاهش پیدا میکنه میتونید برای یک سال این را تست کنید...

  • ناشناس

    باکاهش تقاضا بازارخودرو وهم تولید کارخانه ارامش میگیره.وسودجویان متقاصی خودرو کنارمیروندومتقاصی اصلی خودرو واسه خرید میان اینجوری تقاصا وتولیدمتعادل میشه.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج