۱۳۸۴۸۰۲
۱ نظر
۵۳۷
۱ نظر
۵۳۷
پ

دوربین‌های ترافیکی تهران آدم می‌کشند!

علت «۶۱ درصد» از آلودگی هوای تهران منابع متحرک است و در حالی که دوربین‌های طرح ترافیکی و طرح آلودگی هوا در کاهش آلودگی نقش دارند، در شهر تهران حدود ۶۸ درصد از دوربین‌ها غیرفعال است.

فارس: علت «۶۱ درصد» از آلودگی هوای تهران منابع متحرک است و در حالی که دوربین‌های طرح ترافیکی و طرح آلودگی هوا در کاهش آلودگی نقش دارند، در شهر تهران حدود ۶۸ درصد از دوربین‌ها غیرفعال است.

دوربین‌های ترافیکی تهران آدم می‌کشند!

«آلودگی هوا طی یک سال جان ۶ هزار و ۳۹۸ تهرانی را گرفته است» این آماری است که رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران مهدی پیرهادی، در ۲۰۴ امین جلسه شورای شهر بیان کرد.
مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در آبان ۱۴۰۱ خسارت آلودگی هوا بر سلامتی شهروندان تهران را «حدود ۲.۳ میلیارد دلار» گزارش کرده است؛ چیزی معادل ۵۸ درصد کل بودجه بخش سلامت وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱.
مردم تهران در ۲۸۹ روز گذشته فقط ۹ روز هوای پاک را تنفس کرده‌اند. به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران محمدمهدی میرزایی، منابع متحرک «۶۱ درصد» آلودگی هوای تهران را تولید می‌کنند.
میثم، شهروند زنجانی که ماهی یک بار برای خرید و تجهیز فروشگاه پوشاک خود با ماشین شخصی به بازار بزرگ تهران مراجعه می‌کند می‌گوید که تا حالا «حتی یک بار هم جریمه نشده است».

جدول زیر نشان دهنده میزان تأثیر انواع وسایل نقلیه بر آلودگی هوای پایتخت بنابر گفته‌های مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا است.

 

ردیف منابع متحرک درصد تاثیر در آلودگی
۱ کامیون‌ها ۱۵.۷
۲ خودروهای سواری ۱۴
۳ موتورسیکلت ۱۰.۱
۴ اتوبوس سرویس ۷.۴
۵ اتوبوس واحد ۵.۷
۶ مینی بوس ۴
۷ تاکسی‌ها ۲.۱
۸ وانت ۱.۸

 

یکی از تصمیمات همیشگی کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران اجرای طرح‌های ترافیکی و ایجاد محدودیت تردد خودروها است. رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور فراجا سرهنگ احمد شیرانی معتقد است این طرح‌ها می‌تواند بخش مهمی از آلودگی را کاهش دهد.
 
شهردار تهران علیرضا زاکانی نیز دی ماه ۱۴۰۰ گفته بود باید با «هوشمندسازی و فناوری» حداقل تردد را داشته باشیم تا «مشکل آلودگی هوا» کم شود.
در آخرین جلسه پاییز امسال شورای شهر تهران، جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود اعلام کرد که « از ۲۴۰ دوربین‌های طرح ترافیک فقط ۱۳۴ مورد» و از «۲۱۰ دوربین‌ طرح کنترل آلودگی هوا تنها ۵۶ مورد» فعال است. این یعنی حدود ۶۸ درصد از دوربین‌هایی که قرار است ترافیک و آلودگی هوای تهران را کنترل کنند غیرفعال است.
سرپرست سازمان حمل ونقل ترافیک محسن هرمزی آمار گفته شده از سوی تشکری را «رد» کرد و گفت در حال تنظیم شکایت از فاش کننده این آمار هستیم، با این حال اذعان داشت که «عدم نگهداشت» و به روز نکردن دوربین‌های ترافیکی شهر تهران طی «۴ سال گذشته» را از دلایل خرابی دوربین‌ها است.
در همین خصوص دبیر شورای حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران ابوالفضل دربانی می‌گوید که چند مرتبه در این خصوص وضعیت دوربین ها با شهرداری تهران مکاتبه کرده اما «تا کنون پاسخی دریافت نکرده» است.
دربانی می‌گوید «۴۸۱ میلیارد تومان» برای «هوشمندسازی سامانه‌های ثبت تخلف و تردد» به شهرداری کمک شده ولی تاکید می‌‎کند که از «سرنوشت آن پول اطلاعی نداریم»، او در ادامه گفت که از «شهرداری تهران» به خاطر عدم ارائه گزارش هزینه‌کرد ۴۸۱ میلیارد تومان در «مراجع قضایی شکایت کرده‌ایم».
با این حال هرمزی می‌گوید در «سه ماه گذشته» برخی سامانه‌ها بروزرسانی شده و در حال «نصب تعدادی دوربین جدید» می باشند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام..

    بابا تهران که اش قسمت نمیشه.خب برن جای دیگه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج