بازار داغ کاسبی با طلسم و جادوگری از زندگی شخصی
عضو هیئتمدیره سازمان نظام پزشکی در روزنامه شرق نوشت: چیزی که اخیرا در فضای مجازی به وفور دیده میشود، تبلیغات انجام جادو، دعانویسی، جنگیری، ساخت طلسم بازگشت معشوق، طلسم جدایی بین زن و شوهر، طلسمهای درمانی مثل طلسم جهت رویش مجدد موی ریخته سر و... است.
محمد میرخانی-عضو هیئتمدیره سازمان نظام پزشکی در روزنامه شرق نوشت: چیزی که اخیرا در فضای مجازی به وفور دیده میشود، تبلیغات انجام جادو، دعانویسی، جنگیری، ساخت طلسم بازگشت معشوق، طلسم جدایی بین زن و شوهر، طلسمهای درمانی مثل طلسم جهت رویش مجدد موی ریخته سر و... است.
درباره جرمانگاری جادوگری هم باید به لایحه مجازات اسلامی اشاره کرد. در لایحه قانون مجازات اسلامی مادهای بود که سحر و جادو را جرمانگاری کرده و مجازات مرگ را برای آن در نظر گرفته بود. البته ایراداتی اساسی بر این ماده وارد بود، ازجمله نبود تعریف سحر و جادوگری و تعیین دقیق محدوده آن، تعیین مجازات سنگین اعدام برای آن، نبود تعیین کیفر و درواقع نبود جرمانگاری سحر و جادوگری برای غیرمسلمانان و... که سرانجام ماده مذکور نیز از لایحه حذف شد.
البته میتوان در نظر گرفت که عموم افرادی که اقدام به رمالی و مانند آن میکنند، درواقع مردم را به امور واهی امیدوار میکنند و عمل آنها میتواند مصداق بارز کلاهبرداری باشد و مطابق ماده یک قانون تشدید مجازات ارتکابکنندگان اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری، مرتکب به حبس از دو تا ۱۰ سال و انفصال دائم از خدمات دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است، محکوم میشوند و چنانچه عمل رمال یا فالگیر را بتوان ذیل ماده ۷۱۲ در تکدیگری و کلاشی آورد، تعقیب چنین اعمالی منعی نخواهد داشت. درعینحال دیده شده است که رمالان و جادوگران با سوءاستفاده از اعتماد میان خود و مشتریان دست به اقداماتی مانند آزار و اذیت جنسی و سرقت هم میزنند که در جای خود قابل بررسی است و مجازاتهای خاص خود را دارد.
نمونههای زیادی از مسمومیتهای با فلزات با طلسمهای خوراکی یا ابتلا به بیماریهای انگلی و عفونی متعاقب مصرف طلسمهایی که بر پایه مدفوع جانوران هستند تا تجاوز جنسی به بهانه باطلکردن سحر و اعمالی شنیع بوده است و در حال گسترش نیز هست اما شوربختانه در شرایط امروز انگار حساسیت زیادی را برنمیانگیزد.
قسمتی از جامعه به جادواندیشی بسیار متمایل شده است و متأسفانه شیادان این را خوب میدانند و از این فرصت نهایت استفاده را میکنند اما قسمت ناراحتکنندهتر ماجرا راه اشتباه مبارزه با آن است؛ اینجاست که بهجای آگاهکردن مردم و همچنین تأدیب قضائی شیادان، تألیف و ساخت باطلالسحر و طلسم در ابعاد بزرگ و آموزشهای اینستاگرامی و فروش حرزهایی که روی پوست حیوانات نوشته شدهاند، بهعنوان راهحل برگزیده شده و این کارها تأیید ضمنی اثربخشی شیادانی است که اکثرا رگ خواب مردم را خوب یاد گرفتهاند.
یک طرف متنی از یک کتاب قدیمی را روی فلزی حکاکی میکند و بهعنوان طلسم میفروشد و طرف دیگر هم متنی دیگر را روی پوست حیوان مینویسند و بهعنوان باطلکننده اثر جادو میفروشد و در بین نبردی که یک طرف آن شیادان و کلاهبرداران و طرف دیگرش کسانی که مشتاق به متافیزیک و باطلکننده سحر و جادو هستند، سلامت روانی مردمِ عمدتا ناآگاه در حال قربانیشدن است. متأسفانه بهجای حل اصولی این معضل که بیشتر مبتنی بر شیادی است و با تأکیدهای نابجا بر ارتباط هرگونه مشکلی به امور فرامادی، به شکل غیرمستقیم در حال ترویج خرافات هستیم و اینگونه درستکردن اَبرو به کورکردن چشم میرسد.
شکلگیری تفکر جادویی و ازدیاد افرادی که جادومآبانه زندگی و فکر میکنند، طی چند سال ما را به سمت قبایل بدوی ساکن آفریقا شدن میبرد و باید گفت این بلا با توسعه فرهنگی در تعارض و تضاد است و سالها زمان میبرد تا بتوان جامعهای را که به سمت وهم و خیال رفته است، دوباره آگاه کرد.
ارسال نظر