اولین کراساور برقی ایران که از تسلا گرانتر است
اسکای ول ET۵ یکی از نخستین خودروهای برقی است که قرار است در کشور عرضه شود و به تولید برسد.
خبرآنلاین-امیرمسعود عابدین: اسکای ول ET۵ یکی از نخستین خودروهای برقی است که قرار است در کشور عرضه شود و به تولید برسد. چندی پیش این خودرو به طور رسمی و طی مراسمی توسط رونمایی و تعیین قیمت شد. طراحی محافظهکارانه و شیک، در کنار ویژگیهای فنی نسبتا خوب، از ویژگیهای شاخص این خودرو محسوب میشود.
اسکای ول ET۵ یا اسکای ورث EV۶، توسط شرکت مشترک گروه مپنا و صنایع خودروسازی کرمان، به نام نوین ماهان یا نبکا تولید خواهد شد. این خودرو در بازار آلمان و کشورهای حوزه خلیجفارس وارد شده و قصد ورود به بازار آمریکا را هم دارد. اسکای ول ET۵ با نام الاریس بئو (Elaris Beo) به بازار آلمان وارد شده است.
نمای جلویی خودرو، طراحی ساده و شیک داشته و قسمت دیلایت آن، تا حدودی یادآور محصولاتی مثل کیامسی J۷ است. البته که فرم کلی خودرو، شبیه به محصولات هوندا طراحی شده است. بین دو چراغ اصلی، یک جلوپنجره صرفا تزئینی قرار دارد.
نمای پشتی، از چراغ متصل و نسبتا بزرگی برخوردار بوده که با چراغهای مه شکن عمودی به گونهای هماهنگ شده است. ابعاد اسکای ول ET۵ چیزی نزدیک به هیوندای توسان است.
فاصله بین دو محور این خودرو ۲۸۰۰ میلی متر بوده که فضای بار و کابین مناسبی را برای سرنشینان فراهم میکند. پکیج باتری در زیر خودرو قرار گرفته و با توجه ارتفاع ۱۶ سانتی متری از سطح زمین، نسبت به موانع جادههای ناهموار در امان است.
کابین اسکای ول همان سادگی و به روز بودن نمای بیرونی را دارد. نمایشگر بزرگ کیلومترشمار و اطلاعات-سرگرمی، در کنار دسته دنده موس مانند، بیشترین جذابیت را در این بخش دارند. قسمت تنظیم تهویه هوا به شدت شبیه به محصولات مرسدسبنز طراحی شده است.
صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی کیلومترشمار، نمایشگر لمسی ۱۲.۸ اینچی اطلاعات-سرگرمی، دوربین ۳۶۰ درجه، روکش چرم صندلیها، گرمکن ردیف جلو، فیلتر هوای PM۲.۵ برای یونیزهسازی هوای کابین، سامانه دستیار رانندگی سطح L۲.۵، سامانههای فعال ایمنی همچون کروزکنترل تطبیقی، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار تعویض خطوط، دستیار حرکت بین خطوط، دستیار شروع حرکت در سربالایی، تشخیص محدودیت سرعت، پارک خودکار و دستیار نوربالا، از جمله امکانات ET۵ هستند. شبکه ارتباطی Skylink به همراه دستیار صوتی و قابلیت برقراری ارتباط میان چند دستگاه، امکانات خاص اسکای ول هستند.
پیشرانه برقی خودرو، ۲۰۴ اسببخار قدرت و ۳۲۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. با توجه به ظرفیت باتری ۷۲ کیلووات ساعتی، با ۳۵ دقیقه شارژ سریع میتوان ۵۲۰ کیلومتر مسافت (بر مبنای NEDC) و ۴۰۰ کیلومتر مسافت (بر مبنای WLTP) را طی کرد. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت نیز ۹.۶ ثانیه اعلام شده است. حداکثر سرعت آن به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
قرار است تا بزودی نسخههای قویتری از این کراس اوور برقی چینی با توانی نزدیک به ۲۹۰ اسب بخار به بازار معرفی شود که حداکثر پیمایش آن به مرز ۶۰۰ کیلومتر افزایش پیدا میکند. شتاب صفر تا صد نمونه قویتر این کراس اوور کمتر از ۸ ثانیه خواهد بود.
قیمت اعلام شده برای این کراس اوور تمام برقی ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان اعلام شده است. مشتریان با خرید این خودرو، یکسال بیمه بدنه رایگان و همچنین کارت شارژ رایگان تا ۲۰ هزار کیلومتر دریافت میکنند. گارانتی این خودرو ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر و گارانتی باتری آن ۸ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر اعلام شده است. مشتریانی که تا ۵ روز آینده این خودرو را خریداری کنند، یک دستگاه شارژر خانگی دریافت خواهند کرد.
نکتهای که جای بحث دارد، مربوط به قیمت این خودروست. قیمت ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیونی اسکای ول با آن چیزی که قبلا درباره قیمت خودروهای برقی مطرح میشد، فاصله دارد. قرار بود این نوع خودروها با قیمت پایه مناسب و حذف برخی از هزینههایی که برای خودروهای بنزینی وجود دارد، شرایط آسانتری برای خرید داشته باشند؛ به خصوص که اسکای ول قرار است در داخل هم مونتاژ شود.
با تبدیل قیمت اسکای ول ET۵ به دلار، به عدد ۵۶ هزار دلار میرسیم که جالب است بدانید که در بازارهای خارجی در این رنج قیمت، میتوان به گزینههای جذابی مثل تسلا مدل Y، هیوندای آیانیک ۵، کیا EV۶ و ولوو XC۴۰ ریچارج و... هم نگاه کرد. برای مثال قیمت مدل پایه تسلا مدل Y از ۴۶ هزار دلار شروع میشود.
با توجه به وضعیت آلودگی هوا و آلودگی صوتی حاکم بر کلانشهرها و همچنین لزوم ارتقای خودروهای برقی، باید شرایط ویژهای برای سهولت خرید این نوع خودروها در نظر گرفته شود. علاوهبر این موضوع باید به مهمترین نکته یعنی تامین زیرساخت هم دقت شود که به همین راحتی صورت نخواهد گرفت.
ارسال نظر