بازار بی مشتری خودرو کساد شد
خودروسازان بزرگ کشور در مجموع ۲۵۶ هزار و ۱۹۶ دستگاه انواع خودروهای سواری را در چهار ماه امسال به تولید رساندهاند.
چرا که مذاکرات ۱+۵ هنوز به جایی نرسیده که باعث افزایش و کاهش قیمت دلار شود، طلا هم در بازار جهانی خواهانش را از دست داده و فعلا بنای نزولی گذاشته است و قصد ندارد قیمتش را بالا ببرد. اما ماجرای بازار خودرو در این میان کمی متفاوت است.
اگرچه قیمتش بالا و پایین نمی شود و به نوعی رکود در آن حکمفرما شده، اما به جایش خبرهای این بازار داغ داغ است. خبر دعوای کاهش پیدا کردن و نکردن قیمت خودرو و جنجال مجلس و شورای رقابتی ها. جنجالی که در آخر با عقب نشینی شورای رقابت همراه شد و قیمت خودرو ها ۳ درصد کاهش پیدا کرد. کاهش ۳ درصدی قیمت انواع خودروی پراید، تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ که به عبارتی با محاسبه آن می توان گفت این خودروها کاهش ۵۸۰ تا یک میلیون تومانی را شاهد خواهند بود.
با این حال، مجلس هنوز راضی نیست و می خواهد قیمت ها را بیشتر کاهش دهد. حالا باید منتظر ماند تا تقاضا بالا رود و رکود چند وقت اخیر که به دلیل همین کشمکش های قیمت ایجاد شده بود، شکسته شود. اما گویا هنوز اتفاقی نیوفتاده است و رکود در بازار خودرو همچنان ادامه دارد به همین دلیل قیمتها به ثبات نسبی رسیده است. در این شرایط فعالان بازار خودرو میگویند که تا زمانی که ابهامات ایجاد شده پیرامون قیمت خودروهای داخلی برطرف نشود رکود بازار ادامه خواهد داشت.
مشخص نبودن وضعیت قیمت خودروی داخلی، بازار این محصول را تقریبا نابسامان کرده بود. براساس قیمت ها، خودروسازان محصولات یک سالشان را پیش فروش می کنند. اما وقتی هرروز صحبت از کاهش پیدا کردن و نکردن قیمت خودروی داخلی می شود، نه مردم می دانند که باید چه کار کنند و نه خودروسازان می توانند با خیال راحت به تولید و فروش محصولاتشان بپردازند.
البته رضا شیوا، رییش شورای رقابت، چند وقت پیش تاکید زیادی بررروی کاهش پیدا نکردن قیمت خودروها داشت. اما علی مددی، عضو دیگر این شورا، مدعی بود که: «دلیل این اوضاع نابسامان همان مصاحبه جنجالی رئیس شورای رقابت بوده که بدون دریافت نظر اعضا اقدام به تعیین قیمت و رسانهای کردن آن کرد.» به گفته مددی، با ۴ استدلال قیمت خودرو باید کاهش یابد که کاهش تورم از ۴۲ به ۱۴.۵، کاهش قیمت ارز، برداشته شدن تحریمها از صنعت خودروسازی ایران در گفتوگوهای ۱+۵ و همچنین افزایش دو برابری تولید خودرو در خودروسازیهای کشور است.»
با این حال در نهایت، رئیس شورای رقابت از به نتیجه رسیدن مذاکرات خبر داد و گفت: با مذاکراتی که شورای رقابت با خودروسازان داشته است، قیمت خودروهای پر تولید، سه درصد کاهش خواهد یافت. بر این اساس در شرکت سایپا احتمالا پراید و تیبا و در شرکت ایران خودرو، پژو ۴۰۵ و سمند به میزان ۳ درصد قیمت نهایی را کاهش می دهند. به این ترتیب، زور مجلس به شورای رقابت چربید.
بر اساس گزارش وزارت صنعت، خودروسازان بزرگ کشور در مجموع ۲۵۶ هزار و ۱۹۶ دستگاه انواع خودروهای سواری را در چهار ماه امسال به تولید رساندهاند که در این بین، ایران خودروییها سهمی ۱۴۵ هزار و ۸۹۶ دستگاهی دارند و سایپاییها هم از سهمی ۷۴ هزار و ۸۶۲ دستگاهی برخوردار شدهاند. همین طور پارسخودرو بهعنوان سومین خودروساز بزرگ کشور، ۳۵ هزار و ۱۹۶ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته، ۶/۶۰ درصد رشد را تجربه کرده باشد.
ارسال نظر