۱۲ فیلم گانگستری غیرهالیوودی که حتما باید ببینید
ژانر فیلم های گانگستری معمولاً با شاهکارهای آمریکایی مانند پدرخوانده، رفقای خوب، تسخیر ناپذیران و کازینو مترادف است.
روزیاتو: ژانر فیلم های گانگستری معمولاً با شاهکارهای آمریکایی مانند پدرخوانده، رفقای خوب، تسخیر ناپذیران و کازینو مترادف است.
فیلم های گانگستری که برای اولین بار در طول دهه ۱۹۳۰ با شاهکارهایی مانند صورت زخمی و دشمن ملت ظهور کردند، ضد قهرمانان، خشونت شدید و تصویری تاریک از جامعه را به پرده سینما آوردند. با تکامل و تحول مداوم این ژانر در طی سال ها، تمرکز فیلمسازان و موضوعات به تصویر کشیده شده نیز متحول شده و تغییر یافت.
این لیست بهترین فیلم های گانگستری ساخته شده در خارج از آمریکا را به شما معرفی می کند تا غنی و تنوع این ژانر همیشه در حال توسعه را به نمایش بگذارد. این فیلم ها شما را به خیابان های تاریک و کثیف پاریس، رم یا هنگ کنگ و بمبئی می برند و به شما نشان می دهند که صرف نظر از اینکه کجا هستید، همیشه یک دار و دسته خلافکار یا یک مجرم ولگرد تنها در خارج از مرزهای قانون زندگی می کند.
۱۲- Once Upon A Time In Mumbai (۲۰۱۰)
در ظاهر، روزی روزگاری در بمبئی ممکن است یک فیلم بی مزه و آبکی بالیوودی به نظر برسد، اما روایت های زیادی دارد که آن را به اندازه کافی جذاب می سازند. این فیلم روایتی تخیلی است که براساس سرگذشت حاجی مستان” و داوود ابراهیم از گانگسترهای مشهور بمبئی ساخته شده است، اما به عنوان یک داستان کلیشه ای بالیوودی با تمرکز بر این روسای کلاسیک دسته اوباش بمبئی و نوچه های جاه طلبی که به دنبال براندازی حاکمیت برتر او هستند، عمل می کند. این فیلم داستان شخصیت های اصلی سلطان میرزا (آجی دوگان) و شعیب خان (عمران هاشمی) را دنبال می کند که از آغازی فروتنانه به شهرت منفی و ثروت رسیده اند و در کنار داستان های درهم تنیده و مبارزه برای قدرت و برتری، به ستون های دنیای زیرزمینی خلافکاران بمبئی تبدیل شده اند.
روایت این فیلم مخاطبان را در داستان گذشته هر دو قهرمان غرق می کند و تلاش و علایق عاشقانه آن ها و خدماتشان به جامعه، علی رغم خلافکار بودن این دو، همدلی خاصی از سوی بینندگان را در پی دارد. اگر چه این فیلم به عنوان یک اثر کاملاً در جریان اصلی بالیوود، از آن دست آثاری است که نیاز به راضی کردن توده های مردم هند را نشان می دهد، اما در نهایت هنوز هم مضمونی خاص و فریبنده دارد که با وجود کلیشه ها و کاستی هایش موفق می شود مخاطبان را مجذوب خود کند؛ به همان اندازه که جریان اصلی سینمای هند جذاب است.
۱۱- Suburra (۲۰۱۵)
سوبورا به کارگردانی استفانو سولیما و براساس رمانی به همین نام اثر کارلو بونینی و جیانکارلو دی کاتالدو ساخته شده، و شما را به آب های تیره عرصه سیاست ایتالیا می برد. فیلیپو مالگرادی (پیرفرانچسکو فاوینو) یک نماینده مجلس فاسد است که یک رئیس دارودسته خلافکاری در رم ملقب به سامورایی (کلودیو آمندولا) در ارتباط است، کسی که در دهه ۱۹۷۰ یک شبه نظامی نئوفاشیست بوده است. مالگرادی باید به تصویب لایحه ساخت وساز به نفع سامورایی ها کمک کند، اما مشکلات و خشونت ها به زودی این طرح را پیچیده خواهد کرد.
سابورا که به شدت از رویدادهای واقعی الهام گرفته، یک فیلم گانگستری است که عناصر نئو نوآر را در خود جای داده است. این فیلم ایتالیایی با کارگردانی شیک و قوی سولیما، در لحظه های پرتنش و همچنین در اوج اکشن که گاهی به پرده نمایش حمله ور می شود، بسیار بی نقص است. بازیگران در نمایش شخصیت های مختلف و تعلقات اجتماعی آن ها فوق العاده عمل می کنند، در حالی که صداگذاری و فیلمبرداری همه چیز را به طور بی نقص در کنار هم قرار می دهد. سوبورا فیلمی است که باید دید.
۱۰- RocknRolla (۲۰۰۸)
گای ریچی سبک فیلمسازی خاص خود را در فیلم RocknRolla محصول ۲۰۱۰ که یک فیلم گانگستری جنایی بریتانیایی است، به نمایش می گذارد، فیلمی که آشفتگی و هرج و مرج در دنیای زیرزمینی لندن را پس از انجام یک معامله خرید زمین از طرف یک میلیاردر روسی و درگیری با چندین تبهکار دارای منافع در این معامله، به تصویر می کشد. این فیلم همچنین یک داستان موازی از یک موزیسین رنج کشیده و بدشانس را روایت می کند که درگیر مسائل اصلی فیلم می شود، در نتیجه استفاده مکرر از عنوان فیلم – راکنرولا – در این فیلم بدین خاطر است.
این فیلم دارای پیچش های داستانی کلاسیک مخصوص ریچی است که با پیشرفت داستان، از طریق طنز تاریک و سکانس های اکشن هیجان انگیز، خود را بروز می دهند. Rocknrolla اثر بصری جذابی است و در مقایسه با دیگر آثار ریچی که شما را در حین سر درآوردن از ماجراهایشان شما را به دام انداخته و به حدس زدن وا می دارد، کمی از اکشن و هیجان بالاتری برخوردار است. در مجموع، تماشای این فیلم تجربه ای است که از ابتدا تا انتها جذاب و هیجان انگیز خواهد بود و سینمای گانگستری بریتانیا را در بهترین حالت خود به نمایش می گذارد.
۹- Milano Calibro ۹ (۱۹۷۲)
کالیبر ۹ به نویسندگی و کارگردانی فرناندو دی لئو، یک فیلم در ژانر پلیسی جنایی ایتالیایی موسوم به poliziottesco است، یک ژانر فرعی جنایی در سینمای ایتالیا که در آن تبهکاران، خشونت های شدید و پنجره ای به سوی دهه پرتلاطم ۱۹۷۰ به تصویر کشیده می شوند. اوگو پیاتزا (گاستون موچین) خلافکار و گنگستر خرده پایی است پس از آزادی از زندان توسط همدستان سابقش تعقیب می شود زیرا تصور می کنند پیاتزا قبل از دستگیری مقدار زیادی پول دزدیده است. هیچ کس حرف های او را باور نمی کند، از جمله پلیس و دوست دخترش نلی بوردون (باربارا بوشه).
دی لئو بزرگ ترین چهره ژانر پلیسی جنایی سینمای ایتالیا و کارگردانی تاثیرگذار است. ریتم آهسته روایت او کاملاً با طرح تعلیق آمیز دستان همخوانی دارد و به غوطه ور شدن مخاطب در خیابان های کثیف میلان کمک می کند؛ در عین حال، موسیقی پیشگام و ترانه های ترسناکی که توسط گروه موسیقی کالت ایتالیایی اوسانا اجرا می شود، بی نقص است. نکته جالب توجه در این فیلم، بازی موشین است که در ایفای نقش گانگستری تنها بی نقص عمل کرده است.
۸- Le Cercle Rouge (۱۹۷۰)
در فیلم دایره سرخ فیلم به نویسندگی و کارگردانی ژان پیر ملویل،آلن دلون در نقش کوری بازی می کند، گانگستری که زودتر از دوران محکومیتش از زندان آزاد می شود. قبل از بازگشت به دنیای آزاد، یک نگهبان زندان به کوری در مورد یک جواهر فروشی در پاریس و امکان دستبرد زدن به آن، با کوری صحبت می کند. کوری به همراه ووگل (جیان ماریا ولونته) و یک الکلی سابقاً پلیس به نام یانسن (ایو مونتاند)، نقشه این دستبرد را طراحی می کنند.
ژان پیر ملویل استاد بی چون و چرای ژانر نوآر و راویتگر شگفت انگیز داستان های گانگستری است. دایره سرخ فیلمی حیرت انگیز است که مشخصه بارز آن سبک خاص فیلمسازی این کارگردان فرانسوی است: فیلمبرداری شیک و بی نقص، طراحی لباس پر از پالتوهای بارانی ضد آب و کت و شلوارهای کلاسیک، و فضایی که شما را به خود جذب می کند. دلون و ولونته مثل همیشه می درخشند و همین را می توان برای مونتاند نیز گفت. Le Cercle Rouge یکی از بهترین پیشنهادها برای ورود به دنیای سینمایی ژان پیر ملویل و یک شاهکار گانگستری است.
۷- Infernal Affairs (۲۰۰۲)
روابط جهنمی به کارگردانی اندرو لائو و آلن ماک، فیلمی پرتنش و از نظر بصری خیره کننده است که داستان لائو کین مینگ (اندی لائو)، گانگستری را روایت می کند که توسط رئیسش به آکادمی پلیس هنگ کنگ فرستاده می شود تا به این نیرو نفوذ کند. از سوی دیگر، رئیس پلیس وونگ چی شینگ (آنتونی وانگ) مخفیانه چان وینگ یان (تونی لئونگ) را به عنوان یک پلیس مخفی در باند لائو کین مینگ مستقر می کند. در سال ۲۰۰۶، چهار سال پس از انتشار این فیلم هنگ کنگی، مارتین اسکورسیزی آن را در قالب فیلم The Departed یا درگذشتگان بازسازی کرد.
روابط جهنمی شاید به اندازه درگذشتگان مشهور نباشد، اما از نسخه آمریکایی برتر است. فیلمبرداری آن به خصوص در صحنه های شب، پر زرق و برق، جذاب و بسیار گویاست؛ علاوه بر این، کلمات نمی توانند توصیف کافی از کارگردانی بی نقص و حیرت انگیز لائو – ماک داشته باشند. در عین حال، اندی لائو و تونی لئونگ نیز ذره ای نقص در بازی های خود ندارند و فیلمنامه ای پرتنش و احساسی را به خوبی به مخاطب منتقل می کنند. این فیلم سینمای ناب است.
۶- A Prophet (۲۰۰۹)
در فیلم پیامبر به نویسندگی و کارگردانی ژاک اودیار، طاهر رحیم در نقش مالک الجبنا بازی می کند؛ مرد جوانی که به جرم حمله به ماموران پلیس به زندان محکوم شده است. در داخل زندان، او تحت حمایت مافیای جزیره کورس به رهبری سزار لوچیانی (نیلز آرستروپ) قرار می گیرد، مافیایی که قدرت خود را با حداکثر خشونت اعمال می کند. او در ابتدا مورد بدرفتاری اعضای این دارودسته قرار می گیرد اما به تدریج اعتماد آن ها را جلب می کند. فیلم پیامبر با ظرافت، تاریکی و جزئیات فوق العاده در به تصویر کشیدن زندگی تبهکاران، یکی از بهترین فیلم های گانگستری مدرن تا به امروز است.
این فیلم به خاطر تصویر واقع گرایانه اش از زندگی در زندان و کارگردانی هوشمندانه اودیار می درخشد، نقطه قوتی که علی رغم زمان طولانی اش، در دوختن چشم مخاطب به صفحه نمایش نقش اساسی دارد. در عین حال، طاهر رحیم در ایفای نقش مالک و انتقال عمق عاطفی شخصیتش بسیار اثرگذار عمل می کند. پیامبر با گذشت زمان بهتر و بهتر می شود و به عنوان یک شاهکار در نظر گرفته خواهد شد.
۵- Mesrine: Killer Instinct (۲۰۰۸)
مسرین: غریزه قاتل اولین قسمت از دو فیلمی است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و روایتی زندگی نامه ای از زندگی ژاک مسرین، گانگستر بیرحم و خشن فرانسوی است. بخش اول به طور کامل براساس کتاب زندگینامه ای خود مسرین به نام L’instinct de mort یا غریزه قاتل ساخته شده است.
ونسان کسل که شاید یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینمای فرانسه باشد، در نقش این گانگستر بدنام، نقش آفرینی قابل توجهی از خود نشان می دهد، در فیلمی که او را در راه تبدیل شدن به دشمن شماره یک فرانسه به خاطر جنایاتی که بعد از سختی ها و رنج هایش در سال های اول زندگی مرتکب می شود، به تصویر می کشد. این دو فیلم به عنوان معادل صورت زخمی در سینمای فرانسه شناخته می شوند و کارگردان آن، ژان – فرانسوآ ریچت، کار تحسین برانگیزی انجام می دهد که تار و پود فیلم را به نقطه کمال می رساند.
۴- A Better Tomorrow (۱۹۸۶)
فیلم فردایی بهتر به نویسندگی و کارگردانی جان وو، یک فیلم گنگستری کالت کلاسیک است که در آن تی لونگ نقش یکی از اعضای مشهور مافیای سه گانه به نام سونگ تسه هو را بازی می کند. او معمولاً همراه محافظش مارک لی (چو یون فت) دیده می شود. برادر کوچک تر تس – هو مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و برای پلیس شدن به دانشکده رفته است. سونگ تسه هو می خواهد گذشته خلافکارانه خود را پشت سر گذاشته و با برادرش آشتی کند، اما عملی کردن این تصمیم به اندازه گفتنش ساده نیست.
فردایی بهتر نقطه عطفی در سینمای هنگ کنگ و یکی از بهترین فیلم های جان وو است. تمام چیزهای لازم برای یک فیلم گانگستری خوب در آن وجود دارد: سکانس های اکشن قوی و تکنیکی، فیلمنامه ای که حول محور موضوعاتی مانند دوستی و شرافت می چرخد و بازی های عالی بازیگران. کلاسی آموزشی درباره سکانس های اکشن و استفاده از حرکت آهسته، فردایی بهتر امروزه به همان اندازه که در سال ۱۹۸۶ منتشر شد، مرتبط و جذاب است.
۳- Election (۲۰۰۵)
در فیلم انتخابات به نویسندگی و کارگردانی جانی تو، سیمون یام و تونی لئونگ کا – فی به ترتیب در نقش های لوک و بیگ دی بازی می کنند، دو عضو گروه مافیایی وو لینگ شینگ که آرزو دارند پس از پایان دوره رهبری رئیس قبلی، تنها رهبر مافیای سه گانه باشند. انتخابات با حضور گروهی از بازیگران برجسته، ویترینی از دیدگاه سینمایی جانی تو و یک فیلم گانگستری شگفت انگیز هنگ کنگی است.
توصیف انتخابات با کلمات دشوار است. از تیتراژ ابتدایی کلاسیک و مینیمالی که بگذریم، فیلم با فیلمبرداری هوشمندانه تا کارگردانی بی نقصش، این فیلم از ابتدا تا پایان دست از جذب و مسحور کردن مخاطب خود بر نمی دارد. در عین حال، فیلمنامه به طرز حیرت انگیزی مملو از پیچیدگی ها و دسیسه های مداوم نوشته شده است. کارگردان مشهور هنگ کنگی فیلم، هیچگاه دچار اشتباه نمی شود و این فیلم یک استاندارد بدون تاریخ مصرف و نقطه عطفی در ژانر گانگستری است که در عین حال خشن و بامزه است. این فیلم را از دست ندهید.
۲- Animal Kingdom (۲۰۱۰)
سینمای استرالیا معمولاً فیلم های پرسروصدا و خبرساز زیادی در سراسر جهان تولید نمی کند و فیلم های این منطقه شاید چندان شناخته شده نباشند، اما قلمرو حیوانات در سال ۲۰۱۰ پس از اکران، در سراسر جهان و به حق، مورد توجه و تحسین همگان قرار گرفت.
فیلم قلمرو حیوانات به نویسندگی و کارگردانی دیوید میشود در اولین تجربه کارگردانی خود، ماهیت جرم و جنایت در استرالیا و زیر پوست جامعه و فرهنگ استرالیا را به تصویر می کشد و با به تصویر کشیدن برخی از سرسخت ترین شخصیت ها، داستان خانواده کودی و فعالیت های بدنام آن ها و عادات مرتبط با مواد مخدرشان را روایت می کند که تلاش دارند به عنوان یک خانواده در کنار هم بمانند. این فیلم سکانس ها و بازی های به یادماندنی از بازیگرانش دارد، از جمله جکی ویور که در هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار برای بازی در نقش جانین “اسمورف” کودی نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز شد.
۱- La Haine (۱۹۹۵)
نفرت به نویسندگی و کارگردانی متیو کاسوویتز که در این فیلم در نقش یک نئونازی نیز حضور کوتاهی دارد، داستان سه مرد جوان اهل یک محله پاریس را روایت می کند: وینز (ونسان کسل)، هوبرت (هوبرت کووندی) و سعید (سعید تقموی). نفرت با برخورداری از دیالوگ های فراموش نشدنی و یک سرنخ سیاسی، یک کالت دهه ۱۹۹۰ محسوب می شود و دارای یک موسیقی متن شگفت انگیز از گروه رپ فرانسوی Assassin است.
نفرت که به شکل سیاه و سفید تاثیرگذاری فیلمبرداری شده، شما را با تصویری صمیمانه و سرکش از نابرابری اجتماعی و نژادپرستی در فرانسه شگفت زده می کند. در عین حال، کاسوویتز پشت دوربین نیز شگفت انگیز ظاهر می شود و لحظات سینمایی فراموش نشدنی را به ما هدیه می دهد. سه قهرمان اصلی یکی بهتر از دیگری به ما کمک می کنند تا وارد زندگی روزمره آن ها شویم. این فیلم سینمای معترضی برجسته و با زبانی تند و یک نمونه جسورانه از امکان ادغام فیلم های جنایی با یک ذهن آگاه است. فیلمی که تماشای آن اجباری است.
ارسال نظر