آوینا_استیکی 2
adexo3

جشنواره قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز

ثبت نام کنید
۱۳۴۵۰۳۲
۱۸۷ نظر
۸۸۳۲۹۷
۱۸۷ نظر
۸۸۳۲۹۷
پ

متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین مادر دهه شصتیِ ایران

مسئول پذیرش بیمارستان پرسید: «خانم بچه اولتان است؟» فاطمه خانم زیرچشمی به آقا داوود نگاهی کرد و جواب داد: «نه، بچه دیگر هم دارم.» خانم مسئول پذیرش دوباره پرسید: «بچه دوم‌تان است؟» فاطمه خانم کلافه جواب داد:«نه.» مسئول پذیرش هم از طفره ‌رفتن فاطمه‌خانم کلافه شده بود: «خانم! بچه چندم‌تان است؟ چندتا بچه دارید؟» جواب آقا داوود فاطمه خانم را خلاص کرد: «بچه دهم‌مان است خانم. ۹بچه دیگر هم داریم.»

روزنامه همشهری: مسئول پذیرش بیمارستان پرسید: «خانم بچه اولتان است؟» فاطمه خانم زیرچشمی به آقا داوود نگاهی کرد و جواب داد: «نه، بچه دیگر هم دارم.» خانم مسئول پذیرش دوباره پرسید: «بچه دوم‌تان است؟» فاطمه خانم کلافه جواب داد:«نه.» مسئول پذیرش هم از طفره ‌رفتن فاطمه‌خانم کلافه شده بود: «خانم! بچه چندم‌تان است؟ چندتا بچه دارید؟» جواب آقا داوود فاطمه خانم را خلاص کرد: «بچه دهم‌مان است خانم. ۹بچه دیگر هم داریم.»

متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین مادر دهه شصتیِ ایران

مسئول پذیرش درحالی‌که سعی می‌کرد عصبانیتش را قورت بدهد، رو به آقا داوود برگشت: «آقا باید اینجا اطلاعات درست ثبت شود. جواب مرا درست بدهید.» آقا داوود درحالی‌که نگران شرایط ویژه همسرش بود، با بی‌حوصلگی گفت: «من درست و جدی گفتم. 9فرزند داریم و این بچه‌ای که دارد به دنیا می‌آید دهمین فرزند ماست.» گل از گل مسئول پذیرش شکفت و با تعجب به‌صورت محجوب و مهربان فاطمه‌خانم زل زد: «خانم مگر چند سالتان است؟» پاسخ فاطمه خانم کافی بود تا همه پرسنل بخش پذیرش بیمارستان کارشان را رها کنند و دور او حلقه بزنند: «متولد 64هستم.» قیل و قال آنها با تحسین فاطمه‌خانم همراه بود: «ماشاءالله خانم قهرمان.» بعد از آن تا وقتی از بیمارستان مرخص شود، از پزشک و پرستار تا سایر مادران بستری در بخش، مادر دهه شصتی خانواده منیری را خانم قهرمان صدا می‌زدند. آنها می‌دانستند مادری برای 10فرزند کار بزرگی است که او به‌خوبی از پس آن برمی‌آید. خانم قهرمان می‌گوید: «از داشتن خانواده‌ای پرجمعیت احساس قدرت و امنیت می‌کنم. خیلی خوب است که 10فرزند خوب و یک همسر مهربان دارم که حامی و دلسوز من است.» زندگی خانم قهرمان و خانواده 12نفره‌اش حکایت‌های ترش و شیرین زیادی دارد که شنیدنش خالی از لطف نیست. درحالی‌که 2روز از تولد دهمین فرزند این خانواده می‌گذشت، به دیدارشان رفتیم تا قدم نورسیده را تبریک بگوییم و گوشه‌ای از این حکایت‌های ترش و شیرین را بشنویم:

کدبانوهای خانه

همه بچه‌ها مرتب و آراسته‌اند، ولی لباس‌های سنتی آبی‌رنگ نادیا و سارا ملاحت و معصومیت دخترانه آنها را دوچندان کرده است. فاطمه خانم هنوز سرحال نشده و کم‌رمق به‌نظر می‌رسد، ولی حسین گوش اش به این حرف‌ها بدهکار نیست و همین که او نوزاد به بغل وارد پذیرایی می‌شود، الاکلنگ و توپ پلاستیکی‌اش را رها می‌کند و از سروکولش بالا می‌رود. نوزاد تازه رسیده که فاطمه‌خانم عباس صدایش می‌زند، ساکت و آرام خوابیده و بچه‌ها برای در آغوش گرفتن او با هم مسابقه می‌گذارند، اما با تشرهای سارا حساب کار دست همه می‌آید: «نی‌نی را اذیت نکنید، بگذارید پیش مامان بخوابد.» هرقدر نادیا مثل مادر آرام و محجوب است، سارای شیرین‌زبان، بلد است آتش بسوزاند و برای همه بچه‌ها تعیین‌تکلیف کند. البته در کار خانه هم زبر و زرنگ است و می‌تواند بدون کمک مادربزرگ و آبجی بزرگه از جمع و جور کردن خانه تا آب دادن به گلدان‌ها را به‌تنهایی انجام دهد. ولی نادیا دیگر برای خودش کدبانویی هنرمند شده و نه‌تنها هنرهایی مانند آشپزی و شمع‌سازی‌ و گل‌سازی‌ را آموخته، بلکه فوت و فن‌هایی را هم که مادر برای آبروداری و رفع و رجوع زندگی به‌کار می‌برد، خوب یاد گرفته است. نادیا می‌داند موقع آشپزی چطور موادغذایی را کم و زیاد کند که خوشمزه بودن غذا رمز و راز صرفه‌جویی‌های او را برملا نکند یا چه ترفندهایی به‌کار ببندد تا از یک قواره پارچه 2پیراهن زیبا برای خودش و سارا دوخته شود. دیگر روزهای پادشاهی حسین بازیگوش سر آمده و ته‌تغاری خانه محسوب نمی‌شود، ولی او هنوز نی‌نی تازه‌وارد را رقیب خود نمی‌داند و حسابی برای همه قلدری می‌کند. اما پسر قلدر خانه وقتی به سارا می‌رسد، به همبازی مهربان و سر به راهی تبدیل می‌شود و به سارا اجازه می‌دهد یک دل سیر با سه‌چرخه توی خانه دور بزند. اگر هم سارا توی الاکلنگ‌بازی شیطنت کند و الاکلنگ را تند بچرخاند، باز هم حسین شاکی نمی‌شود. علی به زیارت امام رضا(ع) رفته و هنوز نوزاد تازه را ندیده، ولی از پشت تلفن هم می‌توان هیجانش را برای دیدن او احساس کرد. فاطمه خانم وقتی حال خوش علی را در دورهمی‌های خانوادگی می‌بیند، احساس می‌کند همه سختی‌ها و دشواری‌های بزرگ کردن فرزندانش به تماشای این حس و حال خوش می‌ارزد.

پسر غیرتی مادر

متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین مادر دهه شصتیِ ایران

مجتبی سومین پسر خانواده است، اما مثل برادر بزرگه خانه رفتار می‌کند و اگر کسی به خواهر و برادرهایش نگاه چپ بیندازد، حسابی به رگ غیرتش برمی‌خورد. مجتبی هرقدر بیرون از خانه و مقابل غریبه‌ها هوای خواهر و برادرهایش را دارد، توی خانه به پر‌وپای بچه‌ها می‌پیچد و برای اینکه حرفش را به کرسی بنشاند، ده‌ها نقشه‌ بکر در آستین دارد. فقط موقع درس و مشق و شب‌های امتحان، مجتبی حال و حوصله آتش‌سوزاندن ندارد و ساکت و آرام با نادیا درس می‌خواند. نادیا هم خانم معلم پرحوصله‌ای است و به‌راحتی از سر و کله‌زدن با داداش غیرتی باهوش اش خسته نمی‌شود.محمد بعد از مجتبی به دنیا آمده و 10سال دارد. او از اضافه شدن داداش تازه‌وارد به جمع خانواده خوشحال است و می‌گوید: «خواهر و برادر داشتن خیلی خوبه. ما همیشه پشت همیم و همدیگه رو تنها نمی‌ذاریم.» محمد به انجام کارهای خانه رغبتی ندارد، ولی برای خوشحال‌کردن مامان حاضر است چهارپایه زیر پایش بگذارد تا دستش به اجاق‌ گاز برسد و به‌تنهایی یک خوراک کدو یا بادمجان چرب و چیلی درست کند. ابوالفضل مهربان و آرام است، ولی در سربه‌سر گذاشتن با خواهر و برادرهایش کم نمی‌آورد؛ به‌خصوص وقتی مهدی حرصش را درمی‌آورد و با تلفن همراه مادربزرگ آنقدر بازی می‌کند که شارژش تمام شود و نوبت بازی به او نرسد، دیگر ابوالفضل حسابی جوش می‌آورد. البته موقعی که مامان یا مادربزرگ از کشمکش‌های آنها کلافه و ناراحت می‌شوند، ابوالفضل مهربان طاقت دیدن ناراحتی آنها را ندارد و از حقش کوتاه می‌آید.

داداش بزرگه بچه‌ها

ابراهیم دیگر برای خودش مردی شده و مادر وقتی با محبت به قد و بالای بزرگ‌ترین فرزندش نگاه می‌کند در چشم‌های مهربانش حظ و لذتی مادرانه می‌نشیند. داداش بزرگه چندان پرهیاهو نیست، ولی هر جای خانه باری روی زمین مانده باشد، سروکله ابراهیم حتما پیدا می‌شود. وقتی نق زدن‌های حسین بازیگوش همه را کلافه می‌کند، کافی است تا لحظه‌ای داداش ابراهیم او را در آغوش بگیرد تا آسوده و بی‌خیال بخوابد. نادیا با مادر حسابی ایاغ است، ولی گاهی فقط باید با داداش بزرگه یک دل سیر درددل کند تا خوب سبک شود. علی و مجتبی آنقدر بزرگ شده‌اند که بفهمند داشتن یک داداش بزرگه مهربان چقدر دل آدم را قرص می‌کند، اما برای سارا و برادرهای کوچک‌تر، داداش ابراهیم یک داور صبور است که خوب می‌تواند قیل‌و‌قال‌ها و مرافعه‌های آنها را سرو سامان دهد و همه‌‌چیز را ختم به‌خیر کند. البته اگر در مرافعه‌ای پای سارا در میان باشد، داداش ابراهیم حتما از آبجی کوچیکه طرفداری می‌کند تا برادرها حساب کار دستشان بیاید و بدانند باید همیشه هوای آبجی‌ها را داشته باشند.

همبازی خاص بچه‌ها

متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین مادر دهه شصتیِ ایران

قیل و قال بچه‌ها سبب می‌شود خانه خانواده منیری هیچ‌وقت ساکت و سوت و کور نباشد، ولی زمانی که آقاداوود توی خانه است  هیاهوی او کمتر از بچه‌ها نیست و حسین و سارا می‌توانند با بابا قایم‌باشک بازی کنند و بچه‌های بزرگ‌تر در بازی اسم و فامیل خود همبازی قدری داشته باشند که به‌راحتی همه امتیازهای بازی را درو می‌کند. مادربزرگ در رسیدگی به بچه‌ها کمک‌حال فاطمه خانم است و خانم جوانی هم در سروسامان دادن به کارهای خانه به او کمک می‌کند. فاطمه خانم در کنار مشغله‌های رسیدگی به فرزندانش در جلسات و همایش‌های مختلفی که برای مادران و دختران جوان برگزار می‌شود، شرکت می‌کند تا تجربیاتش را با آنها در میان بگذارد و به مرور زمان این موضوع مورد پذیرش اهالی خانواده قرار گرفته‌است.

هدیه‌های عزیز خدا

فاطمه خانم در 20سالگی ابراهیم را به دنیا آورده است. او تعریف می‌کند: «وقتی کلاس سوم راهنمایی بودم، همسرم به خواستگاری‌ام آمد. نسبت فامیلی ما باعث شده بود خانواده‌ام از او شناخت خوبی داشته باشند و از آن جا که من هم به این وصلت بی‌رغبت نبودم، به او پاسخ مثبت بدهند.» آقا داوود آنقدر محاسن اخلاقی داشته که خانواده فاطمه خانم چشم روی دست خالی‌اش ببندند و دخترشان را در 15سالگی به خانه آقا داماد جوان بفرستند، اما اوایل، زندگی‌شان به سادگی نمی‌گذشت و آقا داوود با کار در پیک موتوری و هر شغل و کسب حلالی که پیش می‌آمد، رزق و روزی خودش و همسرش را تأمین می‌کرد. چند سال اول زندگی زوج جوان بدون فرزند گذشت تا فاطمه خانم دوره دبیرستان را به پایان رساند، ولی در روزهایی که او خودش را برای شرکت در کنکور آماده می‌کرد، خدا ابراهیم را به آنها بخشید. درحالی‌که پس از ابراهیم، علی و نادیا هم به جمع خانواده منیری اضافه شدند، فاطمه خانم عشقش به تحصیل را رها نکرد و در کنار مادری برای 3فرزندش، تحصیلات دانشگاهی خود در رشته علوم‌تربیتی را هم ادامه ‌داد. فاطمه خانم تصور نمی‌کرد خانواده آنها بزرگ‌تر شود و وقتی متوجه شد خدا چهارمین فرزند را به او بخشیده، تردید داشت که بتواند از پس این امتحان برآید: «مشقت بزرگ کردن 4فرزند قد و نیم قد، قضاوت‌های مردم، دست خالی او و همسرش....» بالاخره با خودش کنار آمد و ترجیح داد این هدیه خداوند را که آدم‌های بسیاری در حسرت داشتنش هستند، با ناشکری پاسخ ندهد. آقا داوود هم با همسرش هم‌عقیده بود و تصمیم گرفتند مشیت خداوند را با رضایت و قدرشناسی بپذیرند.

مسکن؛ بزرگ‌ترین مشکل خانواده

متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین مادر دهه شصتیِ ایران

در آن روزها و حتی پس از آنکه مجتبی و محمد هم به دنیا آمدند، شرایط مالی آنها به‌سختی می‌گذشت و دار و ندارشان یک موتورسیکلت بود و زار و زندگی مختصری که در یک آپارتمان یک‌خوابه استیجاری جای داده بودند. فاطمه خانم پیش از ازدواج زندگی سختی نداشت، ولی با پرجمعیت شدن خانواده‌اش تصمیم گرفت طوری آن را مدیریت کند که به بچه‌ها سخت نگذرد، اما قناعت و صبوری را هم بیاموزند. او تعریف می‌کند: «با همان درآمد مختصرمان سعی می‌کردیم بچه‌ها را خوشحال نگه داریم و به اندازه توانمان در مسافرت و خورد و خوراک و تحصیل آنها کم نگذاریم.»  آقا داوود در کنار همه سختی‌هایی که برای چرخاندن زندگی داشت، به کسب تجربه مدرک دانشگاهی دارد و وقتی در این حرفه مهارت به دست آورد، کم‌کم توانست زندگی‌اش را سر و سامان دهد، خودروی مناسبی برای خانواده‌اش تهیه و آپارتمانی بزرگ‌تر در نظرآباد کرج اجاره کند .  حالا آقا داوود در این رشته تجربه و مهارت دارد و افتخار ثبت اختراع ده‌ها داروی سنتی چاشنی این تجربیات چندین‌ساله شده است، ولی از اینکه نمی‌تواند به نیازهای پسر و دختر نوجوانش پاسخ دهد و اتاقی مستقل و وسایل تحصیل آنها را به‌خوبی فراهم کند، ناراحت است. او می‌گوید: «نداشتن خانه برای ما مشکل بزرگی است و بچه‌ها از دردسرهای اثاث‌کشی‌های مکرر حسابی خسته شده‌اند. بسیاری از صاحبخانه‌ها حاضر نیستند خانه خود را به یک خانواده پرجمعیت اجاره دهند.» آقا داوود از مسئولان انتظار دارد به او کمک کنند تا بتواند خانه و سرپناه مناسبی برای فرزندانش فراهم کند. در میان فرزندان آقا داود، نادیا دوست دارد حرفه و شغل پدر را ادامه دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      جوجه کشی

      پاسخ ها

      • زهرا

        واقعا جوجه کشی

      • ناشناس

        خدا زیادش کنه حالا جوونه بازم جاداره بیاره چه بچه های نازی هستن اگه اولاد اهل باشه صالح باشه خیلی هم عالیه 👏👏👏

      • مهدی

        این زن انگاری از وقتی درسش تموم شده فقط بچه آورده کی زندگی کردی برا خودت همش که بچه آوردی ما تو یکیش موندیم

    • ناشناس

      چند سال دیگه می فهمی. وقتی پوکی استخوان گرفتی و هزار تا درد و مرض دیگه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        همین بچه ها ازش مراقبت میکنن نه اینکه سر پیری کسیرو نداشته باشی ازت مراقبت کنه

      • حمید

        پ ن بره سگ بخره بجای بچه آوردن

      • ناشناس

        دروغه بابا شما چرا باور میکنید

      • بی نام

        خیلی ها با یک بچه هم پوکی استخوان دارند

    • ناشناس

      ایشان تا ۵۰ سالگی حداقل ۱۰/۱۵ تا دیگه می تواند بیارد ....

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تا بترکه چشم حسود

      • ناشناس

        هنوز داغه بعداً میفهمه

      • ناشناس

        موندم با ۹تا بچه بدون اتاغ خواب چه چوری میشه دهمینوکاشت

    • ناشناس


      جوجه کشی راه انداخته

    • لاکپشت آبی

      این کارها مال قبل از تاریخ ۲۵۰۰ ساله هم نبوده مال انسانهای اولیه هم نبوده فکر کردی هنر کردی

    • ناشناس

      ده تا بچه اون وقت از مسولان انتظار داره؟؟

    • ناشناس

      خیلی باعث افتخاره و قهرمانه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نه تربیت میخوان نه تحصیلات نه شغل نه آینده امکانات نه وقت هیچی فقط بزا

    • ناشناس

      بااین شرایط بد اقتصادی جامعه وکشور

    • ناشناس

      واقعا برای چنین زنانی باید فقط گفت متاسفم وبس

      پاسخ ها

      • ..

        ما هم برای تنهایی شما متاسفیم

      • اصغر

        دور و برت شلوغ باشه بهتر از اینکه هیچکس رو نداشته باشیم

      • ناشناس

        تنهایی؟
        با یه زن و یه بچه هم میشه از تنهایی در امد
        با دوستات
        با پدر و مادر
        با خواهر و برادر 😐

      • مسیح

        تو خانواده پر جمعیت بودم 13خواهر بردار از مادرم میپرسم چرا این همه بچه میگه اشتباه کردیم از بس مشکلات خانوادگی زیاد داشتیم که از ناراحتی پدرم سکته کرد مرد این مشکلش حل میشد و اون یکی مشکل برایش پیش میومد همه متاهل هر کدوم دو تا سه بچه داریم و فقر کمرمو شکسته بخاطر نادانی پدر و مادر هی بچه بزرگتر بشن مشکلاتشان بیشتر میشه

      • بنیامین

        الان این اتفاق اگه تو ی کشور اروپایی یا آمریکا اتفقاق افتاده بود از ۷ جهت خودتونو جر داده بودین وای ببین چه باکلاسن

    • ناشناس

      احسنت به او با وجود او جامعه نیاز به وردو کارگر خارجی ندارد

      پاسخ ها

      • م

        خیلی کوته نظری

      • محرم

        ماشاالله

    • وااای خدایا سر سام گرفتم حتی تحملش برای یه دقیقه هم ممکن نیست ۱۰ تا بچه ؟! البته الان که بچه ن خوبه باز
      فک کن همشون به سن جوانی و نوجوانی رسیده باشن

    • جواد مقدم

      ماشاالله خانم! بزار یه پانزده سال بگذره دارم برات !

    • مخاطب برترین ها

      اینکه یه دختر دهه شصتی خوشحال ده تا بچه داره تو نظر آباد چیز عجیبی نیست ، افغانستانی های بسیار زیادی تو پایین و حاشیه تهران یعنی پایتخت هستند با خیلی بیشتر از ده تا بچه..اگه میشه آن ارگان محترم از انها هم گزارش تحسین آمیزی تهیه کنه که مشوق خوبیه

    • عباس

      این چه الگو سازیه مسخره ایه چطور ممکنه با درآمد پیک موتوری اونم اجاره نشینی خرج یه خانواده 12 نفره رو داد مسافرت هم رفت

      پاسخ ها

      • ناشناس


        شوهرش دکتره

      • ف

        بله شوهرشون دکتر هستن.روزی رو هم خدا میرسونه

      • اصغر

        کسی که دندان را داد نان راهم میدهد.بشرط اینکه بخواهید

      • ناشناس

        دفعه قبل که گفتن شوهرش طب سنتی کار میکنه،حالا شد دکتر

      • فاطمه

        همسرانشان دکتر طب سنتی دکتر داوود هستند تواینستافعالیت هم دارند

      • ناشناس

        چون شوهرش دکتر که دکتر طب سنتی هم هست تازه باید ده تا بچه بزاد،این حرفا چیه ،هیچکس مخالف فرزند آوری نیست ولی حتی تو دین هم این و نگفتن باید به روز باشی طبق گفته امیرالمؤمنین فرزندان خود را به روز تربیت کنید ،الان تو این روزگار کجا ۱۰ تا بچه داشتن تو ۳۸ سالگی افتخار و قهرمانی،التماس تفکر

    • زندگی زندگانی

      انشالله صابخونه بشین. الهی امین

    • آزاده

      خوب با داشتن این همه مشکل مالی واسه چی این همه بچه آوردید؟؟؟

    • ناشناس

      تو را خدا دولت یک خانه 120 متری با 3 اتاق خواب به این خانواده از طرف ملت بدهد. حقشان است

    • ..

      صددرحمت به افغانیها!!!

    • ناشناس

      من نمیدونم چقدر میتونن خود خواه باشن این بچه ها آیندشون چی میشه.

    • ناشناس

      دیگه دهه شصتی دختر محسوب نمیشه

    • شهروند

      چیییی بگگگم..،🤔🤔

    • فریبا

      اونوقت یه عده شکم سیر سگ نگه میدارن.آفرین به این شیرزن و شیر مرد که دنبال لوس بازی نیستن که بچه هنوز بدنیا نیومده دنبال تزیین اتاقشن.و فقط به امکانات مادی فکر میکنن.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        زیاد زاییدن هنر نیست.اگر توانست با لقمه حلال سیرشون کنه هنر محسوب میشه

    • ناشناس

      جوجه را آخر پاییز می شمارند.
      هر وقت رفتند مدرسه وبرای هر کدام چند میلیون سرکیسه شدند. کار و مسکن خواستند. بعد می فهمند که چکار کردند.

      پاسخ ها

      • محمدیار حقدوست

        دقیقا. توی این زمانه سخت. .که مردم نان بخور و نمیر را به سختی تهیه میکنند. این همه بچه برای چی. ..خیلی نابلدی و نافکری میطلبد. شاید هم وضع مالی خوب باشه .. یا به توصیه ان مسئو لینی که از روی شکم سیر خودشان سفارش به جوانی جمعیت میکنند و افزایش جمعیت. .اگر اینجوری فکر کنیم که وای بر ما

      • شکوفه

        بابا تزیین واین جیگول بازی هارو ول کن فقط خرج شکم ولباس حالا میگیم اموزش ودرمان وبقیه مخارجم هیچ توش این کنونی شاید کسی اونارو ساپورت میکنه وگرنه عیر ممکنه

    • ناشناس

      لابد شکمت سیره

    • ناشناس

      بچه های بد بخت تو که توانایی نداری. چرا بچه ها را بیچاره کردی. بی فرهنگ

    • ایرانی

      داستانسرایی خوبی بود

    • ناشناس

      ما شاالله لا حول ولا قوه الا با الله العلی العظیم 👌🏻👌🏻👌🏻💐💐💐💐💐💐💐

    • ناشناس

      جوجه کشی

    • یاسمن

      یا خدا تو این گرانی چطور حوصله نگهداری آنها را دارد با این حساب دولت دو تا خونه بهشون میده

    • ناشناس

      وزیرمحترم رفاه لطفا یک آپارتمان سه خوابه برای این خانواده خوب وشریف فراهم کنید سخت نیست برادر

      پاسخ ها

      • حسین

        وزیر محترم باید یه خونه ی روستایی با ده تا اتاق و پنج هکتار زمین کشاورزی بده

    • ناشناس

      هر چیزی. اندازش. خوبه. نباید توی هیچی. زیاده روی کرد بعدها به مشکل بر میخورد

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خدا بهتون سلامتی بده اما کو گوش شنوا البته اینا دارن فرزندآوری وتبلیغ میکنن به جای اینکه امکانات فراهم کنن

      • ناشناس

        خودشون عقل دارن نیاز نی متخصصی مث تو به سمش زحمت بده

    • ناشناس

      جمع کنید ای مسخره بازیارو

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مسخره تویی

    • مریم

      خوب چرا انقدر بچه که چی بشه🤣🤣🤣

      پاسخ ها

      • ارسام

        جوجه کشی 🤣🤣🤣

    • زهرا

      حالش بده

    • ناشناس

      خواستم بگم ولی نگم بهتره

    • ناشناس

      خدایا یکم ازدرایت وحوصله این خانم رو به من بده من دوتا بچه دارم اصلا حوصله ندارم

    • ناشناس

      چه مبکنه این زمین رایگان و وام فرزندآوری

    • ب . م

      وتبارک الله احسنن الخالقین. ماشالله لاحول ولا قوه الا بالله. آن که دندان دهد نان دهد. مشکل ما الان در جامعه مون عدم اعتماد و توکل به خداوند است. ما یا خدا رو فراموش کردیم و یا به وعده هایی که داده اعتماد نداریم

      پاسخ ها

      • داریوش

        آینده دست خداست

    • محمد

      خدا به زندگیشون برکت بده.سلامت باشن.وعاقبت به خیری براشون آرزو دارم.وصبر جمیل،از برای تحمل زخم زبان انسانهای بی عاطفه و خودخواه.کاش و کاش انسان باشیم و با حرف و عمل دل نشکنیم.وخداوند برای این خانواده بزرگ و گرامی به شدت کافیست.

    • حمید

      نان پدر و شیر مادر حلالت باشه قهرمان

    • ناشناس

      فکر کردین هنره ؟
      در حق اون ده تا بچه ظلم کردین
      تو اون دنیا باید جواب بدین

    • ناشناس

      آقا اینا به جز خرج خوراک خرج ازدواج و خانه و... دارن اصلا آینده نگر نیستی

    • امیر علیزاده

      لابد سر در خونه زدن به مرغداری آقاداود خوش آمدید😁😁😁😁

      پاسخ ها

      • ...

        😂😂😂😂😂

    • ناشناس

      قدرت پول وبگو

    • حسن

      امان از بیسوادی و بی فرهنگی...

      پاسخ ها

      • ناشناس

        👌👌👌👌👌

    • ناشناس

      بچه زیاد آوردن هنر نیست بچه خوب تحویل جامعه دادن هنره

    • محمدجان

      هدف دروغگویی را توجیه می کند!!!!!!!!!!!
      زاکانی

    • ناشناس

      اما اگر رونالدو ده تا داشته باشه کلاس داره

      پاسخ ها

      • ۲۳

        رونالدو میدونی چقدر ثروت داره

      • سایه

        آفرین جواب دندان شکنی بود به از خود بیگانه ها

      • مریم

        پولدار باید بچه بیاره نه فقیر فقرا!!!

    • لیلی

      سایتون رو سر فرزندانتان مستدام،خدا بهتون توان و انرژی بده ان شالله 🤲 حقیقتا جهاد کردین امیدوارم بزودی خونه دار بشید،از این پیام های منفی هم دلخور نشید
      سرتون سلامت،عاقبتتون بخیر ان شالله 🤲

    • ناشناس

      به نظر من باید این پدر مادر رو اعدام کرد

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چراناشکری بایدکرد!
        مگه تومیخای بزرگشون کنی!
        انصاف داشته باش برادرمن!

      • ناشناس

        تو خوب ...تو با فرهنگ
        ببینیم چه گلی به سر جامعه میزنی

      • ناشناس

        قبلش تو رو اعدام میکنن

      • ناشناس

        تا باشه از این پدر مادرا...چشم حسود کور

    • ناشناس

      چون خدا روزی رسان است

    • قایدی

      انشالله سالم باشن ا نای که یه دونه بچه دارن شاید از نظر مادی فراهم بشن ولی افرادی افسرده ولوس بار میان همینکه یه جایی خواستش براو ده نشه نابود میشن امروز چرا باوجود این همه امکانات شاد نیستیم همه ماز تک فرزندیپشیمون میشیم

    • ؟؟؟

      دیگه ب این زمین نمیدن ی شهرک میزنن ب نامش

    • ناشناس

      من متوجه شغل دانشگاه آفا داوود نشدم شغلش چی بود

    • ناشناس

      تیم ملی فوتبال آقا داوود..... واقعاً باید تاسف خورد.،هم برای خانواده آقا داوود وهم برای کسانی که ایشون رو ترغیب و تشویق کردن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اول برای طرز فکر تو تاسف میخوریم

      • ناشناس

        و هم برای شما باید تاسف خورد

    • ناشناس

      اینقدر بچه آوردن مال دهه ۳۰ که ۱۵ تا بچه می آوردن ۵تا برشون می موند نه الان واون هم با این همه تورم

    • شما

      با کدام آینده

    • ناشناس

      وقتی یک عده سگ نگه می دارن و مشکل جمعیت داریم یک عده دیگر با وجود سختی باید فرزند زیادتر بیاورند

    • ناشناس

      خدا چه حوصله ای به شما داده

    • ناشناس

      ماشاالله بهت چشم بد ازتون دور درد و بلاتون بخوره تو سر هر چی فضول و حسودِ❤❤❤

    • ناشناس

      من دوتا پسر دارم در زمان ما آنقدر تبلیغ کردن فرزندکمتر زندگی بهتر ما اشتباه کردیم فریب تبلیغات رو خوردیم الان پشیمانم دوست داشتم عقل شمارو داشتم خدابهدون ببخشه باقیات الصالحات بشن براتون

    • ناشناس

      تو این گرونی به همه مردم ظلم میکنن حق ماروهم میخورن چه خبره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        همه که مثل خودت نیستند

      • ناشناس

        🤔🤔😐😐😐

      • و

        آره والاحق ماروهم‌میخورن

    • علی‌تایبادی

      سلام احسنت به‌این‌خانواده‌

    • زینب

      فقط میتونم بگم آفرین.حالا اگه یکی ده تا سگ داشت زبان همین هایی که از فرهنگ دم می‌زدند و خرده میگیرن به تحسین وا میشد

      پاسخ ها

      • ناشناسن

        داداشم حتما تو گوگل در مورد روشهای جلوگیری یه سرچ بکن. به دردت میخوره

    • رسول

      ماشاالله اللمهم صلی عله محمد وال محمد

    • ناشناس

      آرزوی موفقیت دارم براشون خدا روزی رسونه

    • رضا

      واقعا نمی دونم‌چه بگم به این آدم های بی فکر
      که آینده بچه هاشون رو خراب می کنند و سر بار جامعه میشن

    • ناشناس

      قدیمامیگفتن بچه زیادبه دنیامیارن که ببرنشون سرزمین کشاورزی کارالان این خانواده چندهکتارزمین دارند

    • ناشناس

      قهرمان نیست.بی احساسه فقط..

    • ناشناس

      اینکه یک زن ۱۰ فرزند آورده باشد شاید لحظه اول عجیب یاوجذاب باشد ولی نشانه حماقت یک ایرانیست چیزی نیست که به هیچ وجه نشانه قهرمانی یا چیز مثبتی باشد.

    • ناشناس

      تا کور شود هرآنکه نتواند دید ازحسادت نمی‌دونن چی بگن یکی میگه مرغداری یکی میگه جوجه کشی

    • شقایق

      دیشب مستند زندگیشون رو در برنامه تلویزیونی نشون میداد .تو فیلم ۸ تا بچه داشتن .ازشون فیلم درست کردن تشویق شدن فکر کردن شاهکار کردن ۲ تا دیگه اضافه کردن . تا کجا میخان پیش برن 😲

    • دختر کبریت فروش

      فقط بچه آوردن که حساب نیست.ابن بچه ها آینده می خوان..خرج و مخارجشون هم با خودشون بزرگ می شه

    • بانو

      خداقوت خدانگهدارشان باشدخداوندهم نعمت داده وهم برکت همیشه شاد وخرم باشند.

    • سایه

      خداحفظتون کنه کار بسیار خوبی کردین بچه ها احساس تنها بودنشون رو باهم پرمیکنن و تنها نیستن

    • زهرا

      شوهر خانم صادقی دکتر طب سنتی هستند و ماشالاه کار و بارشونم حرف نداره .
      تبریک بابت دهمین گلتون خانم صادقی و آقای منیری

    • ناشناس

      من فقط موندم تو این اوضاع نابسامان اقتصادی چی میخورن که دجار سوء تغذیه نشن اونوقت روزی چندتا نون می گیره با چندتا کارت بانکی؟ آخه ما برای یه مراسم نون میخواستیم بهمون گفتند با چندتا کارت باید حساب کنید با یه کارت نمیشه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چون پزشک سنتی هستن حتما فقط گیاه میخورن

      • ناشناس

        فکر کنم میگن دیر ازدواج کردیم.کاش زودتر ازدواج میکردیم که تا حالا ۱۵ تا داشتیم

    • مهتاب

      نه افراط خوبه نه تفریط متوسط 3تا 4 فرزند کافیه نه تک فرزندی نه تعداد زیاد

      پاسخ ها

      • اصغر

        لفظ کافی برای هر خانواده متغیر است.

    • ناشناس

      آن شاالله

    • خعفر حسامی

      وخانواده من ۲۱ نفر ه هست یک پدر دو مادر ۲۰ نفر خواهر برادر

    • پوپک‌

      آخه وقتی میگه اتاق برا بچه ها ندارن چرا این همه بچه آوردن اونم مستاجر خب باز می‌گفت چهار تا بچه داریم یه جور میشد قضیه رو هضم کرد آخه ده تا

      پاسخ ها

      • ناشناس

        من میشناسمشون بهترین ماشین‌ها زیر پاشونه مستاجر هم نیستند

    • خعفر حسامی

      وخانواده من ۲۱ نفر ه هست یک پدر دو مادر ۲۰ نفر خواهر برادر

      پاسخ ها

      • اصغر

        ماشاالله

    • آمنه

      بچه های سالمی هستن وهم خانواده سالمی،من که ازدیدنشون سیرنمیشم خداحفظشون کنه

    • ناشناس

      ماشاالله ولا حول ولا قوت الا بالله

    • ص

      اصلا به ما چه دارندگی وبرازندگی

    • ناشناس

      قطعا همسر خوبی داره این خانم

    • Hamid

      حالا واسه خرج زندگی هر کدوم برن سر یه چها راه بشینن و درخواست کمکهای خیر خواهانه بکنن

    • ناشناس

      این چه سمی بود.شوهرش دکترهههههه؟؟؟؟🤣🤣🤣🤣

      پاسخ ها

      • ....

        دکتر طب سنتی از بس گرمی جات خوردن فرط فرط بچه میارن🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    • حمید

      تا کور شود هر آنکه نتوان دید
      خداوند روزی رسان هست

    • ناشناس

      احسنت احسنت
      خداقوت و نصرت
      خداوند پشت و پناهتون باشه ان شاالله

    • ناشناس

      ماشالله خدا حفظ شون کنه احسنت به این زوج خوشبخت

    • ناشناس

      وای اشتباه کردم این بچه تازه متولد شده چون خانواده یازده نفری بودن که الان شدن ۱۲

    • شناس

      جمع کتید این مسخره بازیا رو چند سال بعد که هر ده تا درگیر خودش کرد،بازم میاین تعریف از مااادر دهه شصتی میکنین؟

    • ناشناس

      خدا وند برای تربیت بچه کمک میکند حال که دهمین دنیا آمده خدا قوت بده انشاالله تا ده ماه دیگر یازدهمین دنیا میاید

    • ناشناس

      یازدهمین انشاالله کی دنیا میاید تا تبریک بگوییم

    • ناشناس

      والا ما یکی داربم همبشه از زندگی همیسه ۸ گروه ۹ مونه

    • زینب

      انشالله عاقبت بخیر شوند زیر سایه پدر ومادر بزرگ بشن

    • خ خ خ

      ای حسودا...

    • ناشناس

      خدا روزی رسونه

    • علی

      من که ۳تا بچه دارم نگاه میکنم میبینم بزرگتره کوچکترها را مدیریت میکنه. در واقع وقتی جمعیت خانواده زیاد میشه پدر و مادر نقش رهبر و بقیه بچه ها مسئولیت‌های مختلف جمع را برآورده میکنن. درست طبق نظر پدر و مادر

    • فاطیما

      ساعتها به عکس این خانواده نگا کردم‌.توی چهره ی بچها پراز عشق و آرامش شادی چیزی ندیدم.صدالبته شرایط سختی هست دخل و خرج جوابگوی این زندگی نیست اما من آرامش توی نگاه بچها را دوست داشتم.ماشالله یکی از یکی زیباتر🤗شبیه جعبه ی مداد رنگی هستن هرکدام زیبایی خودشان را دارند.مطمئنم موفق ترین وبا استعدادترین افراد آینده خواهند شد چرا که هیچ وقت افسرده نمی شوند و همیشه مثل کوه پشت هم خواهند بود.خداوند مراقب دل مهربانشان باشد و بهترین زمان خود بشن💖

      پاسخ ها

      • ناشناس

        باباشون دکتره و مادرشون هم شاغله

    • یوسف

      شما ناراحت نباشید به فکر خودتان باشید

    • انسانم آرزوست

      جسارتا شغل آقا داوود چیه؟؟ چون ما واقعا تو نون شب موندیم اونم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        یک سرچ در فضای مجازی کنید دکتر داود منیری معروف هستند

    • مجید

      ماشالله چندسال دیگه میبینین که یه طایفه بزرگ و موفق شدن و همه پشت هم مشکلاتشونو حل میکنن

    • ناشناس

      ای دکتر علفی ای دکتر داوود

      پاسخ ها

      • دانشجو

        لامصب دکتر داوود عجب درآمدی داره ۱۰ تا خدابنده برکت 🤣🤣🤣🤣

    • ناشناس

      خدا حفظشون کنه، سلامتی و طول عمر با عزت به این پدر و مادر عنایت کنه، مادر منم 13 تا زایید اصلا هم پوکی استخوان نگرفت. اینا همه چرت و پرت، بچه با خودش روزیش هم میاره، انشالله به حق این ماه صفر خدا نصیب منم بکنه الهی آمین

    • ناشناس

      ماشاء الله خوشبحالشون ایکاش من هم اینقدر خواهر و برادر داشتم

    • ناشناس

      قربون خدا برم به یکی ده تا ده تا میده
      بمن یدونه هم نمیده🥺

    • ناشناس

      بنده خدا اول مسئولین باید بدونن باید دنبال خانه چند خوابه باشن بعد اقدام کنن
      این مادر مهربان ۳۸سالش هست ۱۰ تا بچه داره تا ۵۰ سالگی هنوز وقت هست
      مسئولین زیاد عجله نکنن

    • مریم

      چه تعبیرقشنگی. من وبرادرم، زن داداشم که تک فرزنده، همسرم که 1برادرداره،هممون زندگی های خوبی داریم ولی خوشحال نیستیم، بچه هامون نه عمه، خاله، عمو،ندارن وخودمونم کم فرزندیم هممون رواوردیم به دوست ورفیق ازسرناچاری، ازخونه های ساکت فراری هستیم

    • محمدحمید

      آفــــــرین ومرحبـــــــــــــا به این زوج،خدا حفظشون
      بکنه،وقتی انسان در همه موارد به خدا توکل کنه،خدا امورات انها رو راست و ریست میکنه،و محتاج خلق خدا نمیشه،رزق و روزی دست خداست ،یک بچه یا ده تا بچه،تأٹیری در کم وزیاد شدن رزق و روزی نداره

    • ناشناس

      زندگی خودشه به خودش هم ربط داره. واقعا چذا بعضی ها نظر میدن من به شخصه تحمل بیش از دو بچه رو ندارم برام کابوسه بچه بیشتر از دو تا ولی شاید اون دوست داره دلایل خودش رو داره به ما ربطی نداره

    • علی

      همچین آدمایی هیچوقت معنی زندگی رو نفهمیدن

    • ناشناس

      واقعا بهشون تبریک میگم ، روزی رسان خداست به شرطی که واقعا قلبا به این قضیه اعتقاد داشته باشیم، تا کسی چنین حسی رو تجربه نکرده باشه نمیتونه روزی دهنده بودن خدا رو درک کنه ، و اینکه تربیت هم دست خداست باز به شرطی که واقعا بسپاریم به خدا، و اینکه اتفاقا یه خانواده ی سالم خانواده ی ایشون هستن که بچه ها از همون بچگی قوانین زندگی اجتماعی رو یاد میگیرن ودر بزرگسالی خودشون میتونن به صورت مستقل از پس مشکلات بر بیان چون هم تو شرایطش قرار گرفتن و هم تمرین کردن، خداوند توفیقات و برکات زندگیشون رو روزافزون کنه.

    • ناشتاس

      ویزیت ۳۰۰ تومن تبلیغات اینستاگرام روییکا ایتا داروهای گرون منن بودم ۱۰ تا ۱۵ میاوردم

    • مرینت

      فاطمه خانم شما به حرف های اینا گوش نکن اینا نفسشون از جای گرم بلند میشه اینا حسودن شما با خوشحالی زندگیت را بکن🙂به قول قنبر در خجالت نکش ما می‌توانیم😅👋🏻👋🏻👋🏻

    • ناشناس

      لازم نیست که این همه بچه بیاریم که از دولت انتظار خونه داشته باشیم

    • شیما

      خدا حفظشون کنه

    • مرجان

      تاکورشود هرآنکه نتواند دید.زندگی خودشونه ب کسی هم ربطی نداره..اگه درموردخارجیا یا جای دیگه بودخوب تحسین میکردین

    • میلاد

      شغلشم میپرسیدین. یه تست دی ان ای هم میگیرفتین حداقل.ما یدونه داریم از خودمون میزنیم باز هشتمون گرو نهمونه

    • ناشناس

      سلام، خدا قوت
      همینطور که مطلب رو خوندم اومدم پایین یه لحظه فکر کردم گفتم خوش به حالتون،
      منم دهه شصتیم ولی هنوز مجردم، یعنی فرصت نمیشه که بخوام بعد از ازدواج این همه بچه بیارم، اما واقعا از نه قلبم واست دعای خیر میکنم و از خدا می‌خوام تک تک روزهات پر نور و انرژی باشه، و خداوند توان فراوان به خودت و شوهرت بده تا بچه هاتون زیر سایه خودتون بزرگ و خوشبخت بشند، الهی آمین.

    • ناشناس

      وقتی داریم توی مملکتی زندگی می‌کنیم که قشر ضعیف روزی هزار بار داره آرزوی مرگ میکنه و پدر و مادرها نگران آینده یدونه فرزندشون هستن این چه کاریه که ۱۰ تا طفل معصوم رو وادار به تحمل اینهمه سختی کنیم آخه چه اصراری دارید والا با همون ۳ تا هم زندگیت شیرین میشد از شما که تحصیلات دارید تعجبه اینهمه بیفکری

    • نا شناس

      فقط در صورتی میشه تحسین کرد این کارشون رو که برای تک تک اون بچه ها از قبل آینده نگری کرده باشن سوخت نداده باشن بچه ها شما وقتی خودت مستأجر هستی با چه منطقی ۱۰ تا بچه رو هر سال آواره میکنی از این خونه به اون خونه اونم کجاااااا نظر آباد مگه مجبورتون کردن که حالا دست به دامن مسؤلان باشی اونم کمک که نمیکنن هیچ جیبتونم میزنن

    • ناشناس

      من خودم سه فرزنددارم عشق ومحبت بابودن سه تاشون توزندگی برام خیلی بیشترشده ولی بااین سه تاب سختی میتونیم خونه اجاره کنیم.
      الگوسازی خانواده برای فرزندآوری خوبه.ولی فکنکنم دیگه به این تعداد.
      کاش مسئولین ازماخونواده های جوان ودارای فرزندخوب حمایت میکرد.کاش واحدهایی دولت داشت بهمون اجاره میدادتااینقدرب خاطربچه هامون سرخورده نشیم.تواین گرونی رهن واجاره ها

    • بهزاد

      خداوکیلی دمش گرم ولی آیا ی درصد فکر کرده اینا هر کدوم دانشگاه رفتنشون شروع بشه چی میشه . اومدیم دولت ی خونه هم بهشون داد. باقی مشکلات چی . واقعا خدا ب دادشون برسه . انشالله ک خوب پیش بره

    • بهزاد

      با۱٠تابچه اصلافرصت افسردگی بعدزایمان وپیدانکرده خخ

    • شیدا

      عجب معنی قهرمانم فهمیدیم

    • ناشناس

      سلام

      برای نویسنده متن متاسفم

      طوری متن را نوشتی که اگه کسی دکتر داودمنیری و خانم صادقی را نشناسه فکر میکنند جز فقرای جامعه هستند و محتاج ملت

      یک سر به پیج و زندگیشون بزنید متوجه میشید

      ماشالله خانم صادقی بدون عمل و آرایش از صدتا سلبریتی درپیت جذاب و سالم هستند

      خدا حافظ خانواده و کسب و کارشون باشه

      در ضمن بچه سالم و صالح نعمتی بس بزرگه

      خدایش خیلی جذاب هستند

    • امیر

      جهاد فرزنداوری راه انداخته

    • رضا

      توی متن نوشته: «فاطمه خانم تصور نمی‌کرد خانواده آنها بزرگ‌تر شود و وقتی متوجه شد خدا چهارمین فرزند را به او بخشیده، تردید داشت که بتواند از پس این امتحان برآید»
      یعنی از بچه چهارم دچار تردید شده؛ شاید خوب بود همان موقع یک نفر روش های جلوگیری را به این زوج آموزش می داد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج