۱۳۴۰۲۵۲
۵۶۵۴
۵۶۵۴
پ

نقش مهندسان ناظر در ریزش ساختمان‌های خلازیر

یک کارشناس عمران با اشاره به دور زدن نظام مهندسی کشور توسط مهندسان متخلف و ساخت واحدهای مسکن ناایمن گفت: همین الان قیمت اجاره سالانه یک پروانه نظارت از مهندس ساختمان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است

رکنا: یک کارشناس عمران با اشاره به دور زدن نظام مهندسی کشور توسط مهندسان متخلف و ساخت واحدهای مسکن ناایمن گفت: همین الان قیمت اجاره سالانه یک پروانه نظارت از مهندس ساختمان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

نقش مهندسان ناظر در ریزش ساختمان‌های خلازیر

 سعید صادقی با اشاره به مسئله ساختمان‌های غیرمجاز اظهار داشت: در کشور ما یک نظام جامع برای ساختمان وجود دارد و الزامات سختگیرانه‌ای نیز روی کاغذ لازم اجرا است و اگر منطبق بر کاغذ نظر بدهیم، عملا نباید با هیچ ساخت‌وساز ضعیفی مواجه شویم.

 

 

این کارشناس مسکن در تشریح روند نظارت بر ساخت مسکن گفت: در مراحل مختلف ساخت مسکن، تایید فنی ساخت هر ساختمان بر عهده مهندسان دارای پروانه نظام مهندسی است و مسئولیت اجرایی نیز با آن‌ها است.

وی افزود: وقتی می‌گوییم روی کاغذ یعنی مهندس ساختمان مستقل باید به دقت ریزترین عملیات اجرایی را تایید و مجوز پیش رفتن پروژه ساختمانی را بدهد و عملا نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت الزامات فنی به پیش برود.

صادقی بیان کرد: مشکل از جایی شروع می‌شود که مهندسان ساختمان نظارت روی خود نمی‌بینند و اتفاقات عجیبی در این مسیر رخ می‌دهد.

این کارشناس مسکن گفت: همین الان اگر شما یک مجوز نظارت نظام مهندسی داشته باشید، برخی اشخاص حقیقی و حقوقی سازنده این مجوز را از شما خریداری می‌کنند تا بدون حضور شما از مجوز استفاده کرده و بروکراسی نظارت بر کیفیت ساختمان را دور بزنند.

مجوز نظارت ساختمان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون اجاره داده می‌شود

صادقی گفت: همین الان قیمت اجاره سالانه یک پروانه نظارت از مهندس ساختمان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. وی ادامه داد: خب حالا به ما بگویید، چه مرجعی باید به این مسئله رسیدگی کند، آیا نظام مهندسی متولی رسیدگی و نظارت است یا نهادهای دیگر باید به این موضوع ورود کنند.

این کارشناس عمران با اشاره به اینکه هزینه پروانه فروشی نظارت باید بسیار بالا رود، گفت: وقتی ساختمان به دلایل قصور فنی و اجرایی ریزش می‌کند، کلیه مسئولیت این ریزش باید به عهده نظام مهندسی باشد و بالاترین اعمال قانون قضایی با شدت زیاد به آن اعمال شود تا هزینه این اقدامات غیرقانونی افزایش پیدا کند.

صادقی در پاسخ به این پرسش که مجوز فروشی نظارت ساختمان امر رایجی است، پس چرا تعداد ساختمان‌های غیرمجاز ساخته شده بالا نیست، گفت: الزامات فنی ما در ساخت مسکن به شدت سختگیرانه است و ضریب ایمنی درنظر گرفته شده در آن بسیار بالا است و عملا همین مسئله ساخت مسکن را به شدت پرهزینه می‌کند اما از طرفی باعث کاهش آثار سوء خلا نظارت مهندسان ساختمان می‌شود. هفته گذشته ریزش یک ساختمان به دلیل قصور فنی در منطقه خلازیر تهران خبرساز شده بود.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج