رپورتاژ آگهی
سئو داخلی؛ با ۱۲ تکنیک جزو صدرنشینهای گوگل شوید!
مسلماً اولین مساله داشتن یک موضوع جذاب برای مخاطب و یک محتوای عالی است. اما چرا گاهی یک پست وبلاگی بسیار فوقالعاده و جذاب تولید میکنید ولی خوانندگان زیادی سراغ آن نمیآیند؟ مشکل دقیقاً از کجاست؟
با این تکنیکها سایت خودتان را بهینه کنید و شاهد رشد چند برابری ورودیهایش باشید
مسلماً اولین مساله داشتن یک موضوع جذاب برای مخاطب و یک محتوای عالی است. اما چرا گاهی یک پست وبلاگی بسیار فوقالعاده و جذاب تولید میکنید ولی خوانندگان زیادی سراغ آن نمیآیند؟ مشکل دقیقاً از کجاست؟
ساده است: شما باید کاری کنید که مخاطبان به راحتی بتوانند مطلب شما را در موتورهای جستجوگر پیدا کنند. یا به قول معروف محتوای شما باید سئو شود. بنابراین باید اصول استاندارد سئو داخلی برای یک مطلب را رعایت کنید و بدین وسیله به موتورهای جستجو کمک کنید تا رتبه بهتری به مطلب شما بدهند.
در این مقاله از Novin.com سئو داخلی را بررسی میکنیم و با یک راهنمای قدم به قدم به شما میگوییم که چطور میتوانید با بهینه کردن محتوای درونی وبسایت خود یک قدم بزرگ در جهت سئوی بهتر بردارید.
سئو داخلی (on page seo) سایت چیست؟
بدون سئو و بهینهسازی هرچقدرم که خوب باشید، شاید هیچوقت دیده نشوید؛ برای اینکه از فرش به عرش گوگل برسید، باید ابتدا قسمتی از کارهای بهینهسازی را در صفحات خودتان انجام دهید، و بقیه کارها را خارج از سایت!
سئو داخلی (On Page Seo) بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجوست که در داخل سایت خودتان انجام میشود.
اگر سایت شما با اصول سئوی داخلی بهینه شده باشد، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و میخوانند، موضوع آن را درک میکنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران میشناسند. حالا که هم برای گوگل بهینهاید و هم برای کاربر مفیدید.
سئو کردن صفحات داخلی کار زیاد سختی نیست، فقط کافی است چند نکته ساده را رعایت کنید و در محتوای خود لحاظ کنید. در ادامه لیستی از اصول و نکات سئو داخلی را برایتان آوردهایم.
تکنیکهای سئو داخلی سایت
در این بخش نکات سئوی داخلی را برای شما لیست کردیم که بیشترین تأثیر را در بهینهسازی سایت دارند.
1.آدرس (URL) تمام صفحات سایت خود را بهینه کنید
اولین چیزی که نظر گوگل را جلب میکند، آدرس صفحات سایت است؛ آدرس سایت شما باید کوتاه، مرتبط به محتوای داخلش و شامل کلمات کلیدی باشد تا بیشترین تاثیر را روی سئو داشته باشد. پس:
از آدرسهای پیچیده دوری کنید:
novin.com/tarikh/dastebandi/onvan
در عوض یک آدرس کوتاه داشته باشید و از کلمه کلیدی خود استفاده کنید:
novin.com/kalameye-kelidi
2. تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) انجام دهید
با تحقیق کلمات کلیدی میتوانید بفهمید که کاربران در حوزه کاری شما به دنبال چه چیزی هستند؛ چه چیزی برایشان بیشتر اهمیت دارد و چه کلماتی را بیشتر جستجو میکنند!
بعد از این تحقیق، کلماتی که قرار است برایتان مخاطب جذب کند و ترافیک سایتتان را افزایش دهد را میشناسید! حالا شاهکلید دنیای سئو در دست شماست! بنابراین با توجه به این کلمات محتوای سایت خود را تولید کنید یا آنها را بهبود ببخشید. اگر تحقیق کلمات کلیدی را درست انجام دهید، میتوانید امیدوار باشید که اولین آجر سئو داخلی را درست گذاشتهاید و دیوارتان قرار نیست تا ثریا کج ساخته شود.
3. عنوان سئو (Meta title) را بهینه کنید
عنوان سئو یا متا تایتل همان عبارتی است که کاربران در نتایج گوگل میبینند. در متا تایتل باید چند نکته را رعایت کنید تا برای موتور جستجو بهینه شود:
- سعی کنید عنوان سئوی شما از ۶۰ کاراکتر بیشتر نباشد، اگر از این تعداد بیشتر باشد، عنوان شما در گوگل ناقص نشان داده میشود.
- در عنوان سئو، حداقل از یک کلمه کلیدی استفاده کنید.
- تا جای امکان سعی کنید، کلمۀ کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید و سپس به آن جزئیاتی اضافه کنید که کاربر ترغیب شود روی لینک شما کلیک کند..
4.زیرعنوانها (تگهای H1، H2 و H3) را درست بچینید
یک محتوای خوب، باید ساختار درستی داشته باشد تا خواننده گیج نشود و با خود بگوید این تیتر چه ربطی با تیتر قبلی دارد! برای رعایت ساختار، عنوان اصلی محتوا که بالای مقاله مثل سر در خودنمایی میکند را با تیتر یک (تگ H1) تیترهای اصلی را با تگ H2 و زیر شاخههای آنها را با H3، H4 و... مشخص کنید.
اکثر سیستمهای مدیریت محتوا (مثل وردپرس) به صورت خودکار این تگها را به پست اضافه میکنند. اما ممکن است بعضی از قالبها این تنظیمات را دستکاری کنند. کد وبسایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تیترهای شما تگهای مناسب داشته باشند.
این کار هم گوگل را برای ایندکس کردن مطلبتان بهتر راهنمایی میکند و هم کاربران به راحتی مطلبتان را میخوانند و درک میکنند.
و نکته سئویی آخر هم اینکه آوردن کلمات کلیدی در عناوین اصلی سئوی شما را بهبود خواهد داد.
5. در محتوای خود از محتوای چندرسانهای استفاده کنید
استفاده از تصویر، ویدئو، نمودار و ... میتواند نرخ پرش شما را کاهش دهد و کاربر را بیشتر در صفحه نگه دارد. این دو از اصلیترین معیارها در تعامل با کاربر هستند که در رتبه وبسایت شما تأثیر مستقیم میگذارند.
6. لینکسازی داخلی کنید
لینکسازی داخلی در سایت به دو روش انجام میشود:
- لینکدهی به سایر مطالب یا محصولات خودتان
در هر پستی که میگذارید دو یا سه لینک به سایر مطالبتان داشته باشید. این کار برای شما دو فایده دارد، اول اینکه میتوانید از صفحاتی که اعتبار بیشتری دارند، برای پستهای جدید اعتبار بگیرید؛ دوم اینکه اگر خوانندهها روی لینکهای شما کلیک کند و به صفحات دیگر سایتتان سر بزنند، باعث میشود زمان بیشتری را در سایت شما بمانند و به گوگل این پیام را برسانند که سایت شما را دوست دارند!
سعی کنید که لینکهای بیربط به موضوع نداشته باشید؛ همیشه نفع کاربر را درنظر بگیرید که آیا این لینک، اینجا به درد کاربر میخورد یا نه؟ مثلاً اگر درباره سئو داخلی مینویسید، لینک به سئوی خارجی میتواند برای کاربر مفید باشد.
- لینک دادن به سایت دیگران
اول اینکه لینکدهی به سایتهای مرتبط و همکار، به گوگل کمک میکند تا راحتتر از موضوع فعالیت صفحه شما مطلع شود و بداند که در کدام میدان رقابت به شما رتبه بدهد. همچنین با این کار گوگل سایت شما را به عنوان منبع اطلاعاتی موثق شناسایی میکند که همپای رقبا مطالب کامل تولید میکنید. پس لینک خارجی هم در سئوی شما تاثیرگذار است.
7.تصاویر سایت را بهینه کنید
یکی از نکات مهم سئو داخلی عکسهاست؛ تصاویر شما باید از دو جهت بهینه شده باشند:
1.حتماٌ تگ alt داشته باشند و از کلمه کلیدی در آنها استفاده شده باشد.
تگ Alt به گوگل کمک میکند که بفهمد موضوع عکس و ارتباط آن با متن چیست.
2.حجم آنها بهینه و استاندارد باشد
قبلاٌ گفتیم که کاربران حوصله سایتهای کند را ندارند و خیلی زود صفحه را ترک میکنند؛ با بهینه کردن حجم عکسها میتوانیم سرعت بارگذاری را بهبود دهیم..
8. چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید
کلمات کلیدی باید در همه متن شما به تعداد لازم وجود داشته باشد، فقط یادتان باشد که در استفاده از این کلمات زیادهروی نکنید که از بار معنایی آن کم شود؛ چون در الگوریتمهای گوگل مثل جستجوی معنایی (Semantic Search) و الگوریتم مرغ مگس خوار این کار اسپم تلقی شده و به ضرر سئوی سایت شما خواهد بود.
بسیاری از متخصصات سئو معتقدند که چگالی کلمات کلیدی باید بین ۱ تا ۳ درصد از کل محتوای یک صفحه باشد. اگر تعداد کلمات کلیدی محتوای شما از این مقدار بیشتر شود، گوگل آن صفحه را به عنوان اسپم شناسایی میکند.
9.کلمات کلیدی LSI را در پست خود پخش کنید
برای اینکه کلمات کلیدی اصلی در محتوای شما تکرار نشوند، میتوانید از LSI ها استفاده کنید. کلمات کلیدی LSI لغات هم معنی با کلمه کلیدی شما هستند که گوگل برای مشخص کردن موضوع صفحه از آنها استفاده میکند.
10.انکرتکستها را بهینه کنید
منظور از انکرتکست (Anchor Text)، متن یک لینک است که کاربر با کلیک کردن روی آن به صفحه مقصد هدایت میشود، با رعایت کردن چند نکته در استفاده از انکر تکستها به سئوی داخلی خود کمک میکنیم:
- در انکرتکستها از کلمات کلیدی استفاده کنید.
- انکر تکست باید به صفحهای که به آن لینک شده مرتبط باشد.
- در استفاده از انکرتکست Excat match (کلمه کلیدی اصلی) زیادهروی نکنید و سعی کنید متن لینکهایتان متنوع باشد.
11.محتوای با کیفیت تولید کنید
مهمترین بخش از سئوی داخلی یک محتوای خوب و با کیفیت است؛ میگوییم مهمترین، چون اگر تمام نکات سئو تا اینجا مو به مو رعایت شده باشد، اما محتوای شما به درد کاربر نخورد، برای گوگل هم هیچ ارزشی ندارد!
منبع مقاله: صفحه آموزشهای رایگان سئو نوین
شما رتبه یک هستید اگر....
درست است که بازار تبلیغات سئو و فتح کردن قلههای گوگل داغ است و همه از رتبههای بالا حرف میزند اما واقعیت این است که سئو نه یک چیز افسانهای است نه رمز و راز خاصی دارد. فقط کافی است وقتی در حال ایجاد صفحات سایت خود هستید، حواستان به چک لیست سئو داخلی که در بالا گفتیم باشد و مرحله به مرحله رعایت کنید. بقیهاش را به گوگل و رفتار کاربران بسپارید.
راستی میتوانید با ثبت نام در دوره سئو تکنیکال و داخلی نوین آکادمی همه سرفصلهای سئو از پایه تا پیشرفته را یاد بگیرید و دیگر نیازی به هیچ دوره و منبع دیگری نداشته باشید
ارسال نظر