۱۳۳۶۴۸۳
۱۲ نظر
۱۲۸۶۷
۱۲ نظر
۱۲۸۶۷
پ

کنسرت تیلور سویفت، زلزله به پا کرد

آیا رقص، پایکوبی و شادی انسان می‌تواند موجب زمین‌لرزه شود؟ محققان هنگام برگزاری کنسرت تیلور سویفت لرزش‌هایی را در پوسته زمین به ثبت رساندند که برابر با یک زلزله به بزرگی ۳/ ۲ ریشتر بود.

برترین‌ها: آیا رقص، پایکوبی و شادی انسان می‌تواند موجب زمین‌لرزه شود؟ محققان هنگام برگزاری کنسرت تیلور سویفت لرزش‌هایی را در پوسته زمین به ثبت رساندند که برابر با یک زلزله به بزرگی ۳/ ۲ ریشتر بود.

به نقل از دویچه وله؛ محققان دقیقا می‌دانستند لرزش‌های پوسته زمین در منطقه شمال غربی پاسفیک که دستگاه‌ها در حال ثبت آن هستند از منطقه‌ای بوجود می‌آید که استادیوم ورزشی لومن فیلد در آن قرار دارد و در این استادیوم کنسرت تیلور سویفت با حضور ۷۰ هزار تماشاچی در حال برگزاری است.

کنسرت تیلور سویفت، زلزله به پا کرد

گرچه لرزش‌های پوسته زمین برای ساکنان منطقه قابل احساس نبود، اما دستگاه‌های لرزش‌نگاری شبکه لرزش نگاری شمال غربی پاسیفیک (Pacific Northwest Seismic Network) این لرزش‌ها را به ثبت رساندند.

ماوس راش از دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «برای ما منشا لرزش‌ها کاملا واضح بود. کنسرت در لومن فیلد با ۷۰ هزار نفر جمعیت و موزیک.»

چنین لرزشی در پوسته زمین که منشا "زمینی" نداشت قبلا نیز یک بار دیگر در سال ۲۰۱۱ به ثبت رسیده بود. دستگاه‌ها در آن سال هنگام بازی فوتبال آمریکایی تیم سیاتل هنگامی که مارشون لینچ در دقیقه آخر بازی موفق به یک "تاچ داون" شد، شادی تماشاگران موجب لرزش زمین و ثبت آن توسط دستگاه‌ها گردید.

کنسرت تیلور سویفت، زلزله به پا کرد

 

لرزش‌‌های ثبت شده از بازی فوتبال آمریکایی در سال ۲۰۱۱ و کنسرت تیلور سویفت در روز ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۲عکس: Jackie Caplan-Auerbach/Western Washington University

محققان اکنون تصاویر ثبت شده از دو زمین‌لرزه با منشا انسانی را در کنار هم قرار داده‌اند و مقایسه این دو نشان می‌دهد که زمین‌لرزه ثبت شده بر اثر کنسرت تیلور سویفت بسیار قوی‌تر از زمین‌لرزه ناشی از بازی فوتبال بوده است.

جکی کاپلان آورباخ از دانشگاه واشنگتن می‌گوید: « قدرت زمین لرزه ناشی از کنسرت تیلور سویف ۰۱۱/ ۰ بر ثانیه بوده است  که معادل زلزله‌ای به بزرگی ۳/ ۲ ریشتر است.»

آورباخ عامل تفاوت در قدرت دو زمین‌لرزه را "مدت زمان" لرزش‌ها می‌داند و می‌گوید: «شادی ناشی از "تاچ‌داون" چند لحظه بیشتر نبوده است، اما در یک کنسرت، ریتم، رقص، رفتار تماشاگران، صدای موزیک و بلند‌گوهای بزرگ و باس، این همه انرژی باعث می‌شود تا زمین به لرزه درآید.»

تحقیقات نیویورک تایمز از کنسرت تیلور سویفت و زمین‌لرزه ناشی از آن نشان می‌دهد که آهنگ‌های "Shake It Off"،"Love Story"،"Bad Blood"و "Anti-Hero" بر تماشاگران تاثیر گذاشته و موجب زمین‌لرزه شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بیاد ایران کنسرت بده

    • ناشناس

      زیبا خوش صدا اما قیافه بگیر

    • ناشناس

      یه زلزله هم بیاره ایران خب

    • ناشناس

      ایران بود ممنوع خروج کار بود

    • ناشناس

      موسیقی همینه دی جی کنسرت های اونور یعنی هیجان حال خوب زندگی

    • ناشناس

      بعد کنسرت ایران از روی صندلی پاشی سیصد نفر میگن بشین تکون نخور

    • ناشناس

      درستش همینه که زلزله بشه اونا درستن نه ما

    • فاطمه

      وا

    • ناشناس

      ستاره بی بدیل موسیقی جهان. هم زیباست هم خوش استایل هم صدای جادویی.خدا همه ی نعمتها را یکجا بهش داده

    • م

      این ملت رو با غم خودشون تنها بذارید

    • ناشناس

      اگر غم و غصه هم می توانست زلزله به پا کند، چه زلزله ای اینجا به پا می شد!

    • ناشناس

      نعمت نيست نقمت هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج