۱۳۲۲۶۹۸
۱۳۷۸
۱۳۷۸
پ

ماجرای طرحی پرحاشیه که مصداق نقض حریم شخصی زنان است

ابتدای هفته، معاون بهداشت وزارت بهداشت از اجرای طرح نفس در سراسر کشور خبر داد. هدف از اجرای این طرح، کاهش آمار سقط جنین در کشور عنوان شده است.

برترین‌ها: ابتدای هفته، معاون بهداشت وزارت بهداشت از اجرای طرح نفس در سراسر کشور خبر داد. هدف از اجرای این طرح، کاهش آمار سقط جنین در کشور عنوان شده است. به گفته این مقام مسئول، برخی از انواع سقط جنین‌ها عمدی است و خانواده به‌دلایل مختلف ازجمله مسائل فرهنگی، اقتصادی و... به‌دنبال سقط جنین هستند.

پیش از این، وزیر بهداشت نیز اعلام کرده بود که در قالب این طرح، برای جلوگیری از سقط غیرقانونی، مشخصات صاحب آزمایش بارداری مثبت تا زمان زایمان ثبت می‌شود و هر کسی اقدام به سقط غیرقانونی کند با او برخورد خواهد شد.

ماجرای طرحی پرحاشیه که مصداق نقض حریم شخصی زنان است

طرح نفس؛ مصداق بارز نقض حریم شخصی بیمار

در همین راستا، خبرآنلاین گفت‌وگویی با دکتر سیمین کاظمی، جامعه‌شناس و پزشک داشت که اهم این اظهارات آورده شده است:

* اگر نتیجه آزمایش‌های بارداری زنان تحت نظارت قرار گیرد و زنان باردار از طریق آزمایشگاه‌ها شناسایی شوند، مصداق روشن افشای اسرار و نقض حریم شخصی بیمار است.

*در چنین وضعیتی، زنانی که مایل نباشند تحت کنترل دستگاه دولت قرار گیرند، مجبور می‌شوند به صورت ناشناس و بدون استفاده از بیمه آزمایش و سونوگرافی انجام بدهند. کنترل نتایج آزمایش بارداری سبب خواهد شد که آزمایشگاه‌ها احتمالا با دریافت هزینه بیشتر آزمایش را به طور ناشناس و بدون اسم انجام دهد تا زن بتواند حریم شخصی‌اش را حفظ کند.

* از نظر زنان و خانواده‌ها، بارداری ناخواسته پتانسیل رنج و بدبختی و افزودن به مشکلاتی دارد که جز با پایان یافتن بارداری راهی برای حل آن وجود ندارد. طرح نفس از جمله طرح‌هایی است که به شرایط و زمینه‌های سقط جنین بی‌توجه است و صرفا به دنبال افزایش جمعیت است.

اجبار مراکز درمانی به گرفتن آزمایش، بدون اطلاع

در ادامه می‌توانید تجربه یکی زنان درگیر این مسئله را که در توییتر مطرح کرده است، بخوانید:

«دیشب با درد مثانه شدید رفتم اورژانس بیمارستان {...}. من سابقه‌ی عفونت مثانه و ادرار دارم و علائم و نوع دردم کاملاً مشابه بود. پزشک اورژانس اومد بالا سرم و شرح حال گرفت و برام آزمایش ادرار و سونوگرافی تجویز کرد. وقتی پرستار اومد سرمم رو بزنه، ازم خون گرفت. ازش پرسیدم مگه فقط آزمایش ادرار نبود؟ گفت نه آزمایش خون هم داری. هیچ توضیحی هم نداد که چه آزمایشی قراره ازت گرفته بشه. سرمم که تموم شد جواب آزمایش‌هام اومده بود. یهو دیدم پرستاره داره به دکتر میگه جواب آزمایش بتاش هنوز نیومده. پشمام ریخت از اینکه ازم بدون اطلاع خودم آزمایش بارداری گرفتن. سوپروایزر اومد باهام حرف زد و گفت ما مجبوریم از هممه این آزمایش رو بگیریم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج