رپورتاژ آگهی
ادمین تبلیغات چیست و چه وظایفی دارد؟
یکی از پردرآمدترین و کم دردسرترین روشهای ادمینی، ادمین مدیریت تبلیغات پیج است.
«قور قوری جون گل کاشتی، هر چی که خواستم داشتی!»
این شعر، شما را یاد چه محصولی میاندازد؟ چه خاطرهای برایتان تداعی میشود؟ اگر از بچههای دهه 70 باشید، حتماً به خاطر دارید که این شعار تبلیغاتی محصولات داروگر بود که در پایان هر تبلیغ از تلویزیون پخش میشد.
با گسترش دنیای مجازی، تبلیغات از رادیو و تلویزیون به شبکههایی مانند اینستاگرام راه پیدا کرد. شاید باورتان نشود اما کسبوکارهای بزرگ حاضرند برای یک ثانیه تبلیغ در پلتفرمهای پرمخاطبی مثل اینستاگرام، میلیونی هزینه کنند!
راستی از هزینه تبلیغات در اینستاگرام سلبریتیها خبر دارید؟ 100 میلیون تومان برای استوری اینستاگرام، پول کمی نیست! حالا فرض کنید اینهمه هم هزینه کنید اما بازدهی نداشته باشید! من که میگویم حقتان است! چرا؟
چون هر کاری را باید به کاردانش سپرد! کاردان یعنی ادمین حرفهای تبلیغات اینستاگرام!
منبع: didogram.com
واقعاً چرا ادمین تبلیغات اینستاگرام؟
27 درصد از کاربران میگویند که محصولات و مارکهای جدید را از طریق تبلیغات خودِ اینستاگرام پیدا میکنند، در عین حال تبلیغات اینستاگرام میتواند به بیش از 1.2 میلیارد نفر در جهان برسد.
لطفاً یکبار دیگر جمله بالا را بخوانید!
توجه داشته باشید که این آمار فقط متعلق به تبلیغات پلتفرم اینستاگرام است و شامل تبلیغات اینفلوئنسرها و ... نمیشود؛ پس اگر کمی به این ارقام دقت کنید، کاملاً به اهمیت موضوع پی میبرید.
از آنجایی که تبلیغات در اینستاگرام اصلاً کار سادهای نیست (شاید در ابتدا اینطور بهنظر برسد!) حضور کسی مثل ادمین تبلیغات که اصول مارکتینگ را به خوبی میداند برای هر بیزینسی کاملاً ضروری به حساب میآید، چراکه تبلیغات همانطور که میتواند سود خوبی داشته باشد، ممکن است کسبوکارها را زمین هم بزند!
در ادامه این مطلب همه وظایفی را که باید ادمین تبلیغات اینستاگرام برای رشد کسبوکارها بلد باشد باهم مرور میکنیم.
ادمین تبلیغات اینستاگرام چه وظایفی دارد؟
باز یک عده میآیند میگویند مگر آماده کردن چند بنر تبلیغاتی و پست و استوری گذاشتن، کاری دارد؟ بله آمادهسازی بنر کار سختی نیست، البته اگر به نرمافزارها و اپلیکیشنهای ادیت مسلط باشید؛ اما اینکه کی و کجا این بنرها را منتشر کنید از همهچیز مهمتر است!
بهطور کلی یک ادمین تبلیغات وظایف زیر را دارد:
- برای بحث در مورد موضوعاتی مثل قراردادها، انتخاب رسانههای تبلیغاتی یا محصولاتی که باید تبلیغ شوند با کارفرما صحبت کند،
- اطلاعات لازم برای برنامهریزی کمپینهای تبلیغاتی را جمعآوری و سازماندهی کند،
- تعداد و تنوع تبلیغات را برنامهریزی کند،
- برای قراردادهای تبلیغاتی مذاکره کند،
- طرحهای مختلف تبلیغاتی را بررسی کند،
- در مورد نیاز بازار مطالعه کند و تجزیه و تحلیلهای خود را با کارفرما در میان بگذارد،
- در مورد توسعه استراتژیهای قیمتگذاری برای محصولاتی که باید به بازار عرضه شوند تحقیق کند،
- برای ارائه مشاوره بازاریابی یا فنی با مشتریان ملاقات داشته باشد،
- طوری برای تبلیغات برنامهریزی کند که مخاطب برای خرید یا استفاده از آن خدمات تشویق شود،
- کمپین تبلیغاتی متناسب با هدف بیزینس راهاندازی و طراحی کند،
- پوسترهای آنلاین را از نظر زیبایی بصری ارزیابی کند،
- مطالعات تحقیقاتی برای درک بهتر رفتارهای مخاطب و فرصتهای بازار داشته باشد،
- بهترین پیج برای تبلیغات در اینستاگرام را بشناسد،
و ...
خب فکر کنم تا همینجا متوجه شدید که ادمین تبلیغات شدن، چندان کار سادهای هم نیست! اگر مهارتهای لازم را در ادامه برایتان بگویم، خیلی بیشتر هم مطمئن میشوید.
البته حالا نیازی نیست استرس بگیرید! فراموش نکنید که هر مهارتی هم که لازم باشد با تمرین و ممارست آن را یاد میگیرید و خیلی زود بر همهچیز مسلط میشوید. راستی، اگر کارفرما هستید و میخواهید ادمین پیدا کنید، میتوانید در صفحه آگهیهای استخدامی ادمینی اینستاگرام سایت دیدوگرام، آگهی خودتان را ثبت کنید.
مدیریت تبلیغات در اینستاگرام چه مهارتهایی نیاز دارد؟
به نظرتان این حجم از وظایفی که برای یک ادمین تبلیغات تعریف کردیم، از عهده چه کسی برمیآید؟ ادمینهای تبلیغات باید چه مهارتهای پایهای داشته باشند؟
- برای راههای تبلیغات در اینستاگرام، خلاقیت خود را به کار بگیرد و نوآوری داشته باشند،
- در لحظه و بر اساس شرایط بتواند تصمیمات مهم را بگیرد تا مبادا هزینه تبلیغات به هدر برود،
- توانایی تجزیه و تحلیل آمار و ارقام پیج را از بخش insight و با استفاده از ابزارهای مختلف داشته باشد،
- برای ارتباط با اینفلوئنسرها روابط عمومی بالایی داشته باشد،
- توانایی مدیریت زمان و بودجه را داشته باشد،
- محتوای خلاق و هدفمند را بشناسد،
- و ...
حالا که وظایف و مهارتها را خواندید، بهنظرتان آدم مناسبی برای این کار هستید؟ ادمینهای تبلیغات معمولاً شخصیتهای متمایزی دارند، اما کارفرما دوست دارد که آنها افرادی مبتکر باشند، به این معنی که ماجراجویی، جاهطلبی، قاطع بودن، برونگرایی، پرانرژی بودن، اشتیاق به کار، اعتمادبهنفس بالا و خوشبین بودن و... جز خصلتهای آنها باشد.
اگر جدی هستید و اول راه، این راهنمای مسیر را بخوانید
اولین سوالی که یک کارفرما برای ادمین تبلیغات شدن از شما میپرسد این است که «چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟» شما اگر ادمین خوب و زرنگی باشید، باید پاسخ این سوال را بدانید (البته بعد از بررسی پیج و آمار و ارقام آن). ما فرض را بر این میگذاریم که الان ابتدای راه هستید و جواب سوال بالا را نمیدانید! پس بیایید قدمبهقدم باهم پیش برویم:
1.اصلاً هدف از تبلیغات برای این فروشگاه آنلاین چیست؟
اولین قدم این است که از کارفرما بپرسید هدف این کسب و کار چیست؟ مثلاً اینکه:
- میخواهد ترافیک وبسایت خودش را افزایش بدهد؟
- بازدیدهای ویدیویی را برای یک محصول جدید بالا ببرد؟
- در راستای افزایش آگاهی از برند کار کند؟
- یا ...
پس از مشخص کردن هدف، میتوانید برخی از قالبهای موجود را برای تبلیغات استفاده کنید. بهعنوان مثال، تبلیغات Stories، IGTV و Reels برای افزایش بازدیدهای ویدیویی بهتر جواب میدهند.
2.مخاطب هدف من کیست؟
جواب سوال بالا خیلی خیلی اهمیت دارد! یادم میآید چند سال پیش، یکی از دوستانم کارگاه قالیشویی داشت و خب درآمد خوبی هم نداشت! راهکارهای مختلفی را برای افزایش درآمد مطرح کردم تا اینکه رسیدم به تبلیغات. فوری گفت:
_به هیچ وجه، قبلاً امتحان کردم، فایدهای نداره!
تعجب کردم! علت را پرسیدم و توضیح داد:
_ کلی هزینه خرج پیجهای تبلیغاتی کردم، اما حتی ده نفر هم تماس نگرفتند!
با کمی سوال و جواب، فهمیدم که ایراد کار کجاست! این آقا، بدون اینکه مخاطب هدف خودش را شناسایی کند، دست به کار شده و در هر پیجی که فالوور بالایی داشت تبلیغ گذاشته بود، حتی پیجهای گیمینگ! اینکه چطور باید پیج مناسب را برای تبلیغ مشخص کنید، برمیگردد به شناخت عادات و رفتار مخاطبان.
3.چه نوع محتوایی بیشتر مورد پسند مخاطب شماست؟
خوشبختانه ورژن جدید اینستاگرام کار را برای ادمین تبلیغات راحت کرده تا بتواند خیلی سریع با مراجعه به insight متوجه آمار و ارقام بازدید پیج شود. بر همین اساس شما به مرور زمان میفهمید که چه محتوایی بیشتر دیده شده است و چه محتوایی را باید بیشتر تولید کنید.
خلاصه! از این دست سوالات باید زیاد از خودتان بپرسید، اما مهمترینشان همین 3 مورد بودند که خدمتتان گفتم.
حالا برای ادمین تبلیغات شدن آمادهاید؟
طبق آمار انتظار میرود که میزان استخدام ادمین تبلیغات تا سال 2026 حدود 10 درصد رشد کند. علاوهبرآن، این حرفه میتواند به یک شغل هیجانانگیز و کامل هم تبدیل شود، چراکه بهشکل تأثیرگذاری روی ناخودآگاه مخاطب و افزایش آگاهی از برند کار میکند و میتواند از این نظر حسابی چالشبرانگیز باشد.
ناگفته نماند همانطور که رقابت در دنیای تبلیغات زیاد شده، رقابت بین ادمینهای تبلیغات هم زیاد شده است و کسی که دورههای تخصصی ادمین اینستاگرام را گذرانده باشد، ده – هیچ از بقیه جلوتر است.
اگر میخواهید به یک ادمین حرفهای اینستاگرام تبدیل شوید، پلتفرم دیدوگرام یک بسته تخصصی ادمین اینستاگرام برای شما آماده کرده است که میتوانید آن را تهیه کنید. در این بسته، دو آموزش وجود دارد. آموزش اول، «دوره صفر تا صد اینستاگرام» است که در آن تمام نکات مربوط به اینستاگرام را به صورت کامل یاد میگیرید.
آموزش دوم هم «تولید محتوای حرفهای با موبایل» است که در آن یاد میگیرید با استفاده از یک گوشی و اپلیکیشنها، محتواهای جذابی تولید کنید.
در نهایت هم پس از یادگیری، در سایت و پیج دیدوگرام معرف میشوید و خیلی سریع میتوانید وارد بازار کار شده و به درآمد برسید. برای مشاهده سرفصلها روی لینک زیر بزنید:
پس از شرکت در دوره و یادگیری کامل مهارتهای ادمینی، میتوانید خودتان را در این پلتفرم معرفی کنید و شانس بلایی برای کاریابی پیدا کنید. همچنین پس از پایان دوره میتوانید با مراجعه به صفحه فرصتهای شغلی، لیستی از آگهیهای استخدام ادمینی را مشاهده کنید.
همه چیز فراهم است که شما به یک کارشناس کاربلد در اینستاگرام تبدیل شوید و مدیریت پیجهای دیگر را به عهده بگیرید؛ آمادهاید؟
ارسال نظر