adexo3
۱۳۱۰۹۳۶
۲۵۳۳
۲۵۳۳
پ

اگر تولستوی زنده شود و زیر بنرش از حجاب بگوید...

ساده لوحانه است تصور شود کسی که حرف خدا و پیغمبر و قانون و مسؤولان سیاسی و مبلّغان دینی را در زمینه حجاب نپذیرفته، با خواندن جمله ای از تولستوی روسی متحول شود و مثلاً با خود بگوید: واااای! پس دلیل ازدیاد طلاق در یک و نیم قرن قبل اروپا نبود حجاب بود! برم روسری ام را سر کنم"!

عصر ایران: "مسبب ازدیاد طلاق در اروپا، تمدن فاسد، اختلالات جنسی و نبودن حجاب است"؛ این جمله ای است که مسؤولان برگزار کننده نمایشگاه کتاب تهران، به نقل از "لئو تولستوی" ، رمان نویس روسی، در محوطه این نمایشگاه در تهران نصب کرده اند و خبرش، بیش از اخبار خود نمایشگاه پیچیده است.
 

اگر تولستوی زنده شود و زیر بنرش از حجاب بگوید...

این که آیا اساساً مرحوم لئو تولستو  این جمله را گفته یا خیر و کجا گفته و نوشته است یا "من درآوردی"ِ مسؤولان است، موضوع این بحث نیست بلکه می خواهیم دو نکته مهم تر را به این بهانه به میان بیاوریم.

۱ - از منظر دینی، کسی که حجاب را رعایت نمی کند، سخن خدا و پیامبر (ص) را گوش نداده است. از منظر سیاسی هم به قانون کشور و سخن مقاماتش بی اعتنایی کرده است.

حال ساده لوحانه است تصور شود کسی که حرف خدا و پیغمبر و قانون و مسؤولان سیاسی و مبلّغان دینی را در زمینه حجاب نپذیرفته، با خواندن جمله ای از تولستوی روسی  (متولد سپتامبر ۱۸۲۸ میلادی در یاسنایا پالیانای امپراتوری روسیه) متحول شود و مثلاً با خود بگوید: واااای! پس دلیل ازدیاد طلاق در یک و نیم قرن قبل اروپا، نبود حجاب بود! برم روسری ام را سر کنم"!

۲ - نکته اصلی اما این است:

امام صادق (ع) سخنی بس حکیمانه و خردمندانه و صد البته راهگشا دارند: کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ اَلْوَرَعَ وَ اَلاِجْتِهَادَ وَ اَلصَّلاَةَ وَ اَلْخَیْرَ فَإِنَّ ذَلِکَ دَاعِیَةٌ . 

 (با غیر زبان خویش مردم را دعوت کنید، مردم باید پرهیزگاری و کوشش و نماز و خیر شما را ببینند و اینها دعوت‌کننده باشند.)

هنوز که هنوز است این دستور دینی و جامعه شناسانه و روان شناسانه از سوی کسانی که داعیه ترویج دین در جامعه ایران دارند، جدی گرفته نشده و فکر می کنند اگر در و دیوار را پر از بنر کنند، سرود بسازند، کتاب های درسی را پر از مفاهیم دینی کنند، در همه شبکه های رادیو و تلویزیون از دین بگویند و... مردم دیندار می شوند و به تعالیم مذهبی از جمله حجاب عمل می کنند!

دقیقاً همین دیدگاه است که منجر می شود به نمایش بنر تولستوی درباره حجاب، آن هم در محل گردهمایی اهالی اندیشه و مطالعه یعنی نمایشگاه کتاب!

تولستوی و همسرش
اگر تولستوی زنده شود و زیر بنرش از حجاب بگوید...

گو این که نمی دانند یا نمی خواهند بدانند که اگر دین اسلام از خانه محقر محمد(ص) در مکه و دو پیرو اولیه اش، حضرت خدیجه (س) و حضرت علی(ع) به سراسر عالم گسترش یافت و به یک و نیم میلیارد پیرو رسید، به دلیل آن بود که رسول دین، نه با گفتار که با کردار نیکش مردم را به دین الهی فراخواند. 

دلیل آن که بسیاری، اسلام  آوردند و از بت پرستی به یکتاپرستی  رسیدند، نه حرف های زیبای پیامبر که رفتار انسانی آن شخصیت الهی بود.

این روش را جانشینان ایشان نیز ادامه دادند و سنت دعوت غیر زبانی، در میان مبلّغان اصیل دینی هم ادامه یافت و هنوز هم هر جا این روش به کار می رود، یدخلون فی دین الله افواجا.

روش دعوت غیر زبانی حتی در میان مروّجان مسیحیت به کار گرفته شد و کلیساها، برای مسیحی کردن جوامع آفریقایی، به جای آن که کشیش بفرستند، پرستاران مقید به مسیحیت می فرستادند تا با "خیر رسانی به مردم"، دعوت کننده غیر زبانی به مسیحیت باشند و موفق هم بودند.

اگر کسانی در جامعه ما حجاب بر سر نمی گذارند، نماز نمی خوانند و روزه نمی گیرند، به خاطر این نیست که میزان تبلیغات دینی کم است یا هنوز به اندازه کافی جملات قصار از تولستوی و چخوف و انیشتین و ماری کوری وجود ندارد، بلکه دقیقاً به این دلیل است که آن 4 نکته ای که امام صادق (ع) یاد دادند را کمتر می بینند: پرهیزگاری، کوشش، نماز و خیر رسانی.

اگر مردم در رفتار کسانی که داعیه ترویج دین دارند این 4 خصلت را ببینند، هم خود مسؤولان و مبلّغان دین رستگار می شوند و هم مردم بی آن که نیازی به تبلیغ زبانی و روایت سازی از تولستوی و امثال او باشد، با طیب خاطر، پذیرای تعالیم الهی خواهند شد. 

در غیر این صورت، حتی خود تولستوی هم زنده شود و زیر بنرش در نمایشگاه کتاب تهران با صدای بلند و به فارسی سلیس بگوید که دلیل طلاق در اروپا بی حجابی بوده است، حداکثر واکنش مردم، گرفتن سلفی با او و کلی لایو اینستاگرامی خواهد بود و بعد از نمایشگاه، پیرمرد، خسته و شکسته، به آرامگاه ابدی خود در همان یاسنایا پالیانا باز خواهد گشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج