شکست سنگینِ گرانترین خودروی بازار ایران
در سال ۱۴۰۰، در شرایطی که نام هیچ شرکت خودرویی غیرچینی جهت ورود به ایران شنیده نمیشد، ورود جدیدترین مدل رکستون، پرچمدار خودروهای سانگیانگ به ایران عجیب به نظر میرسید.
خبرآنلاین: کارخانه نورا موتور پارس جایی است که رامک خودرو محصولاتی مثل تیوولی و رکستون G۴ و همین رکستون امپرور و در آینده تورس را تولید میکند.
طراحی رکستون امپرور را میتوان یکی از نقاط قوت آن به حساب آورد.فیسلیفتی که روی مدل ۲۰۱۸ (با کد G۴) اعمال شده و اکنون امپرور نام دارد، طراحی تهاجمیتری پیدا کرده و گزینهای وسوسهکننده در مقابل رقبایی مثل تویوتا لندکروزر، نیسان پاترول، هیوندای پلیسید و کیا تلوراید و... است؛البته که متاسفانه هیچ کدام از این رقبا یا در ایران نیستند و یا با مدلی قدیمی حضور دارند.
گرافیک دیلایتها به شکل U شکل بوده و در دل خود ۴ لنز را جای داده است که حالتی لوکس را القا میکند.با باریکتر شدن چراغهای جلویی، فضای بیشتری به جلوپنجره داده شده و فرم و شکلی عضلانی پیدا کرده است.
نمای کناری از طراحی خوبی برخوردار است.خطوط طراحی کشیده که از چراغهای جلو و عقب شروع و بعد از آن به سمت پایین میروند.رینگهای ۲۰ اینچی آینهای بر نسخه موجود در ایران نصب شده و با رینگ تصویر بالا متفاوت است.
نمای پشتی از همان حالت تهاجمی قسمت جلویی بهره میبرد.گرافیک چراغها در این فیسلیفت به شکل رادیکالی درآمده و همسو با نوار کرومی بین آنها است.
یکی از نقاط ضعف طراحی در این قسمت مربوط به استفاده از اگزوزهای فیک در دیفیوزر است که برای این سگمنت و سطح از قیمت، کمی عجیب است.
در کل، طراحی خارجی رکستون امپرور در قیاس با رقبای قدیمی خود در ایران، مدرنتر و شیکتر و در مقایسه با رقبای جدید خود، جذاب و وسوسهکننده است.
طراحی کابین این خودروی سه ردیفه، همان حالت یغور و بزرگ فضای بیرونی را دارد.کنسول وسط بزرگ با چیدمان کنترلرهای مختلف، به همراه فرمان D کات و طرح دوخت خاص صندلی و تودریها، از جذابیت فضای داخلی هستند.
متاسفانه در نسخه موجود در ایران، دسته دنده عادی جایگزین نسخه الکترونیکی شده و با تصویر بالا مغایرت دارد.
امکانات نسبتا زیادی در این مدل حضور دارند.سنسور نور و باران، سیستم هوشمند نوربالا، سنسور پارک و دوربین جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، درب صندوق عقب برقی، سیستم ورودی هوشمند صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ حالت مختلف و صندلی سرنشین جلو در ۶ حالت مختلف، حافظه تنظیمات صندلی راننده و آینه های جانبی، گرمکن و سردکن صندلی های ردیف جلو (۳ حالته) و گرمکن ردیف عقب (۲ حالته) ،نمایشگر لمسی ۸ اینچی اطلاعات-سرگرمی و ۱۲.۳ اینچی کیلومترشمار، سیستم صوتی مجهز به ۶ اسپیکر، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه و تهویه مطبوع ردیف دوم به همراه دریچه تهویه ردیف سوم، ایربگهای قسمت راننده و سرنشین جلو و جانبی و پردهای سرنشین جلو و عقب، ایربگ زانویی، کروزکنترل هوشمند، رادار نقطهکور و بین خطوط، رادار جلو جهت پیشگیری از تصادف، ترمز اضطراری و خودکار، سیستم هشدار دهنده تغییر مسیر، سیستم هشدار دهنده و پیشگیری از برخورد با عابر پیاده، ترمز دستی برقی، سیستم فعال ضد واژگونی خودرو، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی و... از امکانات این خودرو هستند.
پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ و ۴ سیلندر در این خودرو قادر است ۲۲۲ اسببخار قدرت و ۳۵۰ نیوتونمتر گشتاور تولید کند.این پیشرانه، رکستون امپرور را با وزن ۲۱۱۰ کیلوگرمی، در چیزی حدود ۱۱.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند.
وظیفه انتقال قدرت بر عهده یک گیبرکس ۶ سرعته اتوماتیک است.سیستم ۴WD آن از نوع پارتتایم بوده و در حالت عادی، اکثر توان موتور را به دیفرانسیل عقب منتقل میکند اما امکان انتخاب حالتهای سهگانه ۲H و ۴H و ۴L نیز همچنان وجود دارد.
قیمت امروز رکستون امپرور در حال حاضر چیزی حدود ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است که با این قیمت، لقب گرانترین خودروی مونتاژی ایران را به یدک میکشد.بزرگترین نقطه ضعف این خودرو به بازار دست دوم آن برمیگردد که به دلیل عرضه کم و عدم تبلیغات، این چنین وضعیتی پیدا کرده است.
ارسال نظر